Reparatie / restauratie twee-motorig ding.

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Een jaar of 8 geleden heb ik van mij schoonpa een romp met ingedekte vleugel gekregen. In de tijd vond ik het leuk om er een twee motorig toestel van te maken. Zo gezegd zo gedaan. Ik had nog 2 x een 4 cc osmax liggen, 2 gondels ervoor gemaakt en klaar was tie. Hij ging erg snel ..... de grond in. Ik denk dat hij zo'n 100 meter gevlogen heeft totdat 1 van de motoren ermee uit pieste... einde oefening, vleugel lag in 3 stukken, romp vrijwel onbeschadigd.
Hier een foto van een paar minuten voor de crash:
cormettwin.jpg


Nu dat mn Xtra bijna klaar is, wordt het tijd om aan mn volgend project te denken.... dit twin-ding dus.

Met het programma profili heb ik een profiel gevonden wat vrij goed past op de romp, en met meten op bovenstaande foto blijkt dat de spanwijdte 40% langer is als de romp.... De ribben zal ik binnenkort uitfrezen en dan de vleugel gaan bouwen. (het wordt een open vleugel , bespannen met oracover).

Maar ik ga wat hulp nodig hebben;
-Heeft iemand een tekening of duidelijke foto's hoe "het beste" gondels te maken en te bevestigen aan de vleugel?
-Electronica; ik wil geen nieuwe methanol motoren meer kopen en wil deze dus electrisch maken. Maar wat moet er allemaal in? 2 motoren uiteraard (maar welke), 2x esc (welke ??) 2x lipo of 1 x lipo? In principe wil ik zoveel mogelijk binnenkort bij hobbyking bestellen. Als ik weer thuis ben (volgende week) zal ik het gewicht van de romp eens wegen en de lengte meten.

groeten,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen antwoord, dat is mooi :cry:

Dan maar alleen verder, hier is tie dan , met een hele laag stof erop:
2.jpg


De lengte is 103 cm, dat betekend dat de spanwijdte 144 cm wordt. Gewicht is 650 gram ..... zal wel niet erg licht zijn denk ik.

Een beginnetje is gemaakt, dit worden de ribben:
3.jpg

Nu nog op de computer, binnenkort van hout.

Als iemand nog antwoord heeft op de volgende vragen .... graag;
-Heeft iemand een tekening of duidelijke foto's hoe "het beste" gondels te maken en te bevestigen aan de vleugel?
-Electronica; ik wil geen nieuwe methanol motoren meer kopen en wil deze dus electrisch maken. Maar wat moet er allemaal in? 2 motoren uiteraard (maar welke), 2x esc (welke ??) 2x lipo of 1 x lipo? In principe wil ik zoveel mogelijk binnenkort bij hobbyking bestellen. Als ik weer thuis ben (volgende week) zal ik het gewicht van de romp eens wegen en de lengte meten.
Cor
 
Hij ging erg snel ..... de grond in. Ik denk dat hij zo'n 100 meter gevlogen heeft totdat 1 van de motoren ermee uit pieste...
Hehe, zeer bekend met dit formaat kissies.

Onze Twin Ace heeft daardoor ook al verschijdende malen in delen weer op de grond gelegen.
Als je niet direct door hebt dat er 1 motor mee stopt dan maakt ie een geweldig spektakulaire zwaai naar de aarde toe.


Onze Twin Ace heeft gewoon een soort box in de vleugek ingebouwd waar de motor aan vast zit.
In deze box zit ook de tank, daar achter de gasservo en rolroerservo.
Twin%20Ace%2027.jpg


Denk dat jij wel op dezelfde manier de stevigheid zo kan inbouwen, verder kan je de gondel dan vormen met wat balsa etc.
 
Ter vervanging van 4CC zou ik denken aan een motor met een kv rond de 1300 en een gewicht rond de 150gr op 3S lipo 2300 a 2700mAh.
Hangt ook af welke propmaat je maximaal kwijt kunt.

Groet,
Gerben
 
Hallo Cor,

Ik heb een Messerschmitt ME410 met twee elektromotoren.
Spanwijdte is 1,30 mtr en de kist weegt bijna 2kg.
full

Er zitten 2x TR35-36-B 1300kv motoren op met 40A regelaar en 8x6 prop.
Vliegt perfect en er zit genoeg snelheid in.
full


Groeten Bastiaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over het maken van motorgondels:
In onderstaand draadje staan foto's van de Geier vliegende vleugel die ik heb gebouwd, met (motor)rompje van eigen ontwerp. Dat is dus hetzelfde als een motorgondel. Als je de foto's bekijkt is het denk ik duidelijk. Met 1 nylon bout zit de gondel aan de vleugel vast.
[107713] bouwproject-mbc-weert-13-geiers-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo ... ben ik weer,

Die motoren heb ik gevonden bij hobbyking en zal ze dan ook maar bestellen. propmaat maakt niet zoveel uit, zal zowat "alles" kwijt kunnen.

Dus wat moet ik bestellen:
2x TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:2814) (15 $)

1 of 2 esc's ?? hoeveel A ?
1 of 2 lipo packs (3s 2300-2700mah)

thanks,
Cor
 
Niemand wat info ivm de setup , welke esc's hoeveel en hoeveel lipo's 1 of 2 ??

Dus wat moet ik bestellen:
2x TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:2814) (15 $)

1 of 2 esc's ?? hoeveel A ?
1 of 2 lipo packs (3s 2300-2700mah)
 
Zojuist bijna een uur bezig geweest met bestellen bij HK. Maar ik denk dat ik alles heb. dit is o.a. het bestellijstje:
TR35-36-1300 TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:281 2 Reserved
OR001-00108C JXF 8x6 / 203 x 152.5mm Poly Composite prope 2 Reserved
OR001-00108B JXF 8x5 / 203 x 127mm Poly Composite propell 2 Reserved
TGS8x6E TGS Sport 8x6E Precision propeller 2 Reserved
TR_S40A TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller 2 Reserved
Z26503S-40 ZIPPY Flightmax 2650mAh 3S1P 40C 1 Reserved
RD820II-35C Corona 8Ch Dual Conv. Rx 35MHz (Incl. 10 Rx


Hopelijk duurt het niet zo lang tot het geleverd is.. :-/

Vandaag de ribben uitgefreesd, ik heb ze toch nog iets veranderd, heb er o.a. gaten in gemaakt om ze wat lichter te maken:
4.jpg


Morgen beginnen met plakken.

Nog een vraagje... V-stelling of geen V-stelling bij een twin? Het wordt een toestel om lekker een beetje mee rond te tuffen en gesimuleerde motorproblemen te oefenen (als dat te doen is met mijn zender). Zelf denk ik dat wat V-stelling verstandig is... maar hoeveel graden ?

Cor
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wat tijd vrij gemaakt om de ribben te verlijmen.
5.jpg


Heb besloten om er 5 graden V-stelling in te bouwen... waarom 5 graden .. geen idee8-O

Cor
 
he Luus,

Mooie bouwdraad en wat een bak van een toestel is dat zeg! En ik heb hiermee idd het licht gezien. Ik zat maar te denken dat ik een hoop ruimte moest hebben in die gondels voor een tank , servo, alles op elkaar uitgelijnd. MAAR HET IS ELECTRO!!!!! Accu komt inde romp, ESC hoeft niet precies even hoog met de motor te zijn zoals met brandstof... dat wordt een eitje :-)

Tot in Luton,
Cor
 
Helaas ben ik niet zo gelukkig als andere met "een weekje op de bank zitten" ... maar ben weer thuis en kan rustig verder bouwen.

Vandaag de bovenbeplanking erop gelijmd:
6.jpg


Volgens de website van hongkong post heeft mijn pakketje van meer als een week geleden nog steeds china niet verlaten :-(

Cor
 
Had mn bril denk ik niet op .... pakketje met allemaal moois vandaag binnengekomen. Het stond niet meer in sorteercentrum China , maar sorteercentrum Oostenrijk:hammer: . Bij elkaar 15 euro kosten erbovenop , dus dat valt erg mee met een pakketje twv 150 $
7.jpg

Het ziet er allemaal erg goed uit , ik snap niet hoe ze het kunnen maken voor dat geld , een 12 euro voor zo'n motortje, zelfs met spinner enzo erbij . Ik ben erg onder de indruk.


Niet veel tijd gehad vandaag , maar heb toch de verbindings stukken voor de twee vleugelhelften (hoek van 5 graden) uitgefreesd en meteen erin geplakt.
9.jpg


8.jpg


Zojuist op mn computer het frame voor de motorgondels en motorplaat getekend. Morgen uitfrezen en plakken.

Cor
 
Vorige week redelijk wat gedaan, helaas niet kunnen posten omdat een "vriendelijke" graafmachine-machinist de telefoonkabel in het dorp had kapotgemaakt. En dat was niet de eerste keer, 4 maanden geleden was diezelfde man op dezelfde plek ook al eens bezig met alle gevolgen van dien.... Ik niet blij en ook het telekom bedrijf denk ik niet .

Maar a fin , de kabel is weer aan elkaar geknoopt, internet doet het weer en ik kan weer verder met het bouwverslag.

Waar was ik gebleven;
De vleugelhelften heb ik aan elkaar gelijmd.:
10.jpg


De motorgondels zijn uitgefreesd en zo kom het er ongeveer uit te zien:
11.jpg


Motorgondels zijn aan de vleugel bevestigd:
12.jpg


En de onder beplanking van de vleugel erop geplakt:
13.jpg


Beplanking van de motorgondels was iets moeilijker , maar met wat karton als sjabloom is het goed gelukt:

14.jpg


15.jpg


Net op tijd kwam ik erachter dat ik iets vergeten was........ de blokjes voor het landingsgestel .:hammer: Toch nog maar eventjes snel gedaan.
16.jpg


Het volgende wat op mn lijstje staat is het luik maken voor de ESC en aileron servo, ook de ailerons zullen worden uitesneden.

2 weken geleden mn pakketje van hobbyking binnengekregen , vrij snel. Alleen zat bij de ontvanger het verkeerde kristal. Inmiddels al 3 emailtjes geschreven , maar geen respons... Erg jammer, ik zal maandag moeten bellen denk ik.

Cor
 
Laatst bewerkt:
@ Luusje... neee neee , niets daarvan, ben ook "erg hard" *uhhum* aan het werken ... foto's zijn van vorige week. Ben momenteel in "Luton sur Mer" morgen naar huis..., weer verder bouwen.

Cor
 
Afgelopen dagen vrij veel gedaan.
Ik ben begonnen met het uitfrezen van het servo-ESC - luik:
full


En erop geplakt:
full


Ailerons waren ook al uitgesneden , latje ervoor geplakt en in de juiste vorm geschuurd:
full


Het begint er al op te lijken:
full


Een probleempje wat ik nu aan het oplossen ben is de neuslijst, het grootste gedeelte van de vleugel past erg goed... behalve de voorkant, dat moet ik nog wat opvullen:
full


Alles is ingedekt en voor de ribben heb ik met de lattensnijder latjes gemaakt:
full


Niet de beste keuze, ik weet het (een Futaba S3001) , maar ik wil wat van mn ouder rommel kwijtraken....
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top