Naar aanleiding van een bouwdraadje van Timvaneert open ik een nieuw draadje opdat we zijn topic niet vervuilen.
Er loopt een discussie over welk type F-14 nu precies gebruikt werdt voor de film Top Gun uit 1986 met Tom Cruise in de hoofdrol.
Er zijn diverse goede bronnen die weten te melden dat de US Navy de F-14A's van het VF-51 Screaming Eagles Squadron ter beschikking stelde voor de film:
en
en
Het gekke is dat de F-14A zogeheten "glove vanes" heeft en dat deze nergens in de film te zien zijn.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze F-14 voor de film gebruikt zou zijn:
Deze staat op het terrein van het Pima Air&Space Museum in Tucson, Arizona.
Dit is echter een F-14D en deze versie is pas in 1991 in gebruik genomen.
De mensen van het museum wisten echter met zekerheid te vertellen dat deze voor de film gebruikt is, hetgeen mij niet lijkt te kloppen.
Of het bordje staat verkeerd of die kerel van het museum had een zonnesteek (kan ik me voorstellen wanneer het om 10 uur 's ochtends al 40 graden is)
Ook zou ik wel eens willen weten op er goede afbeeldingen zijn van het fictieve kleurenschema waarin de F-14's voor de film geschilderd waren, misschien dat mensen die zich bezig houden met movie "props" daar achter kunnen komen of me in de juiste richting kunnen wijzen.
Als je iets weet dat ik niet weet (lijkt me aannemelijk) dan hoor ik het graag.
Groetjes, Jesse.
Er loopt een discussie over welk type F-14 nu precies gebruikt werdt voor de film Top Gun uit 1986 met Tom Cruise in de hoofdrol.
Er zijn diverse goede bronnen die weten te melden dat de US Navy de F-14A's van het VF-51 Screaming Eagles Squadron ter beschikking stelde voor de film:
In 1985 VF-51 was one of several Miramar based squadrons who took part in the filming of 'Top Gun', the hit film starring Tom Cruise (and it's real star, the F-14A Tomcat). Some VF-51 and VF-111 aircraft were repainted in fictitious squadron markings for the film. To enable filming of these impressive sequences the F-14's were fitted with cameras mounted in pods attached to the underbelly Phoenix pallets and the underwing pylons, as well as using ground mounted cameras.
en
On 16 June 1978 VF-51 transitioned to the Block 100 version of the F-14A Tomcat and their first cruise with the Tomcat was in May 1979 on the USS Kitty Hawk (CV-63).
en
Original Navy plans saw VF-51 and VF-111 becoming the first deployable squadrons to transition to the F-14D Super Tomcat, however these plans were cancelled in December 1991 and VF-51 spent its time to its disestablishment in March 1995 flying the same F-14As it had transitioned to in 1978.
Het gekke is dat de F-14A zogeheten "glove vanes" heeft en dat deze nergens in de film te zien zijn.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze F-14 voor de film gebruikt zou zijn:

Deze staat op het terrein van het Pima Air&Space Museum in Tucson, Arizona.
Dit is echter een F-14D en deze versie is pas in 1991 in gebruik genomen.
De mensen van het museum wisten echter met zekerheid te vertellen dat deze voor de film gebruikt is, hetgeen mij niet lijkt te kloppen.
Of het bordje staat verkeerd of die kerel van het museum had een zonnesteek (kan ik me voorstellen wanneer het om 10 uur 's ochtends al 40 graden is)
Ook zou ik wel eens willen weten op er goede afbeeldingen zijn van het fictieve kleurenschema waarin de F-14's voor de film geschilderd waren, misschien dat mensen die zich bezig houden met movie "props" daar achter kunnen komen of me in de juiste richting kunnen wijzen.
Als je iets weet dat ik niet weet (lijkt me aannemelijk) dan hoor ik het graag.
Groetjes, Jesse.
Laatst bewerkt: