Hier geldt "een ketting is zo sterk als de zwakste schakel".
Wanneer je een accu gaat samenstellen doe je dat door meerdere cellen in serie en soms ook parallel te schakelen. Kijk naar een auto accu, dat zijn 6 lood cellen in serie die samen 12V opleveren. Stel de capaciteit van die cellen is 50Ah. De capaciteit van die accu zal dus 50Ah zijn wat voor de meeste auto's ruim voldoende is.
Nu wil jij een nieuwe accu samen stellen van een aantal oude cellen. Die cellen hebben een verschillend "leven" achter de rug en hebben dus verschillende eigenschappen gekregen. Één van die eigenschappen is de capaciteit. Een andere is de inwendige weerstand maar er zijn er meer.
Ga je die cellen in serie zetten dan zal de accu die dan ontstaat een capaciteit hebben die NIET hoger is dan die van de cel met de laagste capaciteit. Dus zal je de ene cel wel leeg gebruiken maar de andere nooit. Ga je toch verder met ontladen dan zal je de eerste cel dus te ver ontladen worden. Dat vindt feitelijk geen enkele cel fijn maar voor LiPo cellen is het meestal "dodelijk".
Door de stroom die geleverd wordt zal er ook in de cellen een beetje warmte ontstaan. Dat komt door de inwendige weerstand. Hoe hoger die is des te meer de spanning in elkaar zakt bij belasting en des te warmer de cel wordt. Dat loopt vrij snel op met de stroom.
Stel de inwendige weerstand van een cel is 0,001Ohm en je wilt er 50A uit trekken. Dan zal de spanning met 0,001*50=0,05V in elkaar zakken. Het vermogen wat dan verloren gaat is dan 50*50*0,001=2,5Watt.
Stel dat de weerstand van de andere cel is opgelopen tot 0,0015Ohm. Dan zal de spanning met 0,075V in elkaar zakken en het verlies is dan 3,75Watt. Dat is toch voldoende om de cel merkbaar warmer te maken.
Je kan het dus wel doen maar je moet er voor zorgen dat je de accu NOOIT maximaal gaat belasten en je kan er ook geen topprestaties van verwachten. Verder moet je er ook goed op letten dat je de zwakste schakel (cel) niet te ver ontlaad want dan wordt hij alleen maar nog zwakker.
Dus voor wat testjes of min of meer onbelangrijke functies zou je zo'n accu kunnen gebruiken. Als hoofdaccu in je model zou ik in ieder geval nooit doen. :nooo: