Schoef: Links of Rechts?

Hallo allen.

Is er een voorkeur voor links of rechts draaiende schroeven?

Mijn huidige Billing Boats schroeven (met 1 blad te weinig):
billingboats-50mm-schroef-rechts-messing.jpg


billingboats-50mm-schroef-rechts-plastic.jpg

(deze zijn rechts draaiend toch?)

En is dan het A-Type van raboesh beter geschikt: Links Rechts
A-type-left.png

of het
D-type
D-type-left.png



(regelaar draaide standaard de linker kant op.)

Iemand trouwens enig idee waar ik (goedkoop) plastic schoeven als ornament kan kopen? dus niet de 20 euro hoef af te rekenen voor een 2de raboesch..

Erwin
 
Die koperen die aan de boot hangt is een LINKSE Schroef
mvg
Frederik
Als je de schroef rechtop zet en je kijk naar het bovenste blad dan is je arm die het verste uitsteekt de draai richtinf
 
hallo

en de twee koperen zijn rechtse schroeven wat staat er dan" left" bij ???
 
Scheeps schroef.

Hallo Mr Haan. Als je bij Raboesch schroefen besteld dan is het altijd contra. Wil je een linkse schroef dan moet je een rechtse bestellen. In de scheepvaart is het heel simpel. Neem de bladen met de voorkant naar je toe in 2 handen tussen duim en wijsvinger. De hand die het verst van je af gaat geeft de draai richting aan. In de praktijk maakt de moter of de tandwielkast de draairichting uit. Grt Rob Haan.
 
huh... ik zat al te kijken... wat is de logica van Raboesch om tegen alle normen in hun schroeven anders te draaien?

bij mijn weten is het zo dat een linkse schroef linksom draait als je hem vanaf de spiegel van de boot bekijkt.
 
huh... ik zat al te kijken... wat is de logica van Raboesch om tegen alle normen in hun schroeven anders te draaien?

bij mijn weten is het zo dat een linkse schroef linksom draait als je hem vanaf de spiegel van de boot bekijkt.

De Duitsers kijken van af de voorsteven naar de schroef om de draairichting te bepalen
En wij doen dat van af de achtersteven van daar die verschillen
Bij een duitser is een linkdse schroef bij ons dus Rechts

En dit heeft een ex binnenvaart schipper geschreven dus
mvg
Frederik
 
Iemand trouwens enig idee waar ik (goedkoop) plastic schoeven als ornament kan kopen? dus niet de 20 euro hoef af te rekenen voor een 2de raboesch..

Erwin

Je kan hier eens kijken,.
Quartel Modelbouw - De grootste modelbouw winkel van Nederland

En voor je messing schroeven kan je ook Rivabo kopen,(zijn iets goedkoper als Raboesch)

Rivabo Scheepsschroeven - Props

Suc6,

Grtz Vincent,

PS: Volgens mij maakt het niet uit welke kant hij opdraait als je een enkele schroefas hebt, Zodra je 2 schroeven onder je boot hebt hangen dan weer wel (atans bij slepers heb je een linksdraaiend en een rechtsdraaiend)
 
Laatst bewerkt:
PS: Volgens mij maakt het niet uit welke kant hij opdraait als je een enkele schroefas hebt, Zodra je 2 schroeven onder je boot hebt hangen dan weer wel (atans bij slepers heb je een linksdraaiend en een rechtsdraaiend)[/QUOTE]

Dat is dus niet helemaal waar
Als je in een sluis als Jacht zijnde meestal aan sb af moet meren
Is het wel zo makkelijk als dat je bij achteruit slaan het kontje dan naar sb wil
En dat licht aan de draairichting SCHROEF dus
mvg
Frederik
 
Dat is dus niet helemaal waar
Als je in een sluis als Jacht zijnde meestal aan sb af moet meren
Is het wel zo makkelijk als dat je bij achteruit slaan het kontje dan naar sb wil
En dat licht aan de draairichting SCHROEF dus
mvg
Frederik

Oke, dat wist ik dus niet,,dan is dat dus ook weer wat duidelijker...

Grtz Vincent,
 
Met een (vooruit) rechtsom draaiende schroef maak je de kortste bocht over BB (linksom)

Als je echter op de plaats rond wil (met ook achteruitslaan erbij) doe je dat over SB (rechtsom), meestal met roer aan SB-boord, omdat dan je kont BB uit trekt bij achteruitgaan en dan toch niet reageert op je roer.
Bij een klappie vooruit heb je dan weer wel plezier van je roer aan boord.

Vroeger was het standaard bij de stoom machines dat die de meeste krachten konden opvangen en ook de beste smering hadden bij rechtsom draaien.
Ik denk dat daar de "standaard-rechtse schroef" zo'n beetje vandaan komt.

Bij dubbelschroefs stoom werd dus een spiegelbeeld machine gemaakt.(voor linksom)
 
dus een raboesch Left schroef is dan de standaard keuze? dan kan m'n regelaar ook weer in default programmering

Erwin

PS. En er staat weer erg veel info in dit draadje bedankt!
 
is het normaal dat een model met 2 motoren (zonder roer) dat allebij de schroeven een andere kant op draaien? ik heb hier een voerboot als voorbeeld daar draaien allebij de schroeven naar binnen wat gebeurt er als bijde schroeven 1 kant op draaien ?

mvg patrick
 
Back
Top