Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Met een Graupner Speed 600 BB 12v op 10 tot 12 volt heb je gegarandeerd een speedboot. Zeker als je er een een Graupner speedschroef 40mm tot 42mm met een spoed van 1.6 op zet. De speedsproef heeft een beter rendement dan de rabousch. Een wijsheid uit mijn verre verleden bij de HMBC in Den Haag... en de clubbladuitgaven... etc
Met een reductie van 1 op 3 of 1 op 4 zit je dan met een perfect rendement.
68% is voor een borstelmotor al redelijk netjes. 72% is zowat het maximaal haalbare voor een can-motor? Hogere rendementen alleen bij bostelloze motoren.

Ik heb in mijn opzet de Speed 14,4 BB genomen (5 polig). Daar heb ik me toen rot naar gezocht, want die worden reeds lang niet meer gemaakt. De 12v ging gewoon te hard. De 12v BB (5 polig) hebben zowat het zelfde vermogen als de onverwoestbare 2 euromotor van Mabuchi de RS550-PF.
 
Als je kunt solderen, dan is deze regelaar zeker een overweging waard:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC

Dan heb je er drie (of vier, afhankelijk van waar je shopt) voor de prijs van een Graupner Profi 40 (het zal bést een goede regelaar zijn, maar de prijs...)

Een regelaar met een relais is niks mis mee.

Groeten, Jan.

Er is op zich niks mis met de huidige regelaar, alleen is het er eentje van meer dan 20 jaar terug, dus de destijds gebruikte transistoren zullen een stukje meer verlies hebben dan de huidige. Ook zal de pulsfrequentie een stuk lager liggen dan de 1Khz die tegenwoordig het minimum is, dus je hebt gewoon een minder fijngevoelige regeling. En hij kan het vermogen gewoon niet goed aan. Wat ik al zei, hij is ontworpen voor maximaal 8A of zo, en na een minuutje of 5 op wat hogere snelheid varen wordt hij zo warm dat de neutraalstand verschuift, en de motor blijft doorlopen met de stick neutraal. Vandaar dat ik toch een iets sterkere regelaar wilde.


Met een Graupner Speed 600 BB 12v op 10 tot 12 volt heb je gegarandeerd een speedboot. Zeker als je er een een Graupner speedschroef 40mm tot 42mm met een spoed van 1.6 op zet. De speedsproef heeft een beter rendement dan de rabousch. Een wijsheid uit mijn verre verleden bij de HMBC in Den Haag... en de clubbladuitgaven... etc
Met een reductie van 1 op 3 of 1 op 4 zit je dan met een perfect rendement.
68% is voor een borstelmotor al redelijk netjes. 72% is zowat het maximaal haalbare voor een can-motor? Hogere rendementen alleen bij bostelloze motoren.

Ik heb in mijn opzet de Speed 14,4 BB genomen (5 polig). Daar heb ik me toen rot naar gezocht, want die worden reeds lang niet meer gemaakt. De 12v ging gewoon te hard. De 12v BB (5 polig) hebben zowat het zelfde vermogen als de onverwoestbare 2 euromotor van Mabuchi de RS550-PF.

Ik vaar op 7.2V en de Paul Denker weegt 2,5 kg met accu's, dus een speedboot zal het niet snel worden. De huidige Multispeed 7022 motor zou volgens Graupner een onbelast toerental van 20600 toeren hebben bij 9.6V. Ik vraag me trouwens wel af of ze daarbij niet in de war zijn met de Hydrospeed 7022, daar verwacht je eerder zo'n hoog toerental bij dan bij een set die gemaakt is voor een situatie dat de schroef volledig onder water zit.

De 600 BB Turbo 12V komt maar tot 17200 toeren bij 12V, met een maximaal rendement van 77%, dus op 7.2V zal dat een stuk minder snel draaien, vermoed ik.

Een speedschroef wil ik eigenlijk vermijden, al heeft die het hoogste rendement. Ik heb gemerkt dat je daarmee namelijk niet meer recht achteruit kan varen. De spoed van de bladen is zo hoog, dat je een erg sterk wieleffect krijgt. Ik had eerst een 42,5 mm 2 blad eronder, maar heb die toen vervangen door een 3-blad "Dynamic" van Robbe, dat is een schroef die qua spoed tussen de gewone- en de speedschroeven in zit. Daarmee had ik in de oude situatie (op 6V) een goede snelheid, maar kon ik ook recht achteruit varen, zodat een hindernisparcours goed te doen was. Bij 1 hindernis moest je recht achteruit varen in een U-vormige haven, met een schakelaar op de "bodem" van de U, die je moest zien aan te raken zonder de kanten te raken. Eerst had ik een 40 mm Robbe 3-blad, en later een 45 mm die ik zelf had afgetopt naar 42 mm. Ik kan die schroeven nu nergens meer vinden, dus heb ik een 35mm en 40mm besteld, omdat bij de nu lagere vertraging (2:5 op 1) de schroef meer toeren ging maken.

Ik heb er momenteel een merkloze 3 blads 35 mm messing schroef onder, waarmee de snelheid aardig is. Ik heb trouwens vandaag ontdekt dat er waarschijnlijk iets mis is met die schroef. Van achteren gezien staan de bladen namelijk iets bol, terwijl je zou verwachten dat ze hol moeten staan. Lijkt erop dat het dus een sierschroef is en de bladen verkeerd om erop zijn gesoldeerd, die dus voor een deel vooral weerstand geeft, ipv stuwkracht...
 
@Jan, De Profi 40r kost maar 31 euro en dat bouwpakketje kost 24,95 ex verzendkosten (die vanaf duitsland 17 euro zijn)
Dus tel uit je winst.,
Grtz Vincent,
Ik vergeleek de prijs met die van de Navy V40R, waarvan ik de prijs aan het 'misdadige' vind grenzen...
Foutje.

Groeten, Jan.
 
Vondt de prijs ook beetje erg overdreven hoog van die navy,:(

Misschien krijg je er een boot bij? :D


Hij heeft wel wat meer afregelmogelijkheden, zo lijkt het, maar zolang het geldboompje in de tuin nog steeds niet in bloei staat, blijf ik toch ook naar de "waar voor je geld" factor kijken, en wat ik al zei, die oude Quartronic regelaar heeft vrijwel gegarandeerd meer verlies op de uitgang dan een hedendaagse. Als ik het me goed herinner had je bij 6V al een halve volt verlies, wat in die tijd niet ongebruikelijk was. In de HB stond destijds ook wel eens een schakeling voor een speedswitch, of hoe dat ding heette, wat betekende dat je voor volgas je regelaar overbrugt, zodat de volledige accuspanning ten goede komt van de motor. Volgens mij zie je dat tegenwoordig niet meer.


Als afsluiting nog een paar korte filmpjes, vandaag gemaakt, van de "Denker". Deze zijn nog met de messing schroef waar ik vandaag van ontdekte dat de bladen verkeerd om staan. Best kans dat ik met een goede 35 of 40 mm 3-blad, die inmiddels in bestelling zijn, al een leuke speedboost kan verwachten, en dat zonder extra verbruik, aangezien de huidige schroef voor een deel alleen weerstand geeft, door de onjuiste bladen...

20110910(111659)(2).mpg downloaden

20110910(111817)(2).mpg downloaden

Ik vind het mooiste om te zien hoe hij door, in dit geval zijn eigen, golven "stampt" en de vrij korte draaicirkel, ook op full speed. De besturing is erg direct, en je voelt meer "connectie" tussen de sticks en de reactie van de boot dan bijvoorbeeld bij mijn Dolly. Roer is trouwens niet meer het standaard holle roer, dat uit 2 vacuum gezogen helften bestond, maar een standaard Graupner roer, dat iets dunner is, en een groter oppervlak heeft. Ik moest daarvoor wel een stukje van de beschermbeugel om de schroef en roer verwijderen, maar dat had ik er graag voor over. Grappig genoeg hebben ze bij het origineel later ook hetzelfde gedaan, voordat de boot met pensioen ging, dus blijkbaar had de echte ook wat problemen met de standaard opzet. Het is ook een vrij scherpe, smalle boot, die graag rechtdoor wil blijven gaan, en bij mijn weten heeft het origineel ook geen boegschroef, die kan helpen.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat zij echt geen verkeerd vaar beeld heeft...
Lijkt mij aardig op schaalsnelheid..


De snelheid is op zich wat mij betreft ook wel prima, voor mijn gevoel ook beter dan de eerste proefvaart, een week geleden. Misschien moest de motor een beetje loskomen en de tandwielen zullen ook wat ingelopen zijn. En helemaal als ik bedenk dat dit met een, zoals nu blijkt, vrij ineffeciënte schroef is, die dus achteraf gezien alleen voor statische modellen was bedoeld, of degene die hem in elkaar heeft gesoldeerd niet wist wat hij aan het doen was, dan valt het me ook mee. Maar ik zou het nog mooier vinden als op volle snelheid de golven aan de boeg een beetje omklappen, zoals te zien op deze video van een Paul Denker van iemand anders:


Het lijkt trouwens alsof de boeg van deze "Denker" dieper in het water ligt, en dat dit ervoor zorgt dat de golven meer omklappen als de boot op volle snelheid vaart. Want qua snelheid lijkt de mijne vrijwel net zo snel. Als ik het me goed herinner mag de Paul Denker 3 kilo wegen, de mijne is 500 gram lichter. Ik zal de volgende proefvaart een extra accu erin leggen, dan komt er meteen 350 gram bij en zal de boeg dieper komen te liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent1979
@Jan, De Profi 40r kost maar 31 euro en dat bouwpakketje kost 24,95 ex verzendkosten (die vanaf duitsland 17 euro zijn)
Dus tel uit je winst.,
Grtz Vincent,

Mijn buurman zoekt nog een regelaar voor in zijn Banckert, De Profi 40r lijkt een goede optie, maar ik kan deze nergens vinden voor 31 euro. Weet iemand waar?

Frank.
 
Da's een mooi filmpje... Ik lees dat je al flink aan het experimenteren bent geweest. Van het speedschroefeffect in de achteruit was ik niet op de hoogte. Dan is het met wedstrijden varen wel lastig. M'n schip is dubbelschroefs. Dan heb je van dat effect geen last. Zou een (sturende) straalbuis je kunnen helpen voor meer controle?
 
Laatst bewerkt:
Da's een mooi filmpje... Ik lees dat je al flink aan het experimenteren bent geweest. Van het speedschroefeffect in de achteruit was ik niet op de hoogte. Dan is het met wedstrijden varen wel lastig. M'n schip is dubbelschroefs. Dan heb je van dat effect geen last. Zou een (sturende) straalbuis je kunnen helpen voor meer controle?


Inderdaad, toen ik de boot voor de eerste keer varend had, zo'n 20 jaar terug, merkte ik dat met die speedschroef je achteruit alleen kon kiezen tussen een flauwe bocht 1 kant op, of wat scherper dezelfde kant op. Recht achteruit varen was gewoon niet te doen, of je nu weinig of geen toeren maakte. Een Graupner standaard 3 blad schroef had dat minder, maar had te weinig spoed om de juiste snelheid te bereiken. Dan moest er een 50 mm of groter onder, en een 45 mm is echt max, anders loopt de schroef tegen de bodem. De "Dynamic" 3-blad schroeven van Robbe waren een mooie gulden middenweg, wel een stuk meer spoed en stuwkracht dan de Graupner 3-blad, maar niet het extreme wiel-effect van de speedschroef. Ik kan alleen die schroeven momenteel nergens meer vinden, zullen wel ergens onderin een doos zijn beland, dus ik heb een paar nieuwe besteld.

Een straalbuis zou waarschijnlijk wel helpen, maar ik vaar tegenwoordig geen wedstrijden meer, en het origineel heeft dat ook niet. Ik kan met de huidige setup in ieder geval recht achteruit, en misschien zelfs wel een flauwe bocht de andere kant op maken dan waar de schroef het schip heen trekt, en dat is voor recreatief varen meer dan genoeg. De wendbaarheid vooruit is prima, ik kan op volle snelheid ongeveer binnen ca 2 bootlengtes draaien, zoals je op de filmpjes (je bedoelde toch 2 twee stuks uit een paar berichten terug, en niet die Youtube video?) kunt zien. Deze rompvorm is echt erg goed bedacht destijds, met een beetje zijwind blijft hij door de kiel goed recht, maar toch goed te besturen. Ik kan me nog wel herinneren dat ik tijdens wedstrijden een slalom gewoon op volle snelheid deed, en daar al wat seconden winst pakte. Al mijn schepen hebben hun charmes, maar de "Denker" is wel met afstand het schip dat in het water mij het meeste voldoening schenkt om te mogen besturen omdat hij zo lekker reageert op de sticks.
 
Laatst bewerkt:
Hallo indoorvlieger,

Bij het bekijken van je filmpjes vielen mij 2 dingen op:

De snelheid vind ik erg mooi. Vooral als je voor ogen houdt dat het origineel ook "maar" 16 knopen max voer.

Het geluid van de tandwielen viel me eigenlijk ook direct op en in de herinneringen van mijn model van de Paul Denker had ik dit ook totdat ik ( met hulp van pa ;-) ) met meerdere tandwielen ben gaan proberen totdat het geluidsniveau acceptabel was. Bij mij hielp vooral het teflonvet enorm met het aan de onderzijde dicht maken van de vertragingskast.
 
Hallo indoorvlieger,

Bij het bekijken van je filmpjes vielen mij 2 dingen op:

De snelheid vind ik erg mooi. Vooral als je voor ogen houdt dat het origineel ook "maar" 16 knopen max voer.

Het geluid van de tandwielen viel me eigenlijk ook direct op en in de herinneringen van mijn model van de Paul Denker had ik dit ook totdat ik ( met hulp van pa ;-) ) met meerdere tandwielen ben gaan proberen totdat het geluidsniveau acceptabel was. Bij mij hielp vooral het teflonvet enorm met het aan de onderzijde dicht maken van de vertragingskast.


Hallo Frans

De snelheid zal inderdaad dicht bij de schaalsnelheid liggen. Maar ik mis een beetje de omklappende golf aan de voorkant, dat zou het vaarbeeld echt perfect maken. Dus zoals op deze foto van het origineel:

72c7e76c7d.jpg


Maar het zou kunnen dat ik daarvoor wat gewicht moet toevoegen, mijn "Denker" is met 2.5 kg een halve kilo lichter dan wat Graupner ooit in gedachten had. En als ik naar video's van andere modellen kijk, liggen ze ook iets dieper. Zoals eerder gezegd, dat ga ik nog eens proberen, en misschien dat het dus niet eens sneller hoeft om dat te bereiken.

Wat betreft de tandwielen, alles is nu nog ongesmeerd. Vooral omdat ik nog met de schroef aan het experimenten ben, en dan helpt het niet als het tandwiel op de schroefas lekker ingevet is. Dat Teflon vet gaat er zeker op komen, maar ik had niet gedacht dat de tandwielkast dicht maken aan de onderkant ook veel zou uitmaken. Ik dacht dat het geluid via de schroefas op de romp werd overgebracht, en de askoker akoestisch van de romp ontkoppelen is niet bepaald eenvoudig. Maar een kapje aan de onderkant op de tandwielkast zetten is nog wel te doen.

Heb je trouwens je "Denker" nog?
 
Hallo Frans

De snelheid zal inderdaad dicht bij de schaalsnelheid liggen. Maar ik mis een beetje de omklappende golf aan de voorkant, dat zou het vaarbeeld echt perfect maken. Dus zoals op deze foto van het origineel:

Maar het zou kunnen dat ik daarvoor wat gewicht moet toevoegen, mijn "Denker" is met 2.5 kg een halve kilo lichter dan wat Graupner ooit in gedachten had. En als ik naar video's van andere modellen kijk, liggen ze ook iets dieper. Zoals eerder gezegd, dat ga ik nog eens proberen, en misschien dat het dus niet eens sneller hoeft om dat te bereiken.

Wat betreft de tandwielen, alles is nu nog ongesmeerd. Vooral omdat ik nog met de schroef aan het experimenten ben, en dan helpt het niet als het tandwiel op de schroefas lekker ingevet is. Dat Teflon vet gaat er zeker op komen, maar ik had niet gedacht dat de tandwielkast dicht maken aan de onderkant ook veel zou uitmaken. Ik dacht dat het geluid via de schroefas op de romp werd overgebracht, en de askoker akoestisch van de romp ontkoppelen is niet bepaald eenvoudig. Maar een kapje aan de onderkant op de tandwielkast zetten is nog wel te doen.

Heb je trouwens je "Denker" nog?

Ik zou eerst eens 250 gram toevoegen. Als het goed is past dat precies onder de schroefas en het houten plankje. Als je de onderkant dichtmaakt houdt dat het geluid van de vertragingskast een beetje tegen maar wat, dacht ik, vooral hielp is dat de romp niet meer als klankkast fungeert.

ps: deze al gezien ?

Komplettsatz "Paul Denker" , M 1:20 - Modellbau-Lädchen

Ja, ik heb mijn Denker nog. Het was mijn eerste bootje en staat nog steeds op de kast.
 
Laatst bewerkt:
Hey Indoor,

Werd mij van de week even op gewezen dat de prijzen van graupner omhoog zijn gegaan, de 40r kost nu rond de 40 euro, Was vorige week nog 31.....

Grtz Vincent.
 
Ik heb een 2e accu die 265 gram weegt, die ga ik als extra gewicht gebruiken. Is ook nog een beetje nuttig gewicht, en dan komt het extra gewicht ook meer naar voren dan wanneer het onder de schroefas komt. Als ik kijk naar het begin van mijn eerste filmpje, dan zie je dat de boeg bij stil liggen vrij hoog in het water ligt. Extra gewicht op de plek van de accu's zal de boeg meer naar beneden laten zakken.


Er zijn hele mooie detail setjes voor de Denker te krijgen, ook geëtste naamplaten dacht ik, etc. Maar om die echt tot zijn recht te laten komen zou ik mijn boot flink onder handen moeten nemen, want het verfwerk is wel voor verbetering vatbaar, de kabels van de verlichting liggen deels in het zicht, etc. Wel heb ik van eBay een setje metalen looproosters, omdat het niet helemaal goed is gegaan met de stickers in de gangboorden. De blanke lak die ik erover aanbracht bleek de stickers op de lossen, zodat de opdruk wat werd uitgeveegd. Ter hoogte van de opbouw heb ik ze zelfs volledig verwijderd, het zag er niet meer uit. Met die metalen strips kan ik dat mooi verbergen, en tegelijk wat detail toevoegen. Maar het vaarbeeld komt op de eerste plaats.

Is jouw "Denker" dan nog wel "zeewaardig" of inmiddels meer statisch model?


Edit: hier is een link naar de geëtste onderdelen: http://shop.modellbau-kaufhaus.de/modules.php?warp=artikel&id=1012 en http://shop.modellbau-kaufhaus.de/modules.php?warp=artikel&id=1013

Zelfs het instrumentenpaneel zit bij die 2e set, voor de finishing touch.


@Vincent: aha, dan hoef ik me niet raar te voelen dat ik hem voor 41 euro bij Quartel heb besteld. Toen ik las dat hij meer dan een tientje goedkoper te krijgen zou zijn, baalde ik even, maar dat blijkt dus niet nodig. Als het goed is hem ik hem morgen of uiterlijk overmorgen in huis. Voordat ik de regelaar ga omzetten, ga ik dan eerst eens meten hoeveel volt de huidige maximaal, zonder motor, op de motordraden zet. Kan ik het verlies vergelijken met de Profi 40.
 
Laatst bewerkt:
Als het gewicht voorin niet helpt, kan je op de boeg een stripje ABS plakken als "sprayrail". Hebben onze Schnellboote ook, en dan heb je zeker weten een omklappende boeggolf...
 
Roel, bedankt voor de tip, maar ik wil de boeg wel mooi glad houden. En ik weet dat het kan zonder dit truukje, de paar video's die er van het model op internet rond circuleren, laten dat zien. Ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
 
Heeft iemand nog tips over dat Teflon-vet? Zijn er merken die beter zijn dan anderen, of is het allemaal 1 pot nat, eh... vet?
 
Back
Top