Hugo´s hk-450 (HIJ VLIEGT!!)

Proficiat Hugo!

Ik heb sinds kort dezelfde ervaring zoals jij gehad, zie m'n bouwverslag.

Voor wat de voorwaartse roll, achterwaartse roll, linkse roll en rechtse roll betreft: de lichte correcties doe ik met trim of subtrim.
Ik weet niet of dit wel de meest correcte wijze is. Dit moet je nog eens opzoeken.
De rudder kan/mag je niet corrigeren met trim, daarvoor heb je je gyro immers.
 
Ik denk dat ik eerst nog wat mechanisch stel; ik had gisteren bij de eerste vliegpoging een kapotte servo. Die heb ik meteen verwisseld, maar niet netjes gecheckt of alles nog recht stond. Slecht, eigenlijk, maar dat bedacht ik vannacht pas.

Nog een vraag: mijn ESC kan in governor mode. Is dat nuttig? Hij staat er standaard niet op.

Hugo
 
Nog een vraag: mijn ESC kan in governor mode. Is dat nuttig? Hij staat er standaard niet op.

Nee, niet gebruiken. Dat is geloof ik enkel aan te raden bij grotere modellen en vooral bij nitro dacht ik.

Wat we wel hebben om een constanter toerental te krijgen is idle-up.
Hier kun je throttle-curve instellen van bv. 95-90-85-90-95. De uiterste punten kun je natuurlijk ook op 100 zetten.
 
OK, dank. Ik heb nog wel een probleem met de motor-uit. Die doet het niet als ik de zender aan zet! Als ik dan gas geeft gaat de motor echt draaien! Dan de schakelaar omzetten, dan kan ik nog steeds gasgeven, en dan de schakelaar weer terug in de uit-stand, dan is´tie ook echt uit. Dat vind ik best eng!

Verder heb ik om het vliegen te vieren wat alu en carbon onderdeeltjes besteld, ook omdat het kunststof op sommige plekken niet zo goed is.

Hugo
 
Owja, ik ben nog op zoek naar een site met throttle en pitch curves. Als voorbeelden. Kennen jullie zo´n site?

Hugo
 
Hoi,

In de T-rex 500 manual staan curves dus ik schat zo dat ze er voor de 450 ook wel in staan.

Even GOOGLen.

http://www.trextuning.com/Trex 450SE Manual.pdf

Blz 18 pdf file (17 echt)

Ik had van de week wat moeite met de percentages aangezien graupner van -100 naar + 100 gaat. Dus je moet alles even omreken in dat geval om goed uit te komen. bv 200 x 85% = 170. Ofwel 70 punten na de midden lijn. Maar dit is voor iedere zender anders denk ik. of percentage x 2 dan zit je ook goed.

Kom je vast wel uit.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een leuke site voor je, staat een heel bouwverslag in van een Trex 450 alsook alle instellingen.

Momenteel gebruik ik een andere computer, vanavond kan ik de link posten.
Je zult er zeker iets aan hebben!
 
Raar dat ze voor normal mode pitch op 0 graden houden bij mid-stick terwijl align zelf 5 á 6 graden aanhoudt.

Wel heeft het denk ik een voordeel dat pitch en throttle in normal mode en idle-up gelijk zijn dus bij het omschakelen van mode veranderd er niets. Neem tenminste aan dat bij de pitch curve 50% 0 graden pitch is. Ander heeft hij helemaal geen negatief deel.
 
Met de opgegeven instellingen is te vliegen, zelfs door mij. Dat heb ik zojuist bewezen. Wel heeft de afgelopen avond wat vragen opgeroepen...

Ten eerste heb ik schade. Ik denk door een paar harde landingen. Het tandwieltje dat op de as van de snaaraandrijving, dus het wieltje dat wordt aangedreven door het hoofdtandwiel, is van de as af geschoven. Het asje is omhoog, uit het onderste lager en uit het tandwiel geschoven. Dus, geen hekrotor meer. Gelukkig stond ik op de grond en reageer ik snel. Verder geen schade. Ik denk dat ik het asje vrij eenvoudig weer terug kan drukken. Maar hoe voorkom ik dat´ie er weer, en op een slechter moment, uit schiet?

Daarnaast lijkt het alsof ik versnellingen heb. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen. De eerste keer dat ik gas geef komt de zaak op toeren. Als ik dan gas terugneem, en weer gasgeef, komt de zaak een stuk hoger op toeren. Enige logica heb ik er nog niet in kunnen vinden. Wat ik wel gemerkt heb, en niet snap, is dat de ESC ieder keer dat ik terug ga naar stilstand, opnieuw in lijkt te schakelen en de cellen telt.

Alle input is welkom!

Hugo
 
Het asje wat omhoog komt is een bekend probleem bij deze heli. Je kunt hem vervangen door eenzelfde van Align of je bestaande modificeren. De modificatie houd in dat je een gaatje van 1mm boort door de kraag van het tandwiel en het asje waardoor deze niet meer kunnen verdraaien tov. elkaar. Heb dit gelukkig bij mijne nog niet hoeven te doen.
 
Nou, het align item is binnen, maar even bij een Nederlandse webshop gehaald voor de snelheid. Helaas vecht ik nogal met de HC schroeven, wat een prut. Maar ik heb ook een probleem met de nieuwe schroevenset. Dat zijn allemaal schroeven met schroefdraad voor moeren, om het zo maar te zeggen, geen zelftappers voor in plastic. Wat nu? Verkeerde schroefset gekocht? Welke moet ik dan hebben?

Dank,

Hugo
 
Hoi Hugo,

De Schroeven zijn inderdaad crap maar zodra je een imperial imbus gebruikt houden ze het aardig goed uit.

De Schroefset welke je waarschijnlijk hebt gebruikt is een setje voor een SE v2 welke bijna enkel in metaal verschroefd wordt.

Groet Guus
 
Ah, een V2 set. Klinkt logisch. Heb net andere schroeven besteld, op hoop van zege. Ik weet dat het 1/16" sleutel is, maak van HK draai ik ze daarmee allemaal stuk. Helaas...

Hugo
 
Hugo, anders bestel je bij HobbyKing toch gewoon de HK450GT, het betreft ook een V2 versie.
Bij de GT krijg je zo'n carbon frame, alle boutjes zijn in staal, metalen rotorhead, metalen staart. Kortom een volledige upgrade van de MT.
En dat voor iets van een $47!!

Ik ben er heel tevreden over!
 
Back
Top