Taxi Cup II Elektro

Dat is een prachtig ding maar niet te vergelijken. Hij is veel groter, vliegt ook met een 18" prop. Dat gaat natuurlijk veel beter dan 13,5", die 18"is veel efficiënter. En blijkbaar kan die 390 gram van die motor ook voorin een Rascal. In een Taxi Cup II gaat dat niet lukken ben ik bang. doe je het wel dan wordt hij denk ik rond de 3200 gram en dan kun je nog die grote prop niet kwijt :(
 
M'n Calmato weegt 3200 gram. Gecertificeerd Was ooit zwaarder.
De stuwkracht volgas is dan net iets meer dan 1/1... want hij klautert gestaag door tot aardig recht omhoog.. op een 11x7"

Rascal is een lichtere kist, grotere span, maar de vleugels zijn nauwelijks groter.
In de aan de Rascal gerelateerde berekening kan ik uit komen op 1/1 en hoger aan statische trekkracht.

Als ik de Scorpion zou nemen, 4S 50000, kom ik uit op een voorlopig opgeteld gewicht van 2550 gram op 4S. Prop 14x10. Statische trekkracht van 3644 gram overtek van de prop op 1885 gram? toerental 7249 en een pitch van 110,5. Vliegtijd 7 min vol gas, vliegduur gem. 11.8 halfgas iets van 23,5 min.

Een grotere prop kan alleen als je natuurlijk de pootjes hoger zet.
De Rascal vliegt al met een .40 tweetakt... is de vleugelbelasting ook wat lager...

Ik heb de configuratie uit 1994 ingevoerd in het Brantuas Motor Calc orakel.
Das is dan nog de fraaie ARC Taxi Cub...

Keller 40/6 16S Sanyo 1700SCRC (NiCad sub-c?). Men gaat daar nog uit van 100 watt per kilo... naar ik lees liever iets meer... komen er wel...
Bij 16 cellen 1970,3 gram statische stuwkracht.
Propspeed 75,2 km/h, prop rpm 8271.

Een Sanyo 1700 weegt omgerekend 53,5 gram x 18 maakt 856 gram
Keller weegt 360 gram... regelaar iets van 30 a 40 gram?... totaal 1256 gram...

Ik brows te veel in dat boekje!... Lees hier dat gemiddeld 80 km/h (d.Knoppers...) voor een hoogdekker moet worden gerekend...

Morgen verder!
 
Ga er morgenavond even op verder turen...

Da boekje over die "Getriebes" is best wel grondig... staan aardig wat formuletjes in... pré spreadscheetsheet werk.

Een hoogdekkertrainer vliegt alhier in het boekje tussen de 10 en 20 m/s (x 3,6 voor km/h) is dus tussen 36 en 72 km/h!
Die vliegsnelheid is gerelateerd aan de profiel diepte...aha!

Wel... je moet ergens beginnen... zei thans wat versnippert... Met die wetenschap heeft Frank straks een prachtige aandrijving... (ik ook)

Maar die Raaskallert moet ook niet te snel... dan vergeet ie straks in de lucht dat z'n vleugels ook nog mee moeten...

Allemaal de schuld van die Oosterburen die zo nodig met hun sleepboten moeten vliegen...
 
Laatst bewerkt:
Hyperion motoren en regelaars met een 's' in de type-aanduiding worden door Scorpion Power System geproduceerd.
Hyperion 'zit' ook in Denemarken, shop met prijzen:
http://www.hyperion-eu.com/

Je kunt natuurlijk ook voor een buitenloper met reductie gaan, de TM 350 Superman, geen idee of er een versie voor jou bij zit. Helaas biedt Torcman geen zelfwikkel motorkits meer aan:
www.torcman.de


superman2a.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik volg het even niet meer. We hebben het nog steeds hier over toch?

Ik heb een taxi cup staan, ....
gaat deze dus ook elektrisch worden. Het wordt geen sleepkist dus kan hij met minder vermogen toe..

Vanwaar dan dat gezoek naar extreme trekkracht en prestaties :confused:
Verder, die rekenprogramma's....heel leuk maar zéér betrekkelijk. Ik meet alles met een goede Amperetang en meet vrijwel altijd extreme verschillen tov de rekenprogramma's (30 tot 80% meer stroom dan berekend bijvoorbeeld)
 
Extreme vermogens? Idd pas op de plaats... het was niet de vraag van Frank.
Maar het grappige is dat een spannende set-up de vliegduur van een brandstoffer ruimschoots kan overtreffen.
Je bij electromotoren zulks een ruime keuze hebt, die je in brandstofland niet (meer) hebt. Maar dat maakt het dan ook meteen lastig en iedereen wil een eenvoudig antwoord op z'n vraag om met gerust hart en vertouwen in z'n kist naar het veld te stappen.

Een ander voordeel is dat je tevoren een raming maakt, daar op inkoopt en kalibreert met de randmeetapparatuur die je in je omgeving hebt en wellicht nog een paar propjes voor de omstandigheden. In plaats van een grabbeldepot aan accu's, propellers, regelaars en een velletje papier om je bezindingen op te noteren ;)

Meten is weten. Vaak kan ik ook Ron niet volgen om dat hij zo goed in de materie zit en ik niet. Baas boven Bas. :mrgreen:

En zo kan het zijn dat je Taxi motor of heel efficieënt draait of juist heel onzuinig? Dat je een motor hebt met eenr lelatief laag rendement zoals de al wat langer meegaande e-Flite .46 met 79%? Een Scorpion haalt bijna 90.9% in de opgave.

Doch er ook andere goed presterende zijn die betaalbaar blijven en je de gewenste prestaties voor jezelf kan uitstippen. Dussss... als je daarop kan afstemmen is dat prachtig? (vermits data voor handen)

En als je dan wat hebt gevonden... volgen hele volks stammen dat op, plezier hebbend aan dat specifieke receptje.

Alles binnen het kader van sport en spel hoor, het is geen hals zaak en... binnen grenzen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Your wish is my command...
Het onlinecalculatieorakel heeft gesproken :teacher:

Op 4S, kan ook op 5S.
Turnigy Plush 60, rond 66 gram, Lipo 4S 5000 mAh 25C (naar wens) weegt 605 gram. e-Flite .46 290 gram.
De hele set-up weegt dan zowat 961 gram. Klaar! En dat vliegt gewoon.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kijkt waarschijnlijk naar flugzeit 17 minuten, maar dat is (denk ik) 17 minuten vol gas. Daarmee kun je waarschijnlijk 3 kwartier boven blijven. Ik zou er 1 stapje grotere prop op zetten (13,5x6,5.....). Het leuke van elektro is dat je niet aan toerentallen gebonden bent zoals bij een brandstofmotor. Als je wat minder gas geeft gaat het nog steeds prima.
 
Kan de resolutie van de tang zijn? De regelaar die je over belast (warmte) of dat de data die Himodel geeft, niet kloppen, dat het rekenmodel in de sheet niet klopt of anders benaderd. Dan zijn er nog andere calculators voor een vergelijkende inschatting?!

Dat het liert als een bezetene moge duidelijk zijn.

Wat was nu je vliegduur vol gas... en je gemiddelde relax-vliegtijd?
 
De tang is een dure van Graupner, die vertrouw ik eigenlijk wel.
Ik heb het bij mijn Spatz nog veel extremer gemeten; bijna de dubbel stroom van wat berekend was (57A in plaats van 32A of zoiets....)
Ik weet in ieder geval zeker dat de accu erg veel uitmaakt. moderne, nieuwe accus leveren véél meer dan wat oudere.

vol gas stop ik na 3 1/2 tot 4 minuten, dat klopt dus heel aardig.
Rustig rondtokkelen doe ik niet zo vaak maar het is zeker meer dan 20 minuten.
 
Slechtere accu's een hogere stroom? Verlies door afgifte?
Ik begrijp iets niet.
Kan me wel voorstellen dat je de gewenste amperes niet haalt. Zoals m'n labvoeding (25ah) niet in staat is op een oude Simprop Max Drive rond te sjorren... hmmm... vertel! :)

Ik had het sheet nog openhangen in de browser... met die motorwaardes.
Daar heb ik wat aan het Ohm getal bijgesteld. Van 0,015 (wat ik random heb ingevoerd) naar 0,0063 Ohm...
Dan kom ik wel aan de 73 amperes?

Hmmm wat lager in het veld op de site van Himodel lees ik... 900kv Ohm 0,023... tegenstrijdige specificaties...
 
Laatst bewerkt:
Net andersom, nieuwe accu's (zeker van nieuwere generaties) leveren beduidend méér dan de oudere types.
 
Uiteindelijk weet je toch niet wat het wordt.

Een kleine motor moet er hard aan trekken en zal minder rendement hebben. Nou bespaar je op gewicht maar dat is denk ik te verwaarlozen.

In die calculatie staat ook het optimale werk gebied/ de stroom maar hier zal je voor lange vliegtijden nooit op zitten. Dus ruim er onder. Dit is wel weer een keuze om bv een kleinere motor te nemen Die dan in verhouding dichter op zijn maximale rendement draaien.

Makkelijkste is een goede motor kopen. Dan kan je er meer van op aan dan een chineesje. Maar persoonlijk doen mijn chinese setupjes het beter op de club dan de leden die merkge*l zijn.

Laag RPM, grote prop haal je het meeste uit. Die 10.000+ rpm lijkt mij dan weer aan de hoge kant, Nou is dat natuurlijk wel weer voluit. Zeg dat je 6.000 draait om normaal rond te fladderen dan zit je wel weer goed.

Over oud elektro.
Die 100W/Kg toen is niet dezelfde als die van nu. Rendement is veel beter. De motor maar ook de propellers aangezien je een veel grotere prop kunt draaien bij gelijk vermogen.

En juist bij brandstof is het een relatief kleine prop bij hoog toerental en werkgebied is eigenlijk heel klein waar hij optimaal presteert.

Al met al, plak er een motor op en je vliegt al snel die 45min.
Als voor voluit 17min wordt opgeven kan je met efficiënt vliegen zeker een uur in de lucht blijven.

Ik heb nu een vleugeltje voor FPV (800gram 110cm span. Dat motortje van 106gram zat in een eigenbouw e-telemaster 120 span en 3s4500mA daar was zeker 45min mee haalbaar op 1000gr vlieggewicht.

Dat motortje hebben we nu een keertje met zuinig vliegen terug gerekend op 4A gemiddeld met een 8x4,5 Cam folding prop.
Terwijl de Telemaster met een 9x4,5APC-e de stroom vol gas 30A was.

Grofweg kan je met 50W/kg makkelijk rondje blijven vliegen.

Als je er mee gaat slepen moet je hoe dan ook ruim over hebben. Dan zou ik persoonlijk voor á 300W/Kg gaan en á 10% motor gewicht t.o.v. je model dan zit je eigenlijk altijd goed.
 
Frank,
Na nog wat speurwerk ben ik nog het een en ander tegen gekomen in diverse draadjes. Draadjes hier op het forum.. bijdragen van Dennis en Arjan en anderen

In het Calmato trainer elektrodraadje wat ik al eerder heb genoemd...
[85593] buitenloper-keuze-voor-calmato

Dan hier iets interessants... waar ik zelf blij mee was dat te lezen.. want die Hegi Burda Piper Cub hangt hier in goede staat aan het plafond als sierobject... Dezelfde motor die Arjan in zijn Taxi Cub II heeft... maar dan onder minder prestatiedruk... M'n Piper heeft nu een APC E 13x8...
[post103]

In dit draadje nog wat bevindingen over de bovengenoemde motor...
bm3520-7-670kv-dat-wat-2

Hier een draadje met de Franse slag... over een Graupner Monsun met een Scorpion (wel iets prijziger motor maar zeer hoge rendement van 90% te halen)
Graupner Monsun - Forums aéromodélisme et modélisme - Aeromodelisme.orG > Communiquer > Forums de l'aéromodélisme et modélisme (vertalen kan via Google)

Vergelijkbaar in profieltype en vleugelsnelheid. Forumlid Sleurhutje en Snijders hebben meen ik Monsun's. Je kan daar ook nog even kijken en een bruikbare setup overnemen.
Die topsnelheid tegen de 100 km/his niet eens zo belangrijk... daar is het vleugelprofiel niet voor bedoeld.

In mijn boekje over de borstel-electromotoren met reductie, las ik dat de vleugelprofieldikte van de Taxi Cub 12% is? Voor hoogdekkertrainers'.. (in deze voor gevorderden als rolroertrainer in te delen?) vliegen volgens het boekje goed bij 16 m/s = 57,6 km/h. (De Rascal heeft een dikte van 11,3% en valt onder de zelfde snelheidsrange)

Door al het gespeur ben ik inmiddels op een goede keuze gekomen...
Denk dat zodra ik al het spul binnen heb een Raaskallend 40 draadje opzet.
Zomaarweer?
Groet Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top