misschien met 2 tangen het omgebogen stuk oplijnen met het wiel vervolgens een snee maken ik het richtingsroer ter hoogte van het omgebogen deel, dit er in duwen en dan vastlijmen
Succes
Succes
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb zelf geexperimenteerd met lood in de staart, en ik moet zeggen, met het zwaartepunt op de juiste plaats 9volgens MPX) is het geen beginnerskist meer!
Je moet heel veel richting gebruiken in een bocht.
Zwaartepunt wat verder naar voren geeft een veel stabiler vlieggedrag.
En dan is hij nauwelijks te overtrekken.
Mijn ervaring met MPX kisten is gewoon goed, alleen klopt soms het zwaartepunt niet als je bouwt volgens de manual.
Als ik de problemen met het zwaartepunt van tevoren geweten had had ik ruimte gemaakt in de staart voor de ontvanger en de unit voor de boordverlichting.
Nu zit de ontvanger voor het zwaartepunt, achter de "voorruit" van de cockpit en in de weg bij een accuwissel.
Ook had ik de uitlaat voor de warme lucht aangepast.
Houd er rekening mee:
Mijn motor weegt maar 112 gram, veel andere hebben nog zwaardere motoren!
Dan krijg je dus nooit het zwaartepunt goed zonder lood in de staart!
Ik zit zelf nog steeds te overwegen om lood in de staart te doen.
De kist weegt nu 1150 gram vliegklaar.
Met 50 gram in de staart dus 1200 gram.
En dan kan ik veel makkelijker de accu wisselen en blijft het koellucht gat open.
Ik was overgens verbaasd hoe goed de kist blijft vliegen met de flaps uit.
Eerst heb ik dus getest met een voorlijk zwaartepunt en dan bleef de kist gewoon vliegen.
Nu heb ik het zwaartepunt op 80 mm en wil hij wat klimmen met de flaps uit.
Ik kan ook wat hoogteroer down meemixen met de flaps op de zender.
1) Zwaartepunt goed dus accu helemaal achterin (kijk niet naar de manual voor de plaats van de accu, maar ZWP moet op 80 mm)
Ik heb wel een ander probleem:
Nadat ik alles gemonteerd had volgens bouwbeschrijving lag het zwaartepunt veeeel te ver naar voren.
(meestal is het probleem dat het zwaarte punt van een model tever naar achteren ligt!)
Op het tekeningetje staat: accu voor de vleugel en ontvanger onder de vleugel.
Zwaarte punt op 80 mm van neuslijst (= 35% van de koorde)
Maar nu lag dit zeker 25 mm tever naar voren!
Totaalgewicht klopt precies (1130 gram)
Zwaartepunt was pas goed met 60 gram ballast in de staart.
Zwaarte punt was ook goed zonder accu.
Nu heb ik de ontvanger omhoog gebracht (ging net net de servo kabels, naar voren waren de kabels te kort) en de accu 100 mm naar achteren onder de vleugel geplaatst.
Nu is het zwaartepunt beter.
Wel heb ik wat schuim moeten weghalen en de accuruimte is achterin propvol en voorin leeg.
Dit is nog wel met wielen, met drijvers gaat het zwaartepunt weer iets naar achteren (dus moet de accu weer iets naar voren)
Net nog even de manual van de Easycub gedownload (romp en vleugel afmetingen zijn gelijk aan de Funcub) en tot mijn verbazing is bij beide vliegtuigen niet alleen het zwaarte punt gelijk (dat had ik wel verwacht) maar ook de plaatsing van alle componenten.
Nu heeft de Funcub een veel zwaardere motor en een veel zwaardere accu als de Easycub dus 1 van de 2 manuals kan niet kloppen.
Ik denk dus dat de manual van de Funcub fout is, beter is de ontvanger voorin te plaatsen en de accu achterin, anders krijg je het zwaartepunt dus nooit goed!
ik zal binnenkort eens meten , ik leg de accu soms bijna helemaal achteraan, en als ik ga slepen zover mogelijk naar voor, vind het allemaal niet zo kritische
Toestelletje vliegt gewoon lekker , MAAR is zeker geen beginners kistje.
Huh ?
Ik gebruik diezelfde setup met een 3s 3000 Mah lipo en ik moet mijn lipo helemaal naar achteren schuiven om het CG goed te krijgen
PS: staartwiel staat vast :bday: