Het grote FPV (First person view) draadje.

Bestaat er eigenlijk zon fatshark bril voor hd of een ander merk? Want dat lijkt me echt supergaaf live in hd vliegen, en niet alleen opnemen. Maar ik moet natuurlijk ook iets hebben om naar uit te kijken he ;)

m.v.g.

Chris
Live HD blijft voorlopig nog bij dromen waarschijnlijk. Daar heb je een hele grote bandbreedte voor nodig, of onwaarschijnlijk sterke realtime compressie/decompressie. Met de huidige technieken nog niet mogelijk voor zover ik weet.
 
Oh dat is zeker wel jammer, maar denk dat het nu ook al superleuk moet zijn.
Iig vind ik het altijd zo waanzinnig mooi om die hd beelden van youtube te zien.
Live HD blijft voorlopig nog bij dromen waarschijnlijk. Daar heb je een hele grote bandbreedte voor nodig, of onwaarschijnlijk sterke realtime compressie/decompressie. Met de huidige technieken nog niet mogelijk voor zover ik weet.
 
Goed, mijn 3'e EZ is af. De pan-HD-cam werkt prima, Nu nog even wachten op mooi weer.....

Ben je al aan je derde easystar begonnen? Dus de easystar is idd een goed FPV vliegtuig.

Toevallig een foto van de opbouw van je derde easystar?

Ik ben er nog steeds mee bezig, maar ben nog niet tot de aanschaf van spullen toe gekomen.
 
Jup, inmiddels mijn 3de Easystar. Ik ben een persoon die zich al vrij snel begint te ergeren aan een niet-vers vliegtuig. Helaas ben je met het FPV constant aan het testen, en uit proberen, dus ontkom je er niet aan om de easystar soms weer te modificeren.
Inmiddels pas je hier je nieuwe Easystar weer op aan, waardoor je hem steeds weer kunt verbeteren.
De Eaystar is een heerlijk vliegtuig om lekker rond te cruizen. Voor het spannendere werk is een vliegende vleugel ideaal, alleen word dit me al gauw toch te onrustig. Tsjah, je kunt er dus alle kanten mee op:)..
Ik heb hier nog wat foto's die ik op rcgroups had geplaatst.

28b8arr.jpg


20atn2u.jpg


1zwmewy.jpg

The same here...
fdam8g.jpg

The picture is a little bit dark, but everything is isolated with heat shrink, and holding in place with some transparant tape for the picture. Twisted wire, and some ferrit rings. I changed everything, so now the Tx is working on the Bec, and everything else on the main battery. It works great.
p63yv.jpg

( here you see a small line cutted above the tail. Here i can put the gps wire in. So its flat with the surface of the tail.
2ptc86q.jpg

test cam
2z9glg5.jpg


34ywopj.jpg


54uqg6.jpg


308gx88.jpg

The hatch is cutted in an slightly negative angle, so it's almost inpossible to come off. Under the black tape are some small magnets.
106ngis.jpg

Almost invisible:)
2501kdk.jpg


Helaas geen foto's meer van mijn laatste Easystar. Deze zal ik maken zodra er weer een dag komt met wat rustig weer. Ik ben erg tevreden over hoe het pan systeempje is gelukt, dus hopelijk een mooie hd video gauw...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij nog geen antwoord gehad. :p
Maar kan de 10~12.4v van een 3s lipo geen nadelige gevolgen hebben op de werking van 12v apparatuur?
Met lipo draai je volgens mij toch al gauw "underpowered"?
Is her daarom misschien niet beter om een Pb accu te gebruiken voor je grond station?

Ik meen ook dat er eens gezegt is dat 1000mAh packs gebruikt worden om je cam/TX/osd te voeden, maar is ietsjes minder dan niet genoeg?
Zon OSD vreet iets van 100mah, cam ongeveer hetzelfde, TX ook zoiets,
dan kun je toch zelfs met 600mah al een uur toe?
 
Volgens mij nog geen antwoord gehad. :p
Maar kan de 10~12.4v van een 3s lipo geen nadelige gevolgen hebben op de werking van 12v apparatuur?
Met lipo draai je volgens mij toch al gauw "underpowered"?
Is her daarom misschien niet beter om een Pb accu te gebruiken voor je grond station?

Hangt van de apparatuur af die je gebruikt. Waar verwacht je problemen dan?

Ik meen ook dat er eens gezegt is dat 1000mAh packs gebruikt worden om je cam/TX/osd te voeden, maar is ietsjes minder dan niet genoeg?
Zon OSD vreet iets van 100mah, cam ongeveer hetzelfde, TX ook zoiets,
dan kun je toch zelfs met 600mah al een uur toe?

Waarom zou je een extra LiPo willen gebruiken als je al een LiPo met meer dan voldoende capaciteit in je model hebt zitten? De redenatie dat dit een beter beeld zou geven is onzin, dat is geheel voor rekening van 't ontwerp van de audio/video zender en 't OSD.

Ik gebruik al sinds jaar en dag één LiPo, niet in de laatste plaats omdat je nu één LiPo hebt die leeg kan raken en geen twee, je zal de eerste niet zijn die met twee LiPo's gaat vliegen en enkele minuten later zich realiseert dat z'n tweede LiPo niet is opgeladen, het beeld valt weg en vervolgens is 't model onbestuurbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
jo

ik gebruik ook 3s/600 mah lipo,s
en 2s/800mah

geen probleem

denk dat als je er geen 2 of 3 heb
en je te lang door vliegt
je de lipo te diep ontlaad

ik wissel vrij gauw,,dat wel

ps nu sta ik voor de keuze,,of ik de osd en video zender,,ook via de vlieg lipo laat lopen

dacht ook ergens gelezen te hebben???????????????????????????
als je 1 lipo gebruikt,,,,en het is een spaghetti bende van draadjes bij elkaar
je geen ,,of minder last van storring heb
 
ps nu sta ik voor de keuze,,of ik de osd en video zender,,ook via de vlieg lipo laat lopen

dacht ook ergens gelezen te hebben???????????????????????????
als je 1 lipo gebruikt,,,,en het is een spaghetti bende van draadjes bij elkaar
je geen ,,of minder last van storring heb

Maar natuurlijk, in mijn optiek is dat de enigste juiste methode. Het gaat er gewoon om dat je het residu van de schakelpulsen van de ESC wegfiltert, daarvoor kan je prima een standaard LC filter gebruiken. Als je een 3S LiPo gebruikt dan kan je zodoende direct je 12V apparatuur van de benodigde spanning voorzien. Mocht je behoefte hebben aan 5V, dan biedt een eenvoudige lineaire spanningregelaar uitkomst, de eenvoud van dit soort oplossingen maakt ze voor doe-het-zelf prima geschikt.

Voeding voor 12V camera of zender

12163.gif


Voeding voor 5V camera of zender

12173.gif


Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Ps. als je FPV model eruit ziet zoals op onderstaande foto dan is dat natuurlijk vragen om problemen! Dit is een voorbeeld van hoe het *NIET* moet.

Dergelijke dradenspaghetti is een garantie voor storingen, beperkt vliegbereik, uitval van cruciale onderdelen etc. Kortom, zorg voor een nette opbouw en maak gebruik van betrouwbare onderdelen en betrouwbare stekkerverbindingen.

uxMvA.jpg


Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Er staat vaak 12v op grond station apparatuur zoals LCD schermpjes etz.
maar welke volt "range" ze aan kunnen is vaak moeilijk te achterhalen.
Bij lipo kan het zakken tot wel 9 volt (dom als dat gebeurt!), met Pb kan het oplopen tot 15v,
dus voor bijde soorten iets waar mischien rekening mee gehouden moet worden?

Met een losse lipo heb je geloof ik een stabielere spanning die niet zomaar inzakt,
en lage spanning merk je geloof ik enorm op je TX reikwijdte.
En minder RF storing omdat je ESC(s) er niet op staan te brullen.
Om dat allemaal weer in te halen met regelaar bordjes en ferriet ringen,
heb je dat extra gewicht er volgens mij ook weer doorheen met een klein extra accutje.

En een lege lipo accu is een factor die niet toe te schrijven is aan een van bijde systemen,
want dat is gewoon een menselijke domme fout.
Zoeits kan in theorie ook gebeuren met je enkele accu systeem.
Je OSD hoort zoiets bovendien te melden, en een 30C lipotje is natuurlijk zo terplekken vol gekakt.
 
Laatst bewerkt:
Er staat vaak 12v op grond station apparatuur zoals LCD schermpjes etz.
maar welke volt "range" ze aan kunnen is vaak moeilijk te achterhalen.
Bij lipo kan het zakken tot wel 9 volt (dom als dat gebeurt!), met Pb kan het oplopen tot 15v,
dus voor bijde soorten iets waar mischien rekening mee gehouden moet worden?

Hangt van de apparatuur af, de meeste apparatuur heeft een +/-10% tolerantie, dus 15V is echt teveel van 't goede. De meeste LCD monitoren functioneren echter nog prima op 10V. Belangrijk is je te realiseren dat een lagere spanning géén schade veroorzaakt, een hogere spanning echter wél.

Belangrijk is ook om te zorgen dat je vroegtijdig gewaarschuwd wordt als een accu leegraakt. Onze ontvangers hebben hiervoor bijvoorbeeld een buzzer die begint te piepen als de accu leegraakt, zodoende heb je voldoende tijd om het model te landen.

Met een losse lipo heb je geloof ik een stabielere spanning die niet zomaar inzakt, en minder RF storing.
Om dat allemaal weer in te halen met regelaar bordjes en ferriet ringen,
heb je dat extra gewicht er volgens mij ook weer doorheen met een klein extra accutje.

Nee, da's een fabeltje. De RF overdacht is door middel van 't elektromagnetische veld wat de video zender opwekt. Hierdoor is iedere geleider in je model een antenna (analoog naar hoe een radio functioneert) en pikt dus de RF op. Of er met één of twee accu's gewerkt wordt maakt dus helemaal niks uit, er hoeft geen elektrische verbinding te zijn om RF overdracht te krijgen, het overdrachtsmechanise is d.m.v. elektromagnetisme niet d.m.v. potentiaalverschillen tussen twee punten in een circuit.

En een lege lipo accu is een factor die niet toe te schrijven is aan een van bijde systemen,
want dat is gewoon een menselijke domme fout.
Zoeits kan in theorie ook gebeuren met je enkele accu systeem.
Je OSD hoort zoiets bovendien te melden, en een 30C lipotje is natuurlijk zo terplekken vol gekakt.

Zeker wel, het is een keuze, je kiest óf voor een single point of failure in je spanningsvoorziening, óf je kiest voor multiple points of failure. Dat accu's ook leeg kunnen raken is niet relevant, da's namelijk niet een oorzaak, da's 't gevolg van je keuze. Je verdubbelt je kans op een lege, of defecte, accu door van twee accu's gebruik te maken. Of je OSD zoiets meldt hangt helemaal af of deze correct is aangesloten, of e.e.a. juist is geconfigureerd, etc. etc. Je stapelt daarmee aanname op aanname, da's niet verstandig.

Kortom, er is geen reden om *NIET* te kiezen voor één LiPo voor je FPV model. Zodoende ben je (bij deugdelijke inbouw) ervan verzekerd dat alle onderdelen spanning krijgen en dat er niet gedeeltes kunnen uitvallen doordat een tweede (of derde etc.) accu uitvalt.

De gedachte dat het gebruik van één accu voor storing o.i.d. zorgt is een fabeltje en is met de oplossingen die ik aandraag prima te verwezenlijken. Sterker nog, neem eens een kijkje op mijn Vimeo pagina, alle video's daar zijn allemaal gemaakt met modellen voorzien van één accu, zelfs de modellen met >800W aan vermogen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Teweinig voltage kan er dus niet voor zorgen dat je volt regelaar het met stroom gaat compenseren (step up geloof ik?) en dus warmer wordt?
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter gewoon even bij hobbyking een beer van een lipo kopen voor mijn stationkoffertje?

En toch weer wat geleerd, ik dacht namenlijk dat storing altijd rondspookt op je massa,
waardoor alles wat daaraan hangt er last van heeft.
Daarom dacht ik dus ook dat circuits verdelen de storing minder mogenlijk maakte. ;)
Gewoon hoe dan ook lekker wat ferriet ringetjes gebruiken dus.

En tsja, het is ook allemaal weer wat makkenlijker aan te sluiten natuurlijk,
en als er een accu leeg is moet je landen, maakt dan ook niet uit welke accu,
maar is het zakkend voltage dan geen probleem voor een 12v zender?
Als je met 10v naarhuis moet, compenseerd de zender hier dan voor?

Wel een voordeel dat er maar 1 volt meter op je OSD hoeft. ;)
 
Teweinig voltage kan er dus niet voor zorgen dat je volt regelaar het met stroom gaat compenseren (step up geloof ik?) en dus warmer wordt?
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter gewoon even bij hobbyking een beer van een lipo kopen voor mijn stationkoffertje?

Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Je hebt verschillende types spanningsregelaars, de meestgebruikte zijn lineair, dit betekent eenvoudig dat ze het verschil in voltage omzetten in warmte, feitelijk is het het elektronisch equivalent van een voorschakelweerstand. Voor alle regelaars geldt dat het vermogen wat je erin stopt groter of gelijk is aan het vermogen wat je er aan de andere kant van vraagt, dus Pin >= Pout. Even een voorbeeld ter illustratie:

Lineaire spanningsregelaar

- Belasting: apparaat wat bij 5V 0.5A vraagt, kortom, 2.5W (P = VxI)
- Spanning voorhanden: 12V

Om de 12V spanning omlaag te brengen kan je een lineaire regelaar gebruiken, bv. een 7805. Echter de regelaar zal het verschil in spanning omzetten in warmte. De warmte gedisspeerd door lineaire regelaar volgt uit 't product van de spanning die er staat tussen de ingang en de uitgang van de regelaar en de stroom erdoorheen:

- Vin - Vuit = 12 - 5 : 7V
- Iin = Iuit : 0.5A
- Pregelaar = 7x0.5 = 3.5W

Kortom, de lineaire regelaar zal 3.5W aan warmte moeten wegwerken, da's nogal wat, daar heb je een aardig koellichaam voor nodig (in verhouding tot 't formaat van de regelaar zelf).

Step-down regelaar

Een step-down regelaar is een geschakelde regelaar. Dit betekent dat de regelaar een schakelsectie aan boord heeft die door middel van een vaste (hoge) schakelfrequentie (normaliter ergens tussen de 150kHz tot enkele MHz) d.m.v. puls breedte modulatie (PWM) een spanning opwekt over een LC filter aan de uitgang, deze spanning is een gemiddelde van de schakelpulsen. Hierdoor is het rendement hoger dan de lineaire regelaar, immers, door de PWM zal er slechts een deel van de tijd geschakeld worden en zijn de verliezen veel kleiner. Hier geldt echter ook dat Pin >= Pout

- Belasting: apparaat wat bij 5V 0.5A vraagt, kortom, 2.5W (P = VxI)
- Spanning voorhanden: 12V
- Omdat Pin >= Pout volgt:

P = VxI : P/V = I : I = 0.21A

Dan zie je gelijk één van de voordelen van een geschakelde voeding, de gevraagde stroom varieert, maar het gevraagde vermogen blijft gelijk. Als je nu de ingangsspanning verhoogt zal de gevraagde stroom kleiner worden en vice versa. Nadeel is wel dat je de rimpel veroorzaakt door het schakelen moet wegpoetsen, hiervoor wordt een LC (laagdoorlaat) gebruikt op de uitgang. In de regel is dit voldoende om de spanning binnen een bepaalde tolerantie (b.v. 50mV rimpelspanning) af te vlakken.

Step-up regelaar

Doet feitelijk 't omgekeerde van wat een step-down doet. Ook hier blijft het vermogen weer gelijk, echter hier zal de uitgangsspanning hoger zijn dan de ingangsspanning, waardoor de stroom aan de ingang dus hoger zijn dan de stroom aan de uitgang (wederom geldt Pin >= Pout). Ook is het principe van schakelen anders, meestal gebruikt men een LC kring die d.m.v. opslingering een hogere spanning genereert (boost configuratie). Ook zijn hybride (SEPIC) regelaars mogelijk, die zowel als step-down als step-up kunnen werken. De nadelen van 't wegfilteren van de schakelpulsen geldt hier uiteraard ook.

In de regel zijn lineaire regelaars erg stil in de zin van rimpelspanning en ruis, een schakelende voeding (step-up of step-down) zijn door 't gebruikte principe van zichzelf veel 'luidruchtiger'. Het is dan ook niet eenvoudig om een schakelende regelaar te ontwerpen die zich kan meten met een lineaire regelaar als het gaat om rimpelspanning en ruis.

En toch weer wat geleerd, ik dacht namenlijk dat storing altijd rondspookt op je massa,
waardoor alles wat daaraan hangt er last van heeft.
Daarom dacht ik dus ook dat circuits verdelen de storing minder mogenlijk maakte. ;)
Gewoon hoe dan ook lekker wat ferriet ringetjes gebruiken dus.

Massa is in de meeste schakelingen een vaste referentie, het zogenaamde nulpunt. Alle andere spanningen worden hieraan gerefereerd. Ferrietkernen hebben alleen zin als ze strategisch worden ingezet. Een RF signaal dat via EM in een schakeling binnenkomt krijg je niet weg door op de voedingslijnen van deze schakeling een ferriet te gebruiken. Een ferriet kern wordt in de regel gebruikt om stoorsignalen die opgepikt worden over lange lengtes kabel te onderdrukken. Zo'n kabel een paar maal door een ferrietring heen lussen creeërt een laagdoorlaatfilter. Da's een soort elektronisch koffiefilter dat alleen signalen met een lage frequentie (b.v. de servo pulsen) doorlaat, maar signalen met een hogere frequentie tegenhoudt.

En tsja, het is ook allemaal weer wat makkenlijker aan te sluiten natuurlijk,
en als er een accu leeg is moet je landen, maakt dan ook niet uit welke accu,
maar is het zakkend voltage dan geen probleem voor een 12v zender?
Als je met 10v naarhuis moet, compenseerd de zender hier dan voor?

Wel een voordeel dat er maar 1 volt meter op je OSD hoeft. ;)

De meeste apparatuur functioneert prima tot spanningen onder de 10V. Zoiets zal je proefsgewijs zelf moeten onderzoeken, of even mij polsen, een regelbare voeding en een eenvoudige multimeter is feitelijk alles wat je daarvoor nodig hebt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Bedankt voor de mooie spannings regelaar uitleg, Sander!
Wat raad je zelf aan? Lineair met hitte schildje, of geschakeld met cap?
Of is dat maar net hoeveel luchtstroming er voorhanden is?

En kwa grond station voeding, van 10v wordt een 12v ontvanger/switch niet "lui"?
Hoe heb je het zelf gedaan?
Er zijn best goedkope 5000mah lipos bij hobbyking,
en ik neem aan dat je geen 100A nodig gaat hebben dus 10~15C is genoeg om een hele dag fatsoenlijke spanning te hebben?
 
Bedankt voor de mooie spannings regelaar uitleg, Sander!
Wat raad je zelf aan? Lineair met hitte schildje, of geschakeld met cap?
Of is dat maar net hoeveel luchtstroming er voorhanden is?

Hangt van 't stroomvebruik af, een camera gaat prima met een lineaire. Een geschakelde bouw je niet even zelf, niet zonder een goed printontwerp en de nodige meetapparatuur.

En kwa grond station voeding, van 10v wordt een 12v ontvanger/switch niet "lui"?
Hoe heb je het zelf gedaan?
Er zijn best goedkope 5000mah lipos bij hobbyking,
en ik neem aan dat je geen 100A nodig gaat hebben dus 10~15C is genoeg om een hele dag fatsoenlijke spanning te hebben?

Nee, elektronica wordt niet 'lui'. Ik gebruik zelf gewoon een 5000mAh/15C/3S LiPo, daar kan je urenlang mee toe.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Hmm, ik heb al een lineair regelaartje liggen voor een eventuele 5v cam,
maar wat er nu precies in de zender gaat weet ik niet zeker.
1.3GHz 300mW audio/video transmitter [TX-1300-300] : RangeVideo!, Wireless video solutions.
Er staat namenlijk 12v bij de omschrijving, maar is het niet zo dat er vaak een lineair torretje in het stekker harnasje verwerkt zit dat 5v uitspuugd?

Nee, da's echt 12V, gewoon even onderstaande voorziening treffen en dan aan de vliegaccu aansluiten.

12V voeding voor camera of zender

12163.gif


De maximale stroom is pakweg 120mA, dus je kunt toe met een spoel met een Inominaal van 250mA. De waarde is niet zo heel kritisch, ergens tussen de 220uH en 1mH (1000uH) werkt prima in de praktijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC
 
Back
Top