BEARCAT f8f ESM

Ik vind dit alemaal best leuk maar hoor jij met dit SCHAAL model niet gewoon lekker tussen de vliegende schaalmodellen
De tijd dat een arf daar niet welkom was is alang geweest
zelfs veel grote modellen worden toch zo goed als arf verkocht
 
De grote FW 190 met de mokie van dikkie is fijtelijk ook een a r f
je moet wel een hoop nog doen maar de romp en vleugols zijn glasvezel

jou model is geen klein semi schaal modeletje wat in de verte door moet gaan voor
het is gewoon een mooi schaalmodel
echt een mooie kist
 
Ik veronderstel dat de bovenste nippel zal dienen voor ontluchting?
Meestal zitten er twee nippels bovenaan 1 voor te tanken en 1 voor ontluchting.
Of ga je tanken via een t-stukje op de aanzuigleiding naar de motor?
Ik heb al es gelezen dat er op die manier soms kans is op lucht in de aanzuigleiding.
Misschien beter 2 nippels voorzien bovenaan de tank?
Mvg Wes.
 
http://www.freebits.nl/view.php?filename=353kwik_fil_durbo.jpg

ik heb zo'n kwik fill dubro aansluiting genomen.
dan heb je maar 2 aansluitingen nodig op je tank, toch?
1 ontluchting, en de andere is voor de tank te vullen, want als je je tank vult, dan sluit die dubro automatisch de toegang naar de carburator af, zodat alle benzine naar de tank gaat.
Stop je met vullen, dan komt de toegan tot de carburator terug open, en staat hij dus rechtstreeks in contact met de tank....
dus ja, eigenlijk een t stuk, maar het leuke eraan is, is dat je die niet moet ontkoppelen bij het tanken
 
Laatst bewerkt:
Wat Wes vermeld vroeg ik mij ook al af.
Normaal heb je drie nippels aan een tank, ontluchting, deze word na vulling van een afsluit dopje voorzien, je hebt de drukleiding, die via de uitlaad je tank onder druk brengt en de leiding die je brandstof aan de motor bezorgd.
Dit is normaal voor methanol motoren, bij benzine motoren weet ik niet of het noodzakelijk is om de tank onder druk te zetten.
Methanol kan ook zonder druk in de tank, toen dempers nog niet verplicht waren werkte het ook.

Je was iets vlugger op reageren.

Johan.
 
hier is een mooie uitleg erover :


ik weet het , op 5:00 hoor je het hem zeggen.....maar ik ben koppig en probeer toch even :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm en is die kwik fill wel voor benzine?Ik heb hier ook nog zo eentje liggen en is eigenlijk enkel voor methanol daar de rubber daarin gewone zwarte is en niet geschikt voor benzine.
Maar misschien is de jouwe dat wel?
En heb er niet echt goede ervaring mee. Hij heeft in het begin op mn katana gestaan en had regelmatig luchtbellen in de leiding. Waarschijnlijk sloot de nippel niet altijd 100% af. Maar was ook geen du-bro dacht ik.
Dus die dubro is misschien wel beter?
Mvg Wes.
 
jup die van mij wel
http://shop.dubro.com/p/large-scale...y-pkg-1/aircraft_fuel-accessories?pp=12&pp=12


en die enkel voor methanol : http://shop.dubro.com/p/kwik-fill-f...y-pkg-1/aircraft_fuel-accessories?pp=12&pp=12


of dat die dubro beter gaat zijn, gaan we moeten ondervinden zeker?

Hmmm en is die kwik fill wel voor benzine?Ik heb hier ook nog zo eentje liggen en is eigenlijk enkel voor methanol daar de rubber daarin gewone zwarte is en niet geschikt voor benzine.
Maar misschien is de jouwe dat wel?
Mvg Wes.
 
Heren, ik denk dat jullie wat te moeilijk denken met quick-fill's en slangen naar je tank.

Allereerst: Een tank voor een benzinemotor hoef je NIET onder druk te zetten zoals bij methanol. De carburateur van een benzinemotor heeft een membraampomp en zuigt de brandstof uit de tank. Dat is dus erg makkelijk!

De tank heeft drie aansluitingen:
-Eentje voor het aanzuigen van de brandstof (daar zit een VILT-klunk aan)
-Eentje voor het vullen van de tank
-Eentje voor de tankontluchting.

Het enige stuk van het brandstof-systeem dat luchtdicht moet zijn is het deel van de viltklunk in de tank naar de carburateur. Als daar lucht bij komt dan zuigt de carburateur die luchtbellen aan en slaat je motor af. Dit is ook meteen een belangrijke reden dat ik niet aanraad om een tank te gebruiken met twee slangen, waarbij je de tank vult via een T-stuk in de leiding van de tank naar de carburateur zoals op het schema van Juweeltje te zien is.

Dit omdat je tijdens het vullen van de tank altijd luchtbellen krijgt en je kans loopt dat het nippel waardoor je vult gaat lekken in de vlucht. Als dat gebeurt zal je motor lucht aanzuigen via het nippel en slaat de motor af. Meteen en praktisch zonder waarschuwing!

Een ander nadeel is dat je rotzooi in je carburateur krijgt! In benzine zit altijd vervuiling. In een tank met drie aansluitingen (waarbij je benzine in de tank stopt via een andere slang dan waarmee de benzine, door de viltklunk, naar de carburateur wordt gezogen) werkt de viltklunk in je tank als een benzinefilter. Als je nu via een T-stuk benzine via de viltklunk in je tank gaat stoppen dan hoopt alle rommel zich op aan de verkeerde kant van de viltklunk. Als je nu je motor start is het eerste dat de motor aanzuigt alle rotzooi die je in je benzine had zitten. Er zit een zeefje in je carburateur en die zit dan verstopt en je motor loopt beroerd of helemaal niet.


Een heel verhaal, maar het komt er dus op neer dat een tank met 3 slangen over het algemeen bedrijfszekerder werkt!


P.S. ik gebruik geen grote tank-nippels op de zijkant van de romp of andere lelijke dingen. Onder in de romp van mijn kisten zitten twee kleine nippeltjes zoals je die ook in je tank hebt. Die dingen kosten een euro ofzo. Het ene nippeltje is gewoon altijd open (tankontluchting) en het andere nippeltje is afgesloten met een klein stukje (2cm ofzo) brandstofslang met een nylon M4 boutje erin geschroefd. (in een tanksysteem met 3 slangen hoeft de brandstofaanvoer niet luchtdicht te zijn omdat die eigenlijk hetzelfde is als de tankontluchting. Je zou hem zelfs open kunnen laten, maar dan druppelt ie wat na en dat vinden ze op de club niet leuk.

De nippels zijn onzichtbaar als de kist op de grond staat en te klein om te zien als de kist vliegt.

De gaatjes in de rompbodem.
IMG_2038.JPG


Daar komen twee nippeltjes in zoals op de foto. Eentje voor het vullen van de tank en eentje voor de ontluchting. Dat zijn dus gewoon domme dingen. Je kijkt er dwars doorheen. Geen afsluiting, geen terugslagklepjes, gewoon een holle bout zeg maar. Lekker klein, Lekker simpel. lekker goedkoop.

TC010.jpg
 
Fraggy,
ik ga die kwik valve niet kunnen gebruiken, voor de heel eenvoudige reden.
Tijdens het vullen moet je de plastieken tube die aan je branstofslang hangt van je jerrycan BLIJVEN indrukken.Ik had eens een filmpje gezien waar die gewoon vastklikt en je dus beide handen vrij hebt voor een MANUELE pomp te bedienen.
Blijven drukken met een electrische pomp is dus geen probleem, maar wanneer je een manuele pomp hebt, heb je dus handen te kort...dus voor mij onbruikbaar....

Soit,
jij zegt, dat je tijdens het vullen via de vilt ingang, altijd luchtbellen hebt...??als je ontluchting op de hoogste plaats zit, is dat toch allemaal geen probleem!?

en wat je zegt dat de vilt het vuil tegenhoud en zo toch het vuil opnieuw aangezogen wordt naar de motor, klopt!
Op het filpje kan je ook zien dat die gast het ook herhaald wat jij hier aanhaald.Daarom een filter net voor de carbu ! Ik heb die vergeten te melden...(tekening ondertussen aagepast)
Ik moet anders zeggen dat die valve wel goed afsluit, want als he erin hard blaas, komt er noppes lucht doorheen !
Nu , de valve is ook nieuw en ongebruikt,geen idee dus of die nog zo goed sluit na maanden/jaren dienst..zal ongetwijfeld wel af en toe gekuist moeten worden (staat op de site durbo een handleiding hierover)

Het voordeel van dit 2weg systeem is zoals op het filmpje herhaald wordt, je de tank heleaal leeg kan zuigen via dezelfde leiding die naar de carbu gaat... zie filmpje op 4min10sec
Nu zoals ik al zei, ik kan hem niet gebruiken, omdat ik met een manuele pomp werk, en daarvoor heb je beide handen voor nodig.
De nippel moet je dus blijven indrukken bij het tanken, en een derde hand heb ik niet:D ....;einde verhaal...


Dit omdat je tijdens het vullen van de tank altijd luchtbellen krijgt en je kans loopt dat het nippel waardoor je vult gaat lekken in de vlucht. Als dat gebeurt zal je motor lucht aanzuigen via het nippel en slaat de motor af. Meteen en praktisch zonder waarschuwing!

Een ander nadeel is dat je rotzooi in je carburateur krijgt! In benzine zit altijd vervuiling. In een tank met drie aansluitingen (waarbij je benzine in de tank stopt via een andere slang dan waarmee de benzine, door de viltklunk, naar de carburateur wordt gezogen) werkt de viltklunk in je tank als een benzinefilter. Als je nu via een T-stuk benzine via de viltklunk in je tank gaat stoppen dan hoopt alle rommel zich op aan de verkeerde kant van de viltklunk. Als je nu je motor start is het eerste dat de motor aanzuigt alle rotzooi die je in je benzine had zitten. Er zit een zeefje in je carburateur en die zit dan verstopt en je motor loopt beroerd of helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik heb het filmpje niet gezien.

Ik geef alleen de nadelen van een tank met 2 slangen aan. En die nadelen zijn in mijn ogen groter dan de eventuele voordelen.

Een extra brandstoffilter in de slang naar je carburateur toe is met een 3-slangs tank niet nodig. Het is weer een extra kostenpost en belangrijker, een potentiele bron van lekkage.

Luchtbellen krijg je toch bij het tanken. De plaats van de tankontluchting maakt niet uit.

Bij een 3-lijns systeem kun je ook prima de tank leeg krijgen door je vul-slang in de tank door te laten lopen tot het diepste niveau van de tank. Desnoods hang je er een 2e viltklunk aan, maar dat vind ik overdreven. Ik persoonlijk laat de tank altijd half-vol zitten. Waarom zou ik hem helemaal leeg willen maken? Als de slang naar de viltklunk in de tank in de benzine blijft staan dan blijft hij lekker soepel. Als de tank steeds leeg is wordt die slang snel stug en kan de klunk niet meer goed bewegen. Je zou dan 1x per jaar dat slangetje moeten vervangen. Ik vlieg met een van mijn kisten inmiddels 4 of 5 seizoen met het originele slangetje. Dit omdat er continue benzine in de tank zit.

Ook hierbij zie je weer duidelijk verschil tussen methanolmotoren waarbij het gebruikelijk is dat je de tank leegmaakt en benzinemotoren. Het is geen methanol wat water aanzuigt. Het is gewoon benzine. Net als in je auto, grasmaaier, kettingzaag of brommer. Die maak je toch ook niet elke keer helemaal leeg?

Een argument dat vaak gebruikt wordt om de tank helemaal leeg te halen is dat het stinkt. Mijn ervaring is anders. Ik heb de brandstofkisten in een reserve slaapkamer/bouwhok staan. Gewoon met de ontluchting open. Ik ruik ze niet, tenzij ik de cockpitkap eraf haal en mijn neus in de romp steek. Ik slaap er 5 meter vandaan in een andere kamer. Als je het echt vindt stinken kun je nog overwegen om op Aspen te gaan vliegen ipv op euro95/olie. Aspen is reukloos.

Ik blijf er voorstander van om het zo simpel mogelijk te doen. Dus zonder T-stuk, vuldop of extra filter. Gewoon drie slangen aan de tank en een viltklunk erin. Een paar tie-wraps om de nippels op de tank (ook aan de binnenkant, want het vloeistofniveau zakt onder het nippel en dan zuigt ie in de tank ook lucht aan) en op de carburateur om luchtbellen te voorkomen en nooit meer over nadenken. 100% betrouwbaar en lekvrij.
 
gezien ik die kwik fill niet KAN gebruiken, heb ik maar een 3de tepel :) gemonteerd.
Had ook dat setje dat Fragge aanhaalde (3 nippels), dus ik had er nog ene over

Gaat nu ook niet op dat stukje leiding komen
 
Ik ook gebruik ook al jaren dezelfde setup als fraggy .
Nog nooit problemen gehad .
Zet mij vliegtuigen ook zo weg zonder de tank leeg te maken .

grt johnnyb
 
Wie doet er nu de moeite om zijn tank leeg te maken?
Toch niet als je wekelijks vliegt, dat is enkel goed na einde seizoen, kijk je ook alles na voor het nieuwe seizoen, dat soms naargelang de weersomstandigheden al na 4 weken terug begint.
Tenzij je een weelde aan modellen hebt is dit wel een aanrader omdat het soms maanden duurt dat je nog eens met een bepaald model gaat vliegen.
En vergeet dan niet eerst de tank te spoelen.

Johan.
 
Ik vind dit alemaal best leuk maar hoor jij met dit SCHAAL model niet gewoon lekker tussen de vliegende schaalmodellen
De tijd dat een arf daar niet welkom was is alang geweest
zelfs veel grote modellen worden toch zo goed als arf verkocht

Ben ik het ook wel mee eens. Draadje maar gauw verplaatsen? Geen idee hoe dat moet overigens. Met deze ARFs zijn schaalkisten toch wat toegankelijker, ook voor die normale stervelingen gezegend met alleen maar een rechter- en een linkerhand (ipv twee rechter...)!

Volkert
 
Als ik jou is tegenkom op een vliegshow moeten we er savons maar is op toosten met een pintje

vraag aan een mod of i het draadje verplaatsen wil
 
Back
Top