Salto in DE Warehouse

Ik neem aan dat je met 'dit' doelt op die HN-805.
Ja, dat lijkt me een heel acceptabel profiel (zonder het onderzocht te hebben).

Voor acro moet je je het volgende afvragen:
Wil je tot het gaatje gaan, of moet het redelijk presteren.

'Tot het gaatje' houdt in dat je de kist met flaps/rolroeren over he hele vleugelspanwijdte uitrust. Bij gewoon redelijk presteren kun je volstaan met alleen rolroeren.

Als je besluit tot het gebruik van flaps, dan moet je ook een daarvoor ontworpen profiel gebruiken. Dat zijn er vele: een aantal HN-profielen, de hele HQ en HQ/W serie, sinds kort de HQ/Acro serie, en nog veel meer.

Een hoge vleugelbelasting helpt enorm. Nou kun je discussieren over wat hoog is, en natuurlijk hangt het ook af van hoe sterk je kist gebouwd is, maar gevoelsmatig zou ik voor een houtbouw 2m kist niet lichter dan zo'n 50-60 gr/dm2 gaan. Bij een grote 6m Fox zie je soms wel 150 gr/dm2 of nog meer. Hoe hoger de vleugelbelasting hoe moeilijker de start. Daarom worden die zware kisten ook eigenlijk alleen maar omhoog gesleept.

Profiel dikte en welving:
Kies zo dun mogelijk. Dwz. laat je daarbij alleen leiden door sterkte overwegingen. Maar overdrijf niet, dikkere profiele hebben ook een groter Cl-bereik.
Welving: 1,5% max! Er zijn kisten met een symmetrisch welfkleppen profiel. Het acro deel wordt met de welfkleppen in de nul-stand gevlogen, slepen (en zelfs thermieken) met de flaps een paar graden naar beneden.

Voor een acro-kist is snelheid, maar vooral behoud van snelheid, essentieel. Daarvoor is het nodig dat de vleugel aerodynamisch geen verdraaiing heeft. Dwz. dat de vleugel overal in dezelfde stand (hoek) de nul-lift bereikt. Daarvoor moet je rekening houden met de nul-lift-hoek van het profiel (het verschil tussen beiden).

Voorbeeld:
wortel : profiel A met alfa0 = -4,1 gr.
tip : profiel B met alfa0 = -2,3 gr.
De vleugelverdraaiing moet dan zijn : -4,1 - -2,3 = -1,8 (negatief = neus lager dan achterlijst).

Verwisselen de wortel- en tip-profiel, dan krijg je :
-2,3 - -4,1 = +1,8 (de neus hoger dus)
Dit laatste is meer een theoretisch voorbeeld, maar niet helemaal ondenkbaar.

Over het algemeen kiest men aan de tip een iets hogere welving (max. 10,5% meer).

Houdt de dikte overal gelijk! Dat voorkomt heel veel aerodynamische ellende!

Gr. Dirk.

Nu maar hopen dat de HK Salto met profiel HN-805 aan alle bovenstaande specificaties vooldoet ;). Bedankt voor het (uitgebreide) antwoord :)
 
interessante discussie

De discussie blijkt een interessante wending te nemen.
Bij het kunstvlucht zweven is de vleugelopp ook een medebepalende factor bij de keuze van het profiel.
Mijn akrozwever (persoonlijke versie Vortex Robbe spanw.: 2400mm) heeft een E205 aan de wortel (24cm) evoluerend naar een E374 aan de tip(16cm).
Blijkt een zeer goede all-round combinatie.
Ik heb hem laten testen door een toppiloot (ik vlieg redelijk maar ben eerder een bouwer) en die vond hem super.
Er zijn verschijdene parameters die je in ogenschouw dient te nemen.
Gewicht, profiel,vleugelopp en stabiliteitscoëf.
Deze hangen aan elkaar.
Het afwegen van al die zaken, daar draait het om.
Mvg,
Aurectar
 
Tja, ik bestel hem gewoon als hij weel leverbaar is. We zullen het dan vanzelf merken hoe hij vliegt!

22 Maart 2012. Meer dan een jaar na mijn laatste post in dit draadje is het dan toch zo ver. De HK Salto is onderweg. Ik ben heel benieuwd hoe het een en ander zal vliegen voor de €95,- die het heeft gekost. De rest van de apparatuur heb ik nog liggen op vier universele vleugel servo's na die eventueel ook voor mijn toekomstige Alpina gebruikt kunnen worden.

Het doel is ermee op de helling te vliegen in Oostenrijk in Mei dit jaar en hem verder te laten slepen en aan de fietslier te hangen.

Wat ik wel weet is dat hij vrij stall gevoelig is. Lekker de vaart erin houden dus. Kietelig kistje en dus een uitdaging om te vliegen :).
 
Misschien toch al wingtips installeren of turbulator op de laatste 20-30cm? van de vleugel plakken. Vermindert misschien het optreden van de (tip-)stall.
Naar wat ik in het verleden gelezen heb over de Salto's hebben sommige versie's nogal de neiging tot tipstalls.
Mijn Salto van Baudis (2,56m) moet nog steeds een setje 9-10mm vleugelservo's krijgen voordat deze de eerste vlucht krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Dus laten we zeggen een cm achter de neuslijst?

Dergelijke tape is vrij duur. Kan ik ook een kartelschaar kopen en van dat stof tape gebruiken? Is het dan nog belangrijk hoe groot de karteltjes zijn?
 
Dergelijke tape is vrij duur. Kan ik ook een kartelschaar kopen en van dat stof tape gebruiken? Is het dan nog belangrijk hoe groot de karteltjes zijn?
Ben je gek. Niks zigzag tape. Alles wat een beetje dikker is werkt al perfect. Twee lagen schilders afplaktape op elkaar, in de lengte doorsnijden want 5 mm breed is breed genoeg.
Dat werkt perfect.

Nadeel van schilderstape is dat het slecht plakt. Na een paar weken komt het los. Ik gebruik (witte) elektriciteits isolatie-tape. Moet na 2-3 jaar vervangen worden. Een randje dat een beetje los komt? Werkt het nog beter.

Dirk.
 
Ben je gek. Niks zigzag tape. Alles wat een beetje dikker is werkt al perfect. Twee lagen schilders afplaktape op elkaar, in de lengte doorsnijden want 5 mm breed is breed genoeg.
Dat werkt perfect.

Nadeel van schilderstape is dat het slecht plakt. Na een paar weken komt het los. Ik gebruik (witte) elektriciteits isolatie-tape. Moet na 2-3 jaar vervangen worden. Een randje dat een beetje los komt? Werkt het nog beter.

Dirk.

Mooi, dat klinkt goed. Op zich niet erg om eens ergens in te investeren, maar dan moet het ook echt een toegevoegde waarde hebben. Heb toevallig twee rollen van deze witte isolatietape liggen. Gebruik het voor het aftapen van de vleugels bij de romp van de Focus.
 
Ik kocht begin vorig jaar deze Salto van HK-DE. Ik heb nog altijd de WIK-Salto in herinnering die een medeclublid in 1974 (!) in het Sauerland aan de helling vloog.
Allereerst: dit is beslist geen "Chinese brol". Het zit goed in elkaar. De romp is niet al te zwaar (wat nogal eens het geval is bij Chinese GFK-produktie) en niet ingekleurd doch uitzonderlijk mooi gespoten. En de piloot kwam bij mij beslist niet als te groot over; wellicht is hij kleiner dan op de foto in dit draadje. Uiteindelijk oogt het model werkelijk zeer fraai.
Ik veranderde twee dingen:
- V-staart demontabel (simpel te doen);
- extra montage van CFK-stiften achteraan de wortelrib opdat de vleugel niet kan torderen.

Maar: door de nogal dikke romp van de Salto en de relatief korte neus moest ik enorm gewicht in de neus brengen. Ik monteerde een 4-cels SubC akku en daarnaast nog een paar ons lood.
Over de vleugelservo's: voor de rolroerservo's zijn dunne vleugelservo's nodig. De servo's voor de welvingskleppen kunnen dikker zijn.

Dan het vliegen. Ik kocht het model vooral voor het vliegen aan de helling, want die heb ik hier in veelvoud "voor de deur". Daarnaast wilde ik hem ook laten slepen en monteerde daarom een sleephaak voorin.
De eerste vlucht vond ook met sleep plaats. En dat ging niet al te goed. Het model "vloog" totaal niet. Van de ene stall in de andere, zelfs al aan de sleeplijn. Loodrecht in een akker; gelukkig zonder schade.
Nog meer lood in de neus gebracht. En toen ging het wel, maar het slepen bleef een verzoeking. Met heel veel moeite op hoogte gekomen, volgt dan wel een mooie vlucht met probleemloos kunstvluchtfiguren, maar er moet voortdurend op snelheid worden gevlogen. Even te weinig snelheid, en er volgt een stall. Landing is probleemloos, met behulp van de kleppen.
Ik vloog het model daarna een keer aan de helling. Dat ging goed, maar het moet erg hard waaien en dat doet het hier zelden. Ik besloot daarom om het model te verkopen hetgeen ook plaatsvond.
Ik kan helaas niet positiever berichten. Op het idee om enige vorm van verstoorders te monteren kwam ik niet. Lijkt me zeer aan te bevelen, al voor de eerste vlucht.

Juun
 
Ik kocht begin vorig jaar deze Salto van HK-DE. Ik heb nog altijd de WIK-Salto in herinnering die een medeclublid in 1974 (!) in het Sauerland aan de helling vloog.
Allereerst: dit is beslist geen "Chinese brol". Het zit goed in elkaar. De romp is niet al te zwaar (wat nogal eens het geval is bij Chinese GFK-produktie) en niet ingekleurd doch uitzonderlijk mooi gespoten.

Juun

Of het brol is heeft feitelijk niks met China of de prijs te maken.
Bepalend of het al dan niet Brol is is de profiel- en geometrie keuze.

De Wik Salto is een uitstekend toestel en de Warehouse Salto een miskleun.
De Wik Salto heeft een profiel dat uitstekend past bij zijn geometry en bij de Warehouse Salto hebben ze wat dit betreft de verkeerde keuze gemaakt.

En in verband met China, ik vlieg al 6 jaar met een Chinees kistje (BMI 555) en heb er enkel positieve ervaringen mee.
 
Ik heb de term "Chinese brol" gebruikt om dit vooroordeel uit te sluiten. Tevens wilde ik Discus2ct niet totaal ontmoedigen omdat hij het ding al besteld heeft.
Ook mijn ervaring met Chinese modellen is goed: ik heb een Minerva zwevertje dat het perfect doet (met RG15; gaat super aan de helling) en ook diverse motormodellen.
Ik lette bij aankoop van de Salto niet op het profiel (wat ik bij zwevers normaal wel doe), en ook gaat deze Salto aan de helling zo slecht nog niet, mits je erg snel vliegt.
 
Voor wat betreft de Salto 2,56m van Baudis, daar wordt door leden op RC-Network aanbevolen om de ailerons standaard 1mm up te geven.

Houd het in gedachten als je je Salto gaat invliegen.
 
Ik heb de term "Chinese brol" gebruikt om dit vooroordeel uit te sluiten. Tevens wilde ik Discus2ct niet totaal ontmoedigen omdat hij het ding al besteld heeft.
Ook mijn ervaring met Chinese modellen is goed: ik heb een Minerva zwevertje dat het perfect doet (met RG15; gaat super aan de helling) en ook diverse motormodellen.
Ik lette bij aankoop van de Salto niet op het profiel (wat ik bij zwevers normaal wel doe), en ook gaat deze Salto aan de helling zo slecht nog niet, mits je erg snel vliegt.

In het slechtste geval een paar WIK vleugeltjes bouwen.
Bouwpakketten nog ergens te verkrijgen in Duitsland
 
Ik vind het heel erg bijzonder dat iemand die de kist niet in handen heeft gehad of het heeft gevlogen het een miskleun durft te noemen. En vervolgens komen er tips en ervaringen van kisten die "een" salto zijn, maar van een andere fabrikant.
De kleine salto die hobbyking nu verkoopt werd voorheen door lindinger als "mini Salto" verkocht totdat hobbyking de hele fabriek opkocht.
Als je op lindinger Mini salto zoekt kom je goede ervaringen tegen. Ook ken ik iemand die hem heeft (van HK) en heeft er na aanpassing van de instelhoek van de staart totaal geen slechte ervaringen mee. Mits je hem niet in elkaar flanst zoals een "goede" arf maar de instelhoek nakijkt (zoals bij alle hk kisten, qc word daar wel op bespaard) vanuit fabriek is deze namelijk niet altijd goed. Het moet worden aangepast naar 1 graden (het schijnt soms 3 graden ernaast te liggen!), en dan vliegt deze kist perfect waarvoor hij bedoeld is. Hard knallen op de helling of met hardere wind (en dat hebben we hier genoeg.) Langzaam vliegen kan met de meeste kleine schaal zwevers slecht.
Hij schijnt aardig goed af te remmen zonder stall eigenschappen dmv de crow stand voor de landing.
Kan je niet snel vliegen of wil je langzamer kunnen dan kan je haarlak op de vleugel spuiten of zackenband, tape oid aanbrengen, maar daar is deze kist met dit profiel niet voor bedoeld.. het is gewoon een goedkope snelle ragbak en zo dient hij behandeld te worden naar mijn mening.
Voor thermiekbelletjes draaien en rustige dagen hebben we betere kisten die daarvoor bedoeld zijn.
Bijna alle chinese zwevers zijn voor de helling omdat ze dat daar het meeste ermee doen, zelfs de motor kisten worden daar op de helling getest.
 
Laatst bewerkt:
Justin,

misschien bedoel je het anders, maar je opmerking over 'andere fabrikanten' trek ik mij persoonlijk aan.
Ter verduidelijking heb ik expres vermeld dat het om andere fabrikanten ging, maar omdat de kleinere Salto's vaker problemen hebben met stalls (vaak beginnend bij de tip) heb ik aangegeven wat daar succesvolle oplossingen waren. Een zoekopdracht op de Baudis Salto of RC-Groups en/of RC-Network zal bovenstaande bevestigingen.

De formaten van de Baudis Salto en de CPM Salto lijken ook erg op elkaar, mijn persoonlijke idee is dat de CPM wel eens van de Baudis zou kunnen zijn afgeleid (of gekopierd volgens Chinees gebruik).

De alom geroemde WIK Salto staat er om bekend dat het een zeer goede (kleine) Salto is zonder problemen.

Ik beschouw het forum als een plek waar je elkaar helpt of tips geeft, wat degene er mee doet staat hem geheel vrij.
Ik probeer alleen tips te geven, en probeer (redelijk succesvol) niet mijn mening op te dringen.

Wat betreft profielen zul je mij niets horen zeggen, ik ben de eerste om te zeggen dat ik daar (te) weinig vanaf weet. Anderen weten daar veel meer van af.

Je opmerking over een CPM Salto waarbij de instelhoek van het stabilo is aangepast, vind ik een zeer nuttige tip.
 
Hans, het ging niet over jouw advies. maar in dit draadje in het algemeen. een S-slag zou kunnen helpen. (na het nalezen kan ik mij voorstellen dat je je aangesproken voelt. het woord "vervolgens" is niet juist gekozen)
Ik ben niet zo heel erg goed in woordkeuze en het aanvoelen hoe mijn opmerkingen over komen, dus mijn excuses daarvoor.

Ik ben mede daardoor iemand die niet zonder feiten en beargumentatie kan leven, dus ik heb net een HK Salto besteld voor die €95,- die ik minimaal ga aanpassen naar goed vlieggedrag en zal dit melden en bijhouden in dit draadje, met een filmpje als bewijs.

De WIK is het beste voor het vlakke land, maar ik betwijfel of het profiel genoeg durchzug biedt voor de extreme hellingvlucht. omdat het teveel dragend is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op een aantal punten misschien niet helemaal duidelijk geweest, want ik wilde zoals gezegd de kopers niet geheel afschrikken. Ik las nl. over plannen om de salto te slepen of te lieren.
Deze Salto is voor de helling, bij veel wind. Slepen is lastig (als het model onstabiel wordt in de sleep is hij niet meer gecorrigeerd te krijgen en moet je afkoppelen; met opperste concentratie lukt het soms om het model op hoogte te krijgen); lieren uitgesloten.

Ik herinner mij dat ik de instelhoek wel controleerde en dat ik deze nauwelijks behoefde aan te passen. Dat was eenvoudig omdat ik zoals ik schreef de gehele V-staart demontabel maakte en aan de onderkant iets kon afschuren (de staart heeft een vlak middenstuk).
En ook schreef ik al dat landen geen enkel probleem is (in butterfly-stelling).

Ik bekeek natuurlijk ook RC-Network op ervaringen. Daar haalde ik het advies weg om vleugelstiften te monteren. Dat is aan te bevelen, omdat de montage op enkel de verbindingshaak/sleuf in de romp niet stabiel genoeg is. Ook las ik er over opgetreden vleugelbreuk, maar ik heb het model fors belast aan de helling en bij de sleepstarts en de vleugels hebben dat prima doorstaan. De Lindinger-salto is overigens niet 100% gelijk. Wellicht heeft HK enige verbetringen aangebracht. Lindinger gaf het model ook met "B-kwaliteit" aan en dat kan ik van de HK-Salto niet zeggen.
 
De WIK is het beste voor het vlakke land, maar ik betwijfel of het profiel genoeg durchzug biedt voor de extreme hellingvlucht. omdat het teveel dragend is.
Dat weet ik wel zeker van niet. Ik vlieg er zoals eerder in dit draadje al aangegeven graag mee maar een acro/hellingkist is het absoluut niet. Te licht, te langzaam, te weinig massa en teveel weerstand op snelheid (ik kan me dan ook niet vinden in het advies een andere Salto met Wik Salto vleugels uit te rusten.....).
En in de thermiek is het ook al geen uitblinker.
Maaaaar....dat is ook niet waar ik hem op heb uitgezocht. Hij vliegt gewoon leuk!

En dat zal voor de kopers van een HK Salto van 95 euro net zo gelden. Natuurlijk is het niet de beste Salto die er is, maar dat verwacht je toch ook niet? als hij maar niet al te vervelende eigenschappen heeft en een beetje heel blijft! Of zie ik dat verkeerd?

De adviezen waar je wat aan hebt zullen moeten bestaan uit kleine aanpassingen waarmee hij net wat beter en fijner gaat vliegen. Adviezen om een andere Salto te kopen...tsja daar heb je niet zo veel aan.
 
Heren, ik wordt net wakker en lees direct deze hele discussie... :). Ik vindt het mooi te zien dat het forum werk waarvoor het is bedoeld. Advies en ervaringen delen. Dit waardeer ik dan ook ten zeerste.

Wat betreft mijn verwachtingen ben ik geheel op de hoogte van de kwaliteiten of mankementen van dit model of ander Chinese modellen. Ik heb hem ook niet gekocht met het idee dat hij direct fantastisch zal vliegen. Inmiddels heb ik echter een niveau in het vliegen/bouwen bereikt dat ik een dergelijke kist als een uitdaging zie. Zoals Justin het al heeft verwoord zullen we alle aspecten goed nalopen en nameten en aanpassingen doen alvorens er ook maar een poging tot een vlucht wordt ondernomen. Mocht het uiteindelijk nodig zijn, dan ben ik zelfs bereid te kijken naar andere vleugel opties.

Al met al lees ook ik best aardige ervaringen op het net met deze kist. We zullen zien hoe ver we komen. Het wordt gewoon een leuk hobby sleutel project waarvan we vanuit de basis een prettig vliegend toestel willen creeeren. Tijd zal het ons leren hoever we daar in zullen slagen...
 
Back
Top