2 meter kist met DL 30

Ik zit er sterk aan te denken om deze kist te nemen met een DL-30:

Hobby-
De edge 540 van 197cm span.

Kist is relatief niet duur en alle seagul kisten die ik heb gezien zijn van goede kwaliteit.
Leek me daarom een leuk stap in de benzine wereld.
Zou dit een leuke combo zijn?


Maar ik heb wel wat vragen als electro vlieger.


Props die worden aangeraden voor de DL-30:
18*8 18*10 19*8 20*8

Wat zou dan een leuke 3 blads zijn?
19x8? en van welk merk. Liefst zo stil mogelijk ivm 80 Db
Scheelt een carbon prop echt veel in geluid of is elke 3 blads al aardig stil?
Heb de DL 55 van 2 blads hout naar 3 blads carbon zien gaan en dat scheelde veel maar of het ook door het carbon komt?

BriBis Electronics - WebWinkel
BriBis Electronics - WebWinkel

Wat voor lipo voor de ontsteking is aan te raden om een dag mee te kunnen vliegen?
Ik heb begrepen dat de ontsteking 6V is dus een 2 cell lipo met bec is een optie...Maar hoeveel mAh?
Heb zelf liever lipo dan nihm accu,s.


Uitlaat dacht ik aan een 4 kamer demper van krumscheid:
Metallwaren-Krumscheid

Zitten die ophang rubbers bij de prijs inbegrepen? want ze staan ook los in de assortie lijst?

En wat is aan te raden om er bij te bestellen aan aansluit materiaal?
Metallwaren-Krumscheid

Een benzine motor is een stuk zuiniger dan een methanol motor maar hoeveel zuiniger ivm tank grote? Is een 500ML tank genoeg of moet ik aan een 750ML tank denken?


Voor de rest dankt ik aan:
4x 10kg digitale methal gear servo,s
1x standaardservo voor de gas.
Bec op 2 cell lipo voor de ontvangers accu
Schakelaar ontsteking/accu en schakelaar ontvangers accu
filter klunk
Lucht filter ja/ nee?
Aansluitingingen voor de benzine/ ontluchting in de zijkant kistEvt later nog een spinner en klein spul als servo verleng kabels, benzine leiding etc
 
Laatst bewerkt:
Mooie combi inderdaad. Ik vlieg zelf met een 1100mah lipo een hele dag. Krumscheid is een goede demper. Prop een gewoon een goede menz of xoar 2-blad pakken zolang je onder de 7000 toeren blijft is die waarschijnlijk onder de 80. Lichtfilter zou ik alleen gebruiken als je de motor icm. demper en prop niet onder de 80 krijgt, maar dat zal verwacht ik niet nodig zijn. Mijn mvvs35 zonder luchtfilter met krumscheid 4kamer demper met houten 19x10 prop bij 6900 toeren doet 78db. En als tank zal een 350-400ml meer als voldoende zijn.
 
Dus eerst een 19x8 en daarna een 20x8 2 blads?

Maar wat zou een goede 3 blads zijn voor deze motor?
Heb liever zo stil mogelijk.
18x8 3 blads is toch gelijk aan 2 blads 19x8?
Dus 19x8 3 blads gelijk aan 2 blads 20x8.

Prestatie maakt toch niks uit?
2 vs 3 blads?

Is het trouwens lastig om de prop de boren?
Dit ivm de bouten van de DL-30?
 
Laatst bewerkt:
Een clublid heeft met de edge 197 van Seagull gevlogen. Heeft hem ook bij Hobbyin gehaald. Hij had er een Saito FG36 benzine opstaan en was er zeer tevreden over.

Wellicht dat hij zich nog meld op jouw topic.
 
Zou een Dl-55 ook nog gaan op deze kist?


Hij is dan overpowerd maar het gaat me meer om het feit dat die motor dan mee kan naar een 2.2/2.3 meter kist in de wat duurdere categorie.

Of is dat gekke werk?
 
Vlieg zelf een hangar9 extra van 2 meter met een DL50. Inderdaad power zat. Maar vliegt prima.
Of dat alles heel blijft is wel de vraag natuurlijk, krijgt toch nogal wat trillingen te verwerken.
 
Ik heb een simpel vier cellen ontvangerpakketje voor de ontsteking, dit wordt ook wel aangeraden op de meeste forums voor dle ontstekingen. Hier kun je denk ik wel twee dagen mee vliegen.

De prop boren is best lastig, je hebt een kolomboormachine nodig als je het echt goed wilt hebben (een slecht geboorde prop is ook nog eens levensgevaarlijk). Ik zou dat de eerste keer uitbesteden, zeker als je een dure carbon prop neemt.

Ik ben zelf pas geleden overgestapt (dle55) van een houten menz 22x10, naar een carbon 21x10. Je merkt een behoorlijk verschil in geluid en draait in plaats van 6700, 6100 met een drieblad. Naar ik begrijp, maakt het ook zeker uit voor het geluid of de prop van carbon of hout is, een carbon prop is erg stijf terwijl een houten prop meer buigt en daardoor meer klappert (of zoiets). Verder heb ik er ook net een luchtfilter opgezet, ik vind dit niet bijzonder veel uitmaken voor het geluid (daarom nog steeds wel een aanrader).

Ik denk dat het belangrijker is om naar het gewicht te kijken van de motor in plaats van de power in dit geval, in je overweging welke je op de edge wilt zetten. Als je het gewicht van een 55cc erop kwijt kan zonder dat je een baksteen in je staart hoeft te leggen dan kan het volgens mij gewoon, teveel power maakt niet echt uit.

Maar heb je wel eens bij gonav.de gekeken?, die hebben best mooie en betaalbare 50cc kisten.
 
Laatst bewerkt:
Zat mooie kisten te koop maar zon seagull kost maar de helft.

En aangezien ik nog geen veteraan ben houd ik de kist liever nog iets goedkoper.
Ik ga morgen even langs bij hobby inn.

Eens vragen wat dennis zegt van zon kist met een DL 55.
DL30 zal goed werken maar als hier ook meteen een DL-55 op past...
Dan word het die.

Maar heeft iemand nog antwoord op: wat voor aansluit materiaal aan te raden is als ik de uitlaat spul bestel bij krumscheid?

Metallwaren-Krumscheid
Kan niet rechtstreeks linken kom dan steeds op de begin pagina.

Een 4 kamer demper tot 65cc
met aansluiting, code:
41948i L of de rechts versie

Is dat een goeie voor deze motor als je hem van recht/links een stukje naar beneden wil lijden?
Of moet er dan echt een extra bocht in ivm dat het buigzame gedeelte minimaal buigt?

Die pijp is 22mm de uitlaat heeft een 25mm dia.
Als ik dan kijk naar zo wit stuk tube om de 2 te verbinden dan zou ik uitkomen op.
PTFE-tube

per cm, Durchm./dia. (int./ext.) 25/29 mm



Maar is dat spul zon flexibel om die 3mm dicht te drukken?


En dat de spring clambs?
1x1-clear.gif
1x1-clear.gif
spring clamb for PTFE-tube

Dia. (ext.) 29 mm, for PTFE-tube Art.-Nr.: 1026
1x1-clear.gif

De 29mm zouden voor de 50-65cc zijn.
Maar hoeveel is het diameter intern?

Verder dan nog zon mounting systeem voor die uitlaat..


Nog tips waar op te letten?
 
Dennis heb ik zelf ook al eens gesproken over die Edge van Seagull incombi met een dle.

Hij was er een twee tal maanden geleden geen voorstander van ivm gewicht. Een Saito of OS 2t vond hij beter. Tja ........hij adviseerde mij geen Thor aan ondanks daat hij deze benzine motoren zelf verkoopt.

Maar hier op het forum lees ik alleen maar benzine motoren (vaak dle) op dit soort kisten.

Het is dus maar wat je zelf wilt.

Ik had een tijdje geleden ook een topic geopend voor mijn eerste 2mtr kist. Je kan via mijn profiel de topic opzoeken. Veel forum gebruikers met kennis hebben mij toen ook geadviseerd. Ik ben er uiteindelijk niet mee verder gegaan omdat ik een besluit heb genomen om een f3a kist aan te schaffen.
 
Die pijp is 22mm de uitlaat heeft een 25mm dia.
Als ik dan kijk naar zo wit stuk tube om de 2 te verbinden dan zou ik uitkomen op.
PTFE-tube

per cm, Durchm./dia. (int./ext.) 25/29 mm



Maar is dat spul zon flexibel om die 3mm dicht te drukken?


En dat de spring clambs?
1x1-clear.gif
1x1-clear.gif
spring clamb for PTFE-tube

Dia. (ext.) 29 mm, for PTFE-tube Art.-Nr.: 1026
1x1-clear.gif

De 29mm zouden voor de 50-65cc zijn.
Maar hoeveel is het diameter intern?

Verder dan nog zon mounting systeem voor die uitlaat..


Nog tips waar op te letten?

De pijp komt denk ik onder je kist te hangen? Ik denk niet dat je een canister kwijt kunt in de romp van de Edge. Ik zou echt eerst de kist kopen en kijken hoe de motor netjes onder de cowl gaat, pas dan weet je hoe de cilinder komt te hangen (links of naar beneden) en weet je wat voor bochten je nodig hebt.

Ik gebruik ook die witte buisjes om de bocht met de demper te verbinden, maar ik denk niet dat een buis die 3 mm smaller is afgedicht gaat worden als je een klem op de witte buisje zet. Dat spul is keihard en vormt zich wel een beetje als het warm wordt waardoor het luchtdicht wordt. Maar ik weet bijna zeker dat je wel een match moet hebben tussen de dikte van de pijp en het witte buisje. Anders zul je een verloopstuk moeten zien te vinden.
 

Het kan dus wel! :D

Ben alleen wel benieuwd of die kist nog iets anders kan dan hoveren! lol

Hij heeft overigens de standaard pitss-style demper erop laten zitten, dat is wel zo makkelijk, maar voor jouw geen optie. Ik ben wel benieuwd hoe je een demper weg kunt werken in de kist.

Als ik even een plaatje mag schetsen;
Als je een kist bij Gonav koopt die gewoon gemaakt zijn voor een 50cc (2.3m span), ben je 200 euro duurder uit, verder heb je 50 euro sterkere servo's nodig en that's it. Dus 250 euro duurder heb je een slag grotere, beter afgewerkte voor benzine motoren gebouwde volwaardige lichtgewicht 3D kist! :D

Ik heb er ook gewoon vier goeie servo's in zitten (hmmm misschien in de seagull maar 1 servo voor hoogte?, dat zou nog wel iets schelen dan), geen powerbox nodig of andere dure dingen.

Ik ben zo blij met mijn combi, dat ik dat toch nog even kwijt wilde. De kist was in mum van tijd klaar, super licht gebouwd, ruimte klaar om een canister in te bouwen in de romp etc etc...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt wel maar het is voor mij de 1e brandstof kist.....

En ik denk dat als je alles optelt het toch snel een stuk duurder wordt.
Boven op wat het al kost...
Mocht je het stuk vliegen dan doet 250€ me een beter voelen dan waarbij de kist al +-500€ is.

Ik vind deze oranje extra ook een plaatje om naar te kijken:
rc-planes - 2,2m 50cc -


Wat wel een punt is, past er wel een 4 kamer demper weg te werken in die seagull.... Hij is tenslotte gemaakt voor een methanol motor + relatief klein dempertje.

Als ik hem er onder moet schroeven is het ook weer wat zonde.
Maar wie weet past het wel super.

__________

Wat ook een optie is:
rc-planes - 1,85m 30cc -


De extra 260 van pilot in 1.85m uitvoering en deze is speciaal voor de DL30.
Moet super vliegen en de demper past er netjes in.


Misschien is dat laatste wel de beste oplossing.
En een DL-30 lijkt me ook fun.

Kist is 335€ maar een DL 30 is weer een 85€ goedkoper.
Dus dan blijft het +- voor dezelfde prijs.
Als ik wat verder was dan zou ik er meer aan uit willen geven maar vind 1200-1500€ met mijn ervaring nog wat te gek.
Moet zelfs mijn brevet nog halen.:p

Al vlieg ik lekker rond met een 3.5 kg 1.6m extra op 6 cell lipo.

Neem aan dat een kist voor benzine nog iets steviger is gebouwd dan voor methanol?

Leuke aan die seagull vind ik dat hij 2 meter is voor maar 250€
En in blauwe uitvoering ziet ie er wel aardig uit.
 
Laatst bewerkt:
Klopt wel maar het is voor mij de 1e brandstof kist.....

En ik denk dat als je alles optelt het toch snel een stuk duurder wordt.
Boven op wat het al kost...
Mocht je het stuk vliegen dan doet 250€ me een beter voelen dan waarbij de kist al +-500€ is.

Ik vind deze oranje extra ook een plaatje om naar te kijken:
rc-planes - 2,2m 50cc -


Wat wel een punt is, past er wel een 4 kamer demper weg te werken in die seagull.... Hij is tenslotte gemaakt voor een methanol motor + relatief klein dempertje.

Als ik hem er onder moet schroeven is het ook weer wat zonde.
Maar wie weet past het wel super.

__________

Wat ook een optie is:
rc-planes - 1,85m 30cc -


De extra 260 van pilot in 1.85m uitvoering en deze is speciaal voor de DL30.
Moet super vliegen en de demper past er netjes in.


Misschien is dat laatste wel de beste oplossing.
En een DL-30 lijkt me ook fun.

Inderdaad een erg mooie kist! Die zou ik er ook uit pikken...

Gonav heeft ook 30cc kisten, iets goedkoper, maar dat schema met oranje vind ik wel een stuk mooier Gonav nu heeft...
 
Trouwens vraagje over de choke.
Bij een kist zonder cowl kun je zo bij de choke.

Maar hoe zet je die open of dicht als je motorkap er op zit?

Losse servo voor de choke of zijn er andere oplossingen?
 
Wisselende meningen;
Sommige gebruiken een servo, een reden hiervoor is vaak dat ze de motor nog willen kunnen laten afslaan in het geval de gasservo stuk gaat tijdens vliegen. Het is wel lullig als je 10 minuten volgas moet vliegen en wachten tot de brandstof op is.

Echter de meeste gebruiken gewoon een ballinkje op het heveltje van de choke en verlengen dit meestal naar voren uit de motorkap. Dan duw en trek je hieraan met de hand bij het starten. Dit scheelt gewicht (en geld) ...

BTW Ik stalk je niet hoor ;) , ik heb alleen net zelf voor het eerst twee kisten met een dle55 gebouwd en had precies alle zelfde vragen en ik heb natuurlijk alles netjes onthouden! :)
 
Heb je daar misschien een foto van?

De benzine motoren die bij ons vliegen zijn allemaal slepers/pop droppers en hebben geen motorkap.
Want als je er gewoon een metalen pin aan vast zet om hem naar voren of achter te trekken dan klappert dat ding toch tijdens het vliegen?
En het uiteinde zit dan toch dicht bij de prop?

Kan me even niet goed voorstellen hoe je dit netjes weg gewerkt krijgt/ hoe het er uit ziet.
 
Back
Top