Multiplex Funcub 2010

misschien met 2 tangen het omgebogen stuk oplijnen met het wiel vervolgens een snee maken ik het richtingsroer ter hoogte van het omgebogen deel, dit er in duwen en dan vastlijmen
Succes
 
Ik ga het gewoon in de tegengestelde richting draaien, dan zou het zo moeten buigen dat het op de manier van m_podt kan
 
het richtingsroer lossnijden , gaatje boren voor het stangetje ( van het wiel ) en dit terug monteren met scharnieren of tape, ik steek het stangje altijd in een overschot van de gaine ( hoe heet dit ) komt nooit meer sleet op
 
Ik heb 20 scharnieren besteld in HK wat jij zegt zou wel kunnen !
Alleen kan ik het richtingroer niet lossnijden omdat deze vanonder vastgant met een soort scharnier
 
Ik kan het op de foto niet zo goed zien maar kun je een 2e klembusje in het plastic naast de andere zetten en de draadstang zodanig verbuigen dat hij er in past.
Succes
Ton
 
snij deze los , en lijm ze daarna terug aan elkaar
ondertussen heb je toch een grote week om te denken hoe het moet ( wachten op de scharnieren uit CHINA ) je kan vezeltape ook gebruiken
 
Willem,
Ik zat nog eens terug te bladeren en kom verschillende berichten van je tegen m.b.t. zwaartepunt, heb hieronder kopietjes geplaatst.
Je melde dat CG op 80mm MOET liggen, in andere post zeg je dat het 25mm verkeerd lag, die laatste begreep ik niet helemaal, klopte het CG niet meer omdat je componenten verschoven had, of klopte de 80mm niet en heb je het CG bewust verschoven?
Waar heb je CG nu liggen? Wat zijn je aanbevelingen voor plaatsing componenten?

Ervaringen van andere vliegers zijn welkom! Ik lees verschillende berichten en zet ervaringen graag eens op een rijtje.
@Jetprop/Vliegman, vliegen jullie met CG volgens boekje?


Ik heb zelf geexperimenteerd met lood in de staart, en ik moet zeggen, met het zwaartepunt op de juiste plaats 9volgens MPX) is het geen beginnerskist meer!
Je moet heel veel richting gebruiken in een bocht.
Zwaartepunt wat verder naar voren geeft een veel stabiler vlieggedrag.
En dan is hij nauwelijks te overtrekken.


Mijn ervaring met MPX kisten is gewoon goed, alleen klopt soms het zwaartepunt niet als je bouwt volgens de manual.


Als ik de problemen met het zwaartepunt van tevoren geweten had had ik ruimte gemaakt in de staart voor de ontvanger en de unit voor de boordverlichting.
Nu zit de ontvanger voor het zwaartepunt, achter de "voorruit" van de cockpit en in de weg bij een accuwissel.
Ook had ik de uitlaat voor de warme lucht aangepast.

Houd er rekening mee:
Mijn motor weegt maar 112 gram, veel andere hebben nog zwaardere motoren!
Dan krijg je dus nooit het zwaartepunt goed zonder lood in de staart!
Ik zit zelf nog steeds te overwegen om lood in de staart te doen.
De kist weegt nu 1150 gram vliegklaar.
Met 50 gram in de staart dus 1200 gram.
En dan kan ik veel makkelijker de accu wisselen en blijft het koellucht gat open.


Ik was overgens verbaasd hoe goed de kist blijft vliegen met de flaps uit.
Eerst heb ik dus getest met een voorlijk zwaartepunt en dan bleef de kist gewoon vliegen.
Nu heb ik het zwaartepunt op 80 mm en wil hij wat klimmen met de flaps uit.
Ik kan ook wat hoogteroer down meemixen met de flaps op de zender.


1) Zwaartepunt goed dus accu helemaal achterin (kijk niet naar de manual voor de plaats van de accu, maar ZWP moet op 80 mm)


Ik heb wel een ander probleem:
Nadat ik alles gemonteerd had volgens bouwbeschrijving lag het zwaartepunt veeeel te ver naar voren.
(meestal is het probleem dat het zwaarte punt van een model tever naar achteren ligt!)
Op het tekeningetje staat: accu voor de vleugel en ontvanger onder de vleugel.
Zwaarte punt op 80 mm van neuslijst (= 35% van de koorde)
Maar nu lag dit zeker 25 mm tever naar voren!
Totaalgewicht klopt precies (1130 gram)
Zwaartepunt was pas goed met 60 gram ballast in de staart.
Zwaarte punt was ook goed zonder accu.
Nu heb ik de ontvanger omhoog gebracht (ging net net de servo kabels, naar voren waren de kabels te kort) en de accu 100 mm naar achteren onder de vleugel geplaatst.
Nu is het zwaartepunt beter.
Wel heb ik wat schuim moeten weghalen en de accuruimte is achterin propvol en voorin leeg.
Dit is nog wel met wielen, met drijvers gaat het zwaartepunt weer iets naar achteren (dus moet de accu weer iets naar voren)

Net nog even de manual van de Easycub gedownload (romp en vleugel afmetingen zijn gelijk aan de Funcub) en tot mijn verbazing is bij beide vliegtuigen niet alleen het zwaarte punt gelijk (dat had ik wel verwacht) maar ook de plaatsing van alle componenten.
Nu heeft de Funcub een veel zwaardere motor en een veel zwaardere accu als de Easycub dus 1 van de 2 manuals kan niet kloppen.
Ik denk dus dat de manual van de Funcub fout is, beter is de ontvanger voorin te plaatsen en de accu achterin, anders krijg je het zwaartepunt dus nooit goed!
 
ik zal binnenkort eens meten , ik leg de accu soms bijna helemaal achteraan, en als ik ga slepen zover mogelijk naar voor, vind het allemaal niet zo kritische :rolleyes:
Toestelletje vliegt gewoon lekker , MAAR is zeker geen beginners kistje.
 
ik zal binnenkort eens meten , ik leg de accu soms bijna helemaal achteraan, en als ik ga slepen zover mogelijk naar voor, vind het allemaal niet zo kritische :rolleyes:
Toestelletje vliegt gewoon lekker , MAAR is zeker geen beginners kistje.

Graag! Zie het wel verschijnen, zal linkjes naar betreffende CG posts bundelen in openingspost, start al gemaakt.

Heb rekje gemaakt voor vleugels, verf nu droog, ga dat in elkaar zetten, vleugels en toestellen opruimen (heeeel hard nodig), dan heb ik weer ruimte en kan ik aan FunCub beginnen.


Lindert, is het nu opgelost?
 
Zo, ben tegen de avond aan FunCub begonnen, vleugel is bijna klaar, morgen de bundel kabels in een MPX stekker wurmen en stuurstangen monteren, dan kan ik aan de romp beginnen. Vleugeltips maak ik nog rood. :cool:

Mechanisch weer typisch Multiplex, past allemaal perfect :D Servo's redelijk veel prutswerk, moest 4 kabels verlengen, stiekem wel even mee zoet... :rolleyes:

vleugeltje.jpg
 
Ik vloog met het zwaartepunt op 8cm.
Maar dan moet je wel al wat meer "echt" vliegen en bijsturen met richting e.d.
Is wel leuk vliegen maar je moet er wat meer bij zijn.

Nu vlieg ik met het zwaartepunt meer naar voren, het vlieg gedrag is dan wat rustiger en hij valt niet zomaar meer een bocht uit.
Met deze setting kan ik eigenlijk alles (cub style aerobatics, watervliegen, rustig rondjes tuffen, slepen).
Voor mij vliegt hij perfect zo, mogelijk niet interessant als je wilt hoveren.
Ik zal hem van de week eens nameten.

Mijn zoontje vliegt ook wel eens aan de "kabel" (tegenwoordig kan dat draadloos), ik leg dan de accu helemaal voorin.
Met het zwaartepunt op 5,5 cm vliegt hij echt als een eitje.
Dan is het best wel een kistje voor de minder ervaren vliegers.

Ook met de drijvers eronder op vakantie urenlang plezier gehad met mijn 2 zoontjes aan de "kabel".
Hij doet het voor ons zo goed dat er een 2e in de doos klaar ligt ;-)
 
Ik heb het zwaartepunt op de ligger zitten dus de plastiek buis van de vleugel, dan gaat deze goed in de kleppen hangen en het richtingsroer wel bij gemixt voor het hakerig vliegen in de bocht.
 
Hoi,

Inderdaad zo heb ik mijn zwaartepunt ook. Precies op de ligger. En ik stuur ook bij met mijn richtingroer. Vliegt hij veel mooier en gaat niet haaks de bocht om. Bij mij reageert de Funcup zeer goed op de kleppen met het zwaartepunt zoals boven omschreven. Ik gebruik dus wel de door Multiplex aanbevolen motor en regelaar. Zo ligt mijn accu op de juiste plaats in de romp. Hij kan zelfs nog een paar centimeter naar achteren.

P1020363.jpg


Groetjs, Erik.
 
Huh ? :confused:
Ik gebruik diezelfde setup met een 3s 3000 Mah lipo en ik moet mijn lipo helemaal naar achteren schuiven om het CG goed te krijgen

PS: staartwiel staat vast :bday:
 
Net nog even nagemeten.
Bij mij ligt het zwaartepunt dus ook op de ligger (iets van 5,7 cm).
Daar vliegt hij echt het fijnste.
 
Huh ? :confused:
Ik gebruik diezelfde setup met een 3s 3000 Mah lipo en ik moet mijn lipo helemaal naar achteren schuiven om het CG goed te krijgen

PS: staartwiel staat vast :bday:

Hoe heb je het nu opgelost?
Voor degene die mogelijk hetzelfde probleem krijgen.
Ton
 
Ik zal eens een fototje posten, misschien dat het me maar 2 minuten heeft geduurd :rolling:

Ik heb gewoon het zodanig gebogen dat alles op 1 lijn stond, een beetje schuim weggesneden in de rudder, daarop heb ik UHU por op gezet en dit een kwartiertje laten drogen, dan het stangetje erin verlijmd. en nog eens overgoten met UHU por, en als laatste heb ik een snede onder het stangetje gedaan en er een spanbandje rondgezet. En dan nog eens een helfe tbe UHU por erop, Hij zou wel moeten vastzitten. Hij heeft een Heeeeeeeeeele kleine afwijking naar links maar we doen het ermee ;)
1294049495.jpg

1294049553.jpg


Maiden zal binnenkort plaatsvinden
 
Laatst bewerkt:
Ook een oplossing.
De volgende zijn natuurlijk gewaarschuwd de beschrijving goed te lezen!
Succes met je maiden en het maken van een filmpje :lol:!
Ton
 
Back
Top