Beginnen met modelvliegen.

Goede nammidag heren.

Na heel wat wikken en wegen staat men besluist vast om met modelviegen te beginnen.
Ik zocht al lang een hobby/bezigheid waar een beeje techniek/uitdaging achter zit + ik sleutel graag aan dingen. ;)
Dus ik denk dat ik met rc heli vliegen wel veilig zit.

Nu ik ben geen nieuweling in rc , heb toch zo'n 1 jaar met rc cars bezig geweest, maar dat was wat saai, geen uitdaging.(tamiya, kyosho, HPI.)
Rc cars is niet hetzelfde als heli's, rc cars vliegen niet, of ja soms wel. :cool:

Maar omdat ik in het hele heli gebeuren wel nieuw ben kom ik hier vragen of ik met de volgende setup wel kan beginnen met vliegen:

Ik ben namenlijk van zin om een trex 450 sport aan te schaffen.
+
Futabe afstandbediening t8 fg 2.4ghz + ontvanger.
+
Storm 11.1V 2500mAh 28C LiPo Battery Pack
Multi Charging Cable for Li-Po Charger
Walkera GA005 Li-Po Charger (2 to 3 Cells)
Storm 7.4V & 11.1V Li-Polymer Balance Charger
Dial Pitch Gauge

ook nog wat klein prul zoals een bag voor de heli + afstandbediening.
gereedschapskoffer etc.

De charger en die lippo's zijn van het merk storm, niet zo bekend maar valt later nog wel te upgraden denk ik zo.
Ik ga vooral buiten vliegen, binnen heb ik niet zo veel plaats.

Heb ook een rc simulator gekocht, ofja, ik moet alles nog bestellen...
Vliegsimulator Easyfly 3 Gamecommander
Om dus als ik bezig ben met de heli in elkaar te steken dat ik op de pc eerst wat kan oefenen voor ik met het echte werk begin.
Slim of niet slim?

Het merk align is dat een bekend merk?
Zodat als ik stukken heb, ik het in een normale modelbouwwinkel kan kopen.

Zo, zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie ?

Mvg,
Name AKA sven.
 
Laatst bewerkt:
Welkom in dit onderdeel!

Probeer voor je heli een losse 3 amp bec mee te nemen. Ga je nodig hebben

Verder, Als je even gegoogled had, had je het antwoordt op je align vraag geweten...

Die tas, daar kun je bter een koffer van maken.
Die hebben ze voor de 450, werkt goed en je kunt hem tenminste gewoon op de achterbank gooien

Lader, persoonlijk denk ik dat je dat niet goed doet..
Probeer te kijken naar een lader van een goed merk, zeg bv een ultramat oid
Liefst 1 met een schermpje waar je op kunt zien wat je erin geladen hebt..

Lader is 1 van de belangrijkere dingen, aangezien een slechte lader meerdere batterijen kan slopen voor je erachter bent
De ultramats balanceren tegelijk tijdens het laden..
 
Hoe kan ik zien welke bec ik nodig heb?

bec= brushless regelaar ?

Bec = battery liminating circuit

Oftewel, het pakt stroom van een accu, en maakt er ontvangervoeding van
In de regelaar zit er ook 1, maar die is niet toereikend
 
Mooi, dat bestel ik dan ook mee.

Maar heb je veel verschillende BEC's ?
Ik vindt namenlijk maar 1 op de website waar ik alles bestel.

Namenlijk:
Castle Creations BEC high performance switching regulator
MAX INPUT 25 VOLTS. (6S).
OUTPUT 5.1 VOLTS (USER SELECTABLE 4.8 TO 9 VOLTS IN 1/10TH VOLT INCREMENTS).
PEAK OUTPUT CURRENT UP TO 10 AMPS.
CONTINUOUS OUTPUT CURRENT OF 7 AMPS WITH < 12 VOLTS INPUT, UP TO 5 AMPS WITH <24 VOLTS INPUT.

Heb ook al gelezen dat in je ESC en BEC kan zitten, mag je dan wel een externe BEC aansluiten ?
 
Wat je nu hebt, is overkill...
3amp bec is zat

De bec in de regelaar zet je buiten werking door de rode draad uit de servo stekker te halen.
De bec zelf steek je dan in een vrij kanaal of in de batterij ingang
 
wanneer is er dan wel een externe bec nodig?

+ kan die 10A bec schade aanbrengen ook al heb je maar 3A nodig zoals Student zegt.
 
Mijn persoonlijke ervaring is dat de interne bec gewoon niet voldoet.

Hij trekt het wel, dat is het punt niet.
Alleen de bec (is een apart circuit in de regelaar) en de regelaar zelf produceren beiden warmte. Op mijn 450 heb ik het wel eens getest, interne bec aangesloten en even gehooverd met wat gekke uitspattingen.
De regelaar kon ik niet eens aanraken zo heet werd hij.
Na de externe bec te hebben aangesloten (en de interne buiten werking) bleef de regelaar gewoon koud.

Laatst bij een leerling van me precies hetzelfde gemerkt, regelaar kwam na normaal hooveren gewoon heet uit de lucht (en dat kwam niet door een lage throttleinstelling..)

Hij zal voor genoeg mensen een tijd voldoen, maar persoonlijk hou ik er niet van als mn spullen echt heet worden.
Ook omdat het dan een stuk korter meegaat..

een 10 a bec zal niets beschadigen, het is alleen overkill. Vergelijk het met een benzinetank, als je een grotere in een auto hangt gebeurt er niets met de motor, je sleept alleen meer gewicht mee. en je hebt ruimte zat om er eens een stuk of wat lschijnwerpers op te zetten :mrgreen:
alleen even op je uitgangsvoltage letten, als je hier 6 volt van maakt moet je opletten dat de andere componenten hier ook tegen kunnen (lees, kijk de staartservo na of hij dit kan hebben)
 
Laatst bewerkt:
Name, wat nuttige elektro links, FAQs, tooltjes, gerangschikt van beginner tot ervaren, besparen jou (en ons :mrgreen:) veel vragen en minstens een kapotte accu, kapotte regelaar en kapotte motor. Niet alles tegelijk lezen, te veel, beetje koppensnellen en krenten uit de pap pikken. Als je maar weet waar je wat kunt vinden indien nodig.

Koop een goede multimeter/Watt-meter, scheelt je een keer een kapotte motor, regelaar of accu. Aanschaf betaalt zichzelf zeker terug.

Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Modelvliegen, electro
&
-> Accu's en laadtechnieken

Get a current/Watt-meter :)

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die !!! (bespaart minstens een accupakket en/of lader)
Magische getallen voor elektro piloten (bespaart je minstens een motor en/of een regelaar)

Get a current/Watt-meter :)

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer E-Flight Forums

Get a current/Watt-meter :)

* Several Wiki's
E-flight Wiki's

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* Wiring
Battery/BEC -> receiver -> servos/controler
System wiring diagrams
LiPo pack and balancer connectors:
LiPo pack and balancer cable wiring

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Choosing a power setup
Magische getallen voor elektro piloten
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums
How to choose a power system - RC Groups
Beginners Guide to Motor and Prop Selection, notably post #368
Get a current/Watt-meter :)

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation (sticky)
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, corresponding number of servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors WattFlyer Forums
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D


ps "Get a current/Watt-meter": copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, ik vindt geen antwoord op de volgende vraag.

Hoe merk je dat je accu bijna leeg is ?
Kwestie van dat ik nog veilig kan landen of valt het spel gewoon uit de lucht ?
 
Hmm, ik vindt geen antwoord op de volgende vraag.

Hoe merk je dat je accu bijna leeg is ?
Kwestie van dat ik nog veilig kan landen of valt het spel gewoon uit de lucht ?

Als jij je regelaar correct instelt zal hij echt niet uit de lucht vallen. Als je dit juist instelt op het juiste voltage zal de regelaar het spul gaan 'knijpen' zodat jij doorkrijgt, "Oh oh, landen!".

Maar persoonlijk vlieg ik op een timer..
 
Daarom moet je een lader hebben met een scherm, wat aan kan geven hoeveel mah er terug in de accu geladen word

Als dat meer is als 80% verziek je de accu
Dus, bv in een 1000 mah accu mag je maar 800 mah ontladen
Eerste keer 5 minuten vliegen, mah opschrijven en delen door 5
Dan heb je verbruik per minuut, die 800 delen door dat getal en je weet hoelang je max mag vliegen.

Als je wacht tot de regelaar gaat knijpen, zit je veeeeeeel te ver onder de spanning van de accu ( dode accu in no time) en je crasht er een keer mee
 
welkom,

De keuze voor een Align 450 is prima, als beginner is het eenvoudiger om met grotere helis te leren vliegen, echter crashen met grotere helis is echter weer een stuk kostbaarder. De grotere helis, 500, 550, 600 zijn een stuk stabieler dan de 450 Klasse.

Wat betreft de externe BEC; helemaal NIET nodig, deze zit namelijk geintergreerd in de ESC van Align die bij de heli geleverd wordt. En anders koop je een 30 A ESC met geintergreerde BEC van 3-5 A

Veel plezier met je "nieuwe" hobby en de mooie spullen die je gaat aanschaffen!

Grt. ETienne
 
Mijn persoonlijke ervaring is dat de interne bec gewoon niet voldoet.

Hij trekt het wel, dat is het punt niet.
Alleen de bec (is een apart circuit in de regelaar) en de regelaar zelf produceren beiden warmte. Op mijn 450 heb ik het wel eens getest, interne bec aangesloten en even gehooverd met wat gekke uitspattingen.
De regelaar kon ik niet eens aanraken zo heet werd hij.
Na de externe bec te hebben aangesloten (en de interne buiten werking) bleef de regelaar gewoon koud.

Laatst bij een leerling van me precies hetzelfde gemerkt, regelaar kwam na normaal hooveren gewoon heet uit de lucht (en dat kwam niet door een lage throttleinstelling..)

Hij zal voor genoeg mensen een tijd voldoen, maar persoonlijk hou ik er niet van als mn spullen echt heet worden.
Ook omdat het dan een stuk korter meegaat..

een 10 a bec zal niets beschadigen, het is alleen overkill. Vergelijk het met een benzinetank, als je een grotere in een auto hangt gebeurt er niets met de motor, je sleept alleen meer gewicht mee. en je hebt ruimte zat om er eens een stuk of wat lschijnwerpers op te zetten :mrgreen:
alleen even op je uitgangsvoltage letten, als je hier 6 volt van maakt moet je opletten dat de andere componenten hier ook tegen kunnen (lees, kijk de staartservo na of hij dit kan hebben)


Je maakt mij NIET wijs, dat een ESC warm wordt zodra je de interne BEC gebruikt. De interne BEC levert slechts enkele amperes, terwijl in dit geval een 450 klasse heli motor wel 20-25 ampere trekt. De warmte wordt dus veroorzaakt door de hoge stroom door de FET's van de ESC en NIET door die paar amperes door de spanningsregelaar lopen van de geintergreerde BEC!
 
Dan heb je bij deze de last op je genomen om uit te leggen hoe mijn bevinding dan zo kan zijn :mrgreen:

Dat ding komt ALTIJD koel tot koud de lucht uit..
Enigste keer dat ik hem niet langer dan 1 sec vast kon pakken was dus nadat ik de BEC een keer had aangesloten..
Interne bec buiten werking, externe aangesloten en alles was weer prachtig koel.

Volgens mij kan ik in die test niet veel fout doen, in mijn optiek is de redenatie dan ook niet fout.
Waarom het in theorie zo is heb ik me niet echt mee bezig gehouden, ik weet alleen dat het zo is.

Dat dit stroomtechnisch een raar verhaal is kan best, maar dit is wat ik zie.
Dus of ik doe iets fout met de interne bec, of dat ding verstookt werkelijk zoveel warmte..
bij de weg, een helimotor in een 450 kan wel degelijk 40 A trekken, afhankelijk van de vliegstijl
 
Het lijkt mij redelijk aannemelijk dat Student gelijk kan hebben:

Wie zegt dat die interne BEC van het zelfde kaliber is als het ESC gedeelte?

Ik heb geen flauw benul van electronica, maar ik weet wel dat een MOSFET heel wat minder warmte genereert dan een gewone transistor. wellicht is het BEC circuit wat "conventioneler" dan het ESC circuit, en genereert die 3A ontvangerstroom dus ook meer warmte dan die 25A motorstroom?

Gewoon een losse gedachte....

Groet, Bert

PS: ik zeg dus niet dat het zo IS, alleen maar dat het volgens mij, zomaar zo zou kunnen zijn...
 
Daarnaast, in de originele align 450 zit een 35 amp regelaar met een 2 amp BEC.

En ik vermoed dat je die tot de volle 100% benut als je en beetje hooverend de sticks roert.
 
Back
Top