Ik neem aan dat je met 'dit' doelt op die HN-805.
Ja, dat lijkt me een heel acceptabel profiel (zonder het onderzocht te hebben).
Voor acro moet je je het volgende afvragen:
Wil je tot het gaatje gaan, of moet het redelijk presteren.
'Tot het gaatje' houdt in dat je de kist met flaps/rolroeren over he hele vleugelspanwijdte uitrust. Bij gewoon redelijk presteren kun je volstaan met alleen rolroeren.
Als je besluit tot het gebruik van flaps, dan moet je ook een daarvoor ontworpen profiel gebruiken. Dat zijn er vele: een aantal HN-profielen, de hele HQ en HQ/W serie, sinds kort de HQ/Acro serie, en nog veel meer.
Een hoge vleugelbelasting helpt enorm. Nou kun je discussieren over wat hoog is, en natuurlijk hangt het ook af van hoe sterk je kist gebouwd is, maar gevoelsmatig zou ik voor een houtbouw 2m kist niet lichter dan zo'n 50-60 gr/dm2 gaan. Bij een grote 6m Fox zie je soms wel 150 gr/dm2 of nog meer. Hoe hoger de vleugelbelasting hoe moeilijker de start. Daarom worden die zware kisten ook eigenlijk alleen maar omhoog gesleept.
Profiel dikte en welving:
Kies zo dun mogelijk. Dwz. laat je daarbij alleen leiden door sterkte overwegingen. Maar overdrijf niet, dikkere profiele hebben ook een groter Cl-bereik.
Welving: 1,5% max! Er zijn kisten met een symmetrisch welfkleppen profiel. Het acro deel wordt met de welfkleppen in de nul-stand gevlogen, slepen (en zelfs thermieken) met de flaps een paar graden naar beneden.
Voor een acro-kist is snelheid, maar vooral behoud van snelheid, essentieel. Daarvoor is het nodig dat de vleugel aerodynamisch geen verdraaiing heeft. Dwz. dat de vleugel overal in dezelfde stand (hoek) de nul-lift bereikt. Daarvoor moet je rekening houden met de nul-lift-hoek van het profiel (het verschil tussen beiden).
Voorbeeld:
wortel : profiel A met alfa0 = -4,1 gr.
tip : profiel B met alfa0 = -2,3 gr.
De vleugelverdraaiing moet dan zijn : -4,1 - -2,3 = -1,8 (negatief = neus lager dan achterlijst).
Verwisselen de wortel- en tip-profiel, dan krijg je :
-2,3 - -4,1 = +1,8 (de neus hoger dus)
Dit laatste is meer een theoretisch voorbeeld, maar niet helemaal ondenkbaar.
Over het algemeen kiest men aan de tip een iets hogere welving (max. 10,5% meer).
Houdt de dikte overal gelijk! Dat voorkomt heel veel aerodynamische ellende!
Gr. Dirk.
Nu maar hopen dat de HK Salto met profiel HN-805 aan alle bovenstaande specificaties vooldoet

