Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Als je het op een helikopter wil gebruiken zijn er dus risico's aan verbonden, je kan het doen maar dan zou ik sowieso weer beginnen met een flink trainingskruis en een plek waar niets of niemand in de buurt is tot je het onder de knie hebt. Daarnaast even oefenen in een sim op FPV helivliegen.

Ik hou het zelf iig lekker bij Vliegtuigen en de quadcopter :) (voor FPV dan ;) )
 
Laatst bewerkt:
Same here. Helicopters omdat ik gefascineerd ben en blijf door de mechanische techniek. En een glider voor fpv...
 
Vraagje.. Het verbaasde mij en trouwens volgens mij ook wat anderen dat je op de HK401B je gain zo laag moest.. Nu vind ik in een artikel de volgende stelling

The HK401B operates in two modes, with gain at 0-50% you are in rate mode, at 51-100% you will be in heading hold mode.

Weet iemand hoe dat nu zit??
 
Da's gek. We waren van mening dat 0 tot 100 HH is en 0 tot -100 rate. Vlieg ik dan in rate? En waarom is de heli dan stabiel?
 
Als het lampje op de gyro brandt, dan staat hij in HH mode. Ik vindt het ook een vaag verhaal.

Op de 9X staat nor 48%, en werkt het zoals het hoort. Ga je naar 30% dan gaat het lampje uit, en dan heb je ook geen gyro beweging, ga je lager, dan blijft het lampje uit, en gaat de gyro weer enorm werken. Ga je voorbij 0%, dan gaat hij in de avcs mode (lampje uit) en dan bij -30% heb je weer geen bewegingen,.. :rolleyes:
 
Net getest met de DX6i en het lijkt erop dat HH begint bij 50,5%. Heb ik nou met de KDS zender dan al die tijd in rate mode gevlogen?? Snap er niks van. Ik vind op Google bakken artikelen die de gain hebben staan van 19% tot 39%. Die vliegen dus blijkbaar in rate.. Vond nu een artikel dat je met de DX6i moet beginnen rond de 65-70%. Ga ik dan maar proberen dan..
 
De brushless mod is bijna af. Omdat ik de Mosfet van de tail verbrandt had heb ik ook de Fet-mod gedaan. Nu nog wachten op een ander frame (canopy pen afgebroken), en een nieuwe SR120 tail.

Hier wat foto's, excuus voor de kwaliteit, gemaakt met de telefoon,..




 
Nice! ben benieuwd hoe hij presteert. Wat heeft het in totaal gekost aan onderdelen?

Het vliegt heel goed,.. alleen de stock tail heeft ergens een tikje gehad, waardoor hij niet lekker meer draait. Beter op save, en een andere tail voordat ik weer een Mosfet verbrandt.

De kosten:
Bl setje 45,- , van Helidirect, waarvan de converter, en de esc niet goed werkte,..:(.
Een Steve-controler 15,-
Een 7A esc 7,-

En een hoop gepriegel om het gesoldeerd te krijgen,.. :D
 
Gyro verwarring opgelost. Bij de KDS en Futaba is rate mode van -100 naar 0 en naar +100 is headlock. Bij de DX zenders is rate van 0 naar 50 en daarboven headlock. Het heeft wat zoeken gekost maar dat was dus de verwarring ;)
 
Gyro verwarring opgelost. Bij de KDS en Futaba is rate mode van -100 naar 0 en naar +100 is headlock. Bij de DX zenders is rate van 0 naar 50 en daarboven headlock. Het heeft wat zoeken gekost maar dat was dus de verwarring ;)

Om alle verwarring te voorkomen: het signaal wat de gain stuurt is ruwweg een puls die varieert tussen 1 en 2 ms.
De gyro werkt bij 1 ms maximaal in rate mode, en bij 2 ms in maximale HH mode, bij 1.5 ms doet ie niks.
Bij Futaba is 1 ms -100%, 1.5 ms 0% en 2 ms +100%, bij Spectrum noemen ze 1 ms "0%" en 2 ms "100%".
0 bij dX komt dus overeen met -100 bij Futaba, 50 bij dX is dan 0 bij futaba, en 100 bij dX is +100 bij Futaba
Ofwel bij een dX is bij een instelling op de zender van 50%, de gain van de gyro NUL (gyro doet helemaal niks) ga je lager dan 50%, dan krijg je een oplopende gain van de ratemode, ga je hoger dan 50% dan krijg je een oplopende gain in HH mode. Hierdoor kan je heli bij bijvoorbeeld 40% toch al redelijk stabiel zijn en dat kan tot verwarring leiden over wat nou precies wat is, vooral als je verwacht dat bij een hogere waarde de gain hoger word en in de praktijk de gyro bij 45% slechter lijkt te gaan sturen (wat logisch is als je bedenkt dat je dan de gain gehalveerd hebt)

@ Emil: Leuk, ik hoop dat ik dan ook in het land ben!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Net getest met de DX6i en het lijkt erop dat HH begint bij 50,5%. Heb ik nou met de KDS zender dan al die tijd in rate mode gevlogen?? Snap er niks van. Ik vind op Google bakken artikelen die de gain hebben staan van 19% tot 39%. Die vliegen dus blijkbaar in rate.. Vond nu een artikel dat je met de DX6i moet beginnen rond de 65-70%. Ga ik dan maar proberen dan..

Bij KDS is rate mode -100 tot 0, HH 0-100. Echter bij spektrum is 0-50 rate mode en 50-100 HH. Hangt dus af van welk zender je hebt.
 
Eindelijk heb ik het pakketje ontvangen:

img0199zj.jpg
 
Heren,

waarom al die lampjes en zo bekijken?
dat is op iedere gyro zo'n beetje anders..

zet zender en heli aan, zet het spul op tafel.
leg de zender neer, en blijf er helemaal van af.
duw nu de staart een stuk opzij.

blijven de staartbladen in een andere hoek staan? = heading hold.
draaien de staartbladen op het eind van de beweging terug naar het 0 punt? = rate of normal mode.

Gain is verder niet belangrijk, die wisselt per heli. als hij met 1 % gain goed vliegt, moet je dat vooral zo laten en niet gaan prutsen aan het spul omdat een ander 20% heeft.
hij moet goed vliegen, dat regel met de gain (en dat afregelen is wel belangrijk)
Bij hoeveel gain hij goed vliegt is niet belangrijk.

Krijg je hem niet lekker vliegend, en kun je met de gain dit niet strak krijgen, dan heb je dus wel een probleem en moet je alsnog gaan sleutelen.
Maar niet sleutelen alleen om die gain hoger te krijgen..
dan moet je gewoon de aansturing een tandje naar binnen op de hevel zetten.
 
Back
Top