Staverse Jol van statisch naar een varend model

Heren,
Dat is wel hogere wiskunde. :confused:

ROER
Het is mooi dat er een kleine roerservo gebruikt kan worden.
Als de servo kracht te berekenen is lijkt me dat wel nuttige informatie, maar als een schatting of ruime aanname ook kan voldoen is mij dat ook prima.
Zelf dacht ik de roer"verlenging" aan de onderkant ook een stukje naar voren door te laten lopen. Is dat wat je bedoeld met een balansroer?

KIEL
De kielen onder de modelzeilboten die ik gezien heb zitten meestal in het midden van de romp, maar ik begrijp dat ook hier belangrijke verschillen te berekenen zijn.
Zelf dacht ik t.z.t. het opgetuigde model (is dan al zo goed als klaar) op gevoel en kijkend naar het model de plaats van de kiel te bepalen. Door de kiel met een klem tijdelijk vast te zetten en zo het juiste zwaartepunt te bepalen kom je een heel eind. Althans dat dacht ik, maar als het te berekenen is dan graag.

Welke gegevens zijn er nodig om deze zaken te berekenen?
 
Als de servo kracht te berekenen is lijkt me dat wel nuttige informatie, maar als een schatting of ruime aanname ook kan voldoen is mij dat ook prima.

Meer zal het ook niet zijn, elke suggestie dat het nauwkeurig is zou zelfoverschatting zijn.
Als je de globale afmetingen van het roer (in aanzicht vanaf de zijkant) en de maximale uitslag (graden verdraaiing van de helmstok) kunt geven kan ik wel een ruwe schatting maken.

Wat betreft de kiel gaf Harm al aan dat daar aan de praktijk getoetste "vuistregels" voor zijn. Geef hem even de tijd, dan komt hij daar wel mee.

Groet,

Ad
 
dat ligt wat gecompliceerder
Lijkt mij dat het ruim binnen de marge blijft als ze in deze vuistregel het hebben over 9 tot 15%.

Het gaat hier over een RC model met een 1op1 water dichtheid.
Het is geen Whitbread race jacht.:rolleyes:
 
Pfffffffffff flink wat informatie, maar of het me al helemaal duidelijk is weet ik nog niet. Ik heb nog geen idee wat met de beschreven informatie kan worden berekend of kan worden bepaald. Zal de de link met de informatie die daar vermeld staat nog eens goed moeten lezen.

Eerst maar even wat maten en een foto van het roer en eventuele verzonnen vergroting van het roer oppervlak. Ik hoop dat dit een positief effect op de besturing van de Jol zal hebben.

Het zwarte gedeelte van het roer is aan de onderkant 8cm en staand 6,5cm. De uitbreiding onder het roer is aan de onderkant 11cm en staand 3 cm.
De maximale roer uitslag is mij nog niet bekend. Wat kan je bereiken met een servo? Is 45 graden per richting een normaal aantal graden?

Ad, als je nog een andere foto wilt kan dat ook.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ad, als je nog een andere foto wilt kan dat ook.

Nee hoor Joost, dit was uitstekend bruikbaar. Het onderwater gedeelte schematisch overgenomen:

full


Blauw het oorspronkelijke roer, rood het extra stuk. Hiervoor vindt ik:

Oorspronkelijke roer
oppervlakte A = 55,2 cm², zwaartepuntsstraal r₀ = 3,6 cm

Uitgebreid roer
oppervlakte A = 88,2 cm², zwaartepuntsstraal r₀ = 3,2 cm

Met een grove schatting kom ik voor het benodigde roerkoppel M op (nou even niet schrikken, valt best wel mee):

Oorspronkelijke roer:

M = 10 (v sin α)² N cm

Uitgebreid roer:

M = 14 (v sin α)² N cm

Hierbij is v de vaarsnelheid in m/s en α de hoek die het roer maakt met de langsas (α = 0 is "recht zo die gaat").

Voor bijvoorbeeld een vaarsnelheid van 5 km/h (= 1,39 m/s) en een roerhoek van α = 45° (sin 45° = 0,5 √2) wordt het roerkoppel dus:

Oorspronkelijk roer:

M = 10 (1,39 x 0,5√2)² = 9,6 N cm

Uitgebreid roer:

M = 14 (1,39 x 0,5√2)² = 13,5 N cm

Ik heb geen ervaring met servo's, maar naar wat ik ze snel even gezien heb moet dat wel kunnen. Maar vergeet niet dat het met het kwadraat van de snelheid gaat, dis twee maal sneller is een vier maal groter koppel.

Als je er nog problemen mee hebt, hoor ik het wel.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bekende Towerpro 9g heeft een trekkracht van 1.6 kg/cm max. Dat zou dan net kunnen, als je niet sneller gaat dan 5 km/u.
 
Het wordt me al een heel stuk duidelijker.
Het klopt dat plaatjes meer zeggen dan woorden.

De binnenkant staat nu geheel in de epoxy.
De servo wordt besteld en bekijk nu hoe de lijnen vanaf de winch naar de zeilen moeten gaan lopen. Deze zou ik het liefst onder het dek aanbrengen maar dat zal betekenen dat de spanten een flinke inkeping moeten krijgen om een doorvoer te maken. Tevens moet ook aan de bereikbaarheid van het geheel gedacht worden.

Ben ook begonnen om de buitenkant flink op te schuren.
Voor er met botenlak geverfd kan worden moet dan alle oude verf er vanaf?
 
Nee het is geen boenwas.
Ik zoek wel de uitstraling van de Jollen toen ze nog als vissersschepen gebruikt werden. Dus uiteindelijk een matte lak? of juist half mat?
De oude houten Jollen (1:1) werden met behulp van katoen en pek waterdicht gemaakt. Maar helemaal zwart wil ik mijn Jol niet maken.

Mijn model is nu onder de waterlijn zwart en boven de waterlijn alleen geverfd met blanke :?: lak :?:.

Het boek wat via de link van WimG te verkrijgen is, heb ik gedownload en is zeer leerzaam al had er van mij wel iets meer over de bootjes zelf in mogen staan. Wel veel oude foto's en zoals al eerder aangegeven zeggen plaatjes vaak meer dan woorden.

De roerservo is besteld.
 
Ik volg hem ook Joost en bijzonder leuk project.
Zelf heb ik nog een klein Opduwertje staan die ikzelf ooit eens 20 Jaar geleden gebouwd heb die ik ook bestuurbaar wil maken
Laat dat bootje nu precies de goede maten hebben zoals de schaal van mijn Skutsje ;)
We spreken elkaar

Harold.
 
Het duurde wat langer dan ik zelf dacht maar eindelijk weer eens wat voortgang te melden.
Het nadeel als beginnend modelbouwer is dat je geen "voorraad" aan geschikt materiaal hebt en het is soms lastig de juiste spullen in huis te halen. Verder moet er soms wat langer nagedacht worden over de problemen die je gaande het project tegen komt.

Om de bereikbaarheid onder het voordek te verkrijgen heb ik de bovenste dekdragers gewijzigd, zodat de winch, ontvanger en accu straks bereikbaar zijn.
full

en verder heb ik besloten om de oude 3,0 mm eiken dekplankjes niet meer te gebruiken. In plaats daarvan komt er een dek van 0,4mm vliegtuigtriplex, wat de bereikbaarheid verder moet verbeteren.
full


Ik wil proberen om d.m.v. een geprinte foto van het dek de oude uitstraling van het dek terug te laten komen. De geprinte foto lijm ik met watervaste houtlijm op het vliegtuigtriplex en werk het af met blanke lak.
Ik ben dit met een klein stukje aan het uitproberen.
Als er nog tips zijn dan hoor ik dat graag.

Hallo Harold,
Leuk dat je dit item ook volgt en het zal vast wel een uitdaging zijn om de opduwer RC te maken. Wel een hele leuke combinatie het Skûtsje en de opduwer, dit heb ik ook bij Dik gezien heb. Ik zal een foto van de combinatie opzoeken en hier plaatsen. - Al gevonden:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
JA! Een tip voor je dek.
Er zijn er meer, deze schieten me zo even te binnen:
Voor alle gevallen geldt: "echte" plankjes gebruiken voor je dek. Dat is (bijna altijd) mooier. Zeker in deze schaal.
- lijm als naad tussen de planken een zwarte draad.
- lijm als naad tussen de planken zwart karton met de dikte van het karton tussen de planken. Op zijn kop bouwen (de "bodem" wordt dan vlak) en het uitstekende karton later wegschuren. (Je schuurt dus de achterkant/onderkant vlak)
- Tussen de planken sicoflex smeren (een zwarte lijmachtige pasta) als naad.
- Je dek uit 1 deel maken en de "planken" er in tekenen met een potlood

Er zijn ongetwijfeld nog meer methodes. Ik zou je toch voorstellen het idee van een "echt" dek met "echte" planken te overdenken.

In ieder geval: succes met je dekje.

Wim
 
Allereerst aan iedereen de beste wensen voor 2012 en veel bouw/zeil plezier gewenst.

Eindelijk weer een update.
De afgelopen spaarzame vrije tijd me bezig gehouden met het waterdicht maken van de romp. Mijn eerdere werkzaamheden om aan de binnenkant met glasweefsel en epoxy de romp waterdicht te maken is door de vele spanten niet 100% gelukt.
Daarom heb ik de romp aan de buitenkant toch ook maar voorzien van glasmatjes en epoxy.
Onder de waterlijn een 160 grams glasmat en een tweede laag epoxy met 15% zwart pigment door de epoxy (werkt prima).
Boven de waterlijn een 50 grams glasmat en ook een tweede laag epoxy zonder pigment zodat de houten romp duidelijk zichtbaar blijft.

Het resultaat was voor een eerste keer dat ik een romp met epoxy bewerk best redelijk. Ik had alleen verwacht dat het wat minder bobbelig zou afwerken, dan nu het geval is. Waarschijnlijk de tweede laag te dik opgebracht of het moet beter verdeeld worden?
Om de oneffenheden weg te werken de gehele romp glad geschuurd, zodat de bobbels weg zijn. Daarna afgewerkt met zijdemat transparante lak. Hierdoor ben ik de hoogglans uitstraling van de epoxy ook kwijt en dat is wat ik zocht.

Ondanks de prima tips van Wimg ben ik toch aan de slag gegaan om mijn idee van het fotodek te proberen. Over het proef fotodek (geprint op glansend fotoprinter papier) ben ik best tevreden. Ook hier heb ik epoxy gebruikt met een toplaag van zijdemat transparante lak. Helaas ben ik tijdens het plakken van de foto vergeten van het midden uit te gaan :oops:, maar omdat het toch om een proef gaat is dat niet zo erg. Doordat het dek uit een geheel bestaat is het vrij eenvoudig te verwijderen om bij de techniek te kunnen komen.

Ik moet de foto's nog maken en als daar op wat van deze werkzaamheden te zien is zal ik ze plaatsen.
 
De foto van het fotodek is gemaakt en ziet er niet onaardig uit.
full

Onder deks is de zeilwinch geplaatst en dmv de koperen buisjes komt het touw naar de zijkanten en loopt het langs de zijkanten naar achteren. Zoals je kunt zien bij de koperbuis is het achteraf (van Statisch naar Varend) aanbrengen van wijzigingen niet eenvoudig de bereikbaarheid laat zeer te wensen over. Het lukt wel maar achteraf zijn er genoeg herstelwerkzaamheden nodig.
full

Verder is het roer vergroot zodat het model hopelijk goed zal reageren.
full

Zoals je ziet is het onderste gedeelte van het roer te verwijderen. Een stukje zwart tape op het gat van de moer en je ziet er geen moer ;) meer van.

De volgende uitdaging is het plaatsen van de roerservo en het ook nog laten werken van het geheel zonder dat je er van buitenaf te veel van ziet.
Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende uitdaging is het plaatsen van de roerservo en het ook nog laten werken van het geheel zonder dat je er van buitenaf te veel van ziet.

Ik wacht met spanning op je oplossing die ik zeer zeker ook zal kunnen gebruiken op mijn onderlosser.(en Schetland)
 
Na enig speurwerk ga ik voor de oplossing zoals beschreven op de site van MiniSails - bouw - "Een onderdeks roer bediening - voor een aangehangen roer"

Link: Een onderdeks roer bediening - voor een aangehangen roer -

Uiteraard zal het op punten aangepast moeten worden voor mijn model. Bijvoorbeeld kan de servo en roeras bij dit model niet in elkaars verlengde geplaatst worden, omdat ik de servo niet zichtbaar wil hebben.
De servo moet dus ook onder het "achterbankje" geplaatst worden.
Dus dat wordt nog even puzzelen.
 
Back
Top