Lama v4 repareren gear/shaft

Ik heb de outrshaft moeten vervangen van mijn lama v4 na een erge crash. Nu heb ik hem al meerdere keren uit elkaar gehaald, maar nu zit er spelling op de onderste gear/tandwiel.

In de handleiding zoals op deze foto

Zit er tussen de 2 tandwielen een lager? of een spacer. Maar ik ben of deze kwijt of nooit gehad. Kan iemand een foto maken van zijn tandwielen? Als ik het zonder dat ding in elkaar zet, gaan de tandwielen eraan.

graag hulp aub.
 
Misschien heb je hier iets aan, deze howto heb ik een jaar geleden geschreven .


Vervangen van de tandwielen/assen bij de Lama v4


Benodigtheden : alleen een hele fijne kruiskop schroevendraaier :)


We beginnen met het verwijderen van de kappen.
Aan de zijkant van de heli zitten 2 koolstof staafjes met een rubbertje er om heen.

23289155.jpg


Als je de rubbertjes er af trekt kan je zo de staafjes er uit trekken en zul je zien dat de kap al los zit maar er nog niet helemaal afwil.
Vervolgens verwijder je de pootjes van het onderstel, dit kun je doen door voorzichtig er aan te trekken.

35753936.jpg


Nu kun je ook het staartstuk er zonder problemen afhalen.

De heli ziet er nu zo uit :

77135826.jpg


We pakken de heli en leggen hem op zijn kop neer zodat we het tandwiel zien.
Op het tandwiel zit een lagertje met aan beide kant 2 schroefjes.
Draai deze schroefjes helemaal tot het einde(ze hoeven er niet helemaal uit !)

91760628.jpg


Pak vervolgens de bovenkant van de as beet en hou het tandwiel tegen.
Ga een beetje heen en weer met de as en trek voorzichtig, je zult zien dat de as nu loskomt van het tandwiel.

16013574.jpg
48423714.jpg



Op dit punt zou je het tandwiel of de binnenas dus kunnen vervangen(De as van de bovenste rotorbladen).
Let er wel op dat op het asje aan beide kanten een kleine inkeeping staat, op het platte gedeelte komen namelijk de schroefjes te vallen van je tandwiel !

97107346.jpg


ALs je verder wilt gaan en je wilt ook de as/tandwiel (dit is 1 geheel) vervangen van de onderste rotorbladen ga dan verder met onderstaande :

Aan de bovenkant van de as die is over gebleven zit een klein lagertje in zwarte behuizing, deze kunt je er voorzichtig aftrekken.

18593232.jpg


Op de volgende foto kun je zien welke 4 schroeven vervolgens ook verwijdert moeten worden.
En ook hier geldt : draai ze zo ver mogelijk uit , maar ze hoeven er niet helemaal uit(dit scheelt je later weer ielepiele werk.)

92101253.jpg


Vervolgens gaan we 2 kwiklinken loshalen, dit kun je doen door je schroevendraaier er achter te zetten.
Je hoeft niet veel kracht te zetten, ze zullen zo los "gewipt" kunnen worden.

36347269.jpg
32057720.jpg


Nadat je dit gedaan hebt kun je het er zo af tillen :

49460112.jpg


Bijna bij het aankomen van de laatste demontages zie je dit lagertje/ring zitten(zit vast met maar 1 schroef) :

77259756.jpg


Til het lagertje er nu af en je zult zien dat de boel al aardig los zit.
In principe zou je de as met tandwiel er zo uit kunnen tillen, maar het onderstel zit nog in de weg.
Verwijder het onderstel dmv deze 4 schroefjes :

94607472.jpg


Nu kan je de B as er zo uit tillen !
Het terug monteren van alle onderdelen moet je dus weer in omgekeerde volorde van deze howto doen, niet zo moeilijk dus !

Ik heb me best gedaan op deze howto, maar ben absoluut geen howto schrijver, mocht je op of aanmerkingen hebben zeg het gerust via PB !
 
Back
Top