maken cockpit hercules

  • Topicstarter Topicstarter christophe
  • Startdatum Startdatum
C

christophe

Guest
hallo,

ik ben bezig met het maken van een hercules c 130 vliegtuig, de romp en de vleugels zijn bijna af( in piepschuim gesneden) maar ik vroeg me af hoe ik de cockpit moet maken, aangezien mijn romp en vleugels beplankt worden met 1 mm balsa is dit onmogelijk om een cockpit te maken in piepschuim te maken en dan te beplanken.

heeft er iemand een andere sugestie?
ik heb net gehoord dat je dat eventueel kan doen met een soort van papier dat je op het piepschuim plakt en dan wat fijn kan schuren en dan lakken. klopt dit?

alle hulp welkom,
groeten.
 
Misschien kan je een positive mal maken van massief hout en dan een soort plastic eroverheen smelten.
 
Ik had de neus gewoon met wat licht glasweefsel gelamineerd en vervolgens de cockpit gespoten.
 
Ik las jaren gelden een stukje over een kampioen die een cockpit maakte van een lege pet-fles. Neem een zo helder mogelijke lege fles. Knip de bodem en hals eraf en knip hem in de lengte open. Nu krijg je een mooi vlak stuk plastic. Maak een positieve mal van de cockpit (liefst hout) en houdt daarbij rekening met de dikte van het plastic. Verwarm de oven op 50 graden en leg het plastic op een doek op een vlakke plaat. (Probeer eerst hoelang voor het zacht wordt.) Zodra het plastic slapper wordt de doek uitnemen en het plastic over de mal leggen. Dan met een dikwandige half opgeblazen grote ballon aandrukken en het plastic sluit om de mal. Kost je misschien een paar flessen voor het resultaat goed is, maar je hebt wel een hele mooie glazen koepel. Spuiten en klaar. De resultaten die hij liet zien waren super.
 
ron alders zei:
Ik las jaren gelden een stukje over een kampioen die een cockpit maakte van een lege pet-fles. Neem een zo helder mogelijke lege fles. Knip de bodem en hals eraf en knip hem in de lengte open. Nu krijg je een mooi vlak stuk plastic. Maak een positieve mal van de cockpit (liefst hout) en houdt daarbij rekening met de dikte van het plastic. Verwarm de oven op 50 graden en leg het plastic op een doek op een vlakke plaat. (Probeer eerst hoelang voor het zacht wordt.) Zodra het plastic slapper wordt de doek uitnemen en het plastic over de mal leggen. Dan met een dikwandige half opgeblazen grote ballon aandrukken en het plastic sluit om de mal. Kost je misschien een paar flessen voor het resultaat goed is, maar je hebt wel een hele mooie glazen koepel. Spuiten en klaar. De resultaten die hij liet zien waren super.
Zodra je PET verwarmt, krimpt het naar z'n oorspronkelijke afmetingen. De methode is: Opensnijden van de bodem, dan de mal IN de fles, heatgun erop en krimpen maar. Dat werkt wel. Als je de fles openknipt krimpt het alle kanten op behalve de goede, daar helpt niets tegen. Het klinkt alsof het hier over ander materiaal gaat....
 
ik heb de methode van Bruno zojuist geprobeerd voor een cockpitkap voor een kleine tucano en na zes 2liter flessen hebb ik hier dus een hele mooi kap liggen


de mal had ik vorige week al gemaakt en belangrijk is dat je de mal goed strak in het materiaal vast zet je moet het zeker opvullen met rest hout. ik heb ook gemerkt dat het belangrijk is dat dat het hout aan de onderkant een stuk uitsteek achter de mal anders trekt het plastic niet mooi strak om de achterkant van de mal

het beste resultaat kreeg ik met de 2liter flessen freeway van de Lidl..deze zijn al een stuk dunnen van zichzelf en daardoor wordt je kap zelf ook niet dik en zwaar.

thanks voor de tip!!

groet,


vincet
 
Vinze zei:
Belangrijk is dat je de mal goed strak in het materiaal vastzet. Je moet het zeker opvullen met rest hout. Ik heb ook gemerkt dat het belangrijk is dat dat het hout aan de onderkant een stuk uitsteekt achter de mal, anders trekt het plastic niet mooi strak om de achterkant van de mal.
Het beste resultaat kreeg ik met de 2liter flessen freeway van de Lidl..deze zijn al een stuk dunner van zichzelf en daardoor wordt je kap zelf ook niet dik en zwaar.
Vincent, sorry dat ik de details niet had vermeld. Maar je hebt ze inmiddels zelf ontdekt, zie ik.... Ik bracht hiervoor meestal 2 l. mineraalwaterflessen mee uit Engeland, want ik had zulke hier nog nooit gezien. Maar dat schijnt nu ook geen probleem meer te zijn, hoewel... is dat soms van die vieze, gesuikerde frisdrank :schrik: waar je het over had?
 
@Vinze: Freeway flessen zijn dus toch ergens handig voor, want er valt niet uit te drinken! als zo'n fles nog een beetje vol is kreukt ie in je handen door onder zijn eigen gewicht! EDIT: overigens, in freeway flessen zit zo'n vloeiende lijn in de zijkant, hoe heb je dat opgelost? :|

@Bruno: freeway is inderdaad "vieze gesuikerde frisdrank", maar ik prefereer de naam Cola ;)
 
bruno het is idd die zoete suikerzooi. alleen de 7-up variant is nog een beetje te doen al zeg ik het zelf

de strepen in het materiaal trekken op zich best wel strak alleen ze blijven nog wel licht zichtbaar in de uiteindelijke kap... voor de toepassing van mij kan het er mee door.

ik heb er net nog snel even eentje gemaakt en er wat foto;s van gemaakt. totale tijd was ongeveer 5 minuten.

image002.jpg

men neme 1 fles freeway drink (leeg) en 1 mal (balsa)

image003.jpg

snij de bodem uit de fles en maak hem geod droog

image005.jpg

image006.jpg

de mal met de vulstukjes, de onderste planken zijn express een stuk langer gelaten zodat het materiaal zich goed strak om de mal kan trekken. doe je dit niet dan komt de achterkant van de kap een centimeter naar buiten toe.

image007.jpg

duw de mal met de vulstukjes zovermogelijk in de fles. (de fles mag het beste is als de fles al ovaal wordt hierdoor. )

image009.jpg

plaats het geheel in een hete oven (260 graden)

image011.jpg

blijf kijken hoe het materiaal zich strak trekt om de mal zodra dit naar je zin is het geheel uit de oven halen.(tip gebruik handschoenen)

image012.jpg

snij de kap ruim los.

image013.jpg

dit blijft er over

image014.jpg

en zo ziet het er uit op een tucano (het geheel moet nog getrimt worden)

een voordeel van deze methode boven het vacuum trekken is dat je een mal van balsa kan gebruiken omdat ern niet al te grote krachten op komen te staan.... en je kan het gewoon thuis doen natuurlijk zonder een vacuumbak te bouwen.

hoop dat het leerzaam was...

groet,

vinze
 
Prachtige fotoreportage! :D

Mijn tips:

Niet in de oven, maar met de verfstripper, je hebt zo meer controle over het proces- je kunt binnen een fractie van een seconde de warmtebron weg halen. En plaatselijk nog wat na-krimpen indien nodig.

Nadat de kap op maat is, even mat schuren met 400, of liever: nog fijner.

Na de montage en het spuiten van de kleurlagen, de blanke (2k) toplaag over alles (ook de kap) spuiten. de cockpit wordt weer glashelder, en......zonder krassen of strepen. :D

En dat ziet er dan zo uit:
WK%202kl.jpg


Suc7,

Bruno
 
Jullie hebben het nu wel over een plastic cockpitkap, maar hoe moet ik dat voor me zien op een piepschuim-romp van een IMA (?) C-130? :roll:
 
Mijn idee:

Maak een gipsmodel en gebruik dat als vorm voor het plastic. Dit na fabricage in de juiste stukjes snijden en monteren....
 
Foto van het model:
c130.jpg

Nogmaals: ik zie niet in wat je hier met plastic mee kan....lamineren met epoxy/glasweefsel en de cockpit gewoon spuiten, lijkt mij veel eenvoudiger...maar dat ben ik. :roll:
 
die flessen krimpen inderdaad heel aardig :) Ik heb een gips mal in zo'n fles gestoken en gewoon boven het gas gehouden. Lekker draaien en het resultaat was erg goed. Fles was niet eens droog ;) hierdoor kwam er lichte bubbeltjes maar die trokken wel weg. Dit is een super makkelijke en goede manier om kapjes te maken voor micro heli's, cockpitkapjes, wheelpants enz. echt details krijg je er niet in, maar dat is dan ook niet zo belangrijk ;)
 
IK heb dit weekend ook zitten pielen met pet en een balsa mal, en idd als je fles maar groot genoeg is werkt het prima. Ik volg ff bruno, met de verfbrander kan je beter en sneller doseren dan een oven (maar ook te snel gaan btw...burn) . Het schuren van de kap met daarna blanke lak is een supertip, werkt idd perfect!.

[post285]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

ik ben bezig met het maken van een hercules c 130 vliegtuig, de romp en de vleugels zijn bijna af( in piepschuim gesneden) maar ik vroeg me af hoe ik de cockpit moet maken, aangezien mijn romp en vleugels beplankt worden met 1 mm balsa is dit onmogelijk om een cockpit te maken in piepschuim te maken en dan te beplanken.

heeft er iemand een andere sugestie?
ik heb net gehoord dat je dat eventueel kan doen met een soort van papier dat je op het piepschuim plakt en dan wat fijn kan schuren en dan lakken. klopt dit?

alle hulp welkom,
groeten.

Als ik het goed begrijp, je wilt de neus sectie in vorm brengen/afwerken (en niet een transparante cockpitkap maken).

Je kan inderdaad gewoon krantenpapier met sterk verdund houtlijm aanbrengen en daarna mooi gladschuren.

Hiervoor moet je eerst de gewenste vorm van stevig schuim (XPS) maken. Daarna strookjes papier met verdunde houtlijm aanbrengen. Hiervoor moet je ouderwetse witte houtlijm (geen pur-lijm, oid) sterk verdunnen met water. Na het drogen kan je de boel fijn schuren en afwerken.
Bij het aanbrengen hoef je je geen zorgen te maken om plooien en rimpeltjes. Tijdens het verdampen van het water trekt alles weer strak. Ik zou wel het schuim vormpje massief laten tot alles goed gedroogd is, want anders trekt het scheef. Later kan je het evt. gedeeltelijk uithollen.

Succes, Sinan
 
Back
Top