Lipo's in serie gebruiken

Hallo,
Heb hier nog 2 lipo's liggen van een 450 die ik heb verkocht en vroeg me af of ik deze aan mekaar kan hangen en in mijn 500 gebruiken. Tzijn zippy van 3cellen 2200mah en 20c. En als ik die samenvoeg krijg ik dan een 6cellen 4400mah? En dat samenvoegen doe ik mits een zelfgefabriceert kabeltje? Ben hier niet goed in thuis, wat hulp zou welkom zijn. Alvast bedankt.
Mvg, Koen
 
Je kan als je twee accu's aan elkaar maakt nooit 6s en 4400 mah krijgen het is het een of het ander.

Tis 22,8 volt 2200 mah, of 11,4 volt en 4400 mah.
 
Over dit onderwerp is al heel veel geschreven. Gebruik de zoekfuntie maar eens!

Om ook op je vraag in te gaan, nee het kan niet. Beide pakketten hebben een verschillend leven achter de rug. De cellen in de twee pakketten zijn ongelijk "versleten".

Pakketten is serie schakelen kan, als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Een daar van is dat de pakketten nieuw moeten zijn, en bij voorkeur uit dezelfde fabrikagebatch moeten komen.

Bij serieschakelen verdubbelt de capaciteit niet. Wel de spanning.

Bij parallel schakelen verdubbeld de capaciteit en blijft de spanning gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Om ook op je vraag in te gaan, nee het kan niet. Beide pakketten hebben een verschillend leven achter de rug. De cellen in de twee pakketten zijn ongelijk "versleten".

Pakketten is serie schakelen kan, als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Een daar van is dat de pakketten nieuw moeten zijn, en bij voorkeur uit dezelfde fabrikagebatch moeten komen.

Vanuit welk oogpunt zou het niet mogelijk zijn om 2 lipos met een verschillend verleden te gebruiken?

Ik gebruik nu zelf 1 6S lipo met 40ladingen samen met een 6S lipo met 10 ladingen. Spanningsverschil na vliegen is 0,01V oid.
Oude lipo wordt wel iets warmer dan de nieuwe en bolt iets op.
 
Hier geldt "een ketting is zo sterk als de zwakste schakel".
Wanneer je een accu gaat samenstellen doe je dat door meerdere cellen in serie en soms ook parallel te schakelen. Kijk naar een auto accu, dat zijn 6 lood cellen in serie die samen 12V opleveren. Stel de capaciteit van die cellen is 50Ah. De capaciteit van die accu zal dus 50Ah zijn wat voor de meeste auto's ruim voldoende is.
Nu wil jij een nieuwe accu samen stellen van een aantal oude cellen. Die cellen hebben een verschillend "leven" achter de rug en hebben dus verschillende eigenschappen gekregen. Één van die eigenschappen is de capaciteit. Een andere is de inwendige weerstand maar er zijn er meer.
Ga je die cellen in serie zetten dan zal de accu die dan ontstaat een capaciteit hebben die NIET hoger is dan die van de cel met de laagste capaciteit. Dus zal je de ene cel wel leeg gebruiken maar de andere nooit. Ga je toch verder met ontladen dan zal je de eerste cel dus te ver ontladen worden. Dat vindt feitelijk geen enkele cel fijn maar voor LiPo cellen is het meestal "dodelijk".
Door de stroom die geleverd wordt zal er ook in de cellen een beetje warmte ontstaan. Dat komt door de inwendige weerstand. Hoe hoger die is des te meer de spanning in elkaar zakt bij belasting en des te warmer de cel wordt. Dat loopt vrij snel op met de stroom.
Stel de inwendige weerstand van een cel is 0,001Ohm en je wilt er 50A uit trekken. Dan zal de spanning met 0,001*50=0,05V in elkaar zakken. Het vermogen wat dan verloren gaat is dan 50*50*0,001=2,5Watt.
Stel dat de weerstand van de andere cel is opgelopen tot 0,0015Ohm. Dan zal de spanning met 0,075V in elkaar zakken en het verlies is dan 3,75Watt. Dat is toch voldoende om de cel merkbaar warmer te maken.

Je kan het dus wel doen maar je moet er voor zorgen dat je de accu NOOIT maximaal gaat belasten en je kan er ook geen topprestaties van verwachten. Verder moet je er ook goed op letten dat je de zwakste schakel (cel) niet te ver ontlaad want dan wordt hij alleen maar nog zwakker.
Dus voor wat testjes of min of meer onbelangrijke functies zou je zo'n accu kunnen gebruiken. Als hoofdaccu in je model zou ik in ieder geval nooit doen. :nooo:
 
oke duidelijk.Zou je dit af kunnen vangen met een lipo buzzer en zo de cel met de laagste capaciteit kunnen beschermen of gaat dat niet op in serie?

groeten

Peter
 
voor mij is er nog steeds geen probleem zolang je er bewust mee om gaat.
Of je nou met 1 6S pakket werkt of 2 stuks, de zwakste cell bepaalt altijd al de vliegtijd.
Gewoon een veilige marge in je timer houden.
 
Cellen in één pakket hebben hetzelfde meegemaakt. Al je twee willekeurig gebruikte pakketen combineert is dat niet het geval. Het inbouwen van een veilige marge, is mooi maar zorgt er wel voor dat je veel "dood" gewicht meeneemt. Dat komt de prestaties niet ten goede!
 
voor mij is er nog steeds geen probleem zolang je er bewust mee om gaat......

Natuurlijk klopt dat maar je weet hoe het is... alles wat fout kan gaan, gaat ook een keer fout!
Dat hoeft absoluut niet dramatisch te zijn of af te lopen. Het kan beperkt blijven tot het afslaan van de motor op een vervelend moment maar helaas ook resulteren in model dat in de fik vliegt.
Dat laatste is natuurlijk wel een heel erg resultaat maar denkbeeldig is het bepaald niet!
 
Back
Top