Spektrum DX7 instellen voor besturing via aandrijving?

Ben al enkele dagen aan het proberen, zoeken en lezen, maar of ik kijk ergens overheen of t kan gewoon niet, het probleem:

Nu het mooie weer er weer aan komt ben ik weer begonnen met de afbouw van mijn baitboat.

Hierin zitten 2 jets, deze wil ik gebruiken om te kunnen sturen. Dus als ik vooruit ga met de stick, moeten ze beide voluit gaan, hetzelfde voor achteruit, maar als ik links/rechts doe moeten ze tegengesteld gaan draaien of in elk geval een van de motoren zodanig afremmen dat ik kan sturen.

De zender is natuurlijk normaal gesproken voor vliegtuigen en heli's, en ik heb het tot dusver zo gekregen dat ik wel vooruit/achteruit kan, maar het links/rechts krijg ik totaal niet werkend.

Wie weet hiervoor een oplossing, of hoe ik de zender in moet stellen? Zou het zeer op prijs stellen ;)
 
Waarschijnlijk de meest simpele oplossing:
- Selecteer bij WING TYPE (systeem menu) het type ELEVONS;
- Plaats de twee regelaars in de kanalen AILE en ELEV;
- Pas de End Points (EPA) aan zodat deze voor alles maximaal staan (125%).

Met de stick die op beide terugveert (dus niet de gas stick!) kun je nu de motoren bedienen zoals je wenst. Beetje experimenteren met de EPA's zal de nodige resultaten opleveren. Alleen zul je nooit 100% vol gas bij recht vooruit of achteruit halen door het mixen van beide kanalen).
 
Waarschijnlijk wel. Deze besturing is bedoeld voor vliegtuigen die alleen twee roeren achterop de vleugel hebben en zodoende gecombineerd de rolroeren (Ailerons) en het hoogteroer (Elevator) hebben, vanaadr ook de combinaam Elevons. ;)


Een korte uitleg over de werking op basis van de roeren, die worden dus vervangen door twee motoren die vooruit en achterui kunnen (wat dus hoog en laag is voor de roeren).

- Als je de stick alleen naar voeren duwt, gaan beide roeren als hoogteroer naar beneden tot 50% van de totale uitslag. Trek je de stick naar je toe dan gaan ze omhoog tot 50% uitslag. Je boot zal dus naar voor of naar achteren bewegen.
- Beweeg je de stick alleen naar links dan gaat het ene roer omhoog en het andere roer omlaag, elk 50% van de uitslag. Naar rechts dus omgekeerd. In die gevallen zal jouw boot dus om zijn as linksom of rechtsom gaan draaien.
- Druk je de stick in één van de hoeken, bijvoorbeeld linksboven, dan zal het linker roer de maximal uitslag van 100% doen (50% hoogte + 50% richting), het andere roer zal vlak/neutraal blijven (50% hoogte - 50% richting). Voor je boot zal dus één motor vol uit draaien en de andere stilstaan.
 
Waarschijnlijk de meest simpele oplossing:
- Selecteer bij WING TYPE (systeem menu) het type ELEVONS;
- Plaats de twee regelaars in de kanalen AILE en ELEV;
- Pas de End Points (EPA) aan zodat deze voor alles maximaal staan (125%).

Met de stick die op beide terugveert (dus niet de gas stick!) kun je nu de motoren bedienen zoals je wenst. Beetje experimenteren met de EPA's zal de nodige resultaten opleveren. Alleen zul je nooit 100% vol gas bij recht vooruit of achteruit halen door het mixen van beide kanalen).

Ik heb als WING TYPES:

FLAPERON
V-TAIL
DELTA

Dus ben er maar van uit gegaan dat ie dan op flaperon ON moet. Dan kan ik ook nog V-TAIL op OFF en ON zetten.

Beiden geprobeerd, diverse instellingen en mixen geprobeerd, beste wat ik krijg:
- Vooruit samen,
- Als ik naar links wil stop de linker motor en word zo dus omgeduwd door de rechter, prima dus. Echter alleen als ik m'n gas terugneem tot nul stand.
- Als ik naar rechts wil, stoppen beide motoren.
- Achteruit werkt alleen de rechter motor, en dit zeer langzaam :s

Wat doe ik hier nu fout dan??

Voor de volledigheid de instellingen op dit moment, krijg nu weer maar 1 motor aan de praat :sd/r switch sel
Systeem menu:
type: Acro
trainer/throttle recovery op INH
input select AUX en FLAP: Rocker
WING TYPE:
Flaperon ON, V-TAIL OFF
D/R switch sel -> individ

Dan model menu:
d/r & exp:
pos-0
AILE:
EXP lin
D/R 125%

ELEV:
EXP LIN
D/R 125%

RUDD:
EXP LIN
D/R 100%

Travel adjust voor ailerons en elevons op 150% gezet, de rest 100% gelaten.
ELEV->FLAP MIX off
RATE: D 0%
U 0%
SW: MIX

AILE-RUDD MIX OFF
rate: 0%
SW: mix

flap sys: NORM
FLAP
NORM up 100%
MID 0%
LAND dn 100%

Bij ELEV zijn deze waardes allemaal 0.

DIFFERENTIAL
FLAPERON
Norm 0%

prog mix 1 t/m 6 op INH


Meer info kan ik denk ik niet geven... :p

AUTO INH.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist is t wonder geschied :)

Op DELTA gezet, nogmaals alles opnieuw ingeleerd, zou goed moeten zijn nu :D

Het zijn de regelaars die de boel steeds verpesten...

Die houden steeds pauzes tussen voorwaarts/achterwaarts, aangezien ik er ook links rechts mee moet besturen is dit zeer vervelend.

Heb zojuist een heeeeel kort stukje getest..

Maar alle mensen... dat ding gaat van kiet!!!

Met al zo'n 10-15% voorwaarts gaat ie in plane haha :D Nou de besturing nog 100% naar wens hebben :(
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, ja... Op de DX7 was het DELTA. Vlieg al een tijdje met een andere zender. :oops: Mooi dat het werkt. :thumbsup:


Ja werkt opzich super!!

Alleen kan ik bij deze regelaars (Graupner GENIUS 70 g3,5) de rem/achterwaarts functie niet zonder de pauze doen.

Maakt het behoorlijk lastig om te manouvreren... Als de boot eenmaal vooruit gaat, kan ik prima links/rechts sturen. Maar als ik bijvoorbeeld even achterwaarts moet of ben geweest, is het wel lastig. Als je dus vlak bij of tussen het riet door wilt, heb je wel 'n probleem...

Dus maar even andere regelaars zoeken denk ik :(
 
Ik heb wel een Genius 70 in mijn vliegtuig maar dus nooit gebruikt als vaartregelaar voor auto of boot. Ik weet wel dat je via de programmeerkabel/interface heel veel in kunt stellen. Daar staan ook instellingen voor remkracht, dode tijd, afremsnelheid etc.
 
Met dat programma via de pc heb ik meer problemen dan dat er wat goed gaat. Instellingen veranderen automatisch, worden niet vastgehouden of laten zich niet wijzigen, als we eindelijk al een link met de pc krijgen. (via USB misschien dat daar t probleem zit, die drivers willen niet lekker installeren) maar de dode tijd is ook daarmee niet weg te halen, je zal dus altijd een schakeling moeten maken door vol achteruit te geven, neutraal, en dan achteruit te gaan. Vervolgens vol vooruit, neutraal, eN dan kun je varen. Ook in de handleiding van de regelaar is niets te vinden over het uitschakelen hiervan.

(en dan te bedenken dat juist dat programma en de vrijheid en gemak waarmee je alles kan instellen, juist de reden was om deze regelaars te nemen...)
 
Back
Top