Bouwverslag 1:200 Bismarck

Kromtrekken

Allereerst nog voor iedereen de beste wensen voor 2010.

Bama,

Ook bij mij waren de stukken triplex van het dek wat krom. Ik heb ze nat gemaakt en dan onder spanning met gewichten en klemmen laten drogen.
Helemaal recht is niet gelukt, want na verloop van tijd kwam toch die spanning weer iets terug. Ik bouw een statisch model en heb alle dekken vastgelijmd en geschroefd en tijden het drogen alles goed vastgezet met elastiek ed. Nu is het mooi recht en vlak.

Maar als ik het goed lees is bij jou het kromtrekken begonnen na het aan elkaar lijmen. Als je de constructie nog droog recht kunt buigen, zou ik proberen met natmaken en dan onder druk vlak laten drogen. Voorzichtig, want niet alle triplex is watervast. Succes ermee en eventueel even een fotootje zodat we kunnen zien wat het probleem is en hoe het opgelost is.
 
foutje romp

Hallo allemaal,
Op de eerste plaats allemaal de beste wensen voor 2010.

Nu even wat anders, met de romp van ons model is iets fout, en wel
met de inlaat poorten voor de turbine´s.
De achterste twee inlaten aan Bak boord zijde , dat zijn die twee grote
die horen daar NIET te zitten en moeten dicht gemaakt worden.
Nu kan dat nog heel goed, ik zelf heb de messing plaatjes er uit
gehaald en de zaak dicht geplamuurd.
De bron van deze aanpassing komt van de boeken van Thomas Schmid
die erg veel onderzoek naar de Bismarck heeft gedaan.
Als je de Bismarck getrouw wil naa bouwen moet dit aangepast
worden, doe je dat niet is er nog niets aan de hand.
 
Roostertjes

Hallo allemaal,
Op de eerste plaats allemaal de beste wensen voor 2010.

Nu even wat anders, met de romp van ons model is iets fout, en wel
met de inlaat poorten voor de turbine´s.
De achterste twee inlaten aan Bak boord zijde , dat zijn die twee grote
die horen daar NIET te zitten en moeten dicht gemaakt worden.
Nu kan dat nog heel goed, ik zelf heb de messing plaatjes er uit
gehaald en de zaak dicht geplamuurd.
De bron van deze aanpassing komt van de boeken van Thomas Schmid
die erg veel onderzoek naar de Bismarck heeft gedaan.
Als je de Bismarck getrouw wil naa bouwen moet dit aangepast
worden, doe je dat niet is er nog niets aan de hand.

Bocdan,

Dat van die roostertjes heb ik maanden geleden ook al eens aangekaart.
Op mijn 1:350 Revell model kloppen ze wel op onze Bismarck niet.
Ik kreeg toen geen gelijk.



Hierbij een "oude" foto. Boven is Revell onder de onze. Er zitten nog wel meer kleine verschilletjes in, maar in grote lijnen komen ze overeen behalve de twee achterste, die horen er niet.

Ik heb het idee dat dit soort verschillen komen omdat er zo eenvoudig een Tirpitz bouwdoos van te maken is. Revell vertelt in de catalogus dat de Bismarck en de Tirpitz voor het grootste deel uit afwijkende gietvormen bestaat. Is bij een plastic model met een grote oplage eenvoudiger dan bij een model in houtbouw. Maar ik vind wel dat Hachette in de bouwinstructies daar melding van zou moeten maken. Dichtplamuren...?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
inlaten

Leos.

Ik ben het volkomen met je eens, ook dat je dit al een keer aangekaart
hebt, weet ik nog, maar ik denk dat er toen onvoldoende bewijs was
ten aanzien van de inlaten ja of nee.
En nu blijkt dat het nee is, en jij zegt het al, dicht plamuren!!
Zijn we weer up to date.
tot de volgende fout."ha "ha:mrgreen:

Ps, je foto maakt het ZEER duidelijk, bedankt.
 
Laatst bewerkt:
grote mast

hierbij een opname van het malletje voor het bouwen van de mast

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
patrijspoorten

de patrijspoorten in de romp maak ik zelf, de ringen die je van Amati krijgt
vind ik niet mooi, het zijn volgens informatie een soort holnieten,
ik maak ze van messing buis met een BINNEN diameter van 1.6 mm.
hier wat foto´s.

full


full


full
:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn beste wensen voor 2010 en veel zelfbouwplezier in 2010
Heb een vraagje: met welk product kan ik de romp van de boot waterdicht maken ????
gebeurt dit met verf ??? Hars of een ander product ?????
 
Aan alle de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat we maar veel bouwplezier mogen beleven.

@Bismarckje, wat ik van vele heb gehoord is G4. De meeste gebruiken dat geloof ik om waterdicht te maken.

En nog over de inlaten. De 1:350 van Revell klopt dus wel? Dus twee dicht maken. Dat zal mooi zijn gezien ik nog de gehele romp moet afwerken.

Grtss,

Willem
 
Laatst bewerkt:
poorten

Ook de buisjes van sommige soorten wattenstaafjes hebben een binnendiameter van +/- 1,7 mm.

Xaro.

Het maakt niet uit wat voor soort buisjes je gebruikt, als de binnen
diameter maar goed is ongeveer 1.6 mm dat is omgerekent
0.32 cm, dat komt wel overeen met de maat van een poort,dus
iets groter is geen probleem.
 
hallo

de verschillen aan de in/uitlaten zal zeker te maken hebben dat tirpitz en bismarck niet dezelfde motor opstelling en motoren hadden
de tirpitz kon een paar knopen sneller lopen en iets meer kargo( minutie)aan boort nemen dan de bismack
dacht dat de bismarck dieselmotoren had en de tirpitz een soort van turbine motoren

maar schiet me daar niet op dood want daar ben ik dus niet zeker van die turbine

groetjes raf
 
turbines

hallo

de verschillen aan de in/uitlaten zal zeker te maken hebben dat tirpitz en bismarck niet dezelfde motor opstelling en motoren hadden
de tirpitz kon een paar knopen sneller lopen en iets meer kargo( minutie)aan boort nemen dan de bismack
dacht dat de bismarck dieselmotoren had en de tirpitz een soort van turbine motoren

maar schiet me daar niet op dood want daar ben ik dus niet zeker van die turbine

groetjes raf

raf.

volgens informatie heeft de Bismarck maar drie ( 3) turbine, daar zal
wel de oorzaak in schuilen, bron: Thomas Schmid.
 
Tirpitz

Hallo,

Ik heb wat specificaties van de Tirpitz.
Misschien interessant voor sommigen.


Tirpitz technische specificaties voor motoren:

Ketels: 12 Wagner hogedrukketels (55 kg/cm2 ) in 6 kamers
Keteltemperatuur: 475º C
Asvermogen, max.: 111.000 shp
Max. snelheid: 31,5 knopen
Effectieve motorkracht (op papier): 138.000 shp
Omwentelingen: 250 / minuut
Snelheid: 29 knopen
Effectieve max. machinekracht: 163.026 shp
Omwentelingen: 278 / minuut
Snelheid: 30,8 knopen
Bereik: 8.870 nm bij 19 kn, 6.963 nm bij 24 kn, 4.728 nm bij 28 knopen
Bunkers (ontwerpspecificatie): 3.200 m3
Bunkers max.: 7.780 m3


Lodewijk
 
nm

Beste Ad,

Ik zal het je wel even uitleggen ;)

Een zeemijl (Engels: Nautical mile, afgekort NM of nmi) is een lengtemaat die gelijk is aan precies 1852 meter.
De Tirpitz kon dus meer dan 16.000 km achtereen varen met een snelheid van 19 knopen zonder te tanken!
Met die snelheid kon hij dat in ruim 19 dagen doen.
Dan stond hij pas droog.

Kijkersvraag: waar ben je dan als je vanuit Wilhelmshaven vertrekt?

Het spijt me wanneer ik jou in verwarring bracht met de kleine letters nm i.p.v. de hoofdletters NM.

Als er liefhebberij is in meer technische gegevens, ik heb nog wel een lijstje.

Veel plezier, Lodewijk
 
Leos.

Ik ben het volkomen met je eens, ook dat je dit al een keer aangekaart
hebt, weet ik nog, maar ik denk dat er toen onvoldoende bewijs was
ten aanzien van de inlaten ja of nee.
En nu blijkt dat het nee is, en jij zegt het al, dicht plamuren!!
Zijn we weer up to date.
tot de volgende fout."ha "ha:mrgreen:

Ps, je foto maakt het ZEER duidelijk, bedankt.
Zou het geen optie zijn om een aparte pagina te maken waarin alle fouten opgesomd worden zodat deze in één keer zijn terug te zien?
En eventueel tips?
Nu wordt het langzaam aan moeilijk terug zoeken zeker voor degene die ver achter zijn geraakt.
 
gelukkig nieuw jaar iedereen.

ik ben ook weer met myn boot verder gegaan.

ik ben by deel 74 , de TITANIC.

ik schilder nu de bovenbouw, de buitenkant wit
 
fouten

Manado.

Je komt niet alle fouten in een keer tegen, het is maar net waar je mee
bezig bent, of wat je zit te lezen, maar de mensen die hier geintresseerd
in zijn nemen hier toch wel notitie van.
Maar het idee was in ieder geval goed.;)
 
Back
Top