Welke propmaat voor Parkzone Mustang?

Hallo heren.
Ik verwacht op korte termijn een Parkzone P51D Mustang binnen te krijgen.
Toestel is helemaal stock.
Nu vraag ik mij af welke maat APC prop ik erop kan zetten om de originele te vervangen als straks die mocht afbreken na een slechte landing.
Er zit een 960KV stock motor in.
Ik kan wel een originele prop blijven gebruiken, maar zou graag willen horen welk alternatief er mogelijk is.
Het hoeft niet perse een prop van APC te zijn, maar het liefst wel. (makkelijk aan te komen en relatief cheap)
Hoor het graag van jullie.
Vr Gr Erwin
 
Bij de meeste modellen van Parkzone zit een extra prop bij, dacht dat dat bij de Mustang ook het geval is.
 
Heren van het Forum.
Toch nog een vraagje:
Ik merk dat er veel verschillende soorten merken props van in de maat 9 X 6 voor mijn Parkzone P51D Mustang.
Kan iemand mij van jullie vertellen met welke 9 x 6 prop van welk merk dit toestel nou het fijnst vliegt?
Of maakt het allemaal niet zo uit welke prop erop gaat buiten de stock Parkzone prop om?
Iemand al uitgeprobeerd met welke prop van welk merk het allerbeste werkt?
Vr Gr E
 
De Originele blijkt het echt goed te doen. Een Graupner cam slim prop wekr ook goed, maar is breekbaar tijdens landing. Officieel kan deze de "power" niet aan, maar hij blijkt het prima vol te houden.
1372.23.15.jpg


Een APC slowfly prop doet het ook redelijk. Vele andere props zien er goed uit, maar presteren minder. Het is een beetje tegenstrijdig, een snel toestel met een slow-fly prop.


Even wat foto's (uit ander topic) ter inspiratie ;) .
MenC1.jpg

MenC2.jpg

MenC3.jpg

MenC4.jpg


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Dank voor je reactie Aldert.
Ik heb vanochtend wat verschillende merken props besteld bij RTCtechniks.
Zal tzt eens kijken welke prop het beste en fijnst zal zijn op de Mustang.
Vr Gr Erwin
 
Hey Erwin,

het is een beetje tegenstrijdig.
Normaal gesproken geeft een prop met méér spoed ook méér vliegsnelheid. Echter de mustang is niet een model om snel te vliegen, gewoon een leuke sportvlieger. De origineel gemonteerde prop bevestigd dat ook, een 9*6 is niet een prop voor een snel toestel.
Je kan bij bepaalde toestellen dan een prop met méér spoed monteren. Bijvoorbeeld een 9*8 (mocht die bestaan), maar ook bijvoorbeeld een 7*7 of een 6*6 (speedprops).
Echter een toestel krijgt uiteraard meer luchtweerstand als hij harder gaat. Bij sommige toestellen neemt de weerstand zo toe, dat een prop met méér spoed géén uitkomst bied. Simpelweg omdat die props niet voldoende trust hebben om de weerstand te overwinnen.
In die gevallen kan een toestel zelfs harder vliegen met bijvoorbeeld een 10*4,7 dan met een 9*6.

Ook heb je nog de daadwerkelijk gevlogen snelheid en de snelheidservaring. Als een toestel met snerpend véél toeren voorbij komt racen, lijkt hij snel te gaan. Hij lijkt sneller te gaan dan die rustig toerende flitser, die hem misschien wel voorbij knalt.

Wil je snel vliegen, dan is een Parkzone schuimpje niet het geschikte toestel. Wil je gewoon vlotter, dan kan je dat met een andere prop proberen, maar daarmee zou je gering vlotter kunnen, omdat je motor nu eenmaal niet heel veel meer vermogen kan leveren.
Wil je een snelle Mustang, dan moet je er gewoon veel vermogen in proppen, en uitproberen welke prop het beste bij jou en het toestel past. Let wel, een bak meer vermogen levert je bij de Mustang niet heel veel snelheidswinst op, slechts en alleen verkorting van je vliegtijd.

Persoonlijk vind ik de Mustang in originele versie een leuke vlotte vlieger, het vermogen staat goed in verhouding tot het gehele toestel en de beleving ermee.

Hopende kan je hier iets mee,

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Mijn ervaringen met de PZ Mustang komen overeen met wat hiervoor is beschreven.

De Mustang (voormalig toestel van Aaalie) is uitgevoerd met een motor upgrade (Turnigy T3639-1100). De 'standaard' prop (9x6) vliegt best leuk maar ik dacht die motor komt pas goed uit de verf met een 10x7 op 4cellen dus 10x7 op 3 moet probleemloos lukken.
Een uprade van 9x6 naar 10x7 zou merkbaar moeten zijn zou je zo zeggen, en dat is het ook wel een beetje, maar het is een minimaal verschil.

Dit toestel vliegt gewoon leuk, lekker, aangenaam en voorspelbaar met de default setup.
Is zelfs misschien 'te snel' als je de snelheid terug rekend naar schaal verhouding.
Het is ook niet voor niets een scale parkflyer, en niet een 200+ kmh 1kW+ funjet ultra :-)
 
Back
Top