Piper Super Cub PA18 'Franklin Air Show'.

Ja, naar aanleiding daarvan heb ik dus ook een hardhouten latje er al in gezet. Ik heb net even naar je 1600 stab gekeken; 3mm gammaplex als kern, en 2mm balsa erop? Lijkt me ook erg zwak, of bedoel je zoiets maar dan met dikker balsa? En wat vind je van het indek-idee? Een dichte doos moet toch stijfheid brengen, dacht ik.

Hugo
 
Een dichte doos met 1mm balsa brengt niet veel .

Dan moet je bij deze grote al 2 mm nemen en een hardhouten ligger er in en afspannen .

Bij de 2,4m sleper zit alle 5cm een rib met 3 ligger uit 5x5 grenen en ingedekt met 2 mm aan bijde kanten.
En is die afgespant met 1,5 mm staaldraad.

Mvg Johan
 
Afspannen was ik zeker van plan (zit ook op het origineel!) Er zit nu een harhouten ligger in van tip tot tip van 5mm dik en 8mm hoog. Buigen doet hij daardoor ook niet meer, maar de rest kan torderen. Ik denk dat die 2mm indekking het wel zal worden...

Hugo
 
Indekken met mininmaal 2 mm balsa boven en beneden. Bij alle haakse hoeken driehoekjes inlijmen en vervolgens bespannen met weefselachtige bespanning zoals Solartex of Oratex.

Koolstof strip erin lamineren helpt ook nog wel eens. Maar denk dat het door het indekken en bespannen al veel doet. Vergeet ook niet triplex plaatjes in te lijmen voor de struts die op het stabilo boven en beneden zitten zodat er onderling een trekverbinding staat. Bij de staart onderin ook een triplexplaatje waar ze uiteindelijk op uitkomen.
 
Dank voor je input! Triplex hoekjes voor de spandraadverankering had ik ook bedacht, ook voor het opvangen op de romp. Ik denk dat ik een proefstukje ga maken en het verschil meten qua torsiestijfheid tussen met en zonder 2mm indekking. Het hardhout heeft al voor stijfheid over de span gezorgd, nou dit torsiestijfheid nog.

Hugo
 
Ik zou gewoon geen risico lopen en gewoon indekken. Proefstukje is prima maar dat kun je toch niet echt testen. Je gaat er een benzinemotor opzetten, dat trilt behoorlijk!! En de meeste trillingen heb je met het starten, het rond slaan van de propellor. Eenmaal in de loop wordt het steeds minder.
Verbindingen kunnen loslaten. Door in te dekken vang je dat ook op.
 
Da´s waar, de trillingen kan ik niet simuleren. Ik zat aan een simpel torsietestje te denken. Nou ja, maar eens inventariseren hoeveel balsa ik nog heb, ik had ruim gekocht voor het indekken van de vleugels, maar deze niet al te kleine vlakken erbij vraagt denk ik om nog een tripje naar de modelbouwwinkel.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Bij de T.C. piper vleugel is alleen de neus ingedekt en maar 50 mm breed.
Totaal dus 3 plankjes 2mm balsa.
Sterkte brengen de 4 grenen holmen die aan bijde kanten met balsa 2mm tot een kast is gevormt

Rest zijn ribben oplijmers .
Is ook een hele lichte vleugel.

Mvg Johan
 
Zo, tussen de constructieperikelen door een beetje aandacht voor het uiterlijk vertoon. Ik heb eindelijk een kleine close-up van de zijkant bestickering gevonden:

4118352907_e95d736b8d_b.jpg


Maar het is voor mij nog niet allemaal even duidelijk.Puzzelt u even mee?

Op het landingsgestel, van boven naar beneden:
Paint, Fabric, & Interior by Merrel Blalock
Goodyear logo
Cleveland Wheels and Tires

Op de binnenkant van de deur:
EXPERIMENTAL

Op de motorkap:
UNIVAIR
Aircraft Specialities Services logo
ASL Camguard

Op de struts:
UNIVAIR

Op de rompzijkant, eerste 'kolom':
Champion logo
?????
??? AERO logo
Quality Aircraft Accessoiries , Inc
Logo met een prop
Hookers Harness
Mutt Muffs
Tweede 'kolom':
Hardy logo
Sensenich propellors
Kelly Aerospace logo
????? logo
Pacific oil cooler service
Lincoln electric logo
Derde 'kolom':
Tulsa aircraft engines logo
Leading Edge logo
Street Graffiti logo
BPE logo

Als iemand me kan helpen met de logo's, en met de vraagtekens, graag! Ik ga de komende dagen puzzelen op deze dingen...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Maar het is voor mij nog niet allemaal even duidelijk.Puzzelt u even mee?

Op het landingsgestel, van boven naar beneden:
Paint, Fabric, & Interior by Merrel Blalock
Goodyear logo
Cleveland Wheels and Tires

Op de binnenkant van de deur:
EXPERIMENTAL

Op de motorkap:
UNIVAIR
Aircraft Specialities Services logo
ASL Camguard

Op de struts:
UNIVAIR

Op de rompzijkant, eerste 'kolom':
Champion logo
????? Concorde
??? OREGON AERO logo
Quality Aircraft Accessoiries , Inc
Logo met een prop
Hookers Harness
Mutt Muffs
Tweede 'kolom':
Hardy logo
Sensenich propellors
Kelly Aerospace logo
????? Aero classics inc heat logo heat transfer products
Pacific oil cooler service
Lincoln electric logo
Derde 'kolom':
Tulsa aircraft engines logo
Leading Edge logo
Street Graffiti logo
BPE logo

Als iemand me kan helpen met de logo's, en met de vraagtekens, graag! Ik ga de komende dagen puzzelen op deze dingen...

Hugo

Aangevuld in rood
Gedeeltelijk mbv de side http://www.franklinairshow.com/Sponsors.htm
hier staan de sponsors :wink: mooi opgesomd incl de logo's en links naar de sponsors zelf waar je waarschijnlijk de logo's wel kunt kopieren
 
Laatst bewerkt:
Super! Dank je wel! Ik was zo druk met foto's bestuderen dat ik helemaal niet aan een sponsor pagina of zo gedacht heb. Dat scheelt een boel!

Hugo
 
Zo, gisteren avond de sheeting plankjes voor de staart samengesteld. En vanmorgen de roeren al gesheet. Het stabilo en kielvlak zelf moeten nog even wachten, daar moet ik eerst de triplex bevestigingspunten voor de afspanning in maken.

Ondertussen teken ik braaf door aan mijn stickervel, ik teken alles maar over in lijnen in AutoCAD, want de kleurenplaatjes van de site omzetten naar monochroom met Paint wordt erg lelijk. Beetje een monnikenwerk, maar het komt later goed.

Verder ben ik met de bedrading, of liever gezegd het wegwerken daarvan, bezig. Tegen de linker zijwand komt een gootje, waar in het echt de gaskabel en ik meen de bedrading van de trimtabs doorheen loopt. Ik wil daar de benzineleiding en het snoer van de gasservo doorheen trekken. Maar nu de vraag, het voedingssnoer voor de ontsteking zou daar ook doorheen moeten. Of geeft dat kans op storing? Ik weet dat de boel in ieder geval twee gescheiden systemen moeten blijven, en ik weet ook dat twee sets aan elkaar parallel liggende kabels invloed op elkaar kunnen hebben. En da's niet de bedoeling. Aan de andere kant; het is allemaal maar 5V zwakstroom. Ik weet het nog even niet. Ervaringen zijn welkom.

Hugo
 
ik zou de voedingskabel van de ontsteking niet samen met servo/ontvagerbedrading in dezelfde goot leggen.
Lange (vooral niet gedraaide) draden kunnen werken als antenne.
Op de voedingskabel van de onsteking komen vaak pieken. en die kunnen dan in je ontvanger terecht komen en dan tot storing leiden. Alzou 2,4Ghz systemen daar minder last van hebben.
Ik zou de ontstekings accu bij de rest van de ontstekings spullen houden en deze zoveel mogelijk in afstand uit elkaar houden van de bestuuring (beter voorkomen dan genezen) sommige motorfabrikanten geven daar ook richtlijnen voor.

Succes
 
Heey Hugo, ziet er goed uit allemaal zeg!

Alleen laatste tijd erg rustig hier. Ga je hem nog afkrijgen voor onze pipermeeting denk je ? ;)

Groetjes en succes nog verder!!
 
Ben een beetje druk geweest met de heli´s. Met een beetje geluk zijn die komend weekend allebei vliegklaar, dan stort ik mij weer eens op dit ding. Tegelijk doe ik dat niet, want ik wil geen schuurstof in mijn heli´s. Of ik de Pipermeeting van dit jaar haal wordt wederom twijfelachtig... Ik moet ook de zolder nog even verbouwen, hebben mijn vrouw en ik net besloten. Hmmmm...

Hugo
 
Back
Top