Als je kunt solderen, dan is deze regelaar zeker een overweging waard:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC
Dan heb je er drie (of vier, afhankelijk van waar je shopt) voor de prijs van een Graupner Profi 40 (het zal bést een goede regelaar zijn, maar de prijs...)
Een regelaar met een relais is niks mis mee.
Groeten, Jan.
Er is op zich niks mis met de huidige regelaar, alleen is het er eentje van meer dan 20 jaar terug, dus de destijds gebruikte transistoren zullen een stukje meer verlies hebben dan de huidige. Ook zal de pulsfrequentie een stuk lager liggen dan de 1Khz die tegenwoordig het minimum is, dus je hebt gewoon een minder fijngevoelige regeling. En hij kan het vermogen gewoon niet goed aan. Wat ik al zei, hij is ontworpen voor maximaal 8A of zo, en na een minuutje of 5 op wat hogere snelheid varen wordt hij zo warm dat de neutraalstand verschuift, en de motor blijft doorlopen met de stick neutraal. Vandaar dat ik toch een iets sterkere regelaar wilde.
Met een Graupner Speed 600 BB 12v op 10 tot 12 volt heb je gegarandeerd een speedboot. Zeker als je er een een Graupner speedschroef 40mm tot 42mm met een spoed van 1.6 op zet. De speedsproef heeft een beter rendement dan de rabousch. Een wijsheid uit mijn verre verleden bij de HMBC in Den Haag... en de clubbladuitgaven... etc
Met een reductie van 1 op 3 of 1 op 4 zit je dan met een perfect rendement.
68% is voor een borstelmotor al redelijk netjes. 72% is zowat het maximaal haalbare voor een can-motor? Hogere rendementen alleen bij bostelloze motoren.
Ik heb in mijn opzet de Speed 14,4 BB genomen (5 polig). Daar heb ik me toen rot naar gezocht, want die worden reeds lang niet meer gemaakt. De 12v ging gewoon te hard. De 12v BB (5 polig) hebben zowat het zelfde vermogen als de onverwoestbare 2 euromotor van Mabuchi de RS550-PF.
Ik vaar op 7.2V en de Paul Denker weegt 2,5 kg met accu's, dus een speedboot zal het niet snel worden. De huidige Multispeed 7022 motor zou volgens Graupner een onbelast toerental van 20600 toeren hebben bij 9.6V. Ik vraag me trouwens wel af of ze daarbij niet in de war zijn met de Hydrospeed 7022, daar verwacht je eerder zo'n hoog toerental bij dan bij een set die gemaakt is voor een situatie dat de schroef volledig onder water zit.
De 600 BB Turbo 12V komt maar tot 17200 toeren bij 12V, met een maximaal rendement van 77%, dus op 7.2V zal dat een stuk minder snel draaien, vermoed ik.
Een speedschroef wil ik eigenlijk vermijden, al heeft die het hoogste rendement. Ik heb gemerkt dat je daarmee namelijk niet meer recht achteruit kan varen. De spoed van de bladen is zo hoog, dat je een erg sterk wieleffect krijgt. Ik had eerst een 42,5 mm 2 blad eronder, maar heb die toen vervangen door een 3-blad "Dynamic" van Robbe, dat is een schroef die qua spoed tussen de gewone- en de speedschroeven in zit. Daarmee had ik in de oude situatie (op 6V) een goede snelheid, maar kon ik ook recht achteruit varen, zodat een hindernisparcours goed te doen was. Bij 1 hindernis moest je recht achteruit varen in een U-vormige haven, met een schakelaar op de "bodem" van de U, die je moest zien aan te raken zonder de kanten te raken. Eerst had ik een 40 mm Robbe 3-blad, en later een 45 mm die ik zelf had afgetopt naar 42 mm. Ik kan die schroeven nu nergens meer vinden, dus heb ik een 35mm en 40mm besteld, omdat bij de nu lagere vertraging (2:5 op 1) de schroef meer toeren ging maken.
Ik heb er momenteel een merkloze 3 blads 35 mm messing schroef onder, waarmee de snelheid aardig is. Ik heb trouwens vandaag ontdekt dat er waarschijnlijk iets mis is met die schroef. Van achteren gezien staan de bladen namelijk iets bol, terwijl je zou verwachten dat ze hol moeten staan. Lijkt erop dat het dus een sierschroef is en de bladen verkeerd om erop zijn gesoldeerd, die dus voor een deel vooral weerstand geeft, ipv stuwkracht...