Storing Corona 2.4 DSSS

Om het dan in ieder geval voor MX-16S bezitters af te sluiten: Er loopt 1mA stroom door de PPM kabel. De 4,8V piek mag dan aan de hoge kant zijn, maar de beveiligingdiodes in de IC krijgen niet meer stroom voor de kiezen dan waar ze voor ontworpen zijn.

Ik hoop hiermee Marcel's eerdere berichten verduidelijkt te hebben.

Het ID overlap verhaal is inderdaad een verhaal apart. Ik kan daar op het net ook geen enkele andere referentie over vinden.
 
Neen, ook FRsky heeft geen voltage regulation op de PPM input.
Dat zei ik ook niet. Dan had ik het een clamping limiter of, zo u wilt, begrenzer genoemd.
De spanningsregelaar (vergelijkbaar met de 3v3 unit in je schets) brengt de spanning van de voedingsaccu omlaag (of omhoog) naar de benodigde waarde voor de module.
FrSky (en ik geloof ook Futaba) hebben een switching regulator en kunnen een groter verschil aan zonder daarbij gevaarlijk veel te gaan dissiperen.
Ik heb ergens gelezen dat Corona een huis tuin en keuken seriele voltage dropper met dito dissipatie zou hebben. maar dat zou net zo goed niet zo kunnen zijn.
Maar over de pulsingang heb ik niets geroepen......
 
Laatst bewerkt:
Bruno,

Je hebt gelijk, ik had je verkeerd begrepen.

Ik ben wel onder de indruk geraakt van het JETI systeem. Prachtig ontwerp, voorzien van alle benodigde beveiligingscircuits.
 
Even inhaken op de opmerking van beton:
Het incident had een andere oorzaak.

Als dit de bespreking zou zijn over de oorzaak van een auto aanrijding, dan gaat de discussie nu over alle manieren waarop je tegen elkaar kan rijden, pech krijgen, onderhouds problemen etc en hoe die dingen te voorkomen. Goede discussie, maar geeft geen antwoord op de oorspronkelijke vraag wat de oorzaak van de aanrijding (of de 2.4 signalen clash) is.

Je kan met 10 goede oplossingen aankomen, maar als geen van die oplossingen bedoelt is voor je probleem, gaat het probleem niet weg.
 
We hebben inderdaad nog steeds (!) geen oplossing.

Van Corona kreeg ik op 18 okt 2010 deze mail nog:

"Dear MR Marcel,

Thanks for your feedback. I mean you hold the binding button +3 seconds when there is interference or ID is the same . If no distrubing, you do not need to change the ID. Have you try our suggestion ?

Our engineer designed the memorizer of MCU .If it is broken, that will caus lossing control.

We have changed the setup of newly released FHSS 2.4ghz new system.The setup will be more easier than DSSS.If you are interested ,I can send you one set for testing. We are waiing for your suggestion.

Thanks for all your advice .We will take it and improve our products.

Corona RC Team"

Het lijkt er op dat Corona weer teruggaat naar het FHSS-systeem.

Zal ik'm laten opsturen om te testen ?

Het lijkt 'Aircrash Investigation' wel zo, een ongeluk is een aaneenschakeling van oorzaken die samen (opgeteld) leiden tot een ongeluk/crash/opnieuw gaan bouwen.
 
Zal ik'm laten opsturen om te testen ?
Tuurlijk! Da's toch mooi meegenomen...

Een sleutelzin in de corona mail is:
If no distrubing, you do not need to change the ID.
En wat als wél "distrubing"? Dan dondert je model in het water. Ben je mooi klaar mee.
Eigenlijk kunnen ze beter zo'n FHSS setje aan Beton sturen... dié heeft schade!
Jij en ik hebben hooguit een paar tientjes schade, vanwege de aangeschafte DSSS module die we kunnen weggooien...
Vraag meteen wat FHSS setjes voor de benadeelde clubgenoten...
 
Ik steun Bart volledig in deze laatste suggestie.

Het gaat me aan het hart te lezen over deze pechgevallen bij mijn buurclub....

Zelf had ik, omdat ik in de toekomst waarschijnlijk iets wil met telemetrie, een FrSky setje aangeschaft.
Het lijkt allemaal goed te werken, maar wie weet wat mij nog boven het hoofd hangt....:rolleyes:
 
Zal ik'm laten opsturen om te testen ?

Waarom niet. Weggooien kan altijd nog. Misschien hebben ze na 2 mislukte systemen nu oppeens een heldere ingeving gehad. 3 maal is scheepsrecht tenslotte.
Grote vraag blijft alleen hoe te testen? Volgens mij hoort een fabrikant dit te doen!
Ze zijn blijkbaar zelf niet erg overtuigt van hun produkt als ze er een opsturen om te "testen"!
Veel vertrouwen heb ik er dus niet in!
 
Het DSSS probleem blijkt lastig.

De nieuwste FHSS komt mijn kant op, hier het laatste bericht;

Corona DSSS Tx module adopts changable ID in order to aviod ID memorizor broken. If the EEROUM(Electrically Erasable Read-Only Memory)broken, the result will be all "FF" or "OO". When two corona DIY use at the same time (ID broken),there will be interference and less range.Corona will adopt your advice of a fixed ID in a chip.

Het ID kan dus veranderen, ze hebben het over 'broken' maar dat verondersteld 'stuk' ze
zijn niet 'stuk' in het gegeven storingsgeval, of ik moet iets missen ?
 
Chinglish is altijd een beetje cryptisch, maar wat ze hier schrijven, is dat het eeprom geheugen met daarin de ID-code stuk kan raken en dat dan de code uit allemaal 00-en of FF-en gaat bestaan. Als je dan vervolgens twee zenders hebt met het zelfde probleem beïnvloeden ze elkaar en heb je minder bereik. De zender heeft om deze reden de mogelijkheid de ID-code te veranderen.

Dat laatste is natuurlijk raar. Waarom zou je verwachten, dat de zender z'n code kwijt kan raken en bouw je daarvoor een ID-generator in? Daarnaast genereer je op deze manier bij een nieuw ID geen unieke code. Maar goed, ze schrijven ook, dat ze het voorstel van een vast ID in een chip zullen overnemen.

Bij dit probleem moeten beide ongeluksvogels vooraf al een keer hebben gehad, dat ze de ontvanger opnieuw moesten binden. Hopelijk is dit ook zo en is daarmee de oorzaak duidelijk. Dit is dan voor Corona bezitters in ieder geval het signaal, dat er iets vreemds is gebeurd. Een eenmaal gebonden ontvanger verliest die binding niet zomaar. Het is dan ook raadzaam bij verlies van binding eerst de zender een nieuw ID te laten genereren voordat de ontvanger weer wordt gebonden.
 
Bij dit probleem moeten beide ongeluksvogels vooraf al een keer hebben gehad, dat ze de ontvanger opnieuw moesten binden. Hopelijk is dit ook zo en is daarmee de oorzaak duidelijk.

Ik heb het systeem in de zender ingebouwd en daarna gebonden. Dit is daarna niet nogmaals gebeurd! Van de andere partij (Jacob) heb ik ook begrepen dat er niet opnieuw gebonden is.
Hierbij opgemerkt dat het dus niet gelijk mis ging toen Jacob zijn zender aanzette. Hij heeft eerst zijn motor kunnen starten. Pas bij het taxien ging het mis. We hebben het darna kunnen reproduceren maar ongeveer een uur later lukte dit niet meer.
Daarom heb ik zelf nog steeds het gevoel dat door te veel ruis in de ether (Er waren die dag totaal 8 vliegers met 2.4) de beide Corona systemen dit niet aankonden en de communicatie stopte.
 
Hoewel het niet helemaal zeker is dat mijn crash in dit hele verhaal thuishoort... kan ik ook zeggen dat ik de zender niet gereset heb nadat ik 'm eenmaal in gebruik had genomen.

Dit schrijvende zit ik te denken dat ik me niet meer kan herinneren dat ik de ontvanger waarmee de Riser crashte ooit heb gebonden... maar omdat-ie keurig reageerde op mijn zender voordat de huckepack startte mag ik wel aannemen dat dat toch gebeurd was lijkt me.
 
mijn bevindingen hier ook maar even dan..

heb zowel FHSS als DSSS liggen.

zolang de voeding stabiel en stevig blijft ondervind ik geen probleem.
een voltagedrop onder de 4v zorgt direct voor een lockout..

na de lockout signaal terug vinden doen coronas heel moeilijk over want zowel FHSS als DSSS bleven onstabiel knipperen met de led en een hakerig servo respons geven nadat de spanning onder de 4V was geweest.

mogelijk kunnen jullie hier wat mee.
 
Straalpijp (aka A3) zou toch een filmpje posten van het Corona brobleem ?

We hebben nog geen idee van waarom Corona stoort, toch ?
 
Nee, het probleem wat er mogelijk zou kunnen zijn, daar is de oorzaak nog steeds niet van bekend.

Wel bekend is dat er veel tevreden gebruikers van de Corona modules zijn die nergens last van hebben. (waaronder ik zelf)

Dat er een probleem is bij de personen waarvan het vliegtuigje gecrashed is, dat staat wel vast. Maar of dit een probleem is wat bij alle setjes van Corona speelt, daar geloof ik inmiddels niet meer in.

Erg vervelend dat er kisten gecrashed zijn (oorzaak blijft gissen) Corona hult zich ook in stil zwijgen, wordt niet meer gereageerd op mijn mailtjes, helaas.

Het zou fijn zijn als de oorzaak achterhaalt kan worden, dan kunnen mensen die tot nu toe geen problemen hebben, testen of hun modules daar ook last van hebben.

Groet,
Theo
 
Straalpijp (aka A3) zou toch een filmpje posten van het Corona brobleem ?

Ik heb het filmpje van Straalpijp afgelopen donderdag op de clubavond van G en E gezien.
Er waren 2 zenders te zien met bijbehorende ontvanger. Ze zijn beide eenmalig onafhankelijk van elkaar gebonden en daarna daadwerkelijk gebruikt.
Beide sets werken goed maar op een gegeven moment wordt een zender aan gezet en beide ontvangers ingeschakelt. En dan blijkt dat beide ontvangers gelijktijdig op een zender werken.
Mogelijk kan Straalpijp het filmpje alsnog plaatsen met evenueel een toelichting.
 
Interessant ik heb het ook gehoord van Harold (niet de elektrovliegdeskundoloog, maar andere Harold).

Van Corona kreeg ik vanmiddag een DSSS DIY setje om mee te gaan testen.

Nu alleen nog iemand vinden die zo'n oscilloscoop heeft en weet van 2.4 GHz verbindingen.

En dan kunnen we echt gaan testen, let wel, op RC Groups en andere fora/blogs/google
is dit Corona-DSSS stoort andere Corona DSSS-probleem onvindbaar.

Ben benieuwd of we echt iets feitelijks qua Corona-storing naar boven kunnen halen, als dat zo is dan zijn de gevolgen best wel groot misschien.
 
We have changed the setup of newly released FHSS 2.4ghz new system.The setup will be more easier than DSSS.If you are interested ,I can send you one set for testing. We are waiing for your suggestion.

Je zou toch een nieuw type FHSS setje krijgen!
 
Ja, dacht ik ook.

Hoe dan ook, dan is FHSS weer niet uitwisselbaar met DSSS, kan ik alles weer omsolderen, eventueel nieuwe ontvangers kopen enz enz enz.

Zat verder ook geen briefje bij met de specificaties. Maargoed, het gratis setje is beschikbaar om mee te testen. Ik neem aan dat ze bij Corona een setje hebben gestuurd dat o.k. moet zijn.

Ik stuur wel een mail naar Corona, van wat de bedoeling is en hoe het zit met FHSS en het branden op een chip met een vaste ID.

Update: Corona komt eind dit jaar (2010) met de nieuwste FHSS versie. *Dit valt buiten de DSSS discussie uiteraard.

Het voorstel van Corrien om massaal (volgens afspraak, moet dit nog even bekijken hoe) te re-binden (> 3 sec master bindknop-van zender indrukken lijkt de oplossing).
 
Laatst bewerkt:
Het voorstel van Corrien om massaal (volgens afspraak, moet dit nog even bekijken hoe) te re-binden (> 3 sec master bindknop-van zender indrukken lijkt de oplossing).

Ik vraag me af of dit werkt.
Als het goed begrijp moet dan ieder Corona vlieger controleren of de zenders niet dezelfde code hebben.
Dus al je met 2 man begint zullen deze beide weer gecontroleerd moeten worden met een eventueel 3e vlieger.
Heb je dan 10 man dan zal bij een 11e man alle 11 vliegers weer bij elkaar moeten komen om het een en ander te controleren en ga zo maar door.
Lijkt me niet heel handig.
Zeker als je bedenkt dat als iemand bij MVA (veld ligt dicht bij G en E) een Corona zender aanzet deze dus niet gecontroleerd is en het dus alsnog mis kan gaan.
 
Back
Top