portofino 2 opvoeren/vernieuwen?

Heb nog even gezocht naar wat afbeeldingen.
Dacht dat er zo wel snelheid genoeg in zat.

full


full


full



Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Eric ,

snelheid is natuurlijk moeilijk van een foto te bepalen ,wat ik wel zie is dat je boot vrij nat loopt (foto 1) en dat gecombineerd met het feit dat je zeker 20 minuten volgas kan varen op 1 pack doet me besluiten dat wij een andere mening hebben betreffende de term "snelheid "

niks mis mee natuurlijk

mvg
 
@ Ben,
Jij zal iets anders bedoelen met de term snelheid.
Had dit bootje voor mijn zoon gebouwd die wilde namelijk hard varen want een sleepboot dat was qua snelheid niet genoeg.
De foto's waren van de eerste proefvaart en het bootje kon ook volgas door de bocht.
Nu heb ik zelf niks met speedboten maar het is wel eens leuk om met dit bootje tussendoor te varen.
Weet dat hij ook veel water opspat achter maar de vaareigenschappen waren goed en hij is precies goed uitgelood.
Snijd heel mooi door zijn eigen golfslag heen.

Eric
 
Hallo Eric ,

dat water opspatten hoort zo bij een oppervlakteschroef ,mocht je een off-set roer hebben zou je dat opspatten nog veel hoger gaan

het voordeel van je boot zo "nat "te laten lopen is dat hij stabieler vaart ,en je dus in ruwer water kunt
maar dit gaat wel ten koste van snelheid want meer weerstand

blij te horen dat je ten volle tevreden bent en snelheid is relatief natuurlijk
persoonlijk zou ik ontgoocheld zijn van een boot uit deze prijsklasse met een 700 type erin en oppervlakteschroef ,daar is mits wat aanpassingen veel meer uit te halen

mvg
 
6.5cm lang bij 4 cm diameter als ik het goed heb gemeten met me liniaal lol
Hallo Shin,

Als je voor een 700 Neodym 9,6V gaat, ga dan met een 4S lipo met een 42K prop varen, op 3S een 45K prop.

Wil je persé brushless erin, mik dan op een Ø36 mm motor (minimaal 60 mm lang) met 1600KV, binnenloper met mantelkoeling, of buitenloper (met een watergekoeld motorspant), dan ga je niet krankzinnig veel in vermogen omhoog, iets wat beslist ongezond is voor een ABS romp.

Het 'nadeel' van brushless is, dat je minimaal 80% van de vaartijd vol gas moet(!) varen om oververhitting van regelaar en motor te voorkomen.

Wil je veel half gas kunnen rondtoeren, blijf dan bij een borstelmotor.

Groeten, Jan.
 
Jan,

Is er ergens samenhangende informatie beschikbaar naar het hoe en waarom van het oververhit raken van brushless spul bij deellast varen?
Ik lees namelijk nogal tegenstrijdige berichten: Bij de speedboten wordt dit steeds gezegd, maar elders worden ook brushless (outrunners) aangeraden voor werkboten (lijkt me juist veel deellast varen...) en bij de vliegtuigjes lees ik ook van mensen die het grootste deel van de vlucht deellast doen.
Komt het bij de speedboten misschien omdat jullie/we op het randje van het kunnen van de motoren en regelaars gaan zitten ofzo?
 
Het warm/heet/oververhit raken van binnenlopers in deellast komt het hardst aan bij tweepool motoren en heeft te maken met de manier van schakelen van de regelaar.

Het fijne weet ik hier ook niet van, daarvoor ontbeer ik de noodzakelijke electrotechnische achtergrond, maar uit mijn praktijkervaring met dit fenomeen weet ik, dat je een motor binnen een minuut of drie naar de gallemiezen kunt helpen door permanent in deellast te varen (bijvoorbeeld als je een set-up hebt, waarbij de boot het volledige vermogen domweg niet kan wegsteken zonder zichzelf om te varen; dan modder je een paar minuten met half gas en plotseling valt de boot stil en komt er rook uit...).

Ook bij het onbelast proefdraaien op de werkbank zul je merken, dat in deellast de boel verbazingwekkend snel opwarmt, zowel de motor als de regelaar.

De buitenlopers, die ik getest heb op de werkbank, worden amper warm in deellast, het feit dat dit meerpolige motoren zijn zal hier ongetwijfeld debet aan zijn

In de praktijk zul je een buitenloper vaak overbemeten kiezen, omdat dit mechanisch beter uitkomt (verkrijgbaarheid en stevigheid van koppelingen e.d.) en die dan ook nog op een watergekoeld motorspant monteert.

Ik ben met een aantal buitenloper projectjes bezig:
- een 2826 1200KV (Ø 28 mm) in een 40 cm schaalmodel op 2S.
- een 4250 800KV (Ø 42 mm) in mijn 110 cm M.A.S. (als alternatief voor de dikke borstelmotor) op 6S.
- een 3654 1600KV (Ø 36 mm) in mijn 80 cm Arowana op 4S

Alleen de laatste krijgt dwingend een watergekoelde ophanging, omdat deze motor in een speedboot behoorlijk aan de bak moet.

Zodra ik de boel heb ingebouwd en het water weer vloeibaar is, zal ik mijn bevindingen met de diverse buitenlopers melden.

Groeten, Jan.
 
Scorpion gaat er prat op dat hun motoren tot 180gr Celcius kunnen. Betekent dit dat je de Scorpion buitenloper zonder waterkoeling mag/ kan varen?
 
Hallo Eric,

Vraag Arnold maar eens, die had een Scorpion in z'n Genesis cat, bij mijn weten zonder (extra) koeling.

Groeten, Jan.
 
Hey,
Idd ik voer met de 1900 kv Scorpion op 6s 5 min. zonder koeling.
Vergeet daarbij zeker ook niet dat deze motor door Scorpion tot max. 5s werd geadviseerd......
Wel zat de motor aan het blok alu van een watergekoelde motorsteun.
Het lijkt me in de regel alleen beter om altijd voor waterkoeling te zorgen al dit goed werkt toch?
Dit was toen bij de Genesis niet het geval....
Ik had de waterkoeling alleen aan de regelaar om deze optimaal te koelen.

Zijn echt top die scorpions, graag zou ik een keer in m'n mono 1 zo'n scorpion inrunner proberen......
 
Nog ff dit,
Vaar nu met een Etti motor met een eingenlijk onderbemeten waterkoeling.
De motor is na 6 min. amper handwarm , terwijl de Turnigy motor in dezelfde boot met een volle koelmantel best wel warm werd(zelfde kv en afm.).
Kan dit komen dat toch de wat betere motoren een hoger rendement hebben?

Heb met die Etti motor best wel veel in deellast gevaren en constant vanuit een lagere snelheid het " gas " erop gegooid zonder dat de temps opliepen..
 
Is het niet de segmentatie van magneten die bepaald wat het rendement is van binnenlopers in deellast?

Ik weet wel dat de Etti inrunner op papier veel meer vermogen heeft (ik meen zo'n 1000 w) dan de Turnigy(300 w?), maar evenveel stroom verbruikt met dezelfde set up.
Denk dat ook het type wikkelingen(en magneten) en de gebruikte materialen in de motor een aanzienlijke bijdrage leveren aan het rendement van de motor toch?
 
Absoluut! En op dit moment is het zo dat nou juist de magneten met rare-earth elements zo goed presteren en helaas heeft China zo goed als een monopoly op de grondstoffen voor deze magneten. Zeker met toenemende toepassingen in electro-motoren voor bijvoorbeeld auto's is het een race tegen de klok of het gaat lukken met andere materialen en nano-technologie de goede resultaten met bijvoorbeeld Neodym te evenaren. We leven in een spannende tijd.

PS de vergelijking van Etti (1.000W) en Turnigy (300W) is denk ik een lastige. Als je goed wilt vergelijken, zou je eigenlijk moeten beschikken over de motorcurves met daarin zichtbaar op de x-as Ampères, y-as1 Efficiëntie (%), y-as2 RPM en y-as3 koppel (Ncm). Lehner Motoren heeft deze curves op hun website gepubliceerd (Motorenrechner).
 
Laatst bewerkt:
Het warm/heet/oververhit raken van binnenlopers in deellast komt het hardst aan bij tweepool motoren en heeft te maken met de manier van schakelen van de regelaar.
(...)

De buitenlopers, die ik getest heb op de werkbank, worden amper warm in deellast, het feit dat dit meerpolige motoren zijn zal hier ongetwijfeld debet aan zijn

(...)
Groeten, Jan.

Hmm, als ik het goed begrijp moet je dus eigenlijk op zoek naar 4- of meerpolige brushless motoren, als je ook deellast wil kunnen varen met een inrunner? En anders de boel aanpassen dat er een outrunner gebruikt kan worden.
Of is dit écht te kort door de bocht?

(misschien zouden we even een modje moeten vragen om deze discussie even af te splitsen en een nieuw topic hiervan te maken, we zitten nu een draadje vreselijk te kapen... :p)
 
Het koelen van een buitenloper hoeft niet perse , ik vaar mijn Cat van 140cm met 2 ongekoelde scorpions 4035/800 op elk 10s en 52mm props over de 100km/h waarbij de motoren lekker warm worden maar ruim binnen de marges.

Het toevoegen van een waterkoeling is naar mening puur voor je geweten dat je er alles aan gedaan hebt op het maximaal koel te krijgen . Zou ik wel gaan koelen dan komen er 2 Fans in die bij lagere snelheden en bij stilliggen voor een betere luchtdoorstroming zorgen want dan werkt een waterkoeling sowieso niet .

MHZ laat door scorpion al een tijdje motoren maken met ingebouwde koeling.

@Jan de buitenlopers ook al getest zonder koeling in wedstrijden en dus je wateropname dichtmaken wat ook minder weerstand is?

De regelaars blijven in het geval van buienlopers ook koeler.
 
@jan de buitenlopers ook al getest zonder koeling in wedstrijden en dus je wateropname dichtmaken wat ook minder weerstand is?
Nee, ik heb nog geen wedstrijden zonder koeling op de buitenlopers gevaren.
In onze Mono I zitten ook buitenlopers (1700KV) en die hebben een watergekoeld motorspant.

Ik heb ooit dezelfde buitenloper eens op 4S in m'n mono II getest, na een halve acculading was het gebeurd en was de motor geroosterd.
Mijn buitenlopers zijn geen Scorpions, dus uit voorzorg monteer ik ze op een gekoeld motorspant.
(zie: [92760] arowana-deep-v-mono2-17 )

Mijn waterkoeling is drukloos, met het beetje weerstand dat dit oplevert kan ik wel leven...

't Is wel mooi, dat de regelaars bij buitenlopers inderdaad minder warm worden, in de Mono I zitten ook maar 80A regelaars, in de Mono II een 100A exemplaar.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... De buitenlopers, die ik getest heb op de werkbank, worden amper warm in deellast ...
Voor de ijzerverliezer, de stator, telt alleen het aantal magneetpolen dat per seconde voorbij komt.

Ik begrijp ook niet waarom bij boten dat halfgas probleem er is. Voor regelaars kan ik dan alleen bedenken dat accu-kabels te lang zijn waardoor eerst de elco's het loodje leggen en vervolgens snel de rest van de regelaar. Een regelaar heeft wel wat meer schakelverliezen in de FETs bij halfgas maar dat is marginaal, te verwaarlozen. Voor motoren kan ik niet verklaren waarom het een probleem is, het is geen probleem bij vliegtuigen, noch voor inrunners, noch voor outrunners. Dusss ... wat is er in boten anders dan in vliegtuigen? Toch de koeling het grote verschil?
 
Hallo Ron,

In mijn speedboten heb ik, normaal gesproken, bij een correcte set-up geen last met het overmatig opwarmen van de motor, omdat ik dan 90% van de vaartijd vol gas vaar.

De enige keer, dat ik een motor geroosterd heb, was met een té heftige set-up in een te kleine romp, die dit geweld niet aankon en ik noodgedwongen niet verder kwam dan half gas.
Echter, ook op de werkbank wordt een tweepoler verbazingwekkend gauw heet bij het in deelllast draaien, ik doe dit soort testjes dus ook al jaren niet meer.

Ik vermeld dit opwarmen in deellast elke keer, omdat vooral beginners hiermee de fout in gaan en rustig een acculading op half gas 'leegpruttelen' en zich dan verbazen over de rook, die uit de boot opstijgt.
Dit oververhit raken gebeurt ook met een goed werkende waterkoeling, blijkbaar is die niet effectief genoeg om de wikkelingen koel genoeg te houden bij een 'deellast orgie'...

Groeten, Jan.
 
Back
Top