Servo weigert af en toe te sturen of terug te sturen.

Ik heb een Conrad GT2 2,4ghz zender en ontvanger, een eZrun 60A BL regelaar en een Traxxas 2075 digitale servo.

Het volgende doet zich sinds gisteren voor:

Soms als ik stuur dan blijft de servo in de gekozen uitgeslagen stuurstand staan. Niets helpt dan behalve de servohevel met de hand bewegen. Ik heb geprobeert de zender in en uit te schakelen, aan de bekabeling frutselen, de stekker uit en weer in de ontvanger doen niets helpt.

Als de servo ''vast'' staat dan reageert hij ook niet op stuursignalen van de zender. Dus je hoort hem niet brommen en je ziet hem ook geen pogingen doen om in beweging te komen. Maar als ik hem dan even een handje help dan gaat hij direct weer naar zijn gevraagde uitslag. (dus middenstand of stuurstand, ligt eraan wat ik op de zender doe)

De enige gelukte diagnose om het probleem te reproduceren is sturen, die stand vasthouden en dan de zender uitzetten. Dan blijft het de servo ook zo staan.

Raar probleem. Ik ga vanavond nog het e.e.a. doormeten met mijn Fluke, zit ook een oscilloscoop functie op dus ik ga ook de pulskabel maar eens meten als ik om sturing vraag.
Maar misschien heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad en kan me direct met de neus in de goede richting zetten!

Wat zal het zijn....
RX defect,
BEC probleem?
Kabelbreuk
slecht contact ergens in de servo
TX probleem (lijkt me niet, maargoed)

In het kort: Helluup! :D
 
Je kan proberen even een andere servo in de wagen te zetten om te kijken of die het wel doet. Als die het namelijk wel doet is je servo stuk. Ik had het probleem dat mijn stuur servo heel erg trilde en raar deed maar dat lag aan de zender die was stuk. Je kan misschien ook nog even met de kabel prutsen.. maar ik denk zelf dat je een kapotte servo hebt omdat je hem moet helpen om hem naar zijn oude positie te krijgen.
 
Doormeten is een term die amateurs gebruiken. En een impuls als je om sturing vraagt? Nee, er is altijd een impuls.

Probeer eerst maar eens een andere servo, liefst van een ander type of merk. Soms willen een servo en een ontvanger niet goed samenwerken.
 
Dit is inderdaad de servo. Deze heeft een motor met een defecte ankerwikkeling. De motor stopt dan precies op de plaats, waar de defecte ankerwikkeling wat moet gaan doen. Even een zetje tegen de stuurhevel en hij doet het weer. Soms een hele tijd, meestal stopt-ie meteen weer.
 
Deze servo heeft wel vanaf het begin af aan veel getrild. Hiervoor had ik de 2056 van traxxas erop, die trilde nooit. Maar die was ook niet digitaal geloof ik.... De 2075 heeft het wel een maand goed gedaan voordat hij niet meer wilde terugsturen. Ik heb alleen nog een andere oudere Traxxas servo liggen, geen digitale, die ga ik vanavond ook eens proberen.

Ik hoef hem trouwens ook maar een heel klein stukje te verzetten en dan pakt hij weer. Gaat om millimeterwerk!
 
Corrien je was me net voor,

Kan het ook zijn dat de aansturing naar de wikkeling ergens een slecht contact heeft en nog belangrijker, kan je daar bijkomen.... Heb nog nooit de rotor en de pcb van een servo live gezien...
Ik zal het beestje vanavond eens opereren.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt met een gerust hart vergeten, dat je daar wat aan kunt doen. Het zal trouwens wel een klokanker motor zijn en daarmee krijg je niet alleen problemen met het motortandwiel (dat op de as zit geperst), maar ook met het achterdeksel, waarin de koolborstels cq slepertjes zitten. Gewoon niet aan beginnen dus.

Als de servo nog maar 1 maand in gebruik is, zal er nog wel garantie op zitten. De garantieperiode is binnen Europa 24 mnd.
 
reparatie kosten of tijd overschrijden de waarde van de servo.

Een los contact komt ergens vandaan.
99% is op printplaat gesoldeerd en behoorlijk g kracht bestendig.

Het kan ook heel goed zijn dat je je servo te zwaar belast. Hierdoor gaan servo;s ook nog al eens kapot. Ik zou dan ook adviseren om te kijken of je servo wel zwaar genoeg is voor het werk.

als ik je plaatje zie vermoed ik dat het om een 1/10 truggy gaat. De klappen en kracht die op zo'n servo komen zijn niet misselijk.
 
Plaatje is achterhaald :wink:

Hij zit op een TA-05 en dus power genoeg:

Modulation: Digital

Torque: 6.0V:
125.0 oz-in (9.00 kg-cm)

Speed: 6.0V:
0.17 sec/60°

Weight: 1.59 oz (45.0 g)

Dimensions:
Length:
2.17 in (55.1 mm)
Width:
0.79 in (20.1 mm)
Height:
1.50 in (38.1 mm)

Gear Type: Plastic
Rotation/Support: Dual Bearings
 
waarop baseer jij dat 9kg voldoende is?
en werk je ook echt op 6V of op 5V?

op 5V is je koppel vaak al weer een stuk minder.
de levensduur van de servo vaak weer een stuk langer.
 
Mijn BEC geeft 5,9zoveel Volt. Een moment van 5,kg/cm was al standaard op mijn oude Rustler. Dus ik neem aan dat 9kg/cm meer als voldoende is voor onroad?!
 
Een defecte ankerwikkeling ontstaat zelden of nooit door overbelasting, maar is als regel een mechanisch mankement.
 
De motor had inderdaad een zwaar punt in de rotatie. Servo gepakt, richting de prullenbak gedraaid en geworpen. RAAK!

Tijd voor een nieuwe. Thanks heren!
 
Haha ,
Straks heb je een tandwieltje nodig of een huis van een servo en heb je niks .
Een kapotte sevo hoort in het kapotte servo bakje met een kruis er in gekrast zodat je weet dat hij stuk is .

Je wilt niet weten hoeveel er word gerepareerd door het slopen van een oude servo.
 
Dat was figuurlijk, hij ligt op de plank, uit elkaar ;)
Ben wel goed maar niet gek!

Iemand nog tips voor een betaalbare vervanger? Kosten maximaal 35 euro??
 
Back
Top