Bouwverslag 1:200 Bismarck

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Mulders, 21 aug 2008.

  1. LeoS

    LeoS

    Lid geworden:
    29 dec 2008
    Berichten:
    723
    Locatie:
    Kloetinge, Zeeland
    Kromtrekken

    Allereerst nog voor iedereen de beste wensen voor 2010.

    Bama,

    Ook bij mij waren de stukken triplex van het dek wat krom. Ik heb ze nat gemaakt en dan onder spanning met gewichten en klemmen laten drogen.
    Helemaal recht is niet gelukt, want na verloop van tijd kwam toch die spanning weer iets terug. Ik bouw een statisch model en heb alle dekken vastgelijmd en geschroefd en tijden het drogen alles goed vastgezet met elastiek ed. Nu is het mooi recht en vlak.

    Maar als ik het goed lees is bij jou het kromtrekken begonnen na het aan elkaar lijmen. Als je de constructie nog droog recht kunt buigen, zou ik proberen met natmaken en dan onder druk vlak laten drogen. Voorzichtig, want niet alle triplex is watervast. Succes ermee en eventueel even een fotootje zodat we kunnen zien wat het probleem is en hoe het opgelost is.
     
  2. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    foutje romp

    Hallo allemaal,
    Op de eerste plaats allemaal de beste wensen voor 2010.

    Nu even wat anders, met de romp van ons model is iets fout, en wel
    met de inlaat poorten voor de turbine´s.
    De achterste twee inlaten aan Bak boord zijde , dat zijn die twee grote
    die horen daar NIET te zitten en moeten dicht gemaakt worden.
    Nu kan dat nog heel goed, ik zelf heb de messing plaatjes er uit
    gehaald en de zaak dicht geplamuurd.
    De bron van deze aanpassing komt van de boeken van Thomas Schmid
    die erg veel onderzoek naar de Bismarck heeft gedaan.
    Als je de Bismarck getrouw wil naa bouwen moet dit aangepast
    worden, doe je dat niet is er nog niets aan de hand.
     
  3. LeoS

    LeoS

    Lid geworden:
    29 dec 2008
    Berichten:
    723
    Locatie:
    Kloetinge, Zeeland
    Roostertjes

    Bocdan,

    Dat van die roostertjes heb ik maanden geleden ook al eens aangekaart.
    Op mijn 1:350 Revell model kloppen ze wel op onze Bismarck niet.
    Ik kreeg toen geen gelijk.

    [​IMG]

    Hierbij een "oude" foto. Boven is Revell onder de onze. Er zitten nog wel meer kleine verschilletjes in, maar in grote lijnen komen ze overeen behalve de twee achterste, die horen er niet.

    Ik heb het idee dat dit soort verschillen komen omdat er zo eenvoudig een Tirpitz bouwdoos van te maken is. Revell vertelt in de catalogus dat de Bismarck en de Tirpitz voor het grootste deel uit afwijkende gietvormen bestaat. Is bij een plastic model met een grote oplage eenvoudiger dan bij een model in houtbouw. Maar ik vind wel dat Hachette in de bouwinstructies daar melding van zou moeten maken. Dichtplamuren...?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    inlaten

    Leos.

    Ik ben het volkomen met je eens, ook dat je dit al een keer aangekaart
    hebt, weet ik nog, maar ik denk dat er toen onvoldoende bewijs was
    ten aanzien van de inlaten ja of nee.
    En nu blijkt dat het nee is, en jij zegt het al, dicht plamuren!!
    Zijn we weer up to date.
    tot de volgende fout."ha "ha:D

    Ps, je foto maakt het ZEER duidelijk, bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2010
  5. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    grote mast

    hierbij een opname van het malletje voor het bouwen van de mast

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    patrijspoorten

    de patrijspoorten in de romp maak ik zelf, de ringen die je van Amati krijgt
    vind ik niet mooi, het zijn volgens informatie een soort holnieten,
    ik maak ze van messing buis met een BINNEN diameter van 1.6 mm.
    hier wat foto´s.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Xaro

    Xaro

    Lid geworden:
    22 feb 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Gent/België
    Ook de buisjes van sommige soorten wattenstaafjes hebben een binnendiameter van +/- 1,7 mm.
     
  8. bismarckje

    bismarckje

    Lid geworden:
    11 dec 2009
    Berichten:
    1
    Mijn beste wensen voor 2010 en veel zelfbouwplezier in 2010
    Heb een vraagje: met welk product kan ik de romp van de boot waterdicht maken ????
    gebeurt dit met verf ??? Hars of een ander product ?????
     
  9. Willem1980

    Willem1980

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Aan alle de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat we maar veel bouwplezier mogen beleven.

    @Bismarckje, wat ik van vele heb gehoord is G4. De meeste gebruiken dat geloof ik om waterdicht te maken.

    En nog over de inlaten. De 1:350 van Revell klopt dus wel? Dus twee dicht maken. Dat zal mooi zijn gezien ik nog de gehele romp moet afwerken.

    Grtss,

    Willem
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2010
  10. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    poorten

    Xaro.

    Het maakt niet uit wat voor soort buisjes je gebruikt, als de binnen
    diameter maar goed is ongeveer 1.6 mm dat is omgerekent
    0.32 cm, dat komt wel overeen met de maat van een poort,dus
    iets groter is geen probleem.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de verschillen aan de in/uitlaten zal zeker te maken hebben dat tirpitz en bismarck niet dezelfde motor opstelling en motoren hadden
    de tirpitz kon een paar knopen sneller lopen en iets meer kargo( minutie)aan boort nemen dan de bismack
    dacht dat de bismarck dieselmotoren had en de tirpitz een soort van turbine motoren

    maar schiet me daar niet op dood want daar ben ik dus niet zeker van die turbine

    groetjes raf
     
  12. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Hallo Bocdan

    Type foutje? Moet het gen 0.32 meter of 32 cm zijn?
     
  13. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    type foutje

    Schilper,

    Je hebt gelijk, maar weet wel wat ik bedoelde.
     
  14. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    turbines

    raf.

    volgens informatie heeft de Bismarck maar drie ( 3) turbine, daar zal
    wel de oorzaak in schuilen, bron: Thomas Schmid.
     
  15. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    Tirpitz

    Hallo,

    Ik heb wat specificaties van de Tirpitz.
    Misschien interessant voor sommigen.


    Tirpitz technische specificaties voor motoren:

    Ketels: 12 Wagner hogedrukketels (55 kg/cm2 ) in 6 kamers
    Keteltemperatuur: 475º C
    Asvermogen, max.: 111.000 shp
    Max. snelheid: 31,5 knopen
    Effectieve motorkracht (op papier): 138.000 shp
    Omwentelingen: 250 / minuut
    Snelheid: 29 knopen
    Effectieve max. machinekracht: 163.026 shp
    Omwentelingen: 278 / minuut
    Snelheid: 30,8 knopen
    Bereik: 8.870 nm bij 19 kn, 6.963 nm bij 24 kn, 4.728 nm bij 28 knopen
    Bunkers (ontwerpspecificatie): 3.200 m3
    Bunkers max.: 7.780 m3


    Lodewijk
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Lodewijk,

    Ik weet dat we aan modelbouw doen, maar op nanometerschaal...........

    Groet,

    Ad Bakker
     
  17. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    nm

    Beste Ad,

    Ik zal het je wel even uitleggen ;)

    Een zeemijl (Engels: Nautical mile, afgekort NM of nmi) is een lengtemaat die gelijk is aan precies 1852 meter.
    De Tirpitz kon dus meer dan 16.000 km achtereen varen met een snelheid van 19 knopen zonder te tanken!
    Met die snelheid kon hij dat in ruim 19 dagen doen.
    Dan stond hij pas droog.

    Kijkersvraag: waar ben je dan als je vanuit Wilhelmshaven vertrekt?

    Het spijt me wanneer ik jou in verwarring bracht met de kleine letters nm i.p.v. de hoofdletters NM.

    Als er liefhebberij is in meer technische gegevens, ik heb nog wel een lijstje.

    Veel plezier, Lodewijk
     
  18. manado

    manado

    Lid geworden:
    18 jun 2009
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zou het geen optie zijn om een aparte pagina te maken waarin alle fouten opgesomd worden zodat deze in één keer zijn terug te zien?
    En eventueel tips?
    Nu wordt het langzaam aan moeilijk terug zoeken zeker voor degene die ver achter zijn geraakt.
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    gelukkig nieuw jaar iedereen.

    ik ben ook weer met myn boot verder gegaan.

    ik ben by deel 74 , de TITANIC.

    ik schilder nu de bovenbouw, de buitenkant wit
     
  20. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    fouten

    Manado.

    Je komt niet alle fouten in een keer tegen, het is maar net waar je mee
    bezig bent, of wat je zit te lezen, maar de mensen die hier geintresseerd
    in zijn nemen hier toch wel notitie van.
    Maar het idee was in ieder geval goed.;)
     

Deel Deze Pagina