esc word heet enkel bij hoover

beste leden
ik heb het volgende probleem

de esc van mijn heli wordt heet enkel na 3min hooveren

ik heb deze moter HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (1100kv)
en deze ESC HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy dlux 120A HV Brushless Speed Controller (OPTO)


zo is de esc ingesteld

brake off
baterij type : 6s lipo
acceleratie : soft start
onder voltage : reduce power
timing : automatisch
switching frequency : 8KHz (goed voor alle type 2 polige moter
active RPM control : off


heb de esc opnieuw proberen in te stellen
op 16KHz i.p.v 8KHz geen succes kan dan niet in idle vliegen geeft rare geluiden:grin:

ook de timing veranderd
eerst op automatisch esc word heet
automatisch werkt perfect voor alle types brushless moters(volgens beschrijving)

medium nog niet probeerd (7 graden voor multipole moters volgens beschrijving)


high esc word ook heet (30graden voor out runner moters volgens beschrijving)

is er iemand die mij hier mee kan helpen:help:
 
hoe heet is heet? hoeveel graden? en hoe warm was het waar je vloog?
als de regelaar echt loeiheet wordt, 80+graden (als ie er dan nog niet mee is gestopt) dan zou ik het eerder in de mechanica van de heli of motor gaan zoeken dan in de regelaar. zeker omdat timing en pwm geen effect leek te hebben.
bleef hij eerst wel koel?
 
hooveren hoeft niet perse een grote headspeed te hebben maar om te vliegen wordt dat natuurlijk een andere zaak dus vraag vliegen naar mijn mening wel meer energie dan hooveren.
 
Waarom/waardoor het zo is weet ik niet. Maar bedenk dat bij 1:1 heli's twee plafonds worden gegeven, een hover-plafond en een vlieg-plafond. Het tweede plafond ligt hoger.
 
hoe heet is heet nou ik kan mijn handen er niet lang ophouden dus vrij heet heb geen tempratuur meter.

het enigste waar ik bang voor ben dat hij het begeeft onder het vliegen met WEER een crash tot gevolg.

mechanisch loop alles soepel heb de heli helemaal gecheckt.

deze esc is nieuw dus heb er nog niet eerder mee gevlogen
de softstart is ook vrij bagger!!!!
voor 100 dollar had ik wel beter verwacht.
de moter opzicht wel zeer goed kwa vermogen

maar welke timming zou volgens jullie het beste zijn? ik heb een buitenloper 1100kv 8 polen
 
hoe is zijn throttle curve? en wat voor heli?

ik heb dat pas geleden ook gehad bij m'n T-rex.
je moet je vinger +/-5 seconden op de esc kunnen houden zonder 'm te verbranden.
klinkt gek, maar is een feit: bij hogere throttle curve (endus meer RPM van de motor) word de esc minder heet, dan bij lagere toerental.

de theorie van de anderen kan natuurlijk dichter bij de oorzaak zitten, maar maakt (voor zover mijn ervaring) niet zoveel verschil, als een ''verkeerde throttle curve'' doet:???:

gewoon een idee,
Hoogvlieger
 
rustig rondvliegen zal minder vermogen kosten kennelijk, sportvliegen en 3D weer duidelijk meer.

nee, het zit 'm in de snelheid.
hoe sneller hij vooruit vliegt, des te minder motorvermogen heb je nodig om op dezelfde hoogte te blijven.
dit word overigens met pitch geregeld, en niet met de motor...:-|
 
hoe is zijn throttle curve? en wat voor heli?

ik heb dat pas geleden ook gehad bij m'n T-rex.
je moet je vinger +/-5 seconden op de esc kunnen houden zonder 'm te verbranden.
klinkt gek, maar is een feit: bij hogere throttle curve (endus meer RPM van de motor) word de esc minder heet, dan bij lagere toerental.

de theorie van de anderen kan natuurlijk dichter bij de oorzaak zitten, maar maakt (voor zover mijn ervaring) niet zoveel verschil, als een ''verkeerde throttle curve'' doet:???:

gewoon een idee,
Hoogvlieger


trex 600
curve nor 0-30-75-75-75
idle 1 vlak 85
idle 2 vlak 95

enkel in nor en idle 1 gehooverd
staat wel bij de beschrijving vermeld max 2000 RPM
bij 100% heb ik rond de 2000 RPM
 
nee, het zit 'm in de snelheid.
hoe sneller hij vooruit vliegt, des te minder motorvermogen heb je nodig om op dezelfde hoogte te blijven.
dit word overigens met pitch geregeld, en niet met de motor...:-|
Inderdaad, de 'translational lift' heb je bij modelheli's toch ook.


Ga bij weinig tot geen wind maar eens vanuit hover naar vlucht zonder iets met de pitch te doen, de heli zal dan gaan stijgen. Andersom, vlucht naar hover, zal je iets meer pitch moeten geven.
Op die manier kan je best vliegen met minder dan hover-pitch maar bij meer pitch stijgt het energieverbruik wel.
Meestal waait het eigenlijk wel dus dan heeft de heli in hover ook een bepaalde luchtsnelheid dus dan zou het misschien niet veel verschil maken tot je met de wind mee draait en de luchsnelheid effectief (bijna) 0 is.

Bij de staart kan je ook merken dat tijdens hover alles goed en wel is maar dat er in snelle voorwaardse vlucht de staart opeens heen en weer gaat slaan wat duid op een te hoge gain omdat de staartrotor effectiever werkt.
Translational lift - RC Helicopter Wiki
[...]de timing veranderd
eerst op automatisch esc word heet
automatisch werkt perfect voor alle types brushless moters(volgens beschrijving)

medium nog niet probeerd (7 graden voor multipole moters volgens beschrijving)


high esc word ook heet (30graden voor out runner moters volgens beschrijving)
Is er voor die timing echt enkel "medium" en "high" mogelijk?
Het kan zijn dat eigenlijk geen van beide optimaal werkt.
Timing kan best invloed hebben op het rendement en dus warmte ontwikkeling. Ik weet niet exact hoe het zit maar bij de Compass motoren is het zo dat ze in de handleiding voor de timing 22.5 graden adviseren wat dan het meeste vermogen zou geven maar dat 18,75 minder warmte (dus verlies) geeft. Stel dat jouw motor vergelijkbaar zou zijn dan zit je zowel met 7 graden als met 30 graden ruim buiten de optimale instelling.

Heb je de temperatuur eigenlijk gemeten of kan je je vinger er nog op houden? als dat even kan zou het meestal een 50 graden zijn.
Plaatsing van de esc is ook van invloed, denk aan de luchtstroming. Onder de canopy is er weinig koeling tov de zijkant bv.
 
Laatst bewerkt:
Switching freq op 8 kHz laten staan,
timing op Normal,
Governor uit.
Het extra kabeltje aan de ESC is voor anti-spark.

Probeer ook eens je curve op vol 100% te zetten en na een aantal minuten
weer de temeratuur controleren. Met een wat uigebreidde multimeter kun je ook temp meten.
 
Switching freq op 8 kHz laten staan,
timing op Normal,
Governor uit.
Het extra kabeltje aan de ESC is voor anti-spark.

Probeer ook eens je curve op vol 100% te zetten en na een aantal minuten
weer de temeratuur controleren. Met een wat uigebreidde multimeter kun je ook temp meten.

hey floris
ik heb geen normal op mijn esc wel automatisch
ga het proberen met 100% te hooveren
 
Extra kabeltje is om vonken bij aansluiten tegen te gaan, heeft er verder geen invloed op.
Wat is heet? Waarmee kun je het vergelijken?
 
Back
Top