Motor voor 450... welke is goed?

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal.

Vanmiddag stond ik lekker met mijn bakkes vol tanden.... afgelopen Donderdag nog probleemloos twee LiPo's leeggevlogen met mijn BO-105je, vanmiddag was er geen beweging in te krijgen.
Maingear bleek afgeknaagd te zijn, en hoe dat nu weer kon?

Blijkt de motor niet zozeer door zijn lagers gezakt te zijn, maar de as is gaan slippen in het kogellager, waardoor de as een paar tiende mm afgesleten is.

Motor is een standaard KDS 3500 kV motortje, met 10 tands pinion, en heeft er wellicht 70 of 80 vluchtjes op zitten.

Weet iemand of dit een maandagmorgen exemplaar was of dat dit vaker gebeurt met deze motortjes? Belast hem naar mijn mening niet zwaarder dan normaal, tenminste, ik haal gewoon 7 1/2 minuut op een LiPo, met plenty reserve.

Als dit vaker voorkomt, weet iemand wat een goede robuuste 3500 kV motor is voor een 450? Ben niet op zoek naar topvermogen, wel naar duurzaamheid.

Groet, Bert
 
Ik heb ook een kds 3500kv motor, momenteel nog geen problemen mee gehad.. En heb er toch al 300 vluchten meegedaan schat ik.
 
Ik zelf heb een scorpion 2221-8 erin, is 3595kv, zeer zuinig en toch genoeg vermogen.. heb mijne nu al een vlucht of 250 erin zitten, nog nooit problemen gehad ermee.. maat van me heeft exact dezelfde setup.. hij met een 13T pinion(3000rpm max), ik met een 14 pinion (3400rpm max govern)

Wij halen beide 6 minuten op deze toerentallen om te hoveren/rondvliegen. zou je minder rpm draaien nog wel meer vliegtijd(zit nu op 11 minuten max met 2100 rpm governor). ik gebruik 2200mAh packs.
 
OK... ik wacht nog even wat meer reacties af: als die ook niets negatiefs over de KDS motortjes melden, dan bestel ik weer een nieuwe want dan zal het een maandagmorgenmotor zijn geweest.

de twee les-heli's draaien ook al minstens twee seizoenen probleemloos met deze motortjes....

Groet, Bert

EDIT: Anko, zijn dat dure apparaten, die Scorpions? Het is maar een "budget-rigidje" per slot van rekening....
 
De align motortjes zijn naar mijn mening goed..

Als ik zie hoeveel tijd ik met de 450 heb gevlogen..
Motortje heeft erg op zn flikker gehad, en heeft het erg lang volgehouden
Het is dat de lagertjes het nu opgegeven hebben
 
Goed te horen dat de oorzaak bekend is Bert. Was inderdaad lullig vanmiddag. Maar ja je kan immers ook na een ontvanger in/uitbouw vergeten de pitch servo weer aan te sluiten en daar op het veld met draaiende motor achter komen :rolleyes:

Dus je was niet de enige met de bakkes vol tanden haha.
 
Hyperion 2221 kan ook, qua specs gelijk aan de scorpion maar schijnt nog beter gelagerd te zijn. Bij een sponsor van Anko kost die ~65,- dus tja, toch 3x een kds motor..
Ik heb die maar eens aangeschaft nadat ik klaar was met het stuklopen van lagers in goedkopere motoren waarbij vervolgens de lagers niet kon vervangen of dat niet de moeite waard was.
 
Hyperion 2221 kan ook, qua specs gelijk aan de scorpion maar schijnt nog beter gelagerd te zijn. Bij een sponsor van Anko kost die ~65,- dus tja, toch 3x een kds motor..
Ik heb die maar eens aangeschaft nadat ik klaar was met het stuklopen van lagers in goedkopere motoren waarbij vervolgens de lagers niet kon vervangen of dat niet de moeite waard was.

Ik zou makkelijk lagers kunnen vervangen, ware het niet dat de as ter plaatse "een tikkie" dunner geworden is.... heeft dus niet zo veel zin meer...

Dus jij hebt problemen ondervonden met de lagering in goedkope motoren.... OK, da's een overweging om mee te nemen.

Ik heb met dit motortje op zich geen vermogen tekort, en voor zover ik weet is de motor ook nooit warmer dan handwarm geweest, dus dáár hoef ik het niet voor te doen.
Maar ik heb een hekel aan dingen die in elkaar lopen....:D

Groet, Bert
 
Zoals gezegd, het vermogen van de KDS motor is voldoende.
Daar zit het probleem niet in.
Het liefst plaats ik een 3500 kV (of daaromtrent) motor terug, zodat ik niet opnieuw op zoek hoef te gaan naar "het optimale pinion"....

Waar ik meer benieuwd naar ben, is of de KDS motoren een structureel lager/as probleem hebben, of dat mijn geval een incidenteel iets is.
Als een motor geld moet kosten, dan is dat jammer, als er maar iets in komt wat heel blijft. Maar als het goedkoper kan, is dat altijd prettig, want het is maar een "low budget" heli-tje wat eigenlijk al veel duurder is geworden dan de bedoeling was (Spinblades, FS 61 BB op de tail, 3 x Hitec HS 65 op swash).

Vandaar....

Ik zal eens naar die Align motor kijken, die is nu meerdere keren genoemd.

Groet, Bert
 
Er zullen betere motoren zijn zoals de genoemde hyperion/scorpion of een align (wie zal die fabriceren? meestal is het een rebrand) maar als de kds motoren in de les heli's geen problemen geven zou je haast zeggen dat je geluk hebt met die of pech met die motor in je 450 BO-105 ;)
Zet je er weer een kds in dan zal je voor ~20,- en evt wat verzendkosten weer klaar zijn.
 
Ik denk dat die motor van je bo-105 gewoon een maandagochtendsgevalletje is. Mijn motor doet het nog altijd perfect en ik vraag toch al erg veel van de motor.. Gewoon nog eens zo'n kds motortje nemen .. ;)
 
Heren, dank voor de reacties, en ik denk dat het dan toch nog maar weer een KDS motor gaat worden.

Als die het ook begeeft, tsja, dan zullen er maatregelen genomen moeten worden ($$$$$:()

Groet, Bert
 
Die KDS kit word gelevert met 15C accu, 30A ESC, verwacht dan ook geen top motortje.
Ik dacht dat U alle elektronika gelijk verving?
( Ik ben net zo allergies voor het woord KDS als Bert voor het woord Hobbyking )
grt
 
Waarom niet gelijk een drupje locktite tussen de lagers en het asje dan kan deze niet meer slippen en slijten. let wel op dat er geen locktite in het lagertje komt.
 
Die KDS kit word gelevert met 15C accu, 30A ESC, verwacht dan ook geen top motortje.
Er zijn ook kits die geleverd worden met een 25C accu, maar de KDS lipo's zijn gewoon prut op zich. En er wordt een 40A ESC meegeleverd hoor ;)

Maar voor Bert zijn vliegstijl, moet een KDS motor gewoon goed volstaan.
 
Die KDS kit word gelevert met 15C accu, 30A ESC, verwacht dan ook geen top motortje.
Ik dacht dat U alle elektronika gelijk verving?
( Ik ben net zo allergies voor het woord KDS als Bert voor het woord Hobbyking )
grt

Van deze heli is alleen de motor van KDS.... En ik verwachtte geen top motor, hooguit een "niet al te slechte" motor.
Mechaniek is een "goedkopie" T-rex kopie, rotorkop van CopterX (vierblad) ESC is Align RCE 35 BLX, en servos zijn 3 x Hitec HS 65HB en 1 x Futaba FS 61 BB carbon gear. Gyro is Protech "goedkopie" (die het overigens véél beter doet dan de Futaba GY 190 die er eerst in zat).

De bedoeling was om onder de 300 Euro een goed vliegende non E-stab rigid op poten te zetten zonder in HongKong te hoeven shoppen*, en dat was bijna gelukt.... Maar Towerpro servo's waren net te goedkoop (kwaliteit), en CopterX rotorbladen bleken het ook "nét niet" (...:p) te zijn.

Huidige heli komt op:
Romp 80 Euro
Donorheli 70 euro
motor 20 Euro
Rotorkop 50 Euro
Bladen 70 Euro
ESC 50 euro
Servo's TS 65 Euro
Servo tail 40 Euro
Totaal plm 450 Euro
Gyro, ontvanger etc had ik nog en accu's tel ik even niet mee (gebruik de accu's van de vliegschool)

De eerste poging was ruim 100 euro goedkoper (Towerpro servo's voor 20 Euro, rotorbladen bij de kop geleverd). Toen zat ik dus op 335 Euro.
Echter, door die servo's heb ik een romp en een rotorkop af kunnen schrijven, en die rotorbladen stuurden uiterst beroerd. Had dus beter direct voor de Spinblades en de Hitec servo's kunnen gaan.

Via Hong Kong had je hooguit op de donorheli wezenlijk (plm 35 Euro) kunnen besparen, voor de overige delen had je hooguit nog een paar tientjes totaal bespaard. Maar gezien de ervaring met de Towerpro servo's had je dan waarschijnlijk in no time, net als ik, de heli kort gevlogen.

Groet, Bert

* dat is puur omdat ik wilde kijken of je een betaalbare heli kunt vliegen zonder in Hong Kong te moeten bestellen....
 
Waarom niet gelijk een drupje locktite tussen de lagers en het asje dan kan deze niet meer slippen en slijten. let wel op dat er geen locktite in het lagertje komt.

Dat was ik dit keer wel van plan.... het lijkt er op, dat de as sowiso bezig was uit de rotor naar buiten te komen, dus als er een KDS motor komt, gaat deze eerst uit elkaar om alles opnieuw te borgen, en dan komt er ook wat loktite (BearingFit) tussen as en lager.

Groet, Bert
 
De motor is wel het hart van je heli. ;)
Ik vlieg met de 450 met turnigy. En na 25 vluchten zit hier al spelling in.
In de 250 zit een align motor, die tot nu toe perfect is. Geen idee hoeveel vluchten die al heeft gehad.
Maar mijn motto is. Bespaar nooit op de motor.
 
De motor is wel het hart van je heli. ;)

Ach, met heli's is het net als met mensen: de kop is toch belangrijker dan het hart....

Maar je hebt op zich wel gelijk, alleen had ik tot nog toe redelijk goede ervaringen met deze motortjes, en ik vraag inderdaad niet overdreven veel van het ding....

Groet, Bert
 
Back
Top