Siemens-Schuckert E1

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jitze, 30 jan 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  2. Teus

    Teus Guest

    Hobby-In heeft ze ook Jitze. Heb ze laatst in december nog zien hangen op voorraad, en dichter in de buurt. WB heeft ook mooie wielen.

    Gr. Teus
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    :mad: 2,5 uur bezig geweest met solidworks :showass:

    resultaat: niks :(

    De romp op 2 manieren geprobeerd te tekenen, beide waren niet helemaal geschikt. Ik kreeg rare torderingen die er niet hoorden.
    Nu even geen zin meer, maar ik denk dat ik nu wel weet hoe ik het moet gaan doen.
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    He Jitze,

    Ik ken solidworks niet echt, maar is Rhino niet eenvoudiger?
    Lijkt in (commando)structuur erg veel op AutoCAD.
    Ben zelf zo af en toe met Rhino bezig en het bevalt me goed.
    Op het forum zijn er ook wat draadjes over en wat meer Rhino-bruikers dus meer hulp voorhanden, denk ik.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Solidworks is prachtig! ... maar het kost heel veel tijd voordat je er goed mee kan werken. Been there, done that, skipped it.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    eigenlijk kon ik het niet hebben dat het niet lukte, dus toch nog maar even doorgegaan.

    Vanavond heb ik dus eerst de 3 views op elkaar uitgelijnd:

    [​IMG]

    Daarna dus lang aan het pielen geweest, dit is uiteindelijk het resultaat.
    Let niet op rare vlakjes, die werk ik nog wel weg.

    [​IMG]

    Nu hou ik ermee op anders worden de collega's bij Fokker morgen niet blij van me. En dat moet nou juist wel, want ik wil er blijven werken na mn afstuderen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeee JItze,

    Leuk kissie hoor super dat je zelf aan het tekenen ben gegaan.

    Ben wel benieuwd naar je 3View tekening.

    Ton
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hou vol Jitze!
    Solidworks is een briljant tekenprogramma wat snel aanleerd!
    Is niet echt te vergelijken met Rhino, zeker met het gemak waarmee dubbel gekromde vlakken getekend kunnen worden...

    Maar ja ik ben ook een bofkont die SW al 9 jaar 8 uur per dag nog steeds met plezier gebruikt :D

    Als je bepaalde vragen hebt, kom maar op......

    ff showen:

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Rhino heb ik ooit weleens geprobeerd, maar ik kon niet wennen aan de interface met die verschillende views. Ook dat relatief bematen beviel me niet.

    Met SolidWorks kan ik aardig opschieten voor normale werktuigbouwkundige toepassingen (rechttoe rechtaan).
    Het makkelijk maken van dubbel gekromde vlakken is voor mij dus nog niet bepaald simpel omdat ik even uit moet vinden hoe het het handigste gaat.

    Vanavond maar eens Frank zn DVII draadje doornemen, daar leer ik vast al een hoop van.

    Frank, kan ik beter eerst de romp solid tekenen en daarna spanten, latten, beplanking erin maken?
    Of gewoon gelijk spanten, latten en beplanking tekenen?
     
  10. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Jitze,
    begin zelf altijd met een Solid van de romp, maak daar drie kopieën van genaamd 'Spanten', 'Stringers' en 'Beplanking' en 'hak' daar dan de nodige uitsparingen uit om de nodige spanten, stringers en beplanking te krijgen, in één enkele solid werken zou snel te ingewikkeld worden.
    In een assembly voeg je dan de drie parts samen om te zien hoe het geheel eruit ziet,

    succes! :D

    Frank
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Goede tip Frank!

    Misschien vanavond weer even verder. K moet nu de neus doen, da's nog iets lastiger.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Sneaky peeky

    De afgelopen 2,5 week heb ik bijna ieder vrij moment lekker zitten knutselen.

    Met vooralsnog dit als resultaat:
    [​IMG]

    Er gaan nog wel wat weken inzitten voor hij helemaal naar mn zin is, maar ik geniet ervan!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dummymotor

    De motor van dit toestel is zeer goed zichtbaar en moet dus wel een beetje erop lijken. Daarom heb ik hier wat van proberen te maken.

    De diameter van de motor is 28mm, dus buitenmaat van de dummy is zo'n 50mm.

    De cilinders zijn gemaakt van balsa staf 8mm, de ribben zijn van naaigaren. De enkele stoterstang is een nietje.


    Om de hoeken goed te zetten heb ik een tekeningetje gemaakt:
    [​IMG]

    En op dit moment is dit het resultaat:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi. Kistje ook.

    Begrijp ik dat je die dingen direct op de fietsbel geplakt hebt?
    Kan zijn dat die met te veel kV er afgeslingerd worden. Kan risico zijn voor je kistje.

    Zal vast meevallen, maar wou het toch even noemen.

    b
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi werk, een 'echte' rotatiemotor. :thumbsup:
    Dat zie ik veel methanol/benzine-broeders je niet nadoen. ;)
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wouter en Bram, bedankt voor de reacties!


    klopt, de cilinders zitten direct aan de bel geplakt.
    Of het kapot gaat hangt van 2 dingen af: het toerental van de motor en het gewicht van de dummy.
    De motor heeft een kv van 1350. Ik ga hem zowel op 2S als 3S testen.

    Dan het gewicht van de dummy :cool:
    De 8mm balsa staf van 1 meter weegt 5 gram, 1 cilinder van 1 cm dus 0,05gr.
    100 nietjes wegen 2 gram, 1 nietje dus 0,02gr.
    Het zwart is van een zwarte markeerstift en weegt dus ook erg weinig. Totaal met lijm weegt een cilinder nog geen halve gram. Het totaalgewicht van de dummy is dus enkele grammen!!!
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Mooi gemaakt, ben benieuwd hoe dat er straks draaiend uitziet!
    Gewicht lijkt me trouwens niet het belangrijkste, balans wel.

    Grt, Ram6
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat eruit ziet!

    Gewicht en balans zijn nauw verbonden. Doordat het gewicht zo laag is kan er nooit een grote afwijking ontstaan. Als het lukt wil ik het complete motorhuis met dummy en propellor op de propbalancer leggen.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.496
    Locatie:
    groningen
    :confused:

    Ik zou zeggen: per cylinder plm. 0,08 gram.

    Maal 9 cylinders is plm. 0,7 gram voor de hele motor!

    Of zie ik iets over het hoofd? :confused:

    Ziet er wel gelikt uit!


    jan.
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    geen idee wat een druppel lijm weegt maar het zou goed kunnen dat de hele dummy zelfs minder dan een gram weegt.



    Ik heb nog even jullie hulp nodig:
    De romp is nu ongeveer af. Het origineel had een triplex beplankte romp, de mijne is balsa. Het lijkt mij wel mooi om het balsa met een soort bruine lak te lakken.
    De vraag is of dat mogelijk is direct over het balsa en wat voor lak ik dan moet gebruiken. De bedoeling is dat de houtstructuur zichtbaar blijft. Kan ik hiervoor gewoon parketlak gebruiken?
     

Deel Deze Pagina