Motor voor 40mm Power Jet

Discussie in 'Speedboten' gestart door Robbie TPC, 23 jul 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb een motor nodig voor de q-boat-uit-world-not-enough , omdat dit een belangrijk onderdeel is voor de Q-boat open ik een apart topic.
    De jet heeft een toerental nodig van 10.000 / 15.000 rpm om te kunnen functioneren, de motoren (oa Plettenberg) die aanbevolen worden door KMB (Kehrer Modellbau Berlin) zijn ongetwijfeld ‘het neusje van de zalm’ maar zijn mij veel te duur. (ik steek liever m'n geld in het uiterlijk van een model dan aan de prestaties)

    Via via heb ik een aantal alternatieve motoren gevonden, deze motoren halen niet allemaal de 15.000 rpm. Opzich is dat geen ramp, ik ben een beginner op vaargebied en het is (nog) niet nodig dat de jet op volle 100% capaciteit draait.

    Dit zijn de kandidaten tot nu toe:

    Turnigy T600 brushless Outrunner
    Graupner Speed 700 BB Turbo Neodym
    Graupner Inline 650

    Gaarne een second opinion over deze motoren en/of eventuele nieuwe kandidaten.

    Bvd :worship:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Wakusei

    Wakusei

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Arnhem
    Op hoeveel volt laat je de jet draaien?
    Als ie op 14,8v gaat lopen dan krijgt de T600(880kv) een toerental van 13024 onbelast. Op 18.5v*880= 16280.
    Ik zou voor een outrunner(meer torque) gaan aangezien het hier om een relatief zware jetboat gaat.

    Zo dat waren mijn 2 centen.

    Leuk om te volgen dat draadje van jou.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dat zijn twee waardevolle centen :thumbsup:

    Voltage is niet zo belangrijk, die pas ik wel aan aan de motor.
    De Outrunner was/is mijn eerste keus, een sterke motor voor een leuke prijs, ik zou die dan op 14.8v laten draaien.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Robbie,

    Maak het (aluminium) motorspant watergekoeld, dan is dat gelijk opgelost.

    [​IMG]

    Zoals reeds gezegd is een 40 mm jet ietwat overkill, maar gelukkig heb je geen last van het moment van de aandrijving (dit soort vermogen op een schroef zorgt ervoor, dat de boot gaat draaien i.p.v. de schroef...), maar ik denk, dat het je qua acceleratie nog wel dun door de broek zal drentelen als je vanuit stilstand vol gas geeft...

    Welke motor geeft KMB specifiek aan voor deze jet?
    Je moet namelijk ook het koppel en niet alleen het toerental halen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Jan, die waterkoeling ziet er interessant uit, lijkt me wel lastiger te fabriceren dan een alu buisje om de can te wikkelen.
    De motoren die aanbevolen worden door KMB zijn de:

    Plettenberg 355/50/4-5
    Plettenberg 320/50/5
    Ultra 3500/4-5
    Ultra 2000/5
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Robbie,

    Ik hoop, dat je je realiseert, dat je bij een buitenloper geen spiraal om de buitenkant kunt wikkelen, die draait namelijk.

    Een spiraal om een binnenloper heeft een abominabel laag rendement, dan kun je beter een volmantelkoeling nemen, waarbij het water rechtstreeks op de can loopt.

    Het watergekoelde motorspant is niet moeilijk te maken; het materiaal is 6 mm aluminium waar een gat van Ø3,2 mm door de bovenkant geboord is (een boorstandaard helpt enorm), de uiteinden zijn opgeboord naar Ø4 mm en daar zijn twee stukjes alu buis ingelijmd met loctite.

    Als je een schetsje wilt, laat het me even weten.

    De motoraanbevelingen van KMB zijn nog uit het borsteltijdperk, de Plettenberg motoren hebben het zwaar bij de permanente belastingen door de jet en de vaartijden zullen vrij kort (moeten) zijn vanwege het gevaar van oververhitting, een watergekoelde brushless zal het (mits overbemeten) beter doen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2010
  7. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    Ik zou in ieder geval een motor zoeken die dichter tegen de 10k rpm aanzit dan de 15k. Mijn ervaring met de 28mm jet (Ik heb geen ervaring met de 40mm) is dat hij het ook goed op lagere toerentallen doet. Uiteraard mis je dan wat snelheid, maar ik ziet dat modelletje toch geen 50km/u doen ;) Zelf zou ik zoiets proberen op 3 of 4 lipo cellen + watergekoelde mount: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 , maar nogmaals, ik heb geen ervaring met de 40mm jet.
    Edit
    Die Turnigy T600 kan meer vermogen aan, voor die paar euro meer is dat misschien nog wel een beter keus.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2010
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Aha, daar had ik niet aan gedacht dat de can van een outrunner/buitenloper meedraait.
    Als ik een outrunner neem dan is het wel handig als ik weet hoe de watergekoelde motorspant in elkaar zit.

    Het is niet de bedoeling dat de boot 50km per uur gaat, hooguit 30 a 35km per uur, dat is een leuke snelheid die ook nog eens overeenkomt met de snelheid van de echte boten.
    De originele (fullscale) Q-Boten halen een snelheid van 160km, mijn boot is schaal 1/6 dus 6x30= 180km, dan zou mijn boot wat sneller zijn (in schaalsnelheid).
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Kleine correctie, schaalsnelheid kun je niet zo berekenen. André Feenstra heeft ooit hier formules voor bedacht die rekening houden met de schaalomstandigheden. Als ik jou 160 km/h bij 1:6 schaal hier doorheen haal kom ik op een kleine 65 km/h schaalsnelheid ... !

    http://www.triple-s.nl/Modelberekeningen.xls

    Mij lijkt die 160 wat overdreven (maar jij zult dat ongetwijfeld beter onderzocht hebben) en als je op jou 30-35 km uitkomt voor het model is dat optisch een heel mooie snelheid.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2010
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    115 km is niet zo'n kleine correctie Lex :) Ik kan de formule van André Feenstra niet bekijken want ik kan het bestand niet openen.
    Als Feenstra rekening houd met zwaartekracht en de grote van watermoleculen oid dan zal zijn berekening wel kloppen, maar of dan ook de 'optische' snelheid overeenkomt dat betwijfel ik.

    Las net ergens op een forum dat er twee soorten schaalsnelheid zijn, de 'echte' schaalsnelheid (rekening houdend met zwaartekracht), en 'optische' schaalsnelheid die zich enkel richt op het visuele aspect, en de natuurkundige elementen (zoals water en zwaartekracht) achterwege laat.

    Zover ik weet gebruiken ze in de filmindustrie ook de 'optische schaalsnelheids formule' om een bewegend schaalmodel 'natuurgetrouw' in beeld te krijgen.
     
  11. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    30km/u is al vrij fors voor een schaalmodel. Bedenk ook dat hij die 160km/u in het echt alleen haalt als het water zo glad als een biljartlaken is (en ongetwijfeld met de cabine gesloten).
    In de film zit hij achter een Sunseeker Superhawk 34 aan, die heeft een topsnelheid van zo'n 70km/u. Dat lijkt me een zinvoller getal om vanuit te gaan.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Voor zover ik weet proberen de formules van Feenstra een schaalsnelheid te berekenen waarbij het golfbeeld overeenkomt met het origineel. Optisch dus, rekening houdend met het water dat niet verschaald wordt en dus voor je model te 'dik' is. Maar een model van jou formaat gaat er met 30 km/h al heel mooi uit zien op het water. En nog fatsoenlijk te besturen ook, dat kun je bij 65 wel vergeten denk ik .. ;)
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Jet boten hoeven niet perse rustig/vlak water te hebben om hoge snelheden (zelfs boven de 160km) te halen, hier een clipje van een jetboat race op een rivier : 3MTqZo_7nM0[/media] - Jet Boat Racings: Get In Shut Up and Hold On!
    De Q-Boat (romp) is ook zo'n jetboat zoals te zien is in het filmpje, alleen dat zijn twee zitters, de Q-boten zijn omgebouwd tot één zitter.

    Natuurlijk hebben ze geen topsnelheid bereikt in de film met de Q-boten, denk ook niet dat dat mogelijk is ivm de vormgeving van de Q-boat. Als ik me niet vergis waren de topsnelheden die Pierce Brosnan haalde in de film, 70 km per uur.

    Volgens mijn informatie (uit het boek, The Secret World of 007) is de topsnelheid van de Q-Boat 160 km per uur, ik denk dat dat getal gebaseerd is op de romp van de jetboot die gebruikt is als basis voor de Q-Boat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik begrijp wat je bedoeld, Feenstra houd dus rekening met hoe het water zich gedraagt rondom het varende model (zeg ik dat goed?)
    In die zin is het inderdaad ook optisch, water kan niet geschaald worden, net als vuur en lucht. Voordeel van mijn model is dat de schaal 1/6 best flink is :yes:
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Deze week wil ik de knoop doorhakken voor wat betreft de motor, mijn voorkeur gaat nog steeds naar de T600 Outrunner.
    Ik wacht nog even op antwoord van twee mailtjes, misschien dat er nog nieuwe kandidaten bij komen.

    Als er mensen zijn die het niet eens zijn met de keuze van de T600 Outrunner, please speak now or forever hold your tongue :D
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Denk dat ik ga voor een andere motor, HK heeft de T600 niet meer op voorraad liggen.
    Heb ook gezocht naar tweedehands T600 motoren op diverse site's zonder succes.

    Tweede keuze is de Graupner SPEED 700 BB TURBO Neodym 9,6V.

    Ikzelf heb altijd goede ervaringen gehad met het merk Graupner, met name de servo's zenders en ontvangers. Met de motoren heb ik geen ervaring.
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    De speed 700 is een borstel motor, en heeft misschien een kwart v.h. vermogen van wat de T600 leveren kan. Tevens zie ik een 6mm as aan de buitenloper, en een 5mm as aan de speed 700.
    Verstandiger is misschien toch een buitenloper. Iedere buitenloper van 230/300 gram (ca 700/1000 watt) levert al snel het dubbele vermogen van wat de 350 grams borstelmotor (350/450 watt) kan doen.

    Indien interesse, ik heb eventueel voor (erg) weinig een nieuwe 700Kv Tower Pro motor liggen. Gewicht is ook ongeveer 250 gram en heeft een 5mm as. Het is een degelijk en eenvoudig opgebouwde motor, met toch heel redelijke prestaties. Zelf heb ik lange tijd een zelfde motor gebruikt in een 600 size heli op 6S lipo.
    Als je deze motor op 4S, misschien 5S lipo laat draaien, dan heb je m.i. een leuke combi met de jet. Met een watergekoelde mount zal je er lang plezier van kunnen hebben!

    Laat maar weten wat je er van vind.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De as van de jet is ook 5mm :thumbsup:
    Je hebt een PB !
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem

    Heeft er iemand toevallig informatie (foto's of schema's/schetsje) over dit koelsysteem ?
    Ik had Jan aka Pompebled al PBtje gestuurd maar volgens mij is ie op vakantie, aangezien hij sinds 4/8 niet meer actief is of het forum.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    [91236] eerste-boot-de-bullet-wild-thing-2

    [​IMG]

    Het is eigenlijk gewoon een plaatje aluminium, waarin 3 gaten geboord zijn. Het open gaatje wat in de zijkant ontstaat kan je dicht maken met zo'n stelschroefje. 2 passende pijpjes erin lijmen om de slangen op aan te sluiten en je hebt een gekoelde motormount.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina