Montageverslag Sebart WindS pro 2m

  • Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
dapper dapper om met deze kou te vliegen! Alhoewel, misschien ging het vandaag wel. Ik zit maar weer te dromen om misschien in Florida of zo te gaan wonen.

Houd hem in elk geval heel, mooie kist!!!

Volkert
 
dapper dapper om met deze kou te vliegen! Alhoewel, misschien ging het vandaag wel. Ik zit maar weer te dromen om misschien in Florida of zo te gaan wonen.

Houd hem in elk geval heel, mooie kist!!!

Volkert

Ik ben niet zo temperatuurgevoelig wat dat betreft, vind het nu buiten ook niet koud, tenminste, als er geen wind staat.

Er stond niet veel wind, dus zo koud was het niet. Daarbij hebben wij gelukkig een verwarmd clubhuis, dus zo dapper is het niet, het is lekker warm binnen zitten (met lipo's), naar buiten, inpluggen, 6 minuten vliegen, landen, snel accu's eruit, en weer naar binnen.

Zo tegen de landing aan, raak je het gevoel in je vingers kwijt.. maar dat is snel weer opgewarmd binnen :)
 
Zo tegen de landing aan, raak je het gevoel in je vingers kwijt.. maar dat is snel weer opgewarmd binnen :)

Handschoenen aandoen waar de vingertoppen af zijn scheelt een heleboel, ook die HC zender-slaapzak is een uitkomst:) (vorige week getest met handschoenen die helemaal dicht waren, bij mij werkte dat ook redelijk, wel iets minder gevoel erbij)
 
Handshoenen werkt voor mij geheel niet. Dicht al helemaal niet, dan ben je al het gevoel kwijt, en met opengeknipte vingers werkte voor mij ook niet.

Zo'n zak om m'n zender.. goed, maar dan wil ik ook een zak over m'n hoofd, en dat kijkt zo lastig :)

Het gaat prima zoals het gaat :)
 
Ik hoorde of las ergens dat er een nogal low budget oplossing is, een kinderjasje. Handen door de mouwen en antenne (oud probleem) door het gat van het hoofd...
Ik heb ook altijd zonder een oplossing gevlogen, na het vliegen handen in de zak waar zoon verwarm zippo achtig ding in zit. Wij hebben geen clubhuis op het veld...

Gelukkig sinds enkele jaren een geweldige oplossing voor al die kou. Indoor!!!

- Goed, terug ontopic.

Gefeliciteerd met je geweldig vliegende kist. En mooi dat die 8s setup zo bevalt.

Lees ik het goed dat je zonder mixers vliegt?

Waar vlieg je nu mee kwa stroomvoorziening, al met die CC pro? (zit er zelf ook al aan te denken zoon ding aan te schaffen.) Valt daar nog wat zinnigs over te zeggen?
 
Ik heb er nu nog geen mixers opstaan, maar dat wil niet zeggen dat die niet nodig zijn, ik heb er net 3 vluchten van resp. 4,5 en 6 minuten mee gemaakt.

Veel te weinig dus om er echt definitief uitspraken over te doen, máár ik kan wel al zeggen dat áls ik al mixers nodig zal hebben, dat minder zal zijn dan de 110. Vooral de laatste vlucht was er weinig wind en heb ik echt geprobeerd dingen te ontdekken waar een mixer op moest, maar kon ik zo één-twee-drie niets vinden. Hij ging mooi kaarsrechtdoor meskant, zowel links als rechts, en rolde er niet uit. Hij gaat recht omhoog (in alle richtingen) en komt ook recht omlaag. De laatste vlucht voelde hij ook goed mbt. het zwaartepunt, de 1e twee vluchten had ik daar nog mijn twijfels bij. Ik dacht dat ie verder naar achteren moest, maar ironisch genoeg had ik niet gemerkt dat ik de zwaardere zippy had gepakt voor de laatste vlucht (= zwp meer naar voren), maar leek dat redelijk raak.

Ongetwijfeld zal straks, als ik het ding wat beter ken, er ongetwijfeld nog wel een rudder/pitch mixer of rudder/roll mixer nodig zijn. Dit zijn ook de mixers die SebArt aangeeft in de handleiding.

Qua stroomvoorziening:
img0179gu.jpg


Op de voorgrond het Hyperion CX 2s1p 850mAh lipo pakketje. Zit met klittenband op de vleugelbuis en dan een accustrap er omheen. Aansluiting middels 2mm goudcontacten. Aan de rompzijkant zit een CC Bec Pro (inderdaad, dus).

Op deze manier gemonteerd omdat de CC Bec Pro hetzelfde weegt als de ontvanger, zo zit de ontvanger aan de linkerkant, de VR aan de rechterkant en de lipo in het midden, en zou het geheel dus in evenwicht moeten zijn.

Verder geen schakelaars of andere tierlantijntjes.

Over de CC Bec Pro kan ik bitter weinig melden, het ding doet vooralsnog wat hij moet doen. Via de castle-link (die je dan dus wel moet hebben) kun je deze programmeren, zoals bekend, wat groter klinkt dan het is, je kunt alleen het uitgangsvoltage instellen. Die heb ik op 5.9v gezet. Voor zover dat van belang is (niet); het ding ziet er wel wat goedkoop uit en voelt ook zo aan. Helaas is de prijs daar niet naar :P

Ik vind het een gemiste kans dat ze het ding niet laten loggen, het zou erg interessant zijn een log te hebben van het verbruik, de stromen die er gevraagd worden, enz.

Ik geloof er geen klap van dat deze vermogens/stromen nodig zijn, de metingen met de BIC destijds gaven aan dat stromen niet eens boven de 1A uitkomen bij een normale vlucht, maar ja, je wil met zo'n kist ook geen risico's lopen, en er zitten wel 3x BLS 451 en 2x BLS 153 in. Van de 451 weet ik dat de 'stall current' kan oplopen tot boven de 2A.

Ok, als alle servo's ineens zoveel stroom trekken, denk ik dat je kist sowieso naar z'n grootje gaat, want dan heb je ergens een GROOT probleem zitten, maar ja.. qua stroomvoorziening zit je beter mee verlegen dan om verlegen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vlucht die ik gisteren maakte:

naamlooshr.jpg


Je ziet, stroomverbruik blijft onder de 94A maximaal (93 zelfs, bij deze vlucht) en het maximale toerental was voor deze vlucht zelfs iets boven de 8400 (zal volgas wind mee geweest zijn). De laatste keer dat ik volgas geef in deze vlucht, vlak voor het landingscircuit, is dit nog krap 8000.

De temperatuur van de regelaar is vooralsnog ook prima, maar ik moet wel even een vinger aan de pols houden als de buitentemperatuur gaat stijgen.

Die vlucht duurde, volgens de logfile, 4 minuut en 32 seconden, van start tot landing, en ik moest 1700mAh laden.

De rudderscharnieren zijn vervangen door Robart penscharnieren, en de 'speling' is gehalveerd, maar niet geheel weg. Het is ook niet direct speling, maar meebuigen van de penscharnieren. Hoewel ze ondersteund worden door balkjes aan de zijkant (ik heb de SebArt frutsels nu vervangen door hardhouten blokjes), blijft er in het on-ondersteunde gedeelte wat flex zitten. Dat is inherent aan deze manier van monteren en je doet er verder niets aan.

Ik blijf het een flutoplossing vinden, hol/bol met penscharnieren.
 
Zo.. de eerste schade is ook alweer binnen :(.. gelukkig geen grote, en goed repareerbare, maar toch altijd jammer.

De Simprop meenemer voor een 8mm as klemt blijkbaar niet genoeg op de 8mm axi as.

Het was mij al opgevallen dat als je 'm goed vastzet, hij wel echt vastzit, maar als je 'm dan weer losschroeft, pak je de meenemer er zonder moeite af. Daar waar ik bij de Hacker en meenemer een pullytrekker nodig had om zo'n ding er weer af te krijgen.

Hij heeft 7 vluchten vast gezeten. In de 8e vlucht schoof de prop/spinner ineens een stukje naar voren, ging resoneren, kwam scheef te zitten, en toen ging het snel. Uiteraard ga je direct van het gas af, maar dat was al te laat toen.

Moet zeggen, wél een hele mooie redding/landing van de kist, ik zat op een vrij ongunstig punt net iets te hoog net iets te snel op de rand van het veld tegen de wind in, inwaarts.. hij ging te hard en dan zou je een circuitje willen vliegen, maar met een ineens fors achterlijk zwaartepunt (prop + spinner waren weg en dat is ~150 gram op de neus) zag ik het niet zitten om eerst nog weer met de wind mee te draaien.

Dus kist meskant gegooid en op die manier helemaal uitgemolken zo ver als ik durfde, toen was hij al boven het veld, vlak boven de grond rechtgerold en aan de grond gezet.

Of het nu de meenemer is die niet goed klemt, of dat hij toch iets losgekomen is in de eerste 7 vluchten, het temperatuursverschil, ik 'm niet goed vastgedraaid had.. ik weet het niet. Deze meenemer komt er in elk geval niet meer op :)

Ik had nog foto's gemaakt van de schade.

Deze foto vertelt eigenlijk het hele verhaal. Je kunt zien hoe de prop het laatste stukje op de as klem heeft gezeten, is gaan schranken, en toen was het einde zoek:

k_IMG_0209.jpg


Uiteindelijk heeft de prop de romp geraakt, en dat was het moment dat hij er definitief afkwam:

k_IMG_0210.jpg


Op dat moment zal de spinner ook geknapt zijn:

k_IMG_0211.jpg


Hij is naar achteren weggeschoten en heeft nog de canopy geraakt, die ook loskwam, maar gelukkig bleef zitten tot nadat ik geland was:

k_IMG_0208.jpg


Gevolg van al dit geweld is dat de motor goed z'n best gedaan heeft de neus te verwoesten. Je kunt zien dat het motorschot het in eerste instantie nog gehouden heeft, de bouten zijn behoorlijk verbogen:

k_IMG_0206.jpg


Maar uiteindelijk hield hij het niet meer, en zijn 3 van de 4 ophangingspunten er toch uitgeknapt.

k_IMG_0205.jpg


Vooral die neusschade, ziet er op de foto's erger uit dan het is. Als je de spinner backplate er weer tegenaan zet, zie je alleen op het ergste stuk een halve mm weggevreten, voor de rest zie je er niets van.

Ik ga met een dremel en het schuurtonnetje de hele oude firewall eruit schuren. Uit 5mm vliegtuigtriplex maak ik een nieuwe firewall, die er vervolgens ingelijmd wordt. Omdat ik nu toch een nieuwe firewall moet maken, monteer ik die iets verzonken in de romp, zodat de bouten korter kunnen. Op die manier kan ik er ook aan voor- en achterkant carbon tegenaan lamineren, voor extra stevigheid.

Daarna schuur ik de hele neus een halve mm korter, en dan is de schade totaal onzichtbaar.

Vind het jammer, maar geen hoofdzaak, als de reparatie klaar is, is er niemand die het nog ziet, en qua gewicht zal het wel meevallen allemaal en heb ik uiteraard speelruimte genoeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, ik had het liever niet gehad natuurlijk, maar de foto's maken het erger dan het is. Mis er geen seconde vliegtijd door, kan nu toch niet gevlogen is, en als ie klaar is, zie je er niets meer van.

Volgende keer de prop nog maar nadraaien na elke vlucht (vaster draaien).
 
Zonde man, maar zo te horen komt het heel snel weer goed.

Ik heb de zelfde meenemer nu , hoop dat ie op een Turnigy beter blijft zitten...
 
Ongetwijfeld wel, ik zal eens gaan kijken, heb toch een nieuwe nodig.

Het neusje staat nu te drogen, qua bouwwerk is het weer helemaal klaar. Uiteindeiljk heb ik het stuk oorspronkelijke firewall wat nog helemaal in tact was, toch laten zitten, en de nieuwe firewall er van achteren tegenaan gelijmd. Daarna er 2 lagen 150 grams carbonweefsel er aan de binnenkant tegenaan gelamineerd. Neus afgeplakt tot op de laatste mm en daar oneffenheden weggeplamuurd.

Nu mag ie een nachtje drogen, dan nog wat randjes carbon her en der weghalen en die laatste mm neus glad schuren en spuiten (heb oracover rood), en dan is ie weer zo goed als nieuw en kan ik er weer tegenaan :)
 
Tsja, die heb ik nog nooit vertrouwd.. rare dingen. Bedenk mij wel dat ik die waarschijnlijk nog gewoon heb liggen. Ruben Jonker gebruikte 'm wel, en dat werkte prima. Kan wel eens zijn dat ik de mijne aan hem gegeven heb :P

Deze klemmende meenemers werken normaal ook prima hoor, heb er altijd mee gevlogen.

Het staat ook niet 100% vast dat de meenemer niet goed was, dikke kans dat ik 't had moeten controleren voor de vlucht, of dat het het temperatuursverschil is geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoort er nu eenmaal bij.. vroeger of later gaat er een keer wat kapot. Zolang het repareerbaar is en het niet op de 7e vlucht je kist kost, blijft het jammer, maar niet onoverkomelijk :)

Dit is hoe het er nu bij staat.. recht van voren, oude firewall dus voor een deel gewoon laten zitten, die zat en zit nog goed vast, dus die sterkte eruit schuren is zonde.

kimg0215.jpg


Je ziet dat het oorspronkelijke schroefgat linksboven behouden is. De rest was verloren. Aan de rechterkant heb ik het ontbrekende stuk vervangen met balsa, wat aan de buitenkant geplamuurd is om de muur weer mooi glad te laten aansluiten.

De nieuwe firewall is van 5mm vliegtuigtriplex gemaakt en ik hem 'm wat meer 'vlees' gegeven overal, zodat ie nog steviger is.

Aan de achterkant is de romp opgeruwd (al voor het lijmen uiteraard) en heb ik 2 lagen 150 grams glas gelamineerd met R&G epoxy. Dit is nog aan het drogen. Zodra het droog is, kan ik de overtollige stukken carbon verwijderen.

kimg0212.jpg


één kant was, voor het zichtbare stuk, beschadigd.. de kant waar het balsa ingelijmd is en geplamuurd. Dit bleek toch meer dan een halve mm, dus ipv afschuren, ga ik nu de laatste 5mm van de rompneus opnieuw spuiten. Ik had al de juiste kleur rood in huis voor mijn eigen project, die kleur komt nagenoeg overeen.

kimg0216.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo.. kloar.. nu moet de lak nog even drogen, en dan kan de motor er weer op, regelaar er in, prop erop.. en dan is al het leed geleden.

De motip rood die ik had, is 99,9% dezelfde kleur, bij binnenlicht is het gewoon dezelfde kleur, ik verwacht straks buiten nog wel ietsje een kleurverschil, maar niet noemenswaardig.

Natuurlijk zie je wel een spuitrandje en het scheurtje heb ik met een kwastje aangestipt, dus iets zul je er wel van blijven zien, maar alleen als je het weet en er specifiek naar kijkt.

Ik ben dik tevreden!

Neusje van rechts, als je goed kijkt, zie je het spuitrandje zitten..

kimg0220.jpg


Van links..

kimg0221.jpg


Van middenvoor..

kimg0222.jpg


en van binnenuit..

kimg0223.jpg
 
Back
Top