Electrolytische corrosie

Onlangs haalde ik de U31 eens van de plank om wat na te kijken. Bleek de magneetschakelaar niet meer de werken. De fout zat uiteindelijke 'buitenboord' bij de reedcontacten die ik in de vloedruimte in het achterschip geplaatst had. De gezamelijke min aansluiting bleek los te zijn geraakt. Het soldeer was aangetast, en erger, de buis van 8mm doorsnede en 1mm wanddikte die ik daarvoor had gebruikt (de doorvoer voor de zuigertank) was voor een deel gewoon weggevreten!

full


Dit na een jaartje of vier gebruik. Die electrische corrosie is dus duidelijk aanwezig. Gelukkig is de buis alleen maar aan het uiteinde aangetast, bij de eigenlijke doorvoer naar binnen zo'n 3 cm verderop is alles nog goed. De andere twee (plus)polen voor de reedcontacten zijn ook via waterdoorvoeren naar buiten geleid, maar daar was niets te zien. Gelukkig, dat zijn veel kleinere buisjes.

Ik heb er nu een aparte doorvoer voor gemaakt van een driepolige stekkerlijst waar een servostekker op gedrukt wordt met de bedrading naar de reedcontacten. Alle openliggende metalen verbindingen en de reed contacten zelf heb ik nu met Plastidip geisoleerd, zou nu goed moeten gaan.

full


full


Ik dacht dat het wel mee zou vallen met die onafgeschermde stroom in het water, blijkt niet zo te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kleine anode plaatsen in de buurt van de doorvoer, als je die vernieuwd heb.
Als je een bekende hebt met een boot, vraag je of je een heel klein stukje van zijn anode mag halen en die plak je erop.
Moet wel een zoetwater anode zijn, want anders rot die nog weg!
Is de enige manier volgens mij.
De anode zorgt ervoor dat de " roest en rot" wegblijft bij het object, wat je wilt beschermen.
De anode roest nl. wel, dus zal je die na een paar jaar moeten vervangen.

Groet,
Harry
 
Zink werkt optimaal in zout water. Voor zoet werkt magnesium het beste, in de praktijk zal het meestal aluminium zijn, ook op brak water. Heb voorbeelden gezien van schroeven ( hoge snelheid, 4 blads) waar de anode van de schroefas verdwenen was en die lagen in de Med... idioot hoeveel schade zoiets in korte tijd kan toebrengen.

Aluminium anodes werken ook wel redelijk op zout water maar worden vele malen sneller aangetast.

Als je zink in zoet water gebruikt zal zich na een paar weken een wit zink patina laagje vormen die de anode afsluit van het water en daardoor zn functie zal verliezen. ( passiveren van de anode)
 
Lex.
Is er in je sub geen plaats voor een waterdichte schakelaar.
Deze kun je bij de goede electronicazaak kopen.
Het zijn schakelaars die je met èèn keer om dubbel om,3 soldeerpunten tot wel 6.
Ze kunnen wel tot 5 amp schakelen,maar je schakeld toch alleen het ralais.
Deze schakelaars worden vastgeschroeft met een waterdicht hoesje.
Har.
 
Dank voor het meedenken allemaal. Ik hoop dat ik het probleem al opgelost heb door alle spanning voerende delen goed te isoleren. In principe hebben de verschillende metalen aan het achterschip geen elektrische verbinding met elkaar, de dop is immers van plastic. Naar mijn idee komt het gewoon omdat er zelf stroom op gezet heb. Ik hou het komend vaarseizoen maar eens goed in de gaten.
 
Ik denk niet dat een anode op een model schip nut heeft.
Op mijn eigen boot zitten er 8 stuks van 1,5 kg maar die boot ligt het gehele jaar in het water.
Als Lex zijn boot goed schoon spoelt met kraan water als hij uit het water komt én de accu's uitschakelt kan er toch niets aan de hand zijn.
Er is ook vaak weinig aan te doen, b.v. als jij je boot aan een steiger hebt liggen en alles is uitgeschakeld kun je zelfs nog last hebben van electrolische door het schip van de buurman die veel electronica aan boord heeft.
Je offert je anodes gewoon op om je schip te sparen.
Maar Lex heeft kabels ongeisoleerd op de boot gewoon in het water.
 
hallo

ik heb de assen als stroom voering gebruikt en tot nu toe nog geen probleem gehad
ik heb wel de alu buisjes die robbe heeft gebruikt vervangen door messing buizen
en de - pool is bij mij een staafje messing wat IN de kunststof is geschroeft
eens kijken of daar al enige corrosie op te zien is
maar ik dacht dat ik het mee gespoten had met de romp

gr raf
 
Back
Top