Ik wil ook reageren
SC is zeker populair, en kan perfect uitgroeien tot een grote groep en echte competitie. Kijk naar andere landen, overal duiken ze in vrij grote aantallen op. Op youtube wat filmpjes gezien waar die dingen even hard gaan als buggies, en waar ze niet heen en weer wiegen bij de minste stuurbeweging. Op mbv gaan ze ook allemaal hard en wordt er close geraced.
De vraag om die klasse toe te voegen is dus zeker terecht, alleen is er een groot tijdsprobleem zoals de meeste bnk piloten al aangegeven hebben. Je gaat er nu ook vanuit dat er zo 1 of 2 heats bijkomen. Maar met als doel de klasse tot een hoger niveau te krijgen, wil je dus eigenlijk zeggen dat er op termijn net veel meer deelnemers zouden moeten komen, net zoveel of meer als in 2WD en 4WD. Dan is het dus totaal onmogelijk om alles op 1 dag te doen.
BNK's over verschillende dagen dan. Vroeger is dat een jaar zo geweest, dat er 8 weekends waren, waarvan 4 2wd en 4 4wd gereden werd. De klasse die dat weekend geen bnk had kon dan ook rijden, maar dan puur als losse race. Toen was er eigenlijk al weinig volk in beide klasses, maar enkelen (een stuk of 5 gesponsorde piloten) wilden per se beide klasses kunnen rijden. Resultaat was dat er nadien helemaal geen kat meer offroad reed. De hobby was toen al verziekt oa doordat er niks van bandenregel was, en die splitsing heeft het dan helemaal verprutst.
In engeland hebben zo ook 6 nationals per jaar, en rijden ze 2wd op zaterdag, 4wd op zondag. Werkt daar perfect, en 95% van de deelnemers heeft daar ook beide wagens. Wel even bij vertellen dat ze per dag 120(?) inschrijvingen hebben, en er voor elke race nog eens een wachtlijst aangemaakt wordt. Ze rijden daar ook in heel engeland regionals die min of meer bepalen wie er mee kan doen aan de echte nationals. Maw ze hebben net iets meer luxe dan hier door het extreem hoge aantal mensen die de hobby beoefenen. Die races hebben wel een totaal ander karakter dan onze bnk's, nieuwelingen komen daar pas meedoen nadat ze eerst op regionaal niveau al wat meer geoefend zijn.
De SC rijders in engeland hebben dus nog een groter probleem dan jullie want daar is het sowieso uitgesloten dat die klasse er nog bij kan genomen worden.
Echt alles splitsen, dus bvb 6 zondagen voor 2wd en 6 zondagen 4wd lijkt me absoluut geen goed idee, zal ook moeilijk in te plannen zijn als je rekent dat alle clubs ook nog wat clubraces willen organiseren. Er valt nu al super veel samen omdat er niet genoeg weekends zijn. Zou het ook jammer vinden dat piloten die slechts 1 van de 2 rijden elkaar niet meer gaan tegenkomen op bnk's. Plus dat dat wsl nog meer organisatie (tijd) van de clubs vergt dan zaterdag+zondag racen.
De discussie gaat nu over SC toevoegen ineens bij het bnk. Terwijl er slechts 1 of 2 clubs zijn waar ze met een degelijk aantal zijn. Ik sluit me volledig aan bij arjan, dat het echt best is om eerst met zoveel mogelijk sc rijders zelf hier en daar wat clubs aan te spreken. Nog belangrijker is om eens buiten je eigen club te stappen en andere circuits op te zoeken tijdens hun clubraces om je gezicht (en je SC) te laten zien. Daar is meestal wel tijd om een extra reeks of meer zelfs in te plannen. Als er ineens 10 SC's opdagen 's morgens is er geen club die jullie terug naar huis zal sturen hoor. Maw bewijs dat jullie bereid zijn om met meer dan 3 man verschillende weekends verplaatsingen te doen! Enkele maanden geleden gingen alle SC rijders van bergschenhoek richting kampenhout afzakken voor een clubrace. Denk dat er uiteindelijk 3 opgedaagd zijn... Lijkt me toch de eerste stap eigenlijk vooraleer uit het niets een bnk te willen oprichten
Terwijl ik dit schreef is m'n mening over splitsing op za en zo eigenlijk al wat veranderd (los van SC). Ik dacht eerst aan mensen die za moeten werken, mensen die elkaar niet meer gaan zien omdat ze maar 1 klasse rijden enz... Maar in engeland is dat totaal geen probleem (ok hobby is daar uiteraard nog groter). Misschien toch niet zo slecht om eens te bekijken hoeveel deelnemers er momenteel max op 1 dag kunnen meedoen om het nog leuk te houden, want als er volgend jaar nog meer volk opdaagt dan nu, kan het hier en daar toch echt wel een probleem worden. Je kan dan gaan limiteren, maar dat stopt dan alleen maar de groei van de hobby (en het niveau) imo. De engelsen vullen niet voor niets elke keer 60-70% van de A finale op een ek...
Minder deelnemers over de 2 dagen (bvb 40-50 2wd, en 30-40 4wd) kan wel zorgen voor 2 kortere dagen dan nu 1 soms wel heel lange dag (we zijn bvb dit jaar telkens al een half uur vroeger gestart), waar je dan ook nog eens lang moet wachten tussen 2 keer rijden. En dat stimuleert dan de groei van beide klasses, en zo ook het niveau normaalgezien. Als we naar de buurlanden kijken mogen we hier al echt niet klagen over onze competitie, sommige duitsers en fransen rijden al eens graag een bnk mee omdat er meer volk is dan op hun eigen wedstrijden
In het geval van 2 dagen per weekend, zie ik ook totaal geen probleem voor een SC klasse. De dingen zien er cool uit, rijden cool, het is 1/10e en het is écht offroad ook! Als er op termijn heel veel sc's komen, en ook heel veel mensen die 2wd en 4wd rijden, dan kan je discussie opnieuw openen want dan ga je weer niet genoeg tijd hebben om alles in 1 weekend te proppen (da's dan in een ideaal scenario waar de hobby uber populair zou zijn

Dan zou je trouwens ook mensen hebben die zowel buggy als SC willen rijden, wat dan weer lastig is omdat die wel op 1 dag rijden
Maar het komt uiteindelijk allemaal neer op de schouders van de organiserende clubs. 2 races in 1 weekend organiseren is echt wel veeeeeel meer werk dan slechts 1 dag.