Het warm/heet/oververhit raken van binnenlopers in deellast komt het hardst aan bij tweepool motoren en heeft te maken met de manier van schakelen van de regelaar.
Het fijne weet ik hier ook niet van, daarvoor ontbeer ik de noodzakelijke electrotechnische achtergrond, maar uit mijn praktijkervaring met dit fenomeen weet ik, dat je een motor binnen een minuut of drie naar de gallemiezen kunt helpen door permanent in deellast te varen (bijvoorbeeld als je een set-up hebt, waarbij de boot het volledige vermogen domweg niet kan wegsteken zonder zichzelf om te varen; dan modder je een paar minuten met half gas en plotseling valt de boot stil en komt er rook uit...).
Ook bij het onbelast proefdraaien op de werkbank zul je merken, dat in deellast de boel verbazingwekkend snel opwarmt, zowel de motor als de regelaar.
De buitenlopers, die ik getest heb op de werkbank, worden amper warm in deellast, het feit dat dit meerpolige motoren zijn zal hier ongetwijfeld debet aan zijn
In de praktijk zul je een buitenloper vaak overbemeten kiezen, omdat dit mechanisch beter uitkomt (verkrijgbaarheid en stevigheid van koppelingen e.d.) en die dan ook nog op een watergekoeld motorspant monteert.
Ik ben met een aantal buitenloper projectjes bezig:
- een 2826 1200KV (Ø 28 mm) in een 40 cm schaalmodel op 2S.
- een 4250 800KV (Ø 42 mm) in mijn 110 cm M.A.S. (als alternatief voor de dikke borstelmotor) op 6S.
- een 3654 1600KV (Ø 36 mm) in mijn 80 cm Arowana op 4S
Alleen de laatste krijgt dwingend een watergekoelde ophanging, omdat deze motor in een speedboot behoorlijk aan de bak moet.
Zodra ik de boel heb ingebouwd en het water weer vloeibaar is, zal ik mijn bevindingen met de diverse buitenlopers melden.
Groeten, Jan.