Je mag als consument uiteraard blij zijn met de veel lagere prijzen, maar je moet wel reëel zijn als je beoordeelt hoe die gerealiseerd kunnen worden.
Heb jij bijvoorbeeld wel eens om je heen gekeken hoe florissant de Europese markt er voor staat? Enig idee hoe veel winkeliers binnen Nederland uitsluitend kunnen bestaan van modelbouw en ook enig idee hoe geweldig de diverse fabrikanten er voor staan? Nu zijn dat natuurlijk allemaal domoren, die niet kunnen rekenen, maar aan het eind van dit jaar zijn het er geheid weer minder dan er nu zijn. Dat heet marktwerking en ja, zwakke broeders doen het blijkbaar zelf verkeerd, maar als de bomen tot in de hemel zouden groeien konden die ook wel overleven. Er wordt altijd maar gesuggereerd, dat we hier in Europa worden belazerd door winkeliers/importeurs/fabrikanten. Blijkbaar is het daarbij nooit opgevallen, dat het welvaartsniveau hier iets hoger ligt en dat de kosten om een winkeltje of importbedrijf draaiende te houden daarmee wat te maken hebben.
Trouwens, wereldwijd gaat het ook niet allemaal even lekker. Vraag maar eens de laatste jaarcijfers op van Futaba (is zó op internet te vinden). Enne ja, op veel Futaba produkten staat ook 'made in China'.
Klopt, maar toch is dat wel het meest slechtste excuus wat je kunt bedenken voor het aanbieden van producten voor een te hoge prijs.
Ons welvaartsniveau is zodanig 'dat we het wel kunnen betalen', ja dus? Als ik het goedkoper elders kan krijgen dan is het toch logisch dat je tenminste zo'n alternatief in overweging neemt, vooral wanneer het qualitatief voldoet aan je persoonlijk eisen.
Als de praktijk zo'n indruk bevestigd, dan zie ik niet in waarom mensen zoiets immoreel of pervers vinden ten aanzien van de westerse markt.
Heel veel westerse producten zouden zowieso qua kosten baten niet mogelijk zijn aan consumenten te verkopen zonder aziatische arbeiders, dus het is ook enorm hypocriet om het te gooien op bijvoorbeeld de erbarmelijke arbeidsomstandigheden o.i.d.
Voor een kapotte 'Made in China' hamer of tandenborstel zou ik natuurlijk óók nog geen 2ct willen betalen, maar het is al lang niet meer zo dat alles wat uit China komt ook stinkberoerd van qualiteit is of niet voldoet aan wat de Europeaan verwacht.
Zowieso is het zo dat de waardebepaling van producten van de van oudsher gevestigde merken ook gewoon niet klopt. Er wordt gevraagd wat men er voor betaald met name onder het mom van de oh zo hoogwaardige qualiteit en uit een misplaatste arrogantie vragen sommige winkeliers daar nog tientallen euro's bovenop.
Echter is die ongenaakbare qualiteit een illusie gebleken en vooral dat is waarom de Nederlandse modelbouw het momenteel zwaar heeft. Ze houden vast aan hoge prijzen, durven geen nee te zeggen tegen grote merken en gooien er ook nog een hoge winstmarge overeen. Je ziet ook dat veel Nederlandse winkels het internet niet goed weten te gebruiken, iets wat zelfs wanneer je het uitbesteed echt relatief weinig geld en moeite kost om te verbeteren.
Los van het feit dat het ook gewoon een redelijk dure hobby is met een voor de gemiddelde beginner vrij stevige leercurve en vaak dus ook gebruikskosten. Dat alles bijelkaar telt sowieso zwaar in crisistijd. Tel daarbij op dat de meeste modelbouwwinkels je redelijk dure producten aan proberen te smeren, ook als beginner zijnde, het liefst met door hen bij elkaar gegooide electronica voor een ARF model waar je van alles bij moet kopen en het is al snel een duur geintje. Voor de fanatiekeling natuurlijk uiteindelijk en na een keer slikken wellicht geen probleem, maar feit blijft dat het geen mainstream hobby is.
Verder blijft het runnen van een bedrijf zowieso vechten tegen concurrentie en het verkopen van producten, dus het feit dat de 'zwakkere broeders' het verliezen moet je zien als pure realiteit van marktwerking. Veel modelbouw winkels zijn ontstaan vanuit een persoonlijke passie voor de hobby. Dat is leuk en voor de crisistijd werkte dat vaak nog wel, maar als je wilt overleven in minder geweldige tijden moet je ook weten hoe je een bedrijf draaiende houdt.
Overigens ligt het niet alleen aan de winkels natuurlijk. Ook een merk zoals Futaba verslikt zich al een tijdje in hun eigen prijsvoering. Pas vrij recentelijk doen ze daar wat mee.
Het is iets waar de grote merken ook wel wat aan kunnen doen, maar meestal niets aan willen doen. Ik zou haast zeggen ten koste van de plaatselijke winkelier.
Ze zouden er goed aan doen de prijs van al hun ontvangers te halveren, iets wat gezien de productiekosten meestal best kan. Laat de zenders daarbij maar dezelfde prijs en eens kijken wat er gebeuren gaat. Het is ook niet voor niets dat die ontvangers momenteel gekopieerd worden door handige mensen in het verre oosten.
De opmerking dat voor de high budget merken geldt dat hun productie kosten zo extreem veel hoger liggen, gaat eigenlijk sowieso niet echt op. Denk aan een merk zoals Align.