Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

@Streetbiker wat is nou precies je setup?? Zou je die willen posten??

Doe ik!
Vanaf ik een momentje tijd heb maak ik nog foto's van m'n printplaat met alles erop en eraan.
En dan maak ik ook screenshots van m'n GUI settings. Settings zijn bijna stock hoor, hier en daar een kleine wijziging.
 
Nieuwe props zijn binnen!

Gisteren heb ik m'n nieuwe props ontvangen: 10 stuks 11 x 4,7 met een groot gat waar dan adapterstukjes inpassen!
Dat moet zowat de snelste bestelling ooit zijn vanuit HongKong: besteld op 21/03, in huis op 01/04.

De propellors zien er stevig uit, veel steviger dan de propellors van GWS.
Hopelijk zorgen ze voor minder vibratie.

Ondertussen heb ik nog geen tijd gehad om foto's te maken van m'n setup, dat zou één van de komende dagen wel moeten lukken.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk vooruitgang

Vandaag eindelijk weer wat kunnen verderwerken.

De nieuwe steunpoten - hoog genoeg om een camera onder de tricopter te kunnen hangen - zijn eindelijk gemaakt en gemonteerd.
Eerst heb ik wat lopen aanklooien omdat ik geen aluminium meer vond. Tenslotte nog net genoeg gevonden om de poten en camerasteun te kunnen maken.

Da's meteen het volgende wat vandaag grotendeels is gemaakt: de camerabeugel.
Ik ga beginnen met een eenvoudige camerabeugel die ik handmatig in verschillende standen kan zetten.
De volgende stap is dan een camerasteun met servo's.

De nieuwe propellors (het zijn monsters) zijn ook gemonteerd.
Kwa uitbalanceren viel het reuze mee, ik heb geen enkele propellor moeten aanpassen. Ze waren stuk voor stuk in balans, en dat voor goedkope eBay propellors.
Wel nog even afwachten of ze goed vliegen ook.

Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's genomen.

1.
img0135pv.jpg

Er waren mensen die interesse hadden in m'n setup.
Wel, zo heb ik dus m'n WM+ en BMA020 gemonteerd.
Eerst heb ik pinnetjes (afgeknipt overschot van componenten) gesoldeerd op m'n WM+. Daarna bevestig je de BMA020 op de WM+ d.m.v. gyrofoam. Pas daarna soldeer je de pinnetjes vast. Helemaal op het einde kun je dan je kabels aan de pinnetjes solderen.
Het resultaat is een kraaknette setup (al zeg ik het zelf).
Ik heb dit zelf niet uitgevonden, het idee vond ik op RCgroups.

2.
img0137d.jpg

De tricopter met nieuwe (lange) landingspoten.

3.
img0139xy.jpg

De nieuwe (grotere) 11 x 4,7 propellor die ik gebruik.

4.
img0140gh.jpg

De camerabehuizing (veel werk aan gehad) en de camera-steun.

5.
img0141af.jpg

Nog eens de steun voor m'n Canon A495.


Tijd om te vliegen of verder de settings te tunen in de GUI heb ik niet gehad.
Dus ook nog geen foto's van m'n PID settings.
Die foto's volgen één dezer dagen.
 
Laatst bewerkt:
Eerste luchtfoto's + GUI settings

M'n eerste luchtfoto's zijn een feit! En ze zijn nog scherp ook! :D
Ze waren echter niet spectaculair genoeg om hier te posten, het waren immers slechts testfoto's gemaakt in de tuin tijdens een testvlucht.
Maar de mooiere foto's zijn op komst, althans dat hoop ik toch! Dan post ik ze wel in een topic.
Hebben wij eigenlijk een topic voor luchtfotografie? Misschien kunnen we er eentje aanmaken bij de multicopters?

Eergisteren heb ik eindelijk alles kunnen afwerken. Camerasteun gemonteerd enzo.

En dan eindelijk de eerste proefvlucht met de nieuwe propellors en camera eronder.
Wat meteen opviel was dat de PID settings bijgesteld moesten worden, de tricopter reageerde te fel met de grotere propellors.

Dit zijn m'n settings nu:

Met Turnigy 924Kv & 11 x 4,7 props:
PID P & R = 3.8 0.030 12
PID Y = 9 0.000 5
RC Rate = 0.80 (80%)
RC Expo = 0.25 (25% expo)

Let op bij de versie van de GUI, in vroegere versie's was RC Expo = 0.75 = 25% expo. Dit is nu net andersom.

De settings met m'n kleinere 10 x 4,7 propellors stonden iets gevoeliger:
PID P & R = 4.2 0.035 15
PID Y = 9 0.000 5
RC Rate = 0.80 (80%)
RC Expo = 0.25 (25% expo)


Toch nog vlug even van gedacht veranderd, hier is een kleine testfoto:

sizedimg0169bewerkt.jpg

Daar hangt hij dan, het is eigenlijk een soort van zelfportret.
Dit is gemaakt met een Canon camera van 70 euro. Het is trouwens al een cropfoto, de foto werd serieus bijgesneden.
 
Laatst bewerkt:
GE-WEL-DIG!!! Mooi hoor, hoe lang is je vliegtijd nu met camera? En wat voor LiPo's gebruik je??
Foto is scherp zat nu nog de filmpjes?? :) :)
 
GE-WEL-DIG!!! Mooi hoor, hoe lang is je vliegtijd nu met camera? En wat voor LiPo's gebruik je??
Foto is scherp zat nu nog de filmpjes?? :) :)

De vliegtijd was iets rond de 7 minuten dacht ik, maar dat moet ik nog eens opnieuw timen!
Ik zit eraan te denken iets grotere lipo's aan te kopen, 3300 mAh misschien. Die wegen maar 100gr meer.

De lipo's die ik nu gebruik zijn m'n standaard lipo's voor m'n 450 heli, 3S1P 25C 2200 mAh.

Die goedkope camera kan ook filmpjes aan, helaas geen HD. Vanaf ik tijd heb - ik weet nog niet precies wanneer - dan maak ik ook een filmpje!
Welke filmpje wil je precies, FPV of filmpje vanop de grond? ;)
 
Eeeeuuuuuhhhh ff denken hoor......................................... ppfffff wat een keuze.................... ik kan niet kiezen hoor...................................................
ALLETWEE NATUURLIJK!!!! hahahaha
 
Okay, ga ik proberen.
Volgende week zou dat moeten lukken, het paas-weekend!

Misschien dat ik ondertussen wel nog een gaatje vind om de PID settings wat verder te tunen.
Helemaal perfect zijn ze nog niet denk ik.
 
Goed en slecht nieuws

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Vanmiddag heb ik voor het eerst deftige luchtfoto's genomen. Da's het goede nieuws.

Het slechte nieuws is dat ik al heel snel een onzachte landing heb gemaakt.
De PID settings zijn nog niet perfect afgesteld op de nieuwe reuzepropellors. Daardoor overreageert de tricopter nog bij snelle afdalingen.
Dit heeft geresulteerd in een harde landing met als gevolg een kapotte motorsteun, een gebogen achterpoot en kapotte yawservo (tandjes weer gestript).

Maar dit heeft me er niet van weerhouden toch een aantal mooie foto's te maken. :mrgreen:

Dit is er één van:

sizedimg0303bewerkt.jpg

Toch niet slecht met een eenvoudig camera'tje! :D

Er volgen nog foto's...
 
Wouw!! Wat was de hoogte?

Geen idee wat de hoogte precies was. Ik weet alleen dat ik nog veel hoger kon kwa zichtbaarheid.
Toch eerst even dat "wobble"-probleem aanpakken!

Ik ging trouwens nog een video'tje maken, alleen kon dat niet meer na de harde landing!
Dat zal dus nog even moeten wachten.
 
Ondertussen zijn de nieuwe motor-mounts gemaakt, dit keer in aluminium.
Eerst had ik de vrees dat de motors misschien wat meer gingen trillen, maar dat blijkt na de montage niet het geval.
De tijd zal het uitwijzen.

De yaw servo vervangen bleek nog een hele klus. Schijnbaar oxydeert koper die in aanraking komt met loctite... De boutjes doorknippen was de enige optie.
Verder vraag ik me af of ik niet "metal gear" servo's moet gaan gebruiken... Twee keer onzacht landen resulteerde twee keer in een gestripte servo.
Het hoorntje dat de yaw-motor bedient heb ik ook voorzien van een extra gaatje dichter bij de kantelas zodat ik wat meer bereik heb.

Deze namiddag nog wat kleine zaken wijzigen (oa. PID settings) en we kunnen terug vliegen! :D
 
Ondertussen heb ik een nieuw project in gedachten... :halfrobot:

Ik zit al een tijdje te denken aan een quad. Die ga ik sowieso bouwen met de stukken en motoren die ik nog liggen heb.

Maar een quad blijft nog altijd kwetsbaar als één van de motor het begeeft.
Daarom zat ik te denken om een quad te bouwen met 8 motoren maar zonder een PPM converter nodig te hebben. Per arm komen dus 2 motoren en dus 2 ESC's. De signalen van de 2 ESC's zou ik samenbinden en aansluiten op 1 ESC aansluiting op het board.
Naar het schijnt zou dit moeten werken.
Voor de 4 motoren boven zou ik een apart stroomharnas voorzien, alsook een apart stroomharnas voor de 4 motoren onderaan. Elke harnas wordt van stroom voorzien door z'n eigen lipo.
Op die manier wordt de quad imuun voor storingen binnen één harnas. En het zou al moeten lukken dat er een probleem optreedt in het tweede harnas ook.
Natuurlijk is er nog altijd de mogelijkheid van een probleem met de arduino of WMP... :rolleyes:

Verder heb ik nog geen tijd gehad om weer te kunnen vliegen, dus ook geen nieuw beeldmateriaal voorlopig. :(
 
Back
Top