Herintreder - Bouwverslag SIG Piper J3 Cub

Na 20 jaar heb ik mijn oude hobby weer eens opgepakt. Als kind heb ik einde 70-er jaren met een Graupner Taxi en Cumulus 2800 gevlogen. Toen ging het mij vooral om het vliegen, nu gaat het mij meer om het bouwen.

Een aantal jaren geleden heb ik, bij wijze van proef voor de bouw van een echte boot, een Rascal runabout, een model hiervan in schaal 1:7 gebouwd. Het detaileren van de zitbank en het voorraam wil ik altijd nog eens doen. Ik ben een aantal jaren geleden met de bouw van een deze boot in schaal 1:1 begonnen. Door tijdgebrek, zin en ruimte ben ik daarmee gestopt.

full


full


full


Mijn keuze voor een vliegtuig is gevallen op de SIG (Herr Engineering) Piper J3 cub (kit nummer HRR103). De spanwijdte is zo'n 90 cm en het is een rubber aangedreven model. Dit model kan ook als electro-(park)-flyer omgebouwd worden. Ik ga voor de rubbermotor.

De kit is naar mijn idee erg compleet, inclusief spanpapier en alle andere toebehoren. Wat mij erg goed bevalt zijn de laser gesneden onderdelen die zeer exact en filigraan zijn.

full


Afgelopen zaterdag ben ik begonnen en heb ik de zijkanten van de romp gebouwd, op zondag heb ik de romp voor het grootste deel afgebouw.

Zaterdag

full


Zondag

full


full


De romp is nu zo goed als af en ga ik, misschien vanavond beginnen met het lamineren van het roer. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. De bouwbeschrijving zegt dat de strips met ammoniakhoudende glasreiniger nat gemaakt moeten worden, gevormd worden langs een mal en dan met 50% verdunde houtlijm bestreken dienen te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
niet er netjes uit hoor, wat ziet die boot er trouwens strak en glanzend uit!! Stoeltjes erin, antenne verbergen en bijna niet van echt te onderscheiden:)
 
De romp is nu zo goed als af en ga ik, misschien vanavond beginnen met het lamineren van het roer. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. De bouwbeschrijving zegt dat de strips met ammoniakhoudende glasreiniger nat gemaakt moeten worden, gevormd worden langs een mal en dan met 50% verdunde houtlijm bestreken dienen te worden.

Ik lamineer altijd langs mallen van MDF.


full


full


en dan gewoon de latjes in water leggen (10 min)
Dan alle nat om de mal buigen en zo 24 uur laten drogen .
Daarna met lijm (ik gebruik alleen PU-Lijm) weer 24 uur rond de mal zetten.

Resultaten.

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lamineer altijd langs mallen van MDF.

en dan gewoon de latjes in water leggen (10 min)
Dan alle nat om de mal buigen en zo 24 uur laten drogen .
Daarna met lijm (ik gebruik alleen PU-Lijm) weer 24 uur rond de mal zetten.



Mvg Johan


Hallo Johan,

Bedankt voor de tip. Het lijkt mij heel handig met die gaten voor de klemmen. Ik ga eens wat proberen en laat het hier nog weten hoe het gegaan is.

T.
 
Bouwverslag SIG Piper J3 Cub - deel 2

En hier is weer een korte update.

Afgelopen maandag avond heb ik het kielvlak en richtingsroer gebouwd. Het lamineren op de beschreven methode (met glasreiniger en verdunde houtlijm) ging best wel goed. Hier is het resultaat. Het kielvlak/roer is klein; zo'n 10 cm.

full


Gisteren heb ik de een vleugeltip, een hoogteroer en een stabilo gelamineerd. Voor de vleugeltip heb ik in plaats van 3x0,6mm 3x1mm gebruikt want het werd toch wel erg dun.

full


En vandaag heb ik maar eens een vleugel gebouwd en nog wat kleinere dingetje aan de romp gedaan. Tot nu toe loopt het best wel goed.

full


Wel heb ik bij de lokale modelbouwzaak schuimwieltjes gehaald want het maken van balsa wieltje van op elkaar gelijmde schijfjes balsa zie ik niet zo zitten. Ik ga het natuurlijk wel proberen want ik hou wel van een uitdaging maar of mij dat naar mijn zin gaat lukken weet ik niet. Als het toch lukt kan ik altijd nog zien wat ik doe.

TT

PS. Misschien nog een tip; Ik gebruik op de tekeningen bakpapier (mijn vrouw heeft al extra rollen gekocht). Dat gaat best goed. De lijm (Uhu hart en houtlijm) hecht er maar heel weinig aan. Voordeel is dat het mooi strak ligt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zondag

Afgelopen week en weekend weer het een en ander gedaan:
- Vleugels gebouwd
- Stabilo en hoogteroer
- Neusblok gevormd door te schuren
- Één cilindertje van de motor

De vleugels en staartvlakken heb ik provisorisch in elkaar gezet.

Het is nog steeds leuk alhoewel één en ander wel erg kwetsbaar is.
To-do voor de komende tijd: 3 cilindertjes maken, schuren, lijmresten verwijderen en bekleden met spanlak.

O ja, en een gat boren voor de prop. Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen? Ik moet de prop 5 graden domping en 3 graden zijwaardsstelling geven. Hoe krijg je dit het nauwkeurigst voor elkaar?

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sig Piper

Welkom Thor,

leuk om je bouwversalg te zien.

Hoe dat werkt met domping en sidetrust voor een rubber aangedreven vliegtuig, ik zou het niet weten.
Ik ben ´gewend´ om met benzine- of electromotoren te werken en deze bevestig je aan het motorschot, wat dan óf al domping en sidetrust heeft, óf met behulp van ringetjes o.i.d. de motor met de juiste hoeken aan het motorschot bevestigd wordt.

Moet in jouw geval dan het rubber niet parallel aan de langsas komen maar onder de domping- en sidetrusthoek?

laat maar eens weten/ ik blijf dit volgen

groet
Peter
 
Welkom Thor,

leuk om je bouwversalg te zien.

Hoe dat werkt met domping en sidetrust voor een rubber aangedreven vliegtuig, ik zou het niet weten.
Ik ben ´gewend´ om met benzine- of electromotoren te werken en deze bevestig je aan het motorschot, wat dan óf al domping en sidetrust heeft, óf met behulp van ringetjes o.i.d. de motor met de juiste hoeken aan het motorschot bevestigd wordt.

Moet in jouw geval dan het rubber niet parallel aan de langsas komen maar onder de domping- en sidetrusthoek?

laat maar eens weten/ ik blijf dit volgen

groet
Peter

Je moet de domping en sidetrust instellen door het kunststofbusje waarin de propelloras loopt onder die twee hoeken in het neusblok boren. Ik kan mij wel voorstellen hoe ik dat goed onder 1 hoek voor elkaar krijg maar bij twee weet ik het nog niet. Ik zit er eigenlijk aan te denken twee vlakke plaatjes balsa onder de juiste hoek tegen elkaar te lijmen en dit als een soort gelijder voor de boor te gebruiken. Tips zijn natuurlijk welkom.
 
Mag ik vragen waar je deze kit gekocht hebt? Ben erg geintreseerd om deze kist de gaan bouwen en elektrisch uit te voeren

Ik ben redelijk nieuw op dit forum dus heb ik eerst even de forum regels gecheckt. Volgens mij interpretatie mag ik deze informatie hier geven.

Ik heb de kit bij www.conrad.nl gekocht. Bestelnummer 232933-89.
 
Tot nu toe was ik erg tevreden over de gehele bouw. Zelf het bespannen met spanpapier en spanlak (Graupner Spannfix) lukt best redelijk.

full


De staartvlakken zijn bespannen en het staartwiel is gemonteerd.

full


De staartvlakken heb ik alleen voor de foto gemonteerd en zullen pas na het gehele bespannen vastgelijmd worden.

Waar ik niet zo gelukkig over ben is de bespanning van de staart. Hier heeft de spanlak toch iets teveel z'n werk gedaan.

full



Als iemand nog een tip heeft hoe ik dit het beste kan corrigeren hoor ik dat erg graag.

Groeten,
Thor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie wat je bedoelt met dat te sterk spannen. Ik heb een paar manieren om dat tegen te gaan.
- voeg aan de pot lak een paar druppels wonderolie toe en meng heel goed. De lak zal nu minder strak spannen
- span het spanpapier vopraf op een hputen frame,bv een schilderijlijst, en laat het twee keer met water spannen. Als het droog is zal het papier een deel van zijn spankracht kwijt zijn.
- gebruik geen spanlal maar Pledge Parket Plus of een spuitbus blanke autolak. Beide spannen minder.
- gebruik voor de langsliggers sterker (of dikker) hout.

In alle methodes moet je nieuw bespannen. Ik heb ool wel eens een te strakke bespanning losgehaald en opnieuw bevestigd. Lastig maar het was wel effectief.

Mijn complimenten voor dit project! Het ziet er geweldig uit!

Ben je er al uit hoe je die domping en zijtrek moet doen? Heb je een kolomboor of moet je het uit de hand doen?

Wout
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wat je bedoelt met dat te sterk spannen. Ik heb een paar manieren om dat tegen te gaan.
- voeg aan de pot lak een paar druppels wonderolie toe en meng heel goed. De lak zal nu minder strak spannen
- span het spanpapier vopraf op een hputen frame,bv een schilderijlijst, en laat het twee keer met water spannen. Als het droog is zal het papier een deel van zijn spankracht kwijt zijn.
- gebruik geen spanlal maar Pledge Parket Plus of een spuitbus blanke autolak. Beide spannen minder.
- gebruik voor de langsliggers sterker (of dikker) hout.

In alle methodes moet je nieuw bespannen. Ik heb ool wel eens een te strakke bespanning losgehaald en opnieuw bevestigd. Lastig maar het was wel effectief.

Mijn complimenten voor dit project! Het ziet er geweldig uit!

Ben je er al uit hoe je die domping en zijtrek moet doen? Heb je een kolomboor of moet je het uit de hand doen?

Wout


Bedankt voor de tips! Ik weet nog niet wat ik ga doen met dit model. Enerzijds denk ik: zo laten. Dit is het eerste model dat ik met papier bespan en ik leer er van. Het is in iedergeval niet de laatste omdat ik dit veel te leuk vind.
Anderzijds vreet de perfectionist in mij en wil ik het beter ...:confused:

TT
 
Zo laten is een prima optie. Ben je er al uit hoe je de domping en zijtrek gaat doen? Met een kolomboor gaat het vrij eenvoudig.

Wout
 
Zo laten is een prima optie. Ben je er al uit hoe je de domping en zijtrek gaat doen? Met een kolomboor gaat het vrij eenvoudig.

Wout


Dat heb inmiddels gedaan. Ik heb van 3mm balsa afval 2 mallen gemaakt. De een met een hoek van 3 de ander van 5 graden. Ik heb op het oog een boortje van 1 mm in stukje voor stukje in het neusblok gedrukt en met de mallen onder de juiste hoek gebracht. Daarna heb ik het gaatje in stappen van 0,5mm vergroot tot 6mm en telkens met de mallen gecontroleerd. Dat ging goed en het gaatje had inderdaad de hoek in twee richtingen. Op het moment dat ik het kunstof lager er in drukte was de hoek weer weg :(.

Ik heb toen mbv het propellorasje de hoeken opnieuw ingesteld en het kunstof lager met CA lijm gefixeerd. Nu klopt het.

Op dit moment is alles, op de vleugelstruts na, met bespanpapier bekleed. De veugels, waar ik tegenop zag, zijn naar tevredenheid gelukt.

Wat is er nog te doen:
- nog 3 dummy cilinders in elkaar lijmen en verven
- cilinder afdekking maken
- vleugels monteren (liggen nu nog op de bouwplank om ze mooi recht te houden
- vleugelstruts bespannen/bekleden en monteren
- decals opplakken
- balanceren en vliegen!


full

full


full




O ja, tussendoor ben ik nog wat aan het klooien met een Gaui x330s quadkopter maar daarmee fatsoenlijk te vliegen valt nog al tegen .. :o
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit project heeft even stilgelegen maar nu is dit vrije vlucht model klaar voor z'n eerste en enige vlucht (als dit model het doet gaat deze op de kast).
full


full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top