Enigma bouw/foto verslag

Zucht! diepe zucht... Ben je zeer erkentelijk... DANKJEWEL!!!
Toch ding bijna het raam uit... het is de differentiatie 'Q-Diff'... gek werd ik ervan... :hammer:
...en vroeg bij GJ al om een MX-22/24 tip...

Heb het nu omgedraaid... '+SPOILER' klopt dat eveneens?
 
Laatst bewerkt:
Tja, daarom heb ik toen een Futabab 12FG gekocht en de gloednieuwe Royal Pro meteen weer verkocht. Maar dan nog, kost het veel tijd en geduld om alles goed te krijgen.

Suc 6
 
Wel Jos, ben dan nu ook begonnen met het zagen van de ruderhoorntjes voor de ailerons.

Eerst een dummy gemaakt uit styreenplaat, deze met CA gelijmd op stukjes 3M polyester Scotch tape, zodat het 'vast' zat, zonder de huid van de vleugel te beschadigen. Met 1 mm draad met Z en L bend voorlopig stangetje de uitslagen getest. Met de 1 mm draad hoef ik de gaatjes niet op te boren. Kan ik eventueel zakken en testen, zodat de servo grotere slagen kan maken, tandwielen in het middengebied wat minder belast worden.
De uitslagen en zijn nu keurig, veel meer dan maximaal nodig is.

Heb voor de DES 428 het kruisheveltje versneden. 1 mm stangetje door bovenste gaatje.
Het gaatje voor het ruderhorntje staat op 5mm (center) boven de huid en vrijwel loodrecht boven het scharnier. (tikkeltje voorlijk).
En daarmee heb ik een best aardige uitslag. Met aileron up wordt de huid van de vleugel net niet aangetipt.

Heb vorkjes van het ruderhoorntje uitgespaard. Die passen om de balsa ligger, gaatjes erin voor betere hechting van de epoxy.
Moet daarvoor nog twee sleufjes van 5 mm lengte met een tandartsboortje uitvresen in de aileron oppervlak.
Uitslag servo voor down aileron is een gereduceerd %... aileron up staat dan nog 100%

Voor de flaps ga ik maar een gelijkwaardig modelletje maken. Aanpak bevalt me wel...

Foto's volgen.
 
Laatst bewerkt:
Bas, 1mm draad is te dun, maar ik lees dat het voorlopig is. Heveltjes in de ailerons moeten ook met een zo groot mogelijk contact vlak verlijmd worden op de huid v/d overliggende zijde. Ik maak uit je tekst op dat je daar een stuk hebt uitgehaald om een balsa ligger door te laten? Balsa is in ieder geval niet sterk genoeg om een aileron hevel tegenaan te lijmen. Ook de stuurdraad aan de servokant zo dicht mogelijk bij de servoas plaatsen zodat er zoveel mogelijk kracht en zo min mogelijk (lees geen) speling overblijft.
 
Hallo Johan... geen zorgen maken... 1mm draad is echt slechts een testopstellinkje.
Ik wil proberen 1,5 tot 2 verenstaal voor de stang te nemen, Z-bend. Andere uiteinde een clip, gelijkwaardig aan m'n Wilco. Die DES servo's hebben inmiddels aardig wat speling! Dat kan ik mogelijk daar nog wel iets reduceren door dichter bij de servo-as te gaan zitten, zoals je schrijft.

Gerben schreef in dit deel van het draadje
//www.modelbouwforum.nl/forums/2054911-post76.html

Uitslag spoiler-up 20 mm, maar 10-15 mm eigelijk wel volstaat... kortom... stang kan zeker enkele gaatjes meer naar de servo-as toe!

Ik zal zo plaatje plaatsen. Dan zie je wat ik bedoel. De verbinding wordt zeer sterk... sterker dan de servo zelf... of het materiaal er omheen. Zeker weten!
 
Het ruderhoorntje, werktekening...

full



De proefopstelling... Daar waar de ligger zit een streepje. Die ligger is 4 mm breed en 3 mm hoog


full



De vers uitgezaagde ruderhoorntjes op dikke brillenformaat..
met de vorkjes die om de ligger heen verlijmd worden...
en vast weer te netjes...


full



De maximale uitslag aileron down (begrenst door de constructie van de vleugel)

full



Tape masker voor het verlijmen zonder morsen. Steuntje met CA verlijmd om het heveltje haaks op het oppervlak te verlijmen.

full



Eindresultaat... hmmm klein heveltje...

full



Snel nog even testen...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal inderdaad wel stevig genoeg zijn. Ik zou alleen wel op de servohevel wat gaatjes naar beneden gaan. Op m'n S16 zit ik op 't eerste gaatje.
 
Hoe hoog staat het gaatje op de ruderhorn tot het oppervlak? (bij mij dus nu 5 mm)
Heb het niet doorgerekend. Beetje analoog aan de Wilco opgezet.

Mooiste is altijd de parellogramverbining, het stangetje zowat evenwijdig aan het oppervlak blijft.. maarja ga je verder dan 5 graden... dan versteld het...
(Vroeger had je van de tekentafels met parallellogram armen... Bleven de tekenlatten altijd in de juiste stand staan...)

Gerben heeft nog aan het begin van het draadje een paar foto's geplaatst. Daar zie je ook de stang dichter op de servo-as staan. Loopt schuin naar de servo toe in de neutraalstand.
 
Laatst bewerkt:
Het oppervlak en hoe de servo stang er uit ziet maakt verder geen reet uit. Het is wel ultra belangrijk dat je een super kort servo armpje hebt en een relatief grotere hoorn op de roeren zodat je de volle servo uitslagen kunt gebruiken. Dit geeft dan minder last van speling op de servo, meer kracht en hogere resolutie.

Wat ik in jou test opstelling zie, is de servo hevel VEEL ste lang.
 
Ga ik helemaal toepassen Jos! De uitslag up is thans meer dan 40 mm! Puur overkill. Ik heb natuurlijk ook flink gelezen in de draadjes van RC-Groups...
Bij m'n Wilcootje heb ik al fiks speling in het middengebied doordat ik onvoldoende gebruik maak van de resolutie. De enige manier om het er nog een beetje uit te kunnen stellen is idd de stuurstangen dichter op de servo-as. Het heeft/had ook een beetje van doen met dat programmeren van de MPX.

Die servohevels van de Flaps zij ook kort... die heb ik al versneden... maar nog niet geboord...anders steken ze uit... Ik heb ook nog een PDF manual van de Backfire bestudeerd. Daar zitten de gaatjes van de servohevel zelfs tot op het asje. Heel nifty! De Backfire heeft alle scharnieren aan de onderzijde van de vleugel. De ruderhoornen zitten vrijwel ondehuids. Heel knap!

Maar hoe hoog moeten de gaatjes staan voor de ruderhoortjes op het aileron?
Heb nu dus die 5 mm. Niets is nog gelijmd. Als ik Gerben z'n Enigma zo bekijk staan die ook op zowat 5 mm gecentreerd op gaatje. Zie de screendump van m'n heveltjes hiervoor.

En Jos... kloppen die uitslagen voor de butterfly die Gerben aangaf? Wat was jou ervarin bij het door jou geprepareerde model?

Dan nog een algemene vraag over de gasknuppel?

Wordt de butterfly bediend vanuit de neutraalstand? Ik heb nu nog de ribbeltjes voor het gas er in staan. De knuppel is dus niet zelf centrerend.
En dan... is Buitterfly naar onder of naar boven bediend. Of zit er ook een dood stuk in de slag... of een omgekeerde butterfly?
 
Laatst bewerkt:
Ben nu aardig aan het passen en meten... en bemerk dat de servo-baaien totaal niet symmetrisch geplaatst zijn... kom straks nog vast meer van dit soort afwijkingen tegen...
De ene servo steekt dieper dan de ander tegen de ligger... en nog meer van die zaken... nu is de kist ook wel bedoeld voor de semi 'oval' maar om er nou een Daytona racer van te maken...

Ik krijg toch nog steeds jeuk van die servouitslag... Johan... hoe heb jij je sevo's gedecentraliseerd op de MPX?
Via Calibrate/Abgleich?
 
Laatst bewerkt:
Offcenteren kun je doen met de waarde "offset". Die vind je in je mixermenu bij de onderdelen aileron en flap. En uit m'n hoofd is dat het eerste getal dat je bij spoiler in kunt vullen. Het 2e getal is dan de butterfly functie. Ik heb al foto's voor je gemaakt, moet ze alleen nog even in een leesbaar verhaaltje gieten. Zal dan ook gelijk een foto van de "neutraalstand" v/d s16 bijvoegen.
 
Hmmm.... dat had ik ook al geprobeerd...
Dat lukte met de flap prima... maar met het ellenderon weer niet?

Bij m'n ellenderon... gaat de servo wel van center veranderen... maar wordt ook de totale uitslag beperkt... ik zal die Q-Diff eens helemaal afzetten....

Na tandarts actie nu twee heveltjes verzonken.... had verkeerde geprint, dus moest weer nieuwe uitzagen... nu is het prachtig...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar ik m'n rolroer hoornjes reeds verlijmd had... heb ik vanmiddag toch nog even met de instellingen van Johan z'n uitgebreide beschrijving kunnen pielen.

Het servoarmpje conform Gerben z'n maatvoering.. +/- 8,5 mm gaatje gekozen.
Daarmee haal ik de uitslagen van 10 mm totaal down (5 + 5 mm, thermiek + rol) en bijna 30 mm (zeg maar 23 + 5 mm, spoiler + rol) Daarbij een offset in de MPX gekozen van 33%
Laatste gaatje boven servo asje lukte niet meer... dan zij de uitslagen te beperkt.
Alles nog even met het dunne test stangetje opdat ik geen gaatjes hoefde op te boren.

Op deze lengte ingekort draait de servohevel keurig onder het randje van de servobaai door.

Kortom, daar ben ik zeer blij mee.
 
Lijken me nogal forse uitslagen Bas. Bij max remkleppen hoeven de ailerons geen volle uitslag meer te kunne maken, dat gebruik je toch alleen maar als je vol moet remmen, normaliter gebruik je maar een deel van de weg van de remkleppen en blijft er zat uitslag over. Hoe groter de uitslag op de roeren, hoe moeilijker de servo het ermee heeft.

Maar goed, zolang je er geen te extreme vermogen in stopt zal het allemaal wel loslopen.
Nog even goed je best doen en dan kan hij binnenkort vliegen :)

(Heb je al een oranje hesje voor de F5B-tekkel?)

Gerben
 
Hallo Gerben,
Het is het maximaal haalbare en kan digitaal ingedamd worden.
Ik kan nog 1 gaatje omlaag. Rolroerhevel staat op 13 mm boven scharnier/huid.
Met dan een bochtje in de stang hoef ik dan de vleugelhuid net niet te raken (denk ik).
Nu is het nog niet zo zwaar belast... maar dat gaat wel veranderen met een andere prop en 5S... eerst maar een warmpjes aan... later zwarte gaten trekken.

Maar goed... daarom ben ik zo rete nieuwsgierig wat de beste uitslagen zijn spoiler + rol, in combi met de Flap-stand. Dan kan ik de zaak daar nu al op afstemmen. Niet zit nog geplakt en kan dus oefenen.
Alles met het verhaal van de servo-resolutie in het achterhoofd.

Bij de wilco heb ik 18 mm spoiler + 3 mm rol.
Daarmee komt de kist mooi in de landing mee binnen. en met goede controle. Deze hoge uitslag heeft geen extra slijtage gegeven die ik overigens thans wel in het neutrale gebied heb, op de tandwielen.
Zo sterk zijn die servo's dus niet?... en echt op hun lazer hebben ze ook niet gehad?... Hmmm...
Mogelijk zijn zelfs Dymonds beter dan DESjes? Nylon gears hebben technisch de minste slijtage, metal gears zouden in theorie hogere krachten aankunnen... dat terzijde...

Nee, nee nog geen oranje hessie voor Der Dachs...
 
Dymond is absoluut minder dan de DES. Vergeleken met een DES is een D60 veel elastischer. De Wilco heeft geen flaps, de flaps geven de meeste remwerking. Daar moet je het niet mee vergelijken. En slijtage bij 550W zul je niet snel hebben, in principe kan de Enigma het 5-voudige aan en zijn de belastingen een stukje hoger, hoewel ik daar nog een heel tijdje mee zou wachten.
Gewoon zo gaan vliegen, met de servokapjes gewoon vastgetaped, kun je later altijd nog iets wijzigen als het moet.

Groet,
Gerben
 
Yep... Wilco heb geen flaps...
Ik laat je de DESjes wel even voelen.. niet hoopgevend...

Maar wat zijn nu de beste uitslagen butterfly naar jou ervaring?

Citaat uit #76 (permalink)
..., ik had 30mm en dat was samen met 20mm aileron heel erg effectief. Kan vooral op de ailerons rustig ietsje minder (10a15mm).

Dus...
 
Laatst bewerkt:
Mijn dank grenst aan godsdienstwaanzin Rob,
Exact wat ik wilde weten van de spoilerstand! Molto superbo! Flaps-stand haal ik sowieso.
Kan ik daar mooi op afstemmen... Volgende week verder met de Enigma!
Groet Bas

PS: net toch nog even een statiefbakje gemaakt uit een lap Ikeaplastikdoosdeksel. Nogal taai spul... 225 graad in de oven, zeker een half uur... en om een paar atlassen gevouwen... gekneed...
Sneller dan met GFK... iets minder mooi... maar het past, de kist blijft goed zitten... kan ik ook weer meedoen met de rest... ha!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top