Radio.Control.Club.Leiden. Meetings kom en rij mee

Even een vraagje:
Van Brian ( E Revo rijder)zijn lipo's is er een overleden, hoe???
Ben aan het kijken bij hk maar op het moment staat alles in backorder.
Wat is beter bij een 5000mah 3s 11,1V 30c/35/c of 40c?? en geldt dit dan eveneneens voor 2s lipo's???
 
Voor de E-revo is een 30C 5000, 5200 of 5800mAh prima en genoeg. 35 en 40C is beter, maar niet nodig. Je zult geen verschil merken.

Zou zelf niet voor de 3S variant gaan. Twee daarvan is 6S en dat is eigenlijk te gek. 4S rijd het beste voor wedstrijden en een beetje bashen. Daarbij hou je alles nog netjes heel.

Deze lipo's zijn nog te verkrijgen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 30C hardcase pack (DE Warehouse)
(weet niet of deze laatste goed past).

Dat een lipo overleden is, kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zag de laatste keer dat jullie ook nog nimh rijden.
Als je gemixt hiermee rijd, moet je wel elke keer je regelaar omzetten van nimh naar lipo. Doe je dit niet, dan staat de lipo cut-off niet aan als je op lipo's rijd en trek je de lipo te ver leeg. Dat zorgt ervoor dat ze snel kapot zullen zijn.
Vraag is dus, heb je altijd de lipo cut-off aangezet terwijl je op lipo's reed?
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval niet leeg bewaren over lange tijd.
Zelf bewaar ik ze altijd vol. Gaat ook prima. Maar in storage mode is inderdaad het veiligst.
 
Das allemaal kort.
Langere tijd spreken we over bijvoorbeeld de winterstop. Dus zeg zo'n 3 maanden of meer.

Maar mijn lipo's hebben gewoon de winter vol gelegen en doen het nog steeds prima. Als je ze maar niet leeg bewaart, want dan kan door het lange stil liggen het voltage onder het aanbevolen minimum komen.
 
Ik heb even een probleempje, ik heb in mn rustler een 1:8 motor + regelaar gezet en ik rij op 4s lipo. De motor blijft koel, de regelaar word gewoon heet en de batterijen blijven ook gewoon koud. Heeft iemand enig idee hoe je dat kan oplossen?
 
zwaarder vertanden.

Een groot verschil in gebruik tussen motor/regelaar met koolborstels en borstelloze motor/regelaar combinaties is het bepalen van de juiste overbrengings verhouding.
gaspercentageeng.jpg
Bij een motor/regelaar MET koolborstels is het zo dat als de regelaar te heet wordt, dat een aanduiding is dat de motor de regelaar te zwaar belast, en dat je een lichtere overbrengingsverhouding (b.v. kleiner motortandwiel) moet kiezen.
Zo'n conventionele regelaar "schakelt" op een vaste frequentie, waarbij bij weinig gas een korte puls gegeven wordt, en bij vol gas staat de eindtrap volledig open en schakelt hij helemaal niet meer. Zo'n regelaar wordt warm door het verlies wat er in de regelaar zit, maal de stroomsterkte (Ampères) door de eindtrap. Als dat te hoog is, ontstaat er te veel warmte. Door dan een kleiner motortandwiel te kiezen, wordt het motortoerental hoger, en daarmee het ampèrage wat door de regelaar loopt lager, zodat er minder warmte in de regelaar ontstaat.

Bij regelaars voor borstelloze motoren ligt dat anders, wat komt door een wezenlijk verschil in motor aansturing.
BRL-pulse.jpg
Bij een borstelloze regelaar wordt de snelheid van de motor bepaald door de frequentie waarin de spoelen aangestuurd worden. Bij lage toeren hoeft een regelaar dus weinig te pulsen, maar hoe hoger het toerental wordt, hoe vaker de regelaar moet pulsen. Bij de standaard motoren met 3 spoelen en 2 polige magneet, moet de regelaar 6 x per omwenteling schakelen. Bij 1000 toeren dus 6000 maal per minuut, bij 50.000 toeren per minuut dus 300.000 per minuut oftewel 5000 keer per seconde. Per puls ontstaat er een klein beetje verlies in de eindtrap wat op zijn beurt warmte genereert. Hoe hoger het toerental van de motor dus is, hoe vaker de regelaar moet schakelen en des te warmer de eindtrap zal worden. Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.

Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
80 graden is wel aanvaardbaar.
 
Bij mijn weten staat hij standaard op lipo! Hebben hier niets aan veranderd. Lipo cut off staat volgens mij op 3,5/ 3,7v dus dit moet goed zijn of niet??? Andere accu's geven na gebruik tussen de 3,5 en 3,7v aan. Accu's zijn geladen bewaard.
 
hoe hoger, des te beter, maar duurder. Je kan nooit een te hoge C-waarde hebben!. Wel genoeg. Maar lees de reactie van Pir3lly maar eens goed door. Die heeft ook geantwoord op jouw vraag volgens mij
 
Bedankt voor het antwoord, ik zat meer met engelse termen te googlen:) En kon het niet echt vinden. Ik heb vanmiddag ook al een paar gaatjes in het plastic deel van de behuizing gemaakt, daar een panty overheen getrokken en ben nu bezig met een ventilator erop aan het zetten.
 
Bij mijn weten staat hij standaard op lipo! Hebben hier niets aan veranderd. Lipo cut off staat volgens mij op 3,5/ 3,7v dus dit moet goed zijn of niet??? Andere accu's geven na gebruik tussen de 3,5 en 3,7v aan. Accu's zijn geladen bewaard.
Standaard staat volgens mij de lipo cut-off niet aan.
Toen jullie de vorige keer aan het rijden waren met nimh, ging de revo geloof ik ook steeds langzamer. Dat duidt er volgens mij op dat ie de nimh geheel leeg aan het trekken is. Het zou dus best kunnen dat de cut-off niet goed staat.
Hoeveel piepjes geeft de regelaar als je de lipo's aansluit? Hij moet precies zoveel piepjes geven als je aantal lipo cellen. Dus op 4S rijden, ook 4 piepjes. Geeft ie er 3, dan niet gaan rijden. Hij ziet dan 1 cell te weinig en zal je lipo te ver leeg trekken.

Maar als de lipo uitendelijk rond 3.5V per cell staat na het rijden, dan zit het wel goed en zal ie niet daaraan kapot zijn gegaan.

Wat is er eigenlijk aan kapot?
 
Laatst bewerkt:
Geeft bij battery tester geen waarde meer aan, dus helemaal leeg!
Geeprobeerd om hem te reanimeren door hem als een nimh voor 1 min. op te laden en daarna met de balancer, maar helaas. Misschien kortsluiting gemaakt ergens, geen idee.
 
Geeft bij battery tester geen waarde meer aan, dus helemaal leeg!
Geeprobeerd om hem te reanimeren door hem als een nimh voor 1 min. op te laden en daarna met de balancer, maar helaas. Misschien kortsluiting gemaakt ergens, geen idee.

Als alle cellen op 0 staan zou ik eerst kijken of het balanceer stekkertje/kabeltje nog goed is ik heb ook wel eens gehad dat het los gekomen is;)
 
Als alle cellen op 0 staan zou ik eerst kijken of het balanceer stekkertje/kabeltje nog goed is ik heb ook wel eens gehad dat het los gekomen is;)

Dit was eerst het geval, bleek dat de massa draad inderdaad los zat in de stekker.
Deze heb ik vernieuwd met de gedachte dat hij wel zou werken.
Helaas, niet dus
 
Back
Top