Nòg een BB Smit Rotterdam, maar van 1985

Ik ben tamelijk nieuw hier bij de 'bootjes' ;) daar om even het volgende als introductie:
In een korte periode waarin ik tamelijk beperkt was in mijn hobbies, omdat ik tussen 2 verhuizingen door in een gemeubileerd huis woonde, heb ik, in 1985 de bouwdoos en de beslagdoos van deze zeesleper gekocht, en ten dele gebouwd; de romp is tamelijk compleet, en een deel van de losse bovenbouw delen werden toen ook gemaakt. Dit is toen netjes ingepakt in een stevige doos, en nu, 6 verhuizingen later is het allemaal weer eens uitgepakt om ermee verder te gaan en af te maken als een werkend schip. Zó kwam het allemaal uit de doos: :)

IMG_2646.jpg


IMG_2653.jpg


IMG_2656.jpg


Ook ben destijds niet verder gegaan met de romp, omdat ik even niet wist hoe ik hiermee verder moest in verband met de keuze van de motoren, de besturing en de boegschroef, die ik ook graag werkend wilde maken.
Het is tenslotte mijn eerste model, en internet met alle opzoek mogelijkheden bestond nog niet.

Goed, ik heb me al aardig ingelezen de laatste weken hier, en heb veel informatie opgeduikeld; er blijven natuurlijk een aantal vragen, die ik in de volgende bijdrage zal stellen.
Ik denk dat sommige al wel eens eerder gesteld zijn, maar weet al dat er altijd ervaren bouwers zijn die hier leuk mee omgaan :worship:

Cor
 
Zo, dan nu een paar vragen:

Op dit forum wordt nogal eens geschreven dat je beter niet de schroefassen van Billing Boats kan gebruiken, maar andere, van Graupner of Robbe.
Nu wil ik graag weten waarop dat gebaseerd is, want ik kan deze assen toch niet echt slecht vinden: er zit heel weinig radiale speling op de messing busjes, en als je een voorziening maakt om er vaseline c.q. uierzalf in te spuiten, dan zouden ze toch ook waterdicht moeten zijn.
Natuurlijk, ze zijn niet uitgevoed met kogellagers, maar daar zou ik wel wat aan kunnen doen: een lagerkommetje draaien en op de buitenmantel solderen is geen punt, en ook lagers met een ID van 4 mm is geen probleem; wat wèl een probleem is, is het vinden van geschikte simmerringen, de kleinste die ik kan vinden, zijn voor een as van 6 mm; de BB as is 4 mm. Er is wel een alternatief om een O-ring te plaatsen, maar het lijkt mij dat een O-ring meer wrijving geeft dan een lip-seal. Waar haal ik zulke kleine lip-seals vandaan?
Hoe zijn de commerciële assen uitgevoerd? Heeft iemand een beschrijving of foto daarvan?

Motoren: Ik heb in deze sectie van het forum uitgevonden, dat voor een schip van dit formaat de volgende motoren het meest geschikt zijn, tegen geringe kosten:
De Graupner Speed 500 E 12V DEZE of de Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V DAAR

Dan de bijbehorende regelaar: ik stel me voor dat ik in eerste instantie een Graupner Navy 30R of een-15 R wil gebruiken, met de motoren parallel geschakeld; met de mogelijkheid om eventueel later een 2e regelaar erbij te kopen, om de motoren apart te kunnen bedienen.
Wat ik wel vreemd vind, is dat de regelaars veel duurder uitpakken dan de motoren :(

Derde puntje: de roerservo: ik dacht dat hieraan geen bijzondere eisen gesteld worden, en heb nog een oude Graupner C5007 liggen, die ik in de motorruimte wil opstellen; op deze plaats zit hij relatief hoog, en ik kan er altijd nog bij, want op die plaats zit de voorziening voor een luik
Zó dus ongeveer:

IMG_2648.jpg


Wat denken jullie hiervan? De motoren komen iets verder naar voren, zie de plaatsing van de schroefassen.

Tenslotte: ik ben geinspireerd door een bijdrage van "stoppel" HIER over het zelf maken van een boegschroef met een waaiertje (lepeltje ) en ben een beetje aan het zagen en solderen gegaan, dit wordt dan het huisje, maar meer daarover later.
Cor

IMG_2654.jpg
 
De assen van BB zijn gewoon bagger, de messing lagers zijn niet van goeie kwaliteit en vertonen teveel spelling,
Ik had ze er ook ingezet in mijn Smit maar kwam er heel snel van terug,
Heb toen voorzichtig de messing bussen eruit gehaald en vervangen met bronze bussen (dit omdat mijn schroefassen al verlijmt waren,)

De gewone borstelregelaars worden gewoon duurder omdat iedereen bijna tegenwoordig brushless gaat, kosten een stuk minder.
Als je nieuw te duur vindt is er altijd een optie om ze 2dehands aanteschafen,


Voor de rest, Mooi strak rompje heb je daar... :thumbsup:

Mvg Vincent,
 
De assen van BB zijn gewoon bagger, de messing lagers zijn niet van goeie kwaliteit en vertonen teveel spelling,
Mogelijk, messing is natuurlijk niet het beste lagermateriaal, maar als ik naar de plaatjes van alle Graupner assen kijk, dan ziet het er niet uit alsof daar wèl kogellagers in zitten. Omdat ik een draaibank heb, lijkt het mij beter om die BB as om te bouwen naar een as met 1 kogellager met simmering afdichting, dan naar een nieuwe as met sinterbrons lagers te gaan; qua kosten is dat voordeliger maar vooral technisch beter; èn het is weer leuk werk.
Maar worden op dit formaat boten dan eigenlijk wel kogellagers toegepast? En dan slechts aan 1 zijde, of aan beide zijden?
De gewone borstelregelaars worden gewoon duurder omdat iedereen bijna tegenwoordig brushless gaat, kosten een stuk minder.
Dat is begrijpelijk, maar 2 BL motoren in een bootje van nog geen meter is een beetje overdreven, toch? Bovendien, die BL motoren lopen gruwelijk hard, en dat is helemaal niet op z'n plaats hier, dacht ik.
Voor de rest, Mooi strak rompje heb je daar... :thumbsup:

Mvg Vincent,
Niet slecht voor een eerste product hè :D


@ raf: bedankt, weet je ook iets over de opbouw van een kogelgelagerde as? Optimaal, vanaf de schroef, lijkt mij: simmering, kogellager en aan de andere kant ook een kogellager.
Als ik slechts 1 kogellager toepas, zet ik dat dan bij de motor of bij de schroef?
Indien bij de schroef, dan natuurlijk de afdichting naast het lager (aan de waterkant ;) )

Cor
 
Hallo Cor,

dat brushless veel toeren maakt is natuurlijk een keuze qua motor, dat kan.
Zelf gebruik in voor de aandrijving van De Fairmount 2 roxxy motoren die 940 tpv draaien met een vertraging 3,3/1
fairmountalpineBB010.jpg

waarna er een kleine 4000 toeren overblijven......

Robert
 
Dat ziet er heel fraai uit: maar het zijn wel allemaal voor gesneden spanten,niet?
In de mijne moest ik alles lekker uitzagen.
En welke Roxy's zitten er in, want er is een hele serie van die motoren.

En wat voor schroefassen zitten hier dan in Robert?
Lijkt gewoon standaard BB?

Overigens, een kleine rectificatie op mijn eerdere post: natuurlijk gaan er geen 2 kogellagers in de schroefas, want dan moet het gat in de huid veel te groot gemaakt worden; dus 1 lager: binnen of buiten het schip?

En is er ervaring met O-ringen als afdichting van de schroefas?
Cor
 
Ik gebruik gewoon de assen die BB bij het pakket heeft gedaan, dit met een goed soort vet als afdichting lijkt me een prima oplossing.

Idd de Fairmount is een laser voorgesneden model ...

Robert
 
hallo cor

in schepen worden over het algemeen assen met bronze lagers gebruikt
een kogellager maakt de as veel dikker
heb in mijn 16 jarige boot een as met bronze bussen zitten en met vaseline /lanoline mengeling nog nooit problemen gehad in al die jaren
er zit zelfs geen lipring dichting op
gr raf
 
Dus als ik de messing bussen van de Billing assen vervang door brons, dan ben ik er, 'raf' ? Dat is dan maar een kleinigheid.

@ Robert: en die motoren dan?

Cor
 
Nog even wat:
Is het zinvol om een boegschroef aan te sturen met een regelaar?
Het kan natuurlijk heel eenvoudig electrisch met 1 servo en 2 micro schakelaars.

Ik denk dat ik voor de aandrijving voor 2 Bühler motoren ga; de boegschroef dan met een klein 12 volt motortje en een waaier; die kleine motoren draaien wel hoog in toeren, is dat een probleem met een lepeltje bij 16000RPM?
Cor
 
Dat is toch sinterbrons ?? Atans daar had Cor het over dat hij dat wou gebruiken,
OK, die lagerbusjes zijn gedraaid inmiddels; wel speciaal spul om te draaien; ik had wel gietbrons gedraaid en gefreesd, maar sinterbrons is toch wel wat anders;
goed, weer iets opgelost/verbeterd. :D
Cor
 
Heerlijk he, dat zelfsmerend materiaal.... Vindt het ook altijd een crime om bussen te draaien van sinterbrons...

Maar goed dat het gelukt is...
 
Back
Top