The Lazy Bee

Nou mannen dit zijn weer wat voorbeelden waar het er vooral op aankomt om het allemaal nog lichter te maken.
Dat gaat met deze Bee dus niet meer lukken maar de volgende zal zeker lichter worden.
Zo zijn we toch lekker bezig.
Ik ga deze toch proberen vliegend te krijgen.
Dus moet ik toch overstappen naar de lipo anders lukt het nooit.
Gelukkig zijn de kleine lipo's nog betaalbaar dus een test straks kan geen kwaad.
Een 3S lipo geeft toch weer wat meer power en ergens op RC group las ik dit met dezelfde motor:
motorgoudprops19grD281400Hangtekst.jpg

Het gaat nog wel even duren want hij is nog niet klaar en de feestdagen komen er aan.
Ik zal maar geen foto's plaatsen want dit is dus niet het goede voorbeeld, maar ik laat de voortgang wel weten.

@Volhout
Jij schreef dat een Bee van 30inch 22 lang is.
Het gekke is dat de mijne maar 20 inch lang is.
De A4 tekeningen heb ik ergens bij RC group opgevist.
Zou die in mijn geval nog zwaarder geworden zijn.
Is het zwaartepunt bij de Bee altijd op de topbollng van de vleugel?

Nog bedankt voor jullie antwoorden.
Ton
 
@helitony: bij de meeste klassieke toestellen ligt het zwaartepunt ongeveer op 30% van de vleugelkoorde. De meeste vleugelprofielen hebben het dikste punt op 20% tot 40% van de vleugel liggen, dus daar lijkt een verband tussen te zitten. Maar dat is maar schijn.
(b.v. bij een toestel met een vlakke vleugel (shocky) ligt het zwaartepunt nog steeds op 30% van de vleugelkoorde ... en geen profiel).
 
Ongeveer op dikste gedeelte is goed dat is ook mijn ervaring.
Als hij moeilijk stabiel zweeft en pompend naar beneden komt met stilstaande motor dan kan het zwaartepunt nog iets naar voren.;)
 
bijna gereed

Hier zijn de vorderingen van mijn eerste depron ervaringen gebotviert op een Lazy Bee.
Na heel wat draadjes doorgelezen te hebben dacht ik ik bouw hem lekker massief.
Totaal niet nagedacht wat de gevolgen zouden zijn voor het gewicht (ik dacht het is toch licht spul) maar daar kwam ik later door de experts wel achter.
Dus dit is eigenlijk een beetje ter lering en de vermaak van hoe het niet moet.

De vleugel ging redelijk goed waarvan het grote platte vlak goed uit een stuk te maken is.
P1080984.jpg


P1080988.jpg


Daarna de zij stukken er aan lijmen en dan zie je gelijk dat ik in het bovenvlak het platte deel en extra knik overgeslagen heb.
P1080989.jpg


P1080993.jpg


Het roer is uitgevoerd met een creditcard als versteviging en een wieltje.
P1080997.jpg


Het hoogteroer verstevigd met platte koolstof stripjes.
P1080998.jpg


De romp dacht ik slim aan te pakken door het stevig te maken dus laagsgewijs op te bouwen.
P1090004.jpg


Plekje voor de servo's had verder naar de voorkant gemogen.
P1090014.jpg


Motor steuntje gemaakt.
P1090025.jpg


Voldoende down thrust?
P1090031.jpg


ringetjes om af te stellen
P1090032.jpg


Voldoende side thrust?
P1090033.jpg


Even samengesteld voor de foto.
P1090039.jpg


Roer en wieltje moet hier nog aangepast worden.
P1090046.jpg


Doordat het gewicht in de staart te hoog werd heb ik een nieuwe lichtere versie van het roer gemaakt en heb het wieltje aan het vaste deel gemaakt.
P1090156.jpg


Door de eerder gegeven adviezen in dit draadje heb ik dus e.e.a. verandert om gewicht te sparen.
De Nimh is vervangen door ja ja een Lipo.
Het roer is lichter gemaakt door geen versteviging toe te passen en het wieltje naar voren te zetten aan de romp.
De linkjes zijn lichter gemaakt.
Verder heb ik al eerder gezegd dat ik deze versie toch in de lucht probeer te krijgen ondanks het hoge gewicht.
Ik zal het totaal gewicht als hij helemaal klaar is nog eens wegen.
De motor met 3S lipo trekt het toestel bij vol toeren bijna uit mijn hand dus dat komt wel goed denk ik.
Ik ga geen energie steken in afwerking en kleuren omdat er toch weer een andere versie komt.
Dit is echt een probeersel om ervaring op te doen met depron en het bouwen.
Een hele leuke ervaring met minimale kosten aan materiaal. (excl. de techniek)
Dus dit is even de tussenstand, schiet er gerust op.
De eindstand de maiden dus vermeld ik nog wel hier.
Ton
 
Ton,

indien dat motortje het niet trekt kun je deze BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV nemen. doet 2x zoveel bij slechts een gering meergewicht(65 ipv 20 gram).

voor te testen kun je er wel een van me lenen, heb er een nieuw liggen.

Jan een leuk aanbod maar dat motortje ben ik niet zo bang voor.
Het zal waarschijnlijk meer een speedy worden dan een Lazy.
De laatse dingen nog afmaken en dan is hij/zij luchtvaardig!
Als ik de eerdere tips goed vertaal dan heb ik i.v.m. het gewicht wat meer snelheid nodig.
We zullen het afwachten even wat minder koud en geen sneeuw want ik wil hem van de grond laten opstijgen.
Omdat ik niet weet wat het wordt kan ik het zo beter in de gaten houden dan dat ik hem opgooi.
 
@ Helitony
Volgens de foto's mooie afbouw man :thumbsup:
Het zwaartepunt goed bepalen, en wees gerust vliegen zal hij zeker :turn-l:
Speedy Bee is born :p ;)

Groetjes ReneDL
 
mijn lazy bee van 100 cm, methanol .10 eraf gehaald. ombouw naar Brushless gestart, een lazy bee van 120 cm met verlichting voorheen gemotoriseerd met een speed 600 met 8 cellen nicd en nu tijdelijk voorzien van een BL en 3 lipo en de vleugels.

beide modellen al zeker 10 jaar oud..

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maiden Lazy Bee

Mijn eerste vlucht met de Lazy Bee,
Volop sneeuw dus een ski gemaakt.
Helaas werkte dat niet goed want de sneeuw was te vers/zacht dat hij teveel in de sneeuw gedrukt werd en dus niet los kwam.
Ik kan Rijkswaterstaat wel gaan helpen om sneeuw te schuiven.
Ski eraf dus dan maar opgooien de sneeuw vangt de klappen wel op!.
Inderdaad dat is een aantal keren gebeurd het zwaartepunt lag niet goed.
Trouwens op vol vermogen trekt dat kleine motortje als een tierelier en hangt hij bijna aan de prop. (een HeliBee)
Maar om gewoon te vliegen heb je dat dus niet nodig.
Zwaartepunt verlegd door de vleugel naar achteren te verplaatsen. (had ik schuivend gemaakt)
Weinig gas, gooien en ja hoor het vliegt.
Maar toen kwam aan het licht dat de roeruitslag veeeeeeeel te groot was.
Er is maar heeeeeel weinig nodig.
Ik heb een paar cirkels kunnen maken met veel gewaggel en ja hoor hij koos weer voor de sneeuw.
Prop kapot wielen los dus weer terug naar huis.
Coclusie:
- ijskoude handen en een rode kop van de spanning
- zwaartepunt nog beter afstellen
- roeruitslag verkleinen
- motor toch meer dan voldoende vermogen op 3S
- ondanks de schade veel lol

Het vlieggewicht is nu 340 gr inclusief een 1050 mAh lipo.
Nu een nieuwe prop bestellen en de schade herstellen.
 
hey tony met de heli bee doe je je naam er wel eer aan ;)

goed dat ze vliegt! bij mij was de uitslag op richting ook de eerste keer een beetje aan de grote kant ... mijn zoon vond dat ik goed kon stunten! (ik denk dat ik dat maar zo laat! ;) )

nadat ik de uitslag verkleind had en bij mij ook de schade hersteld had vloog ze heerlijk rustig..

ik vind de bee er goed uitzien boven de sneeuw.. jammer dat ik meestal alleen vlieg en er dus niemand is om foto's te maken...

nu waait het weer een paar dagen dus maar even kijken of er binnen nergens gevlogen word...
 
Inderdaad het was volop stunten.
Maar ik heb in de zender de uitslag van het roer verkleind in het begin van de knuppelbeweging echter hij kan wel helemaal uitslaan als de knuppel vol naar links of rechts is.
Dual rate of expo is dat geloof ik het is in ieder geval gelukt.
In mijn menu van de FF9 moet dat met een andere functie of schakelaar.
Ik kan niet zonder kiezen, ik vraag me af waarom dat niet kan.

Het zwaartepunt verander ik nog door de vleugel iets naar achter te schuiven.
Bij het volgende model moet de staart echt veel lichter.
Nu wachten op de prop en minder wind.
Sneeuw blijkt perfect de schade wordt daardoor beperkt bij een val.
 
Laatst bewerkt:
zwaartepunt

Op welk punt bepaal jij het zwaartepunt van de lazy Bee

Zie onderaan post 301 en verder.
Ik gebruik de top van de bolling van het vlakke deel van de vleugel.
Doordat mijn staart aan de zware kant is (massieve bouw) kan ik wel gewicht voorin aanbrengen maar dat geeft weer een hoger vlieggewicht.
Dus dacht ik door de vleugel 1,5 cm naar achteren te verplaatsen dit weer mooi kon oplossen. Hij kanteld dan weer meer voorover doordat de zware delen (motor accu )voorin liggen. Nog even uit proberen!
 
Ook ik ben bezig met een depron lazy bee, een iets andere ontwerp dan die van jou
zoals de plaatsing van de motor.
Ik heb van de lazy bee kartonnen mallen die je zo op het depron kan leggen en nasnijden
en plakken dan maar.
ik zal vanmiddag wel even een fotootje plaatsen, hij is dus nog niet geheel gereed.
 
R2D2

leuk een paar foto's ik ben benieuwd.
Mijn voorbeeld foto's waren vooral bedoeld van hoe het niet moet.
De romp is daardoor achter te zwaar geworden.
Wel kan ik zeggen dat het gebruikte motortje meer dan vodoende power heeft op een 3S.

Welke maatvoering Bee ben je mee bezig?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top