Ash-31

De vijfhonderdste

Arno,
Ik heb al tweemaal een digitale retract servo mogen vervangen. De eerste keer hoorde ik op de picolario de stroom zo hard naar beneden gaan, dat ik de sleep afbrak om zo snel mogelijk te landen. Op final kreeg ik nog de melding 4,4Volt !!

Hi Evert,

Om dit voor te zijn dan ook mijn oplossing om de servo simpelweg van een zekeringetje te voorzien.;)
En een vario is gelukkig meer als alleen maar piepen als je zakt of daalt. Zelf kan ik deze telemetrie ook erg waarderen en het heeft mij twee keer voor problemen behoed (accu stuk)

Bedankt voor de foto's van de TEK aansluitingen; 4 mm lijkt dus inderdaad te dik:)
 
t'is gelukt

het scharnier zit erin en de kap gaat mooi open en dicht. Ook de truc met de Wilga demper is goed gekomen want in de open stand blijft de kap mooi staan.

img2112e.jpg


Een verende pen in de romp zorgt voor de sluiting van de kap. De gebruikelijke oplossing is dat deze verende pen met een kabeltje open getrokken wordt. Dit kabeltje komt dan meestal uit bij de aanvorming van de vleugel op de romp. Kijk maar eens bij hoeveel grote kisten je daar bij de achterlijst een "speldekop" ziet ;)

Maar het mag intussen wel duidelijk zijn dat ik zo nu en dan graag iets anders doe als anders :rolleyes:
Mijn originele plan was om de kap te openen door middel van een hefboompje wat dan weer bereikbaar zou zijn door een schuifvenster in de cockpit kap. Collega Bert die eergisteren kwam kijken maakte echter de opmerking: "waarom knoop je daar geen servo aan vast? " ....................

Tsja, ....... dat schuifvenster komt erin en behalve dat door mij geplande hefboompje, komt in de buurt van dat raampje ook de aan-uit schakelaar voor de ontvanger. Nog eens denken en denken en toen .................:) Geen tsja maar ja. Dus nu heb ik er nog maar een servo bijgeplakt die de cockpit sluiting bedient :cool: (totaal kom ik nu op 17 servo's :rolleyes: )
Ik had eigenlijk al te weinig kanalen maar door in de ontvangers twee kanalen te programmeren op een uitgang kan ik nu de kap openen. Hiervoor moet ik 2 functies gelijktijdig bedienen (ontkoppel en wielrem) maar dat is natuurlijk alleen maar veilig ;) Bovendien heb ik de servoarm zo uitgericht, in het verlengde van de stuurdraad, dat bij maar één signaal weliswaar de servo beweegt maar de stuurdraad eigenlijk nauwelijks.
In een "life-line" voor noodgevallen is voorzien LOL

Nou gaat het verder aan het aanpassen van de cockpitkap, de laatste klus :):)

@ Harry
Hoe heb jij die latjes op de romp vastgezet om de kap uit te richten??
Zat zelf te denken aan brede plakband op de romp en de latjes met cyano op deze plakband vastzetten. Of ....???
 
Laatst bewerkt:
@( Harry, hoe heb jij die latjes op de romp vastgezet om de kap uit te richten??)

Met goede dubbelzijdige plakband, wel opletten dat het gedeelte van het latje dat op de canopy rust niet meer is als +/- 1 tot 1,5 millimeter anders druk je de kap, daar waar die sterk gekromd is in.

De latjes (hard 3 millimeter balsa) zijn bij mij zo'n 8 bij 25 millimeter, maak er wel genoeg aan liever te veel.
Meestal breng ik ze met tussen-afstanden van ongeveer 1 centimeter aan.

S6, Harry
 
Hallo Arno, precies zoals ik bedoel, heb je 'boeklon' gebruikt?

:offtopic:Heb overigens de 8 millimeter koolstof staaf voor de 'eta' binnen, ik zal vandaag eens wegen (titanium+koolstof vs staal)

Harry
 
Hallo Arno, precies zoals ik bedoel, heb je 'boeklon' gebruikt?
Harry
Zover ben ik nog niet; is wat tussen gekomen:(
Deze heb ik er al eens opgezet om te kijken hoeveel ik nog uit moest vullen (best redelijk wat nog :( )

Met die dubbelzijdige plak die stokjes vastzetten vond ik niet optimaal; die romp heeft op stukken rondom de kap nog een vrij aardige curve. Heb daarna toch maar de plakband en cyano truc toegepast maar helemaal happy ben ik nog niet :confused:
 
@(Deze heb ik er al eens opgezet om te kijken hoeveel ik nog uit moest vullen (best redelijk wat nog :sad: )

Hiervoor is 'mijn' methode juist bedoeld.

Harry
 
stroomsterkte

Vanavond wat gemeten aan de stroomsterkte. Dit volgens het schema hieronder:

stroomsterktemeten.png



Gemeten heb ik met beide lipos en ontvangers aangesloten en ingeschakeld.
In de plus naar de linkerontvanger heb ik zo een piek gemeten van 1.55 A en in de toevoer naar de rechter een piek van 1.9 A. Dit "roerend" met alle stuurknuppels en continue schakelend met de overige functies ....
In rust liep er altijd nog 0.1A overigens ..........

Dit waren waardes waar ik erg nieuwsgierig naar was. Het "Power Management System" van Engel Modellbau wat ik zou willen gebruiken ( is overigens een duur woord voor weiche/spanningsregelaar:rolleyes:) kan 6A continue en 15A piek leveren. Dit lijken dus acceptabele waarden. Weliswaar gaat er meer gevraagd worden wanneer je vliegt (druk op de roeren/extra belasting v.d. servo) maar dan sta ik zeker niet zo te roeren met alle stuurknuppels zoals nu.
Wat wel opviel was dat de koelvinnen van de Weiche zich aardig moesten inspannen; het ding werd best wel warm :shock:
 
Laatst bewerkt:
Dat stroomverbruik valt best mee zo te horen... en die 100 mA ruststroom is ook normaal zeker met 17 servo's

FF een lijstje gemaakt van de servo's die er nu inzitten. Wat een allegaartje :rolleyes::rolleyes:

4 x HS 5645 digitaal flaps
2 x Fut. 3105 digitaal aileron
2 x Grpn. DS 3210 digitaal aileron
2 x volz Micromaxx remkleppen
2 x Grpn. DES 567 digitaal stabilo
1 x HS 755 kielvlak
1 x HS 5645 digitaal intrekbaar wiel
1 x HS 645 wielrem
1 x HS 805 ontkoppelen
1 x Grpn 507 kapsluiting

Maar het verbruik valt mij ook mee; het zijn toch maar 10 digitale servo's ......
Op het "droge" lijkt het dus te kunnen, nou nog in het "echie" :)
 
Arno, een hoeveel Ampère zekering zet je in de voeding van het landingsgestel?

Ik vind het idee geniaal simpel, trouwens ik gebruikte in mijn Swift S1 een EMCOTEC DPSI: DPSI BMS 2-Kanal (schwarz) | DPSI BMS | DPSI SYSTEME

De hoogste stroom ooit gemeten 2,5 Ampère, gemiddeld 0,8 Ampère en een gemiddeld verbruik (6 vluchten kunstvlucht, dus kort maar heftig) 350 mA per accu. (8 servo's + gyro)

Zoals je weet heeft de Swift S1 ook een intrekbaar landingsgestel.

Harry
 
Arno, een hoeveel Ampère zekering zet je in de voeding van het landingsgestel?

Wanneer die HS5645 normaal loopt trekt hij ca 0.4 - 0.5 A. Wanneer ik dezelfde servo fors afrem, tegen het blokkeren aan gaat hij naar 1.6 A. In eerste instantie ga ik hem dus afzekeren met 1 A

Ik vind het idee geniaal simpel, ......

Super goed opgemerkt Harry, en Roos maar denken dat ik alléén maar zit te flauwekullen :rolleyes::rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
@(Wanneer die HS5645 normaal loopt trekt hij ca 0.4 - 0.5 A. Wanneer ik dezelfde servo fors afrem, tegen het blokkeren aan gaat hij naar 1.6 A. In eerste instantie ga ik hem dus afzekeren met 1 A)

Dan begin ik ook maar eens met 1 Ampère in de 'eta' (Dymond 9500)

Har
 
rompafwerking

In het verleden heb ik net tè vaak rompen in handen gehad waar een geweldige homp lood ingeharst zat in de neus.
Denk dat iedereen dat wel eens ooit meegemaakt heeft en dat de verwoedde pogingen om zo'n homp ballast
(sowieso meestal tè veel :rolleyes:) te verwijderen ook wel bekend zijn.............

Zoals bijna gebruikelijk wilde ik daar dus wat anders mee :)

De romp ziet er nu voorin zo uit, kaal:
img2142b.jpg


alleen de sleepkoppeling is gemonteerd en niet dus in het puntje van de neus maar ca 15 cm naar achteren ......

Het voorste triplex schot van de sleepkoppeling wordt gebruikt om daar een plaat op te monteren. Op de bovenzijde van deze plaat liggen de lipo's in een keurig net huisje en ..........

img2162x.jpg


en vastgelijmd aan de onderzijde van de plaat (in het vooronder dus :rolleyes: )

img2152yr.jpg

netjes in vorm gegoten een blok lood van ca 400 gram (eerst uit schuim gemaakt, afvormen in gips en dan het lood smelten en gieten) De grootte van deze blok lood heb ik bepaald na wat eerste voorzichtige checks van de zwp. positie.

In elk geval kan ik op deze manier een stuk makkelijker lood verwijderen zonder de romp te molesteren ;);)

Intussen is ook het frame van de cockpitkap netjes aangevormd vlga. de methode Harry ;)

img146i.jpg


en krijgt piloot Frenske een zetel aangemeten .........

img2172ci.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok! Ik had nog wat liggen, maar dat raakt een keer op :-). Dat wat ik had liggen is al 10 jaar oud en wist niet meer waar ik het vandaan had..

mocht je een keer in de buurt van Alphen aan den rijn zijn, moet je het maar laten weten.
heb nog aardig wat liggen (lood)

Grt Lyckele
 
Back
Top