Futaba FF9 zender programeren voor 2 ESC's

corvl

verslagschrijvers
Hallo daar,

Ik ben een toestel aan het renoveren met 2 electromotoren erin:
reparatie-restauratie-twee-motorig-ding

Dit toestel bouw ik om te oefenen als er 1 motor uitvalt, want in de toekomt wil ik een "grote"P-38 bouwen.

Het volgende, ik heb vandaag de 2 electromotoren motoren aan de praat gekregen. Maar nog niet precies hoe ik het wil.

De bedoeling is dat er 1 master motor is , en de andere als slave meedoet. Helaas is me dit nog niet gelukt om te programeren. Met 1 van de knoppen wil ik de "slave"uit kunnen zetten. (zender is een Futaba FF9)

Ik heb het volgende geprobeerd:

  • programmable mixer 1. MIX "on" met knop"G" , master is throttle, slave had ik graag op kanaal 5 of 7 gehad(ESC 2) , maar dat gaat dus niet , ik heb de keuze tussen alle stuurvlakken en aux1 ,aux2
  • een beetje sucessvol was ESC2 in kanaal 5 prikken (landing gear) . dus weer programmable mix 1 , master is "throttle", slave is "gear", link on (weet niet precies wat dat is), trim on, switch "G". Op de andere pagina dan de rate naar 100% gezet. offset kon ik niet lager zetten als 1%. Als ik nu gas gaf dan deed ESC2 mee vanaf ongeveer half gas helaas ook niet synchroon.
Iemand een idee hoe dit aan te pakken , het makkelijks zou zijn , master is kanaal 3 (throttle) , slave is kanaal 5 of 7, rate op 100% offset "0" , dan zou het moeten werken , maar ik kan dus geen kanalen selecteren, ik kan alleen toepassingen selecteren (als gear , rudder, ailerons , aux 1 aux2) Ik heb een vermoeden dat ik het moet zoeken in de "aux1,2" , maar ik kan nergens vinden hoe ik Aux1 of 2 aan kanaal 5 of 7 moet toewijzen.

pfffff, moeilijk moeilijk .. misschien wel tijd voor een nieuwe zender :-)

hopelijk kan iemand me helpen.

groeten en alvast bedankt,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi,
Ga naar prog.mix1, ga naar scherm om mix aan te zetten met MIX=ON, MAS=THRO, SLV=AUX1, TRIM=ON, SW=mag je zelf kiezen(voorbeeld G), POSI=mag je kiezen(voorbeeld down).Ga naar volgende scherm van de mix, gasknuppel helemaal naar beneden RATE instellen op +100, gasknuppel helmaal naar boven RATE instellen op +100, OFFSET=50(staat standaard op 50 als de mix wordt aangezet).Kanaal 7 is nu je SLAVE .Door schakelaar G naar boven te halen gaat de MIX aan .Andere kant van de schakelaar is uit.
In scherm AUX-CH kan je nog kiezen of je kanaal 7 wilt kunnen bedienen met een POT(VR-A t/m VR-...) die je toewijst.Is onafhankelijk van schakelaar waarmee je MIX aan en uit zet.
In scherm SERVO kan je controleren of alles alles goed geprogrammeerd is.
Succes !

MvG
 
@ G-T: Bedankt voor de hulp , het is inderdaad gelukt op die manier. Ik wist niet dat aux 1 en aux2 al toegewezen waren aan kanalen , ze hadden het beter kanaal 7 en 8 ofzo genoemd.

Nog wel een probleempje dat opgelost moet worden. Ik heb switch "G" gebruikt om de mix aan en uit te zetten , wat nu goed werkt, de motoren spinnen tegelijk op.
MAAR, als ik switch "G" uit zet , dan gaat de ESC naar middenstand , oftewel half-gas, wat logisch is natuurlijk. Helaas niet de bedoeling, bedoeling is dat de ESC naar een uiterste stand gaat oftewel standgas "0"' of servostand -100% . Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? (Het is dus de bedoeling dat ik 1 motor in volle vlucht met switch "G" uit kan zetten).

Ook is me niet helemaal duidelijk wat de "link" functie in de "programmable mix" is. Iemand die daar duidelijkheid over kan scheppen?

wederom , alvast bedankt,
Cor
 
Nog wel een probleempje dat opgelost moet worden. Ik heb switch "G" gebruikt om de mix aan en uit te zetten , wat nu goed werkt, de motoren spinnen tegelijk op.
MAAR, als ik switch "G" uit zet , dan gaat de ESC naar middenstand , oftewel half-gas, wat logisch is natuurlijk. Helaas niet de bedoeling, bedoeling is dat de ESC naar een uiterste stand gaat oftewel standgas "0"' of servostand -100% . Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? (Het is dus de bedoeling dat ik 1 motor in volle vlucht met switch "G" uit kan zetten).

Ook is me niet helemaal duidelijk wat de "link" functie in de "programmable mix" is. Iemand die daar duidelijkheid over kan scheppen?

wederom , alvast bedankt,
Cor


Iemand met het antwoord ? :-)
 
Dat heb ik over het hoofd gezien.We gaan nog een mixer gebruiken.Ga naar scherm PROG.MIX2.Zet de mixer aan.Stel in MAS=OFST, SLV=AUX1, LINK=OFF, SW=G, POSI=UP of DOWN (moet tegenovergestelde zijn hoe je MIX1 aanzet, stel je hebt bij MIX1 DOWN ingesteld, dan moet bij MIX2, UP zijn), RATE=+75%.Nu moet het goed zijn.
Succes !
MvG
 
@ G-T ..... mijn held!
Ik snap het idee, ik ga direct proberen

Zojuist terug van de hobbyruimte en het werkt nu precies zoals ik wil ..... super!!

Wel 2 vraagjes nog, zodat ik ook snap wat ik aan het doen ben:

-mas= ofst wat is "ofst"
-wat doet de "link" precies. dat wordt niet duidelijk uitgelegd in de handleiding.

Bedankt voor de hulp,
Cor
 
OFST is afkorting van Offset en betekent voorinstelling.
Bij Futaba (of misschien ook andere merken) is kanaal 6 vast geprogrammeerd aan de de functie FLAPERON (met op kanaal 1 en 6 een servo, de functies Aileron en Flap gebruiken) oF TAILERON (met op kanaal 1 en 6 een servo, de functies Aileron en Elevator gebruiken).Als je de link niet aanzet, werkt kanaal 6 niet.Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
MvG
 
@ G-T , bedankt voor je antwoord. Het is redelijk duidelijk nu. Jammer dat er niets over staat in de gebruiksaanwijzing (offset en link etc)... vreemd eigenlijk. De link werkt dus alleen voor kanaal 6, als je de flaperons e.d. gebruikt.

De zender is inmiddels helemaal geprogrameerd en het werkt precies zoals ik wil. Als ik de slave motor wil stoppen dat kan met een enkele switch.... dat gaat lachen worden volgend vliegseizoen :-)

Is het mogelijk om de "master" te stoppen, maar dat de slave nog gewoon door blijft werken? ik denk het eigenlijk niet, maar wieweet , dan ik kiezen welke motor ik wil uitzetten in volle vlucht.

bedankt,
Cor
 
Gelukkig zijn er genoeg mixers.Ga naar scherm PROG.MIX3.Zet de mixer aan.Stel in MAS=THRO, SLV=THRO, LINK=OFF, SW=(mag je zelf kiezen, maar niet de schakelaar die je eerder al gebruikt ), POSI= DOWN. Rate= -100 (gas stick helemaal beneden), -100 ( gas stick helemaal naar boven, OFFSET=0.Nu kan je kiezen welke motor uit is.Succes.

MvG
 
@ G-T: vandaag weer eens de twin in elkaar gezet nu mn werkbank weer vrij is. Ook de accu die erin komt is in huis.

Mixer 3 geprogrammeerd en dat werkt nu ook super, kan nu beide motoren apart regelen :-)

Maar nog 1 (klein) dingetje; De rechter motor (prog mix2), die wil bij volgas niet helemaal uit bij het switchen van de schakelaar. Tot aan zeg 3-kwart gas, gaat hij volledig uit, maar bij volgas wil hij nog blijven draaien (ongeveer half gas). Nu heb ik de "rate" ipv 75% (zie permalink 5)op 100% gezet en het is een stuk verbeterd, de motor draaid nu op zeg 10% "gas" (stickstand volgas en schakelaar rechtermotor op uit)

Is er nog een instelling die ik kan doen om de motor volledig uit te zetten? (de rate gaat niet verder als 100%)

Linkermotor doet het trouwens perfect op de manier die je voorstelde :-)

bedankt,
Cor
 
Dit toestel bouw ik om te oefenen als er 1 motor uitvalt, want in de toekomt wil ik een "grote"P-38 bouwen.

Ik durf te wedden dat je hem niet heel houdt als je 1 motor zo uitlaten .

En bij een grote P-38 is het ook verstandig om dan de andere motor uit te zetten .

Zo iets vliegt niet goed op 1 motor .

Mvg Johan
 
Ik durf te wedden dat je hem niet heel houdt als je 1 motor zo uitlaten .

En bij een grote P-38 is het ook verstandig om dan de andere motor uit te zetten .

Zo iets vliegt niet goed op 1 motor .

Mvg Johan

Die kans is natuurlijk ook heel groot, daarom lijkt het me leuk/verstandig om te oefenen en te kijken wat er gebeurt indien 1 motor het begeeft... beter dat zo'n klein modelletje een meter onder de grond zit als zo'n groot model waar een heleboel werk in gaat zitten.

Ben het ermee eens dat de andere motor ook uitgezet (stationair) zal worden , maar dan is het nog altijd interessant om te zien wat er gebeurd op het moment dat 1 zo'n motor uitvalt. Lukt het bijvoorbeeld om de werkende motor erweer terug bij te zetten met rudder., of lukt dit niet op een modevliegtuig....

Ik wil er graag achter komen.
Cor
 
Back
Top