RC-besturing van de 3-master Santisima Trinidad

Wel het is zover, mijn eerste Rc-boot nadert het moment waarop de RC moet ingebouwd worden.

Afbeelding_005%7E0.jpg

Wat moet bestuurbaar zijn.

1. De grote mast(middelste) draait samen met de bezaansmast (achterste)
2.De Fokkemast draait apart (voorste)
3.Het trapezium bezaanszeil moet ook apart draaien om beter de bochten te kunnen maken en het schip wat betere zeilcapaciteiten te geven.
4. De 3 driehoekige zeilen tussen de boegspriet en fokkemast.(buitenkluiver, binnenkluiver en voorstengestagzeil.(alle drie tegelijk)



De oppervlakte die er nog overschiet om de Rc te plaatsen is ongeveer 30 cm lang ,20cm breed en 14 cm hoog.



er zit ook nog de aansluiting van de pomp onder



Het tweede gat(plaats) zit vol met batterijen en servo voor de pomp aan te sturen.


Boven de roerservo heb ik plaats om een winch te installeren voor het bezaanzeil



Heb eerst het dek gemaakt met gedacht dat alles wat ik via het dekopening kan monteren kan ik later ook demonteren.

Kom nu tot de vaststelling dat de ra's verplaatsen voor de grote mast ongeveer 60 cm touw nodig is.
Zal ongeveer ook hetzelfde zijn voor de Fokkemast.
Voor de kluivers heb ik nog totaal geen idee.

Probleem nu is dat de overgebleven ruimte van 30cm op 20 cm te klein gaat zijn voor een systeem zoals Roel beschreef in het topic "De dikke Dame".

Na veel surfen op het internet ben ik de volgende mogelijke 2 oplossingen tegengekomen.

1ste oplossing.

De spoel van de winch voorzien van een grotere buitendiameter.
Binnendiameter waarop de draad wordt opgewonden blijft hetzelfde.
De draad die opgewonden of afgewonden wordt kan nu moeilijker of niet van de spoel vallen.

2de oplossing

Rondom de helft van de spoel van de winch een rubber voorzien die tegen de spoel zit.Dit met zo weining mogelijk kracht anders verliest de winch een deel van zijn trekkracht maar toch genoeg dat een eventuele draad wordt tegengehouden om langs onder van de spoel af te lopen.

Kan iemand me zeggen welke van de 2 het beste is (dat zeer goed werkt)
of heeft iemand nog een andere oplossing voor de beperkte ruimte.
 
De bouw van je geweldige schip op andere forum gevolgd heb me ook wel afgevraagd hoe je dat allemaal RC ging maken? Eerst een vraagje heb je een beetje kennis van electronica? volgens mij kun je dit alleen maar oplossen door controle op de lijnspanning, zodat je winch geen lijn kan vieren als er geen spanning op staat, dit moet met weinig kracht gebeuren daarom alleen met een voeler en een lichtsluis. Zelf ook eerst met een mecanische controle via een micro schakelaar geprobeerd maar geeft te veel weerstand.
 
Misschien ook een optie; de masten draaibaar maken en aansturen met één of meerdere grote servo's. Ik heb eens een soortgelijk model gezien waar de ra's vast aan de mast verbonden waren en de zeilen naar de wind gezet werden door de masten zelf te draaien door een servo. De drie 'fokken' zou je dan met een servo met een grote hevel erop kunnen doen.

Just my two cents ...
 
De bouw van je geweldige schip op andere forum gevolgd heb me ook wel afgevraagd hoe je dat allemaal RC ging maken? Eerst een vraagje heb je een beetje kennis van electronica? volgens mij kun je dit alleen maar oplossen door controle op de lijnspanning, zodat je winch geen lijn kan vieren als er geen spanning op staat, dit moet met weinig kracht gebeuren daarom alleen met een voeler en een lichtsluis. Zelf ook eerst met een mecanische controle via een micro schakelaar geprobeerd maar geeft te veel weerstand.
Bedankt Rene , ik weet waar je naartoe wilt gaan maar daar is mijn kennis van elektronica niet goed genoeg voor.

Misschien ook een optie; de masten draaibaar maken en aansturen met één of meerdere grote servo's. Ik heb eens een soortgelijk model gezien waar de ra's vast aan de mast verbonden waren en de zeilen naar de wind gezet werden door de masten zelf te draaien door een servo. De drie 'fokken' zou je dan met een servo met een grote hevel erop kunnen doen.
Merci Lex

Zo had ik het in het begin willen doen ,maar kwam ik in de problemen met de marsen en de zalingen die ook gingen draaien. De grote mast bestaat uit 3 afzonderlijke masten die elk nog eens tov elkaar verspringen.


Dit is een oplossing van Danl op Scale sailboats op rcgroups.
Binnediameter is dezelfde als de meegeleverde trommel 38mm
Buitendiameter is 100 mm

t3520496-70-thumb-winch%20drum%20servob.jpg


Hij heeft gewoon grotere schijven opgezet zodat het touw er niet kan vanaf lopen.

Maar er is één ding wat ik niet snap.
Hoe komt het dat de lijn van de trommel loopt.


Als een ra van kant wisselt moet de trommel aan één kant lijn binnenhalen onder spanning dus deze lijn kan nooit van de trommel aflopen.
De andere lijn wordt van de trommel afgewikkeld maar onder spanning omdat de ra eraan trekt.

Wanneer heeft het touw dan de kans om van de winch af te gaan??
Als de ra klappert en de winch kan het niet houden?
Teveel rek op de lijn ??

Ka iemand mij dit verklaren ?
 
Ik heb met m'n Marieje hetzelfde probleem om de fok en kluivers aan te sturen.
Iemand gaf mij deze link:
Klikkerdeklik

Dan heb ik deze nog voor je:
Klikken op GENUA

Staan vast nuttige ideen in voor je.

Succes,

het is weinig ruimte waarmee je je moet behelpen.
Maar, als je zo ver bent gekomen als jij vindt je daar vast een oplossing voor!

Succes,

Wim
 
Bedankt Wim.

Ik kende ze al maar ze is redelijk vernieuwd/veranderd tov de laatste keer.

ps : Wim ik heb u een pb gestuurd daar ik vorig jaar de Colin Archer 2de hands heb gekocht. Ik weet dat je met een CA vaart, heb je daar ook een verslag van??
 
Bedankt Wim.

2 vraagjes om bij te leren , daar ik alleen maar dit forum heb om te vragen. Sorry mensen om u lastig te vallen.

Als men een elastiek of veer gebruikt , waar moet men dan op letten ??

Moeten dat veren zijn die qua trekkracht zwaarder zijn dan de servokracht of moet ze gewoon lichtjes de lijn gespannen houden.
Ik spreek nu niet over een eindeloze lus maar in een situatie waarbij de ene kant wordt opgerold en de andere kant wordt afgerold.

Wanneer moet de lijn gespannen gehouden worden . Altijd , in het begin op het laatste ??


2 de vraagje :
Wanneer heeft het touw dan de kans om van de winch af te gaan??
Als de ra klappert en de winch kan het niet houden?
Teveel rek op de lijn ??

Kan iemand mij dit verklaren ?


Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite.
 
Schootbediening

Hallo Luc, bij de Colin heb ik voor de omloopsystemen van de zeillieren balpenveertjes gebruikt(twee per systeem).
Met draadeindjes (door de veertjes) en zelfborgende moertjes kan je de spanning op de lier instellen.
Het voordeel van een omloopsysteem dat het altijd op spanning blijft.
Wat ik begrijp wil jij enkele lijnen gaan gebruiken, deze moeten altijd op spanning blijven (Zie Roel's draadje van de dikke dame, Roel is ook overgestapt op een omloopsysteem, in dat draadje heb ik ook een plaatje geplaatst van een omloopsysteem).
De trekkracht van de schoten moeten vanaf de richting van de zeillier lopen(dit is bij alle systemen),zodat de schoot geen slack kan trekken en de draad van de lier kan lopen.
Ik zal binnenkort eens een paar foto's maken zoals het op de Colin zit.

gr Wim.
 
Wim , ik heb juist testen gedaan met het systeem van grotere buitenringen.

en het werkt . de draad loopt niet van de winch af en ik gebruik geen veren of elastiek.

Ik merk wel dat ik de touwen goed moet aanspannen. het zijn nog geen pianosnoeren maar ze staan toch strak.

zet ik ze losser dan zie ik af en toe met het terug naar de andere kant gaan dat de draad eventjes van de binnenspoel afgaat , maar omdat het verschil tussen de binnenste en buitenste diameter 2.5 cm bedraagt, loopt de draad niet van de winch af.

Nu vraag ik mij af, of te strak gespannen kabels zorgen voor een groter stroomverbruik ???


ps : omdat ik ook nog een colin archer heb liggen ,wil ik zeer graag de foto's zien.
 
Dat verschil in stroomverbruik zal wel meevallen, de goede of slechte gelijding van je lijnen zal een groter verschil geven.
 
voorlopig ligt alles een beetje stil.

de winkelier had mij verkeerde onderdelen meegegeven met als gevolg dat de tanden van de servo als er kracht opkwam zot draaide in dit onderdeel.

nu is het wachten maar een datum kon hij niet geven.

Op sommige onderdelen is hij al van Mei aan het wachten.

Natuurlijk heb ik dit per ongeluk/ geluk ontdekt.

Hij was in de winkel heel de tijd aan de servo aan het draaien om te zien of dit onderdel niet zot draaide op de tanden.

thuis gekomen heb ik direct alles gemaakt aangesloten en kabels strak gespannen.

Toen ik natuurlijk de spanning opzette ging de servo naar zijn nulpunt (vermoed ik)
Was ook juist de verkeerde kant uit. De vislijn krop overal tussen de spleten van mijn nieuw opwikkelspoel , de tanden draaide zot maar mijn ra's en kabels braken gelukkig niet over.

Maar van zodra de onderdelen binnen zijn laat ik wat foto's zien van dit systeem.
 
die stond volgens mij op.

heb vroeger eventjes met een helicopter gevlogen,maar al dat crashen kostte te veel geld.

daarom terug boten ,zinken gebeurt maar zeer zelden
 
Als ik mijn zeilwinch afstel doe ik dat altijd zonder het einde vast te maken, laat de winch naar zijn 0 positie draaien en meet dan de lente van de schoot tot ( in mijn geval ) de giek en focke boom. Met de achterstag spanner ben ik zeker zeer voorzichtig gaat door de grote vertraging en kracht die daardoor ontstaat mijn mast breken :(
 
mijn systeem voor de rc-besturing .(uitgevonden door DanL op rcgroups)

de alu-schijfjes (12.5 euro/stuk) komen maar niet binnen.
afgelopen week een wit schijfje gevonden(middelste servo) (2.5euro/stuk)
ik hoop dat deze sterk genoeg zijn.

de doorzichtige schijfjes zijn 8 cm doorsnede.
de zwarte schijfjes zijn 2.2 cm in doorsnede.

zoals je ziet moet het touw al zeer veel lossen voordat hij van de winch gaat.

de zwarte schijf is 1.1 cm straal dus =2x 3.14 x1.1 = 7 cm binnengehaald touw per omwikkeling.





 
Back
Top