MiMi DLG

Lijkt wel leuk, maar ik zal er er nog even over nadenken (heb ook andere dingen te doen dit weekend en het is een stuk rijden)
Een vraagje: ik ben wel lid van de knvvl maar dan van de afdeling zweefvliegen, is het dan ook 5 euro?

Ps: ik kan nog helemaal niet goed gooien + vliegen hoor.
 
Mijn schroefdraad bleek ook niet zo sterk te zijn: mijn romp vloog weg en de vleugels dwarrelden naar beneden. Gelukkig geen schade. Nu heb ik het opgelost door er een m6 (ik had niet kleiner) moer in te lijmen.
De kwaliteit is niet heel goed:
57c32a57-6a20-2a4c.jpg


57c32a57-6a44-0325.jpg


Het gehele vliegtuig:
57c32a57-6a61-d5d9.jpg

En om nog even in de EK sweer te blijven:
57c32a57-6a71-8f6a.jpg
 
Lijkt wel leuk, maar ik zal er er nog even over nadenken (heb ook andere dingen te doen dit weekend en het is een stuk rijden)
Een vraagje: ik ben wel lid van de knvvl maar dan van de afdeling zweefvliegen, is het dan ook 5 euro?

Ps: ik kan nog helemaal niet goed gooien + vliegen hoor.

Als je maar lid van de KNVVL bent, geen probleem dus. Maakt niet uit of je goed bent of niet, het is gewoon een erg leuke dag en je kunt veel leren. Zou leuk zijn als je erbij bent!
 
waarvan is dat materiaal waar je je inslagmoer in hebt gedaan? epp schuim?

wat ik altijd doe is een stukje 3mm timmerplaat daaroverheen een glasmatje en daaroverheen wee carbon rovings.

zo blijft hij wel vast zitten ;-)
 
waarvan is dat materiaal waar je je inslagmoer in hebt gedaan? epp schuim?

wat ik altijd doe is een stukje 3mm timmerplaat daaroverheen een glasmatje en daaroverheen wee carbon rovings.

zo blijft hij wel vast zitten ;-)


Nee gewoon in het triplex, daarover heb ik nog wat van dat zachte indrukbare schuim gedaan


Sent from my iPad using Tapatal
 
met dank aan Frans Bal

Van Frans de stickers binnen gekregen. Maakt het toch weer verder af.
_MG_3075.jpg


Frans bedankt, snelle service :p

De staart en de pook ben ik nu mee bezig. Die komen van een Gamblerkit, die ik nog had liggen maar toch niet ga bouwen.
 
Hunter: Zeer mooie vleugel, ziet er echt netjes uit. Maar ik heb wel een vraagje:

Heb je wel aan V-stelling gedacht? Ik zie namelijk nauwelijks V-stelling, en zo te zien gebruik je geen rolroeren.
Voor de rest super werk!

Groeten Ike
 
Hunter: Zeer mooie vleugel, ziet er echt netjes uit. Maar ik heb wel een vraagje:

Heb je wel aan V-stelling gedacht? Ik zie namelijk nauwelijks V-stelling, en zo te zien gebruik je geen rolroeren.
Voor de rest super werk!

Groeten Ike
Ja hoor gewoon volgens tekening.
 
Hunter: Zeer mooie vleugel, ziet er echt netjes uit. Maar ik heb wel een vraagje:

Heb je wel aan V-stelling gedacht? Ik zie namelijk nauwelijks V-stelling, en zo te zien gebruik je geen rolroeren.
Voor de rest super werk!

Groeten Ike

ik dacht hetzelfde, maar hij gaf aan te weten waar ie mee bezig was ;)

mss toch even nameten? ik heb ook wel een naar gevoel in de buik...
zo eentje dat me verteld dat je ergens wat over het hoofd zag
 
mss toch even nameten? ik heb ook wel een naar gevoel in de buik...
zo eentje dat me verteld dat je ergens wat over het hoofd zag

Tot mijn scha en schande moet ik bekennen dat jullie gelijk hebben. Ik ben zo gewend dat de hoek in het middendeel gehalveerd moet worden dat ik nu 3 graden en 6 graden heb in plaats van 2x6 graden. :oops:

Nu ik het op de tekening nakeek zag ik het gelijk. Ben ik mooi klaar mee :mad:

De pen zit er al in en ook het multiplex verstevigings deel. Als ik dit wil herstellen is dat een stevige operatie :schrik::onweer:

Twijfel nog of ik dat moet doen of eerst maar eens moet kijken of het echt een probleem gaat worden. Anders .... wat moet dat moet !!
 
zet het mes door de knik aan de tippen.... geef het daar een 8° en mss is het zo wel vliegbaar? zo hoef je niet al te veel op te offeren.

helaas zal de mooie bespanning niet meer zijn zoals dervoren, en ga je altijd het herstelpunt zien...
 
Oei, tja wat is wijsheid.
In vermoed dat draaien niet echt soepel zal gaan.
Maar herstellen is niet heel erg moeilijk.
Heb het zelf ook gedaan bij de eerste MiMi.
Die had 75 mm aan elke tip later naar 100 mm gebracht.

Strookje bespanning weg snijden.
De vleugel precies over de deling doorzagen.
Carbon pen eruit pulken.
Versteviging wegsnijden/zagen.
Deling schuren
Verder als nieuwe vleugel.

Frans
 
Ja Frans ik heb dat vannacht ook bedacht. Ben al begonnen, vleugel ligt in twee delen.
Maak foto's van elke stap. Die zal ik hier posten binnenkort.

Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugel correctie (V stelling)

Zoals beloofd hier het verslag van de uitgevoerde correctie om de V stelling te brengen zoals op tekening.

Eerst een strook van de bespanning wegsnijden. Gelukkig is dit deel van de vleugel massief, maakt het wat eenvoudiger.

CIMG3599.jpg


Dan precies op de vleugelwortel de zaag er in en zo netjes mogelijk in twee delen.

CIMG3600.jpg


Volgende fase is lastig. De versteviging moet er uit. Ik heb dit gedaan met een slijpschijfje in de dremel. Blijft lastig, maar ik hou wel van de geur van geschroeid hout ;)

CIMG3601.jpg


Nu komt waar het allemaal om te doen is. De correcte V-stelling gaat er in. Nu dan 6 graden per vleugel in plaats van 3 :rolleyes:

CIMG3602.jpg


Na wat schuren en passen sluit alles weer mooi aan en kan de epoxy uit de kast. Even nog putjes maken en dan 30 min epoxy met wat microballoons er op. Met wat gewicht aandrukken en laten drogen. In de tussentijd kan ik een nieuwe versteviging maken.

CIMG3604.jpg


Dan gaat de versteviging er in. Maar daar zit natuurlijk wat ruimte in. Ik heb dat als volgt opgelost. Eerst met 30 min epoxy er in lijmen. Waarom geen 5min epoxy? Mijn ervaring is dat die toch wat rubberachtig blijft.

CIMG3605.jpg


Na het drogen gaat er PU lijm (schuimlijm) in. Die zet uit en vult dan netjes de ruimtes op. Als dat droog is behandel ik het na met dunne CA. Dit levert een loeisterke verbinding op. Helaas ten koste van het gewicht, maar ja dat is de prijs die ik moet betalen voor mijn eigen fout :oops: Na al die handelingen is dit het resultaat:

CIMG3606.jpg


De bespanning repareren

CIMG3607.jpg


en de vleugelpen er weer in. Dat gaat op dezelfde manier als hierboven beschreven met de verstevigingsrib.

CIMG3608.jpg


:celebrate: Na al dat werk is dan dit het uiteindelijke resultaat:

CIMG3609.jpg


Natuurlijk blijf je de reparatie van de bespanning zien. Dat heb je nu eenmaal met een transparante folie. Tja en die extra lijmtruukjes kosten ook nog wat maar al met al valt het mee. De vleugel weegt nu net 69 gram.

Dat was het dan weer. Operatie geslaagd
 
en de tippen hebben wel de juiste Vstelling? ;)

69gram is nog netjes :) ik hoop dat je veel vlieg plezier hebt! uiteraard fotos of filmpje van de maiden!
 
Hallo,
Mijn iets aangepaste Mimi nadert zijn voltooing, ben bezig met de ailerons!
Vraag: -ailerons door laten lopen tot aan de tip?
-ook daar 30% diepte?
Ewige dank voor reakties;)
 
Back
Top