Speed 900 combinaties

  • Topicstarter Topicstarter Nelder
  • Startdatum Startdatum
N

Nelder

Guest
Ik ben van plan om met mijn opa een modelboot te bouwen van circa 1 meter in de stijl van een riva.
Mijn opa heeft nog twee speed 900 motoren liggen en we hadden het idee om elke motor aan een jetaandrijving te koppelen.
Enkele vragen hieromtrent:
1. Welke jet past het best bij een speed 900?
2. Is een waterkoeling aangeraden bij een speed 900?
3. We hebben het plan opgevat om de motoren gezamelijk aan te sturen (dat als je meer gas geeft met 1 hendel op je bakje dat alle twee motoren evenveel gas geven. En ook zo de besturing van de twee jets samen schakelen. Zou dit goed werken?
4. Hoe sterk zouden de servo's dan moeten zijn?
5. Hoe snel schatten jullie dat hij zou gaan als hij ong. 4000g woog?

Alvast bedankt,
Nelson Segers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nelson,

Welkom op dit forum!

Kijk eens hier:
KMB - Kehrer Modellbau Berlin - 40-mm-KEHRER-Jet
Stuur ze een mailtje met je vraag, dan krijg je correcte informatie.

Zet er wel bij welke 900 motor je hebt.

Bij de grootste (40mm) jet beveelt Kehrer een motor als de Ultra 1800M aan, die staat ook in deze lijst:
HMBC - Elektromotoren
De motor is weliswaar uit productie, maar als de data enigszins overeenkomt met de 900 motor, dan heb je een indicatie.

Is het deze?
Action Electronics

Hier een indicatie van de snelheid:
fp3RNTVk1z4[/media] - MMB 900 MOTOR ON 24 VOLTS IN STAVROS' 49 INCH PERKASA

De boot in het filmpje is 49"(125 cm) en vaart op één 900 motor op 24V.

Als je twee van deze motoren in een riva achtige wilt zetten heb je forse accu's nodig, loodaccu's zal wel werken, omdat de 900 motoren niet zoveel stroom trekken, maar ik ben bang, dat het geheel véél te zwaar zal worden, Lipo's lijkt me hier de aangewezen krachtbron.

2) Waterkoeling is in een speedboot altijd aan te raden, de warmte van de motoren kan nergens heen en een borstelmotor verstookt toch al gauw 20-30% van z'n stroom in warmte (houd maar eens een 30W soldeerboutje vast), dus mantel en borstelkoeling lijkt me een goede zaak.

full


3) Met een computerzender is dat heel goed mogelijk.

4) De huidige servo's zijn in standaard afmetingen in verschillende sterktes verkrijgbaar, lijkt me ook een vraag aan Kehrer waard.

5) Zie filmpje.
De acceleratie zal groter zijn, da's de eigenschap van een jet, de top zal niet veel hoger liggen,
Als je sneller wilt, zal dat met conventionele schroeven moeten.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat de motor een graupner Speed 900 BB Torque - 12V is. het probleem is dat hij maar de helft van de toeren draait van die 1800 ultra.
kan dit opgelost worden met een tandwiel op de motor met helft de tanden van een tandwiel op de as. dan gaan de toeren toch ook dubbel zo snel?
als dit niet mogelijk is zal er waarschijnlijk niets anders opzitten dan met schroeven te werken, grote dan wel, want er zit veen torque achter.
weet het niet hélemáál zeker dat het die graupner is maar zal strax eens bellen naar opa om het te vragen.
want die motoren en de romp van circa 1 meter is hetgene waar we aan vast zitten, die hebben we namelijk al.
 
Hallo Nelson,

Als het inderdaad de Speed 900 is, kun je die moeiteloos op 24V laten draaien, sterker nog, Graupner geeft 40V als hoogste voltage aan, da's 10S Lipo!

De toeren zul je dus wel kunnen halen.

Groeten, Jan.
 
Opa had zich gemist: het zijn twee Speed 700BB Turbo's met Lithium nc of mc, heb ik niet goed verstaan, baterijen zal dit goed zijn?
En zijn jullie geinteresseerd in wat bouwfoto's?
En verstaan die van kehrer ook engels?
Ik heb gezien dat er ook speed700BB Turbo neodym bestaat die 2 keer zo duur is, hoe komt dat en wat is neodym?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nelson,

Zeker verstaan die van Kehrer ook Engels, vermits je proper Engels kunt schrijven.

Met de 700BB Turbo staan er diverse voorbeelden in de sectie tips & tricks op de Kehrer site.

Neodym is een bijzonder krachtige magneetsoort, en dus duurder.

Wij zijn gek op foto's, hoe meer hoe liever!

Groeten, Jan.
 
Ik heb dit naar de mensen van kehrer gestuurd:


Hello,

I recently purchased two Speed 700BB Turbo engines and I want to connect them to a Jet Propulsion. What is the best jet for these engines?

Yours sincerely, Nelson Segers

Gutentag,

Ich kaufte vor kurzem zwei Speed 700BB Turbo-Motoren und ich möchte zu einem Jet Propulsion treten. Was ist der beste Jet für diese Motoren?

Mit freundlichen Grüßen,
Nelson Segers


ps: übersetzt mit elanlanguages
 
Hallo Nelson,

Ik had er ook nog even bij gezet voor welke romp, lengte, vaarklaar gewicht, de aandrijving bedoeld was, dat scheelt in de mogelijke keuzes.

Als je op de Kehrer site hebt rondgeneusd, dan heb je gezien, dat de 28 mm jet wordt aanbevolen voor toerentallen tussen de 15.000 en 20.000.

Voor de BB turbo, die jullie beschikbaar hebben komt dat uit op 15 - 20 V om die toeren te kunnen halen.
Ga je voor Lipo's dan zou dat 5S kunnen zijn (= 18,5V), per motor één of meerdere packs.

Met één pack van 5S 5000mAh 20C per motor kom je dan op een vaartijd van 8-10 minuten, een beetje afhankelijk van je vaarstijl.
Twee van deze bijvoorbeeld:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 5S 20C Lipo Pack (DE Warehouse)

Als je dat duur lijkt en je wilt op NiMH gaan varen dan heb je kwaliteits cellen nodig zoals deze:
4300mAh 1,2V Sub-C competitiecel - Vapex.nl de beste in oplaadbare batterijen
En daarvan dan 15 per motor (= €195,00)...(liever nog 16 cellen per motor omdat de spanning onder last meer inkakt dan bij Lipo's).

Ik denk, dat je inmiddels wel in de gaten hebt, dat een grote boot motoriseren een dure aangelegenheid kan worden.

Groeten, Jan.
 
Back
Top