Verschillende Nitros gebruiken

Heli-Uwe

Forum veteraan
Hoi,

ik vlieg een T Rex 600 met OS 55H motor
tot nu toe ben ik met deze motor 15 uren gevlogen met
COOL POWER 10 %.

Omdat ik dat spul hier moeilijk kreeg, heb ik in de winkel
Model Technics Nitro 10 % gekocht.
Volgens de dealer geen probleem.

Maar nu lees ik in de forums af en toe, niet doen,
of eerst lager verwisselen enzv.

Wie heeft ervaring ??
 
Nou, lagers wisselen hoeft niet

Maar, je gaat wel naar een andere brandstof toe, andere olie, andere verhoudingen en andere toevoegingen.

Zowieso gaat je afstelling hoogstwaarschijnlijk veranderen
En je zou eigenlijk even een "inloopperiode" in moeten bakken

Daarom is het ook niet handig constant van brandstof te wisselen
 
:p:p:pDank jullie voor de reakties !

Anders instellen geen probleem, heb je toch vaaker bij Nitro motoren,
en misschien 'n beetje vett de eersten tankjes leegvliegen.

Ik ben nog niet zeker, wat ik doe, zal well hier berichten
 
Laatst bewerkt:
Uwe, als je de brandstof wisselt zou ik je motor wat rijker afstellen. Daarna steeds weer ietsje armer zetten tot de motor net zo goed loopt als op het andere merk.
 
:cool::cool:
Uwe, als je de brandstof wisselt zou ik je motor wat rijker afstellen. Daarna steeds weer ietsje armer zetten tot de motor net zo goed loopt als op het andere merk.
:rolleyes: Bedankt LAURENS voor de goede aantwoort, blijkt me ook logisch zo,
ik zal het ook zo doen,
voor mij afgesloten, Uwe
 
:thumbsup: Toch nog een:
Motor loopt super, word iets warmer, maar neit te heet, vermogen top, eeeeen rookt, geweldig, de heele buurt heeft plecier van, hihi
(T Rex 600 nitro, OS 55H motor)
 
Hou hem met modeltechnics brandstof gerust wat langer aan de vette kant.

Op zich is het goede brandstof, maar ik heb er in het verleden rare dingen mee meegemaakt, die volgens mij te wijten zijn aan dat de gebruikte ingrediënten niet al te compatibel zijn met andere meer gebruikelijke brandstoffen. Heb nooit kunnen achterhalen wát er nu precies fout ging (anders dan dat ik destijds nog niet zo ervaren was), maar wees gewoon voorzichtig.

Voor alle duidelijkheid: ik beweer niets slechts over modeltechnics brandstof, dat is op zich prima spul.
Ik waarschuw uitsluitend dat je voorzichtig moet zijn met het overschakelen van/naar deze brandstof, want het kán problemen geven.

Dat je motor wat heter word, zou kunnen komen omdat je nu minder Nitro stookt. De OS schijnt graag wat Nitro te hebben....

Groet, Bert
 
Ja, die align OS vraagt 20 % nitro volgens handleiding, maar wat ik vlieg, is die 10 goed.
Met de temperatuur ga ik vaak kijken, nooit meer dan 8 of 9 minuten vliegen zonder controle, en als ik twijfel, meet ik digitaal, mooi zo'n ding.
Vandaag ook buiten gewest, het is toch ook behoorlijk warm.
 
Ik heb op 10 % gevlogen met een OS 8 plug, en er zat gewoon geen fut in de motor

Stelde ik hem zodanig dat er een beetje fut in kwam, kookte hij en was alle rook weg
Stelde ik hem zodat hij mooi liep, netjes met pluim etc, was er geen gang in te krijgen

Toch een tijd op de tweede manier gevlogen, maar hij was ook niet echt consequent qua temp, hij bleef een beetje de neiging tot warmlopen houden, ook al stond hij al wat aan de rijke kant

Nu vlieg ik met 15% met een OS 10, een wereld van verschil...

Let trouwens op met alleen op temp letten bij afstellen
als je zo iemand bent die de heli eerst zelf helemaal uit laat draaien tot je zelf aan de heli gaat zitten (oftewel, je remt de rotor niet af, wacht gewoon tot hij stilstaat) is de ergste temperatuur al uit de motor

Als je hoofdnaald arm staat, zal de motor bij rondvliegen (te) heet willen lopen, en als jij hem niet meteen land en meteen voelt, zul je hier nooit een indicatie van krijgen
maar je kan er wel motorschade van krijgen

bij de weg, een os 55 wil graag 15 tot 30% nitro hebben, daar heeft men de motor mee berekend volgens de handleiding
en bij 30 % moet je nog een shim (ring) plaatsen als ik mij niet vergis om het ontstekingstijdstip correct te houden
 
10 % Nitro en OS8, de motor word niet zo warm als met 20 % Nitro.

Misschien moet ik ook eens 15 % Nitro vliegen,
als die power met 10 % te weinig word, tot nu toe ben ik tevreden

''edit: goede tips, ik doe het ook, maar jullie brengen het goed op papier,
bedankt
 
Back
Top