Valenta XXL of Alpina 5001E?

Beste,

Helaas weer een, zoals zo vele, topic gelijkend in de trend van "Ik heb zelf geen eigen wil dus wat moet ik nu eens kopen?" maar ik heb in deze toch julie ervaring/kennis nodig.

Het is niet dat ik zelf geen keuze kan maken maar temeer dat ik wat meer gebruikerservaringen zoek.

Ik zit me te orienteren op een thermiekzwever (het ultieme winterprojectje).
Deze moet een E-zwever zijn, span van ong. 5 meter, voll carbon.
Ik ben persoonlijk niet zo geïnteresseerd in modellen á la de AVA o.i.d. hoewel deze vast goed presteren.
De FS 4000/5000 modellen zijn me net iets te gortig qua prijs en levertijd.

Tijdens deze queste heb ik mijn lijstje ingekort tot:
- Valenta XXL
- Tangent Alpina 5001E
- Tangent Vortex Champ E

Hellingvliegen in de Alpen doe ik nu niet. Lijkt me best wel eens leuk en zal best verslavend zijn maar staat gewoon niet direct op mijn Thing-To-Do B4I Die-lijstje dus gewoon een thermiekzwever die in typisch Hollandsch weer veel thermiek pakt, vliegbaar is bij wat meer Bft wind en tevens vaart kan maken en heel blijft (dus niet uitelkaar scheurt als je bijv. op hoogte wat wilder uit de thermiek wegduikt).
Die laatste eis is een beetje apart beschreven maar krijg het even niet mooier op papier dus til er niet te hard aan.

De Tangent Alpina en Vortex modellen lijken mij persoonlijk meer modellen voor op de helling (Alpina is bijv. ook => Alpen) die ook goed thermieken i.p.v. modellen die prima thermieken en het toch ook volhouden op de helling (zoals bijv. de Thermik XXL van Valenta).

Wie kan mij zijn idee of opvatting geven in deze? Of wie heeft er ervaring met deze kisten?
 
Ikzelf ben helemaal weg van de modellen van Valenta. Ik weet het, heb zelf geen vliegervaring met deze modellen, maar heb de Volcano wel zien vliegen door een clublid. Wat een kwaliteit (sterk) en wat een snelheid. Er vanuit gaande dat Valenta al zijn modellen zo op orde heeft, lijkt mij de Thermik XXL een prachtkist. Alhoewel ik op de site van Valenta nu alleen even de XL en de XXXL tegekom...?

De Alpina 4m versie staat ook al een tijdje op mijn lijstje op het moment dat het geld daar is. Evenals een ASH 26 (ook van Tangent). Ikzelf zou hem graag op de helling vliegen, maar ik geef toe dat, woonachtig in NL, het toch vrij karig zal worden en mogelijk een of hooguit twee keer per jaar zal plaats vinden. Een pure thermiek zwever is dan zeker beter op zijn plaats. Helemaal als die ook nog wat helling kwaliteiten heeft.
 
Lekker thermieken

Lekker (altijd) thermiek vliegen en met genoemde modellen lijkt mij niet de juiste combinatie. Ik weet niet hoe hard de eis van 5 meter is, maar genoemde modellen zijn aan de zware kant.

Voor het thermieken is het beter keuze te maken uit een F3J model met elektromotor of zoals dat nu heet F5J. Veel aanbieders van F3J modellen hebben ook een F5J romp in het programma. Wellicht is het model dan wel wat duurder, maar de motor en accu weer wat goedkoper. Thermieken met een F3J (sorry F5J)van 2200 á 2300 gram gaat altijd beter dan met een model van tegen de 5 kilo.
 
Het gewicht, dat klopt wel. Valenta modellen zijn redelijk zwaar, maar mogelijk dat daar de duurzaamheid ook deels vandaan komt.

De Graphite is een mooi model en erg licht in relatie tot de spanwijdte (F5J)
 
Tijdens het BIGGS treffen in Pottes vloog een Alpina 5001. De vliegeigenschappen zijn echt zeer goed te noemen. Ik heb met veel belangstelling naar deze kist gekeken. Naar mijn mening is de kist niet te zwaar, zeker niet in vergelijking met schaalzwevers in deze afmeting. Vleugelbelasting is zeker goed te noemen. Thermieken doet de kist dus prima. Waar de kist in uitblinkt is doortrek en kunstvlucht figuren. De piloot op het treffen vloog hele mooie achtpunts rollen met deze kist die echt heel neutraal rolt. Doortrek is fenomenaal. Als je dacht dat de piloot binnenkwam voor een landing konden er nog makkelijk twee rondjes mee gevlogen worden en er werd zeer nauwkeurig mee geland waarbij met een lage landingsnelheid werd gevolgen. Een zeer indrukwekkend model.
Zelf heb ik vier zwevers van Tangent. Ik heb ook een kist van Valenta dus kan enig vergelijk maken. De kwaliteit van de Tangent kisten is zeer goed te noemen.

Los van bovenstaande zie je een 5 meter kist op grote hoogte beter dan een lichte kleinere kist. Groot vliegt daarbij rustiger en beter. En als je dan een keer moet aanduiken dan hoef je je bij deze kist ook geen zorgen te maken.

Een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
De Alpina 4001 staat om die reden dan ook op mijn lijstje ;). De 5m versie is gewoon te groot en te duur voor mij (accu's / motor). Ik vlieg nu bijna alles op 3s pakketen en probeer de accu's in zo veel mogelijk modellen te blijven gebruiken. Bij 5m versies ga je al snel naar 4s of zelfs 5s en meer
 
Nou, hoe hard is 5 meter?

Laat ik het zo zeggen; Op mijn Things-To-Do B4 I Die lijstje staat wel weer: "Ooit eens een zwever met 5-6 meter span bezitten" :p

Nu heb ik op dit moment daar de mogelijkheid toe en ik vlieg graag met zwevers.
Een beetje rondrousen met de kleine Cheetah is grappig voor tussendoor, incidenteel eens de Ibis 120 pakken voor een motorvlucht is ook wel leuk......maar doet me eigenlijk echt helemaal niets en ervaar ik eigenlijk als doodsaai.
Iets wat er zo duf uit ziet als het maar kan en wat voor toeschouwers nog saaier dan saai is daar ga ik dan weer juist helemaal in op.
Rondjes zweven, thermiek pakken en zo lang mogelijk boven blijven.
Dan sta je te vliegen en na een tijdje valt het je ineens op dat iemand met een motorkist voor de 3e keer naast je komt staan. Het is dan wel dat hij al 2x heeft getankt en jij nog lekker op hetzelfde plekje staat/zit :rolling:.

Het is inderdaad dat er betere zwevers zullen zijn voor puur thermiekvliegen. Hierin kan ik jullie niets anders dan gelijk geven.
Aan de ene kant zou je dan zeggen "Als je zo graag thermiekt, koop dan een kist pur sang voor deze toepassing want dan wordt je pas het meeste blij." aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat je bijv. ook geen grotere vissen gaat vangen met een duurdere hengel ofwel "Je moet zelf nog steeds wel weten wat je ermee kan doen."
En daarbij, F5J modellen als de Supra of Super Ava doen mij niets ongeacht hun kwaliteiten.
Maar dat alles even terzijde.

Het is ergens idd een kwestie van "Door de bomen het bos niet meer zien.".
Het klinkt ook zo als Bigger is Better maar ik kan ook begrijpen dat dit inderdaad niet sec het geval is. Mja, 5 meter is ook wel weer errug mooi/geil.
Het is dus een beetje lastig te verwoorden.
Beter kun je dan stellen dat ik een soort hybride zoek met hele goede thermiek eigenschappen.

Kreeg net een mailtje binnen van Jurgen Schmierer inzake de Valenta Thermik XXL en krijg morgen wat meer info.
De XXL bij Schmierer is dus de Valenta Thermik XXXL.
Ik denk dat Schmierer wat logischer redeneert dan Valenta en van XL naar XXL gaat i.p.v. direkt naar XXXL.
Of Valenta denkt vooruit en komt later met een 4,5 mtr kist, de XXL. :p
 
Hallo Maarten,

Jij ook alvast bedankt voor je bijdrage.

Inderdaad heb ik ook geleerd dat bij zwevers van zulke afmetingen gewicht uiteraard wel meetelt maar dat dit naar 2 kanten kan werken.
Een halve kilo meer kan dan bijv. betekenen dan hij een minimaal slechtere glijhoek krijgt maar wel een veel betere doortrek.

Filmpjes van de Valenta Thermik XX(X)L in de thermiek ( [media=youtube]bbQJf4iYFFo[/media]) en incidenteel in de Alpen vindt je veel op Jouwbuis en de Alpina 5001 vindt je eigenlijk nergens. :confused:

De 4001 is beter vertegenwoordigt, dit is hier bijv. 1 van: [URL="
CLIMB with Alpina 4001 Electro Pro‬‏ - YouTube[/URL]

Toegegeven, filmpjes op jouwbuis zijn geen graadmeter.

Wat betreft de kosten, Tja, het is je hobby en als je ergens voor gaat dan moet je er echt voor gaan.
Houdt dit in dat je een dure motor, servo's en accu's moet kopen dan is dat dan maar zo.
Tenslotte wil je ook geen risico's nemen met een model t.w.v. 1000-1300 euro door bijv. gebruik te maken wokkietokkie-servo's uit Hongkong.
Zoiets schaf je aan om goed te gebruiken en er hopelijk een hele tijd mee te kunnen doen.

Wat betreft de kwaliteiten van zowel Valenta als Graupner-Tangent ben ik ondertussen wel overtuigd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds gisteren staat er een Alpina 5001 te koop op RCNetwork.de.
Veel te duur naar mijn mening, daarom ook nog niet weg.
Effe in de gaten houden, misschien over een tijdje een bod doen.

Dirk.
 
Hallo Dirk,

Merci maar zoals je zegt idd te duur.
Dan koop ik hem liever nieuw voor dat geld. Veel verschil zit er dan niet in qua prijs en je hebt het helemaal 100% in orde.
I.i.g. zonder hellingvlieg-rash om het zo maar te noemen.


*edit*
Begrijp ik het ook goed dat de romp van de Alpina 5001 GFK is versterkt met CFK waar de romp van de Valenta vol CFK is?

Gr.
Paul
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die Valenta-kist niet (behalve van plaatjes en uit tijdschriften). Ik weet niet of die full- carbon is.

De romp van alpina 5001 is idd een glasromp met koolbanden versterkt. Net als die van de Alpina 4001.

Carbon versterkingen in een romp gruwel ik van. Daardoor ontstaan spanningspieken in het materiaal, met kerf-werking als gevolg.
Optimaal in mijn ogen is dat de romp uit slechts één materiaalsoort is opgebouwd, of glas, of carbon, of kevlar. Een uitzondering is dat speciale doek dat om-en-om kevlar-carbon is. Maar eigenlijk zie ik dat als een vierde materiaalsoort.

Zolang je een kist niet specifiek en intensief voor DS-en of F3B-/F3J-jump-starts gebruikt, is mijn mening dat je helemaal geen carbon of kevlar in de romp nodig hebt. Glas is meer dan voldoende. Het gros van ons vliegt net als 30 jaar geleden, en toen voldeden vuren en balsa nog volledig. Met glas heb je al zoveel verbetering tov. vuren/balsa, dat is voor bijna alles voldoende.
Verder heeft glas het voordeel dat je er geen ontvangstproblemen door krijgt. Je kunt de antennes lekker binnen laten. Zekr die 2.4 GHz piemeltjes zijn zo beschadigd.

Dirk.

N.B.
Als je serieus op zoek bent naar iets groots en 2e-hands, moet je zeker het biete-forum op rc-network.de regelmatig in de gaten houden. Daar komt regelmatig wel iets langs (lees: bina dagelijks).
Deze heeft ongeveer een jaar te koop gestaan
 
Laatst bewerkt:
Volg even deze discussie maar heb nog geen enkele opmerking gehoord over een juiste profilering voor een thermiekkist :confused:

Vlgs mij toch ook wel redelijke belangrijk zeker ook in combinatie met een te verwachten vleugelbelasting (gewicht)
Nou zie ik dat de Valenta kist voorzien is van een MH32 of een SD7037 en dat is ondeling al een wereld van verschil !! Het MH32 kan binnen een veel grotere snelheidsbereik gevlogen worden bijvoorbeeld.
Voor de Alpina zie ik als profiel een TA26 te voorschijn komen. Geen idee wat dat is; kan iemand hier helpen ......
 
Laatst bewerkt:
Hallo Lyckele,

Bedankt voor je link!
Deze kende ik nog niet.
Die modellen zien er ook zeer goed ui.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik < 5 mtr totaal uitsluit.
Uiteraard hebben jullie gelijk dat er voor de thermiek echt speciale thermiekzwevers zijn.
Op dit moment heb ik reeds een 3,5 mtr zwever (totaal niet te vergelijken met de CFK modellen o.i.d.).
Dus mijn voorkeur gaat uit naar een grotere maat nu ik de mogelijkheden heb daartoe.
Maar nogmaals, mocht er een simpelweg betere zijn met een kleinere span dan zal ik dat niet zondermeer verwerpen.
 
Romp kopen, vleugels zelf maken?
Zoals Arno ook heeft gedaan met zijn ASH31mi.

- dan reikt je budget wel tot 6 meter.
- zelf de keuze over hoe thermiek specifiek en/of snelheidsdynamisch.

Dirk
 
Romp kopen, vleugels zelf maken?
Zoals Arno ook heeft gedaan met zijn ASH31mi.

- dan reikt je budget wel tot 6 meter.
- zelf de keuze over hoe thermiek specifiek en/of snelheidsdynamisch.

Dirk


Hallo Dirk,

Het spijt me echt dat ik met schaamte moet vertellen dat ik al jaren geen modelbouwer meer ben maar een modelvlieger :oops::oops:

Ik kan genieten van de threads zoals die van Arno en zou willen dat ik dit ook zou kunnen maar ik kan er het geduld gewoon niet meer voor opbrengen.
Het liefste steek ik er nog net de aandrijfaccu in om dan gelijk te gaan vliegen :p :oops:
 
Nog wat info over de thermik XXXL: THERMIK XXXL XXL

jammer dat je niet bouwt, hier een ontwerpje:





Daalsnelheid bij 6.5kg gewicht:



Glijgetal:



(waarden worden slechter omdat de romp niet meegesimuleert is. Er is echter nog wat te verdienen in de laatste 30cm van de vleugel. Daar ben ik nu mee bezig.)
 
Laatst bewerkt:
Nog wat info over de thermik XXXL: THERMIK XXXL XXL

jammer dat je niet bouwt, hier een ontwerpje:

Kennelijk ben ik de enige die het interresseert maar met welk profiel ben jij aan het rekenenen Berrie ??
Ik heb ff gespiekt op die site wat jij toegevoegd hebt (Schmierer) maar moet ik daaruit afleiden dat ze een combinatie van het MH en het SD gebruiken ?? Heel vreemd want die 2 profielen verschillen als dag en nacht:confused:
 
Back
Top