Indoor extra

die diode wordt gebruikt om het zogenaamde "parkinson" gedrag van de servo's weg te krijgen. Soms wilde de servo's op de volle 2S lipo spanning gaan jitteren/trillen, met een diode wordt dit probleem verholpen
 
Als ik het goed begrijp, gebruik je geen BEC, maar zijn de servo's via een diode rechtstreeks aangesloten op het accupakket?
 
ja dat klopt wel zo'n beetje, je haalt de rode draad van je BEC los, deze soldeer je (met een diode ertussen) door op de plus van je regelaar (die naar de accu gaat dus).

Justus
 
Die word gebruikt ipv de bec, zit dus tussen de accu (2s) en de ontvanger/servo's hierdoor gaat de spanning ~0,7V omlaag tov de lipo spanning.

Het grootste deel van je vlucht is de spanning van je accu 8-7,2V wat na de diode 7,3-6,5V word.
Dit is meer dan de 4,8-6V die uit de gemiddelde bec komt, maar de hxt500 kunnen het prima aan. (als ze bij mij na een jaar niet kapot gaan moet je echt wel pech hebben als het bij zou wel gebeurt.) (mijn assan ontvangers gaan tot 2s direct goed)
Door de hogere spanning zijn ze iets krachtiger, maar vooral een stuk sneller. Dit is door iedereen die een kwart rol of vierkante loop kan vliegen merkbaar. En echt positief, het word er niet moeilijker mee, eerder makkelijker omdat je toestel stopt en start met sturen wanneer jij dat doet met je knuppel, en niet wat later.

Als je nog nooit met snelle servo's hebt gevlogen is mis je het niet direct, maar een maal geprobeerd op zoon kist als deze en je wilt nooit meer terug.

(Daniël, ik weet dat je aan aantal van deze dingen al weet maar ik wou het graag volledig opgeschreven hebben, voor iedereen.)
 
Oh daarvoor, ik heb die diode's nooit gebruikt. Ik heb mijn D47 direct op de lipo's aangesloten en heb daar geen problemen mee maar die zijn ook geschikt voor 9 volt geloof ik.

Mvg,
 
Ik heb in mijn F3P-A Clik ook D47 zitten, op 2s direct, Gaat idd erg goed.
Maar als ik de de HXT500 op 2s doe zonder diode ertussen dan mag ik elke 5 vluchten een servo vervangen. Tandwiel stuk, motor doorgebrand...
Maar ze zijn dan wel ongelovelijk snel.
 
Hehe, eerst maar eens wat foto's denk ik.
Ik heb er een paar van na het spuiten/voor de bouw, en 1 bouwfoto.

Maar ik hoop er zondag aan te denken om iemand te vragen. Zal waarschijnlijk lage kwaliteit zijn, mobiel of digi fotocamera. Indoor gaat dat wel.
 
Zo:
Helaas is dat dan niet hd.
Ik doe wel altijd een link erbij, niet iedereen kan dit zien.

Ziet er goed uit, volgende keer wat eerder op de dag doen, niet om 10 voor 5.:D
Iig heel erg bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, eerst maar eens wat foto's denk ik.
Ik heb er een paar van na het spuiten/voor de bouw, en 1 bouwfoto.

Die foto's:

het ontwerp,
2e_i_extra_04.jpg


2e_i_extra_03.jpg


2e_i_extra_05.jpg


2e_i_extra_06.jpg


2e_i_extra_07.jpg


2e_i_extra_08.jpg


Grote fout :mad:, gefixt door het eruit te snijden en een nieuw stukje erin te plakken en opnieuw te spuiten...
2e_i_extra_09.jpg


Hiermee spuit ik de kleine stippeltjes.
2e_i_extra_10.jpg


2e_i_extra_12.jpg


2e_i_extra_13.jpg


2e_i_extra_14.jpg


2e_i_extra_15.jpg


Bouwen op de bar, die is namelijk echt recht, gemaakt van heel dik multiplex. De tafels zijn iets krom.
2e_i_extra_16.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, maar het is natuurlijk niks bij jou kunstwerken.
Volgende keer hopelijk weer een filmpje, zijn nog heel veel dingen niet opgenomen die ik wel kan. Daarnaast ben ik vlak voor het einde van zoon meeting ook niet meer op mijn scherpst. En de kist had een iets te voorlijk zwaartepunt en 'weinig' hoogteroer uitslag.
Dat word gefixed.

Ik heb ook nog enkele oude filmpjes die ik niet online zet omdat het toch wel duidelijk minder is.
Maar de kist helpt ook heel erg, wat een geweldig ontwerp.
 
Laatst bewerkt:
Een post over de aansturing van mijn huidige Extra. Het is goed mogelijk dat ik de volgende weer anders doe, ik hou er van om te experimenteren. Maar dit werkt erg goed.

Dit is een Plaat 0,5mm gfk, erg licht en stijf genoeg.
Ik heb hem getekend en willy heeft hem voor mij gefreesd. Die er nu op zit is bijna het zelfde, allen dan met 1 gat, daarmee heb ik niet genoeg uitslag op hoogte, en heel iets te veel op rudder.
Het dat is gemaakt voor een 6g JR/graupner servo. Voor HXT500 moet het iets opgeboord worden.

Je hebt hiermee de mogelijkheid de ailerons boven en onder aan te sturen.
En je kan ook push-pull overal doen. En 2 aileronservo's gebruiken. is bij de extra nodig als je hxt500 gebruikt.
2e_i_extra_17.JPG


De Aileron aansturing:

100% optimaal is het niet, eenmaal gemaakt is er niks te stellen, dus heel precies bouwen in een kamer die niet veel warmer/kouder is dan een indoor zaal.
De 1,5mm koolstof staaf heb ik aan de L bocht gelijmd en dan met iets garen omwikkeld, en dat dan weer met CA doordrenkt.

De hoek in de hevel is zo dat de koolstof staaf haaks staat op de servohevel. De hoek in het plaatje bovenaan deze post is heel iets groter, dan kan de servo iets naar achter, wat betekend dat je wat meer ruimte hebt. ik zat nu heel dicht langs het landingsgestel.

2e_i_extra_18.JPG


2e_i_extra_19.JPG


2e_i_extra_20.JPG


2e_i_extra_21.JPG



Hier is goed te zien hoe ik de aileron stijfer heb gemaakt, dit is echt nodig voor directe stuurbewegingen. Het koolstof direct naast/achter de roerhevel in het depron is 3X0,13.
2e_i_extra_22.JPG


Rudder en hoogte aansturing via Pull-Pull:

Dit is erg licht. En nu ik het eerder hebt gedaan en een beetje doorhebt hoe het moet vind ik het ook makkelijker dan push-pull. Omdat je niet op veel plaatsen de stuurstangen moet ondersteunen, wat nogal een precies gebeuren is.

Het nadeel is alleen dat het nogal gevoelig is voor temperatuurwisselingen, en je het dan echt moet verstellen om het de kabels weer op de juiste spanning te brengen. Bij push-pull hoef je alleen te trimmen, dit kan in de zender.
Als je er buiten mee loopt en het is >0 graden zijn de draden veel langer tov het depron en hangen heel erg slap.

Om dit te kunnen stellen gebruik ik wat koperdraad dat door te twisten langer en korter gemaakt kan worden. Hel liefst 0,4-0,6mm (maar nu omdat ik het even niet had 2X 0,2).

Daarnaast is de belasting op je scharnier 1 richting op, enkel getrokken. Dit betekend dat hij wel eens eerder slap wil worden.
Martin Muller heeft een setje bedacht (voor de Extra en Manta V3) waarbij bij de roerhevel een heel klein stukje scharnier in zit gebouwd. hierdoor word de rest van het scharnier ontlast.
Hier heb ik simpele en goedkope oplossing voor bedacht. Ik heb een klein vierkant stukje krimpkous (dat spul dat om accu's zit) uitgeknipt, aan 1 kant opgeschuurd en direct naast de hevel over het scharnier heen gelijmd met depron save CA. En daar nog een stuikje goed plakkend stevig glasvezel-plakband omheen gedaan. Dit lijkt goed te werken.

Om te voorkomen dat de glasvezel hevel door het draad heen slijt doe ik een kost stukje dun gekrompen krimpkous door de hevel, die heb ik met heel iets CA vastgelijmd.

2e_i_extra_23.JPG


2e_i_extra_24.JPG


2e_i_extra_25.JPG


(Het rudder is iemand met zijn prop doorheen gegaan, vandaar dat het er niet mooi meer uit ziet.)
2e_i_extra_26.JPG


2e_i_extra_27.JPG


2e_i_extra_30.JPG



Dan nog de hoogteroer verstevigingen.

Ik had dit nog bij niemand gezien toe ik het maakte, maar ik ben niet de enige die dit bedacht heeft.
Ik wou alleen niet een extra groot gat door de romp dus het is ietsje ingewikkelder bij mij. Op de 1e foto van deze post kun je zien dat op 1 pull-pull roerhevel kleine stukjes zitten die het vastmaken van de verstevigingen makkelijker maken.

(Ik moet 1 staaf nog inkorten)
2e_i_extra_28.JPG


2e_i_extra_29.JPG


2e_i_extra_31.JPG


2e_i_extra_32.JPG



Paar totaalfoto's.

2e_i_extra_33.JPG


2e_i_extra_34.JPG
 
Ik wou het niet zeggen, maar idd, we hadden direct hierna nog wat opgenomen.
Wel leuk om je zelf te zien vliegen. Nu een aantal keer gekeken.
 
In dit filmpje hangt hij even...
Maar is niet vliegend te zien.

bU-kLBKUjiY[/media] - indoor meeting duiven endesprong


Er was nog iemand die wat filmpjes heeft gemaakt, komen op enig moment ook online.

Kist heeft nu ook wielpants en landingsgestel depron stukjes. Geen wielen, maar klittenband.
Ook klittenband op de achterkant van de tippen van het hoogteroer en de ailerons. Voor KE-skating. Lastig maar wel leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top