Wel Jos, ben dan nu ook begonnen met het zagen van de ruderhoorntjes voor de ailerons.
Eerst een dummy gemaakt uit styreenplaat, deze met CA gelijmd op stukjes 3M polyester Scotch tape, zodat het 'vast' zat, zonder de huid van de vleugel te beschadigen. Met 1 mm draad met Z en L bend voorlopig stangetje de uitslagen getest. Met de 1 mm draad hoef ik de gaatjes niet op te boren. Kan ik eventueel zakken en testen, zodat de servo grotere slagen kan maken, tandwielen in het middengebied wat minder belast worden.
De uitslagen en zijn nu keurig, veel meer dan maximaal nodig is.
Heb voor de DES 428 het kruisheveltje versneden. 1 mm stangetje door bovenste gaatje.
Het gaatje voor het ruderhorntje staat op 5mm (center) boven de huid en vrijwel loodrecht boven het scharnier. (tikkeltje voorlijk).
En daarmee heb ik een best aardige uitslag. Met aileron up wordt de huid van de vleugel net niet aangetipt.
Heb vorkjes van het ruderhoorntje uitgespaard. Die passen om de balsa ligger, gaatjes erin voor betere hechting van de epoxy.
Moet daarvoor nog twee sleufjes van 5 mm lengte met een tandartsboortje uitvresen in de aileron oppervlak.
Uitslag servo voor down aileron is een gereduceerd %... aileron up staat dan nog 100%
Voor de flaps ga ik maar een gelijkwaardig modelletje maken. Aanpak bevalt me wel...
Foto's volgen.