2.4 Ghz storing door wifi???

Recent ging mijn Trex 450 pro in MD500 schaalbody met 5 blads rotorkop out of control richting moeder aarde. De staart sloeg op tilt en was onbestuurbaar. Mechanisch defect of stuurfout is 100% uitgesloten.

Besturings systeem is een T7C van Futaba met originele ontvanger op de 2.4 Ghz band. Verder align servo's esc en gyro.

Resultaat heli total loss en ruim 200 euro schade. Op de crashsite alles weer aangesloten en na wat stuur inputs op de staart begon de servo te storen en ging vervolgens muurvast de hoek in zonder stuurinput van de zender. Thuis weer alles getest en daar was alles weer zoals het hoorde. Servo en gyro werkten perfect zonder enige vorm van storing of wat dan ook.

Terug naar de crash locatie: Daar vlieg ik vaker zonder problemen en met mij meerdere helivliegers op de 2.4 ghz. Ik was die avond alleen. Nadat ik de wrakstukken geborgen had viel mij een paar honderd meter verderop een auto op die langs de kant van de weg geparkeerd stond, bestuurder was op straat ergens mee bezig wat leek op modelbouw activiteit.

Polshoogte gaan nemen en die persoon bleek een quadrocopter te hebben die bestuurd werd via de wifi van zn mobiel. Zo'n gadget ding. Mobieltjes zitten ook op 2.4 ghz band is mij eens vertelt maar kan dat zodanig storen dat mijn heli daardoor onbestuurbaar werd??

Blijf het namelijk wel heel toevallig vinden. In ruim 1.5 jaar dat ik de T7C heb zijn er nooit problemen geweest en met dat wifi apparaat in de directe omgeving boort mn heli zich de grond in...

Ben heel benieuwd wie hier meer van weet...

Groet Merlijn
 
Last hebben van wifi is nagenoeg uitgesloten, ik denk eerder dat je servo niet goed meer is of wellicht toch je gyro. Eventueel kan je je zender opsturen samen met de ontvanger om alles te laten controleren.
 
Last hebben van wifi is nagenoeg uitgesloten,

Helaas, niet helemaal. Het vermogen van de telefoon zou idd niet voldoende zijn, maar menig wifi-booster bij kantoorgebouwen heeft me vaker spannende momenten opgeleverd (lockout/failsafe).
Echter dan zou je dat op alle kanalen moeten vernemen, en niet enkel op rudder.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Mechanisch defect of stuurfout is 100% uitgesloten.
Zender en ontvanger zijn 200% in orde
waarop baseer je dit??
geloof mij ik zit zelf in de service als monteur.
En ook al lijkt iets 100% in orde er kunnen vreemde dingen onder water zitten.

last van een quadcopter enige honderden meters verderop daar geloof ik niet in.
Alleen al het feit dat jij een antenne op je zender hebt en hij een mobieltje is jouw zend vermogen vele malen hoger dan de zijne.

Hij zal eerder last hebben van jou dan jij van hem.

Enigste dat ik dan nog kan bedenken *complottheorie* is dat hij FPV van chineze makelaarij gebruikt deze hebben vaak illegale zend vermogens.

Maar als die met zijn auto ergens wat staat te kloten geloof ik niet dat die video en alles bij zich heeft.

Een defecte servo kan dit probleem ook verzoorzaken.
Heb ook ooit een servo meegemaakt welke doordraaide tot in blokkade en vervolgens uitfikte.

maar in jouw geval je staat het dichtstebij wil iemand jouw storen moet die een flink zendvermogen hebben om invloed te hebben. En dan nog had je eerst storingkjes moeten constateren voor een total lock down dat de heli niets meer doet.

Ik vermoed dat je het welis in de voeding of de defecte servo richting moet gaan zoeken. Een defecte servo kan je bec voeding op zijn knieen brengen.

2.4ghz is erg gevoelig voor een te lage spanning en hebben soms enige tijd nodig om te rebooten na een low voltage drop.

Ps in de service is stelregel 1 alles kan kapot ook al zegt de fabrikant van niet.
iets wat getest is is geen garantie voor een goede werking.
100% in orde bestaat niet. Wij vertrouwen onderdelen nooit meer dan 99%.
Dit heeft een hele belangrijke reden als je aannames gaat doen dat alles wel in orde is dan kun je zomaar over het echte probleem heen kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf ook monteur en doe ook wel service werk ( meer grof en mechanisch en weinig electisch gepiel :p Snap wat je bedoelt. Wij hanteren ook de regel:alles kan kapot :rolleyes:

Er was in ieder geval geen FPV materiaal aanwezig. Alle accu's, zowel lipo van de heli was boven de 80% vol, alle cellen zijn goed. Zender accu was ook vol. Misschien dat ik het in de esc moet zoeken hoor. De servo functioneert nog steeds foutloos en de gyro idem, ook onder belasting.

Ik durf de zender en ontvanger wel uit te sluiten. Maar de esc niet helemaal. Herinner me nu wel een spontane reductie in toeren enkele weken geleden in volle vlucht met volle accu's. Toen de heli uneventfull aan de grond gezet. Toch maar eens kijken of dat weer op te wekken is...
 
last van een quadcopter enige honderden meters verderop daar geloof ik niet in.
Alleen al het feit dat jij een antenne op je zender hebt en hij een mobieltje is jouw zend vermogen vele malen hoger dan de zijne.

Hij zal eerder last hebben van jou dan jij van hem.

En waar baseer jij dat weer op?
Want ik weet van mijn mobieltje dat die een bewezen zendbereik heeft van 26 zeemijl, ofwel ruim 48 km, en ik heb mobieltjes nog wel verder zien komen (tot 40 mijl). En dan heb ik nog een oude Nokia met zo'n heel kort stompje erop, dat ding wat verder kwam (weet geen merk of type) had een inwendige antenne.
Bij mijn weten heeft een RC setje bij lange na deze bereiken niet.

Ik weet verder weinig van zendtechniek en nog minder van 2.4 gieg techniek, maar de stelling dat een mobieltje eerder last heeft van een RC set dan andersom, vind ik in het licht van bovenstaande getallen uiterst ongeloofwaardig.

Groet, Bert
 
Helaas, niet helemaal. Het vermogen van de telefoon zou idd niet voldoende zijn, maar menig wifi-booster bij kantoorgebouwen heeft me vaker spannende momenten opgeleverd (lockout/failsafe).
Echter dan zou je dat op alle kanalen moeten vernemen, en niet enkel op rudder.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Zelfs dan moet je nog enigzins dichtbij staan, als je al enkele honderden meters verderop staat zal de invloed nagenoeg nihil zijn, het meeste blijft toch nog steeds binnen de betonnen muren en het glas, maar het is wel mogelijk
 
Mechanisch defect of stuurfout is 100% uitgesloten.

Resultaat heli total loss en ruim 200 euro schade.
Verder align servo's esc en gyro.

Besturings systeem is een T7C van Futaba met originele ontvanger op de 2.4 Ghz band.

Hoe kan je een mechanische defekt uitsluiten bij 200 € schade?
1 schlechte soldering kan al een crash veroorzaken. ;)

Ik sluit de wifi uit , dit is al verschillende keren getest door de experten dat dat niet stoort.

Futaba laat zich niet storen door een mobieltje .

Storing bij Futaba is voor 90% een voedings probleem van de ontvanger.;)

En de oorzaak daarvan kan veel zijn .

Mvg Johan
 
Op tilt slaan kan niet gebeuren bij 2.4. Als je ontvangst wegvalt of gestoord wordt dan valt je heli gewoon stil maar gaat nooit gek slaan oid met de staart. Een kapotte servo of gyro wel. Statische energie die zich op bouwt in de heli kan ook opeens inslaan in een servo of gyro en dan krijg je ook hele gekke reacties.

Storing door wifi kan, maar zou hooguit in een trage heli of hold resulteren.
 
En waar baseer jij dat weer op?
Want ik weet van mijn mobieltje dat die een bewezen zendbereik heeft van 26 zeemijl, ofwel ruim 48 km, en ik heb mobieltjes nog wel verder zien komen (tot 40 mijl). En dan heb ik nog een oude Nokia met zo'n heel kort stompje erop, dat ding wat verder kwam (weet geen merk of type) had een inwendige antenne.
Bij mijn weten heeft een RC setje bij lange na deze bereiken niet.

Ik weet verder weinig van zendtechniek en nog minder van 2.4 gieg techniek, maar de stelling dat een mobieltje eerder last heeft van een RC set dan andersom, vind ik in het licht van bovenstaande getallen uiterst ongeloofwaardig.

Groet, Bert
Het deel waar jij nu op wijst heeft betrekking op de 800Mhz band.
De 2.4Ghz wifi en bluetooth in de telefoon hebben toch echter niet zo'n beister sterk vermogen.

Volgens mij is afhankelijk van de technologie net als bij ons 10 - 100mW toegestaan.

Zenders zijn veel al 100mW (hopping). Op een afstand van enkele honderden meters moet je eigen signaal vele malen sterker zijn dan die van het mobiele telefoontje.

Een mobiele telefoon zou daarnaast nog wel eens een vast kanaal kunnen gebruiken en hierdoor maar 10mW zendvermogen hebben.

Daarnaast het bereik wat jij aanhaalt met de mobiele telefoon is ook heel sterk afhankelijk van de zendmast in de buurt.

Een goede ontvanger kan een heel groot ontvangstbereik geven.
Een telefoon die 40km ver bereik heeft heeft dit niet te danken aan zijn eigen zendvermogen maar mede ook aan de super gevoelige ontvangst gedeelten van zendmasten. Anders zou je een flink vermogen moeten gebruiken om dat bereik te halen. En dat wil jij niet tegen je oor houden.
Laat staan om de accu mee te nemen voor een dag gebruik.
 
Mobieltjes, tenzijn goedkope rommel uit China met veel harmonische frequenties, zitten op een andere frequentie dan 2.4GHz. In Nederland van 876MHz tot 960MHz en 1710MHz tot 1880MHz.

Bluetooth werkt op 2402MHz tot 2480MHz met, nu komt het mooie, gebruik making van 79 kanalen die via FHSS constant wisselen (geinig, zo werkt je zender ook :D).

WLAN in steden (RLAN) zit op 2520-2650MHz maar er zijn niet veel steden waar dat in gebruik is. Er zijn een aantal steden die WLAN gebruiken met hoger vermogen maar dat zijn niet bepaald de plekken om te vliegen. ;)

Terugkomend op dat FHSS. Er zijn naar zeggen 79 kanalen beschikbaar. Niet helemaal, technisch zijn het er maar 13 (officieel in Europa, m.u.v. Frankrijk en Spanje). Voor Wireless USB en Bluetooth is elk kanaal onderverdeeld is in één "basis kanaal" en twee kanalen met een vaste tijdsvertragingen. Eigenlijk dus alle drie. Dit zorgt dan ook voor de beperkte overdrachtsnelheid van Bluetooth, 2/3 van de tijd bestaat uit wachten (standaard kanaal was ooit 11Mbps voor WiFi).

Bij alle communicatie op basis van het gebruikte protocol/codering, zijn twee signalen actief, de zogenaamde L1 en L2. Deze twee signalen zijn elk gecodeerd met een zogenaamde Golden Code (spannend leesvoer PDF). Als één van beide signalen verminkt raakt, is de oorspronkelijke informatie toch te decoderen. In die Golden Code is ook het unieke ID van het apparaat verwerkt (voor computers het MAC adres, voor RC zenders de zogenaamde GUID). Voordeel van deze codering is dat bij slechter signaal toch een betrouwbare ontvangst verkregen kan worden. Bij FHSS worden de signalen telkens gewisseld van frequentie om zo de kans op verstoringen te verkleinen indien een storingsbron op dezelfde frequentie zit. Er zal dus misschien wel een storing optreden maar de kans dat deze op beide frequenties gelijktijdig is, is verwaarloosbaar (tenzij je een "jammer" gebruikt). Dat gaat zo snel, dat zul je niet eens merken (hooguit een paar datablokken van de ruim 30000 per seconde). Bij DSSS worden de frequenties voor beide signalen vast gekozen bij het inschakelen en veranderen niet meer. Regels hebben bepaalt dat daarom voor DSSS meer vermogen gebruikt mag worden dan voor FHSS omdat DSSS-systemen de frequentieband minder vervuilen. :p


Dus storing door GSM, Bluetooth of WLAN is nagenoeg uitgesloten omdat deze resp. buiten het frequentiegebied vallen, gebruik maken van FHSS en geen constant signaal dat blokkeert vormen (sterker, als het signaal constant is, werkt DSSS en FHSS uitstekend door de L1 en L2 codering). Deze kunnen hooguit het bereik beperken omdat het signaal van de RC zender anders niet bruikbare informatie bij de ontvanger krijgt. Als de ontvanger niets bruikbaars krijgt, zal deze de aansturing van regelaar en servo's vastzetten in de failsafe stand of stoppen met signaal (zeldzaam, vaak houden ze dan de laatste stand vast). Maar servo's gaan niet klapperen. :nooo:

Wat wel vreselijk kan storen? Stalen beplating van gebouwen. Deze kunnen zorgen voor reflecties van je eigen signaal van de zender. Hierdoor kan de ontvanger meerdere keren dezelfde gegevens ontvangen maar verschoven in de tijd. Dit kan tegenstrijdige informatie opleveren voor de ontvanger. Die ziet immers geldige informatie want elke pakketje data bevat de juiste codering die bij die ontvanger hoort. Hierdoor kun je (soms) rare tikken op servo's zien. Als de reflecties echt te gortig worden, zal de ontvanger ook in failsafe springen.
 
Polshoogte gaan nemen en die persoon bleek een quadrocopter te hebben die bestuurd werd via de wifi van zn mobiel. Zo'n gadget ding. Mobieltjes zitten ook op 2.4 ghz band is mij eens vertelt maar kan dat zodanig storen dat mijn heli daardoor onbestuurbaar werd??

Blijf het namelijk wel heel toevallig vinden. In ruim 1.5 jaar dat ik de T7C heb zijn er nooit problemen geweest en met dat wifi apparaat in de directe omgeving boort mn heli zich de grond in...

Ben heel benieuwd wie hier meer van weet...

Groet Merlijn

AR drone, die gebruikt inderdaad WiFi via de iPhone. Daarvan is het maximale zendvermogen 100mW en ook daar wordt een hopping systeem gebruikt om te voorkomen dat één frequentie geblokkeerd kan worden door een andere gebruiker.

E.e.a. is ontworpen om samen te werken met andere gebruikers op dezelfde band, da's inclusief jouw 2.4GHz RC besturing. Nadeel is echter dat de inbouw van 2.4GHz besturing vaak marginaal is. Ik zie vaak antenne's die ergens weggestopt zijn in plaats van zo gemonteerd te worden dat ze vrij zicht hebben rondom.

Het is dus best mogelijk dat jouw inbouw al marginaal was, en dat je op het randje van je bereik vloog. Als er dan een andere gebruiker op dezelfde band is kan de ontvanger wellicht daar met moeite valide data packets uit distilleren en wordt alles nog marginaler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Dus storing door GSM, Bluetooth of WLAN is nagenoeg uitgesloten

Ik heb indertijd een draadloze boxenset van JBL aangeschaft om muziek vanaf m'n computer met wat betere kwaliteit af te kunnen spelen. Die bleek ook op 2,4 GHz te werken, evenals mijn draadloze router.
Grote ellende, want na veel uittesten bleek toch dat die twee niet samen kunnen. Als ik muziek draaide viel m'n internet vrijwel weg. Ik heb alle kanaalkeuze combinaties van beide uitgeprobeerd, maar de storing bleef. Uiteindelijk heb ik de boxen maar bedraad, en is het probleem weg.

In het kader van het hele technische verhaal hiervoor is dit dus wel gek. Ik heb de helpdesken van zowel Apple (ivm de Apple Airport verbinding met de router) en de distribiteur van JBL rode oortjes bezorgd, maar niets hielp (behalve het bedraden dus). Van JBL zelf wacht ik overigens al een half jaar op een antwoord.

Groet,

Ad Bakker
 
Ik kan me ook niet voorstellen dat op zo'n afstand de wifi van een quadcopter dit veroorzaakt.

Hoeveel mensen hebben tegenwoordig niet een smartphone waarvan de wifi continu aanstaat, dus ook tijdens het vliegen. Ik zet hem in elk geval nooit uit. Van zo dichtbij levert het geen problemen op, laat staan vanaf een paar honderd meter.

Uiteraard moet je zoals eerder is aangegeven niets uitsluiten. Bijvoorbeeld chinees 'CE' gekeurde apparatuur.

Ik denk dat je jouw probleem eerder moet zoeken in de gyro of servo. Het kan zijn dat er een slechte verbinding was. Of dat de gyro/servo domweg even niet werkten. Misschien een slecht contact op je rudder of gain kanaal van je ontvanger.

Uiteindelijk denk ik dat het erg lastig is om achteraf met 100% zekerheid te stellen wat het was. Alles goed controleren voordat je het weer gebruikt. En vertrouw je het niet, dan ook niet meer gebruiken.

Werner
 
Laatst bewerkt:
Ik heb indertijd een draadloze boxenset van JBL aangeschaft om muziek vanaf m'n computer met wat betere kwaliteit af te kunnen spelen. Die bleek ook op 2,4 GHz te werken, evenals mijn draadloze router.
Grote ellende, want na veel uittesten bleek toch dat die twee niet samen kunnen. Als ik muziek draaide viel m'n internet vrijwel weg. Ik heb alle kanaalkeuze combinaties van beide uitgeprobeerd, maar de storing bleef. Uiteindelijk heb ik de boxen maar bedraad, en is het probleem weg.
Als je router "dichtgedrukt" wordt doordat je speaker de maximale bandbreedte claimt, dan stort je snelheid inderdaad in. Stel dat je een matige verbindingskwaliteit hebt (afstand, objecten tussen router en speaker) dan zal de router de overdrachtssnelheid omlaag brengen. Voor gewone 802.11g routers tussen de 54Mbps (optimale verbinding) en 1Mbps (zo goed als onbruikbaar). Nadeel is dus dat ook de andere apparaten op die lagere snelheid moeten communiceren.

Is dus geen storing, gewoon een slechte datalink. ;)
 
Een telefoon heeft idd niet de power. Maar het toestel waar de man mee vloog kan dat misschien wel hebben idd.
Kan je aan de apparatuur ook zien of deze een lockje, of onderspanning o.i.d. heeft gehad (zoals bij Spektrum ontvangers)?

Staan er kantoorgebouwen op afstand misschien? Hier een foto vanuit één van de vliegstekjes in Groningen.
Groningenmistiek.jpg


Zelf staan we op grote afstand van de gebouwen uiteraard. Echter de modellen vliegen wel eens dichter bij de kantoren. Vanaf "ons" vliegstekje kan ik met goed ontvangst meeliften op een niet beveiligde router van één van die bedrijven, de internet is ook nog eens rappo-klappo. Er zit dan enkele honderden meters tussen het mac-bookje en het dichtstbijzijnde gebouw!
Tijdens het vliegen verneem je het soms. Traag of niet reageren. Niet dusdanig dat je crasht, maar met een heli, laag bij de grond, dat gaat idd geheid fout!

Op onbekende plekken gaat altijd nog de laptop mee om dit te checken. Er zijn méér van dit soort Routers in gebruik dan je doorhebt. Kom ik er eentje tegen, dan gaat de 35Mhz scanner aan, en word een vrij kanaal van de 35Mhz gebruikt. Dat gaat wel goed.
 
FASST, ik vlieg SLOW ;) .
Gekheid Johan. Ik gebruik Assan en Spektrum DSMX. Mogelijk werkt FASST dan beter.
 
Back
Top