[Bouwverslag] DJI Black F550 hexacopter met X65 motoren.. ("zoeklichtje" gemonteerd + filmpje) Updat

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hier weer even een klein hapklaar "tussendoortje" van een overwegend zwarte hexacoper.

Flightcontroller is op basis van DJI NAZA + GPS. Hij krijgt zwarte armen, en ook de witte regelaars worden voorzien van een zwart jasje.. Eens wat anders...

Deze multi word in opdracht gebouwd
Jammer dat het de mijne niet is,want hier worden de X65 motoren van Digitech voor gebruikt. Ideaal! betaalbare Rctigers in nederland... Ik had ook wel zin in een trosje van deze motoren ;).. Ze zijn qua gevoel stukken beter dan de sunnysky (een bekende upgrade, wbt de dstandaard dji motoren) Deze sunnysky's ik heb ik ook mogen testen voor iemand....Maar goed das gevoel, de echte testen komen straks wel ;)

Mooie motoren inderdaad.. niets gelogen...
Ach we moeten iets te dromen over houden, momenteel ben ik hard aan het sparen voor me gimball en een eos M of nex5R, dus de 450 en de tbs doen het maar even op de dji motoren...


We beginnen met een zooitje krimpkousjes op maat:
dscf6684.jpg



Hier de akelig witte variant regelaar:
dscf6685.jpg



Knuip de boel los en verwijder de witte kousjes om de bullit connectoren:
dscf6686.jpg



Voorzie ze van de zwarte kousjes:
dscf6687.jpg



Trek het witte jasje uit, en voorzie hem snel van een mooi zwart truitje..
dscf6688.jpg



Andere kant:
dscf6689.jpg



Doe dit in totaal 6 keer:
dscf6690.jpg



Sinds kort deze mooie soldeerbout,(weller wtcp 2002) wel een gebruikte , en niet zo mooi meer,(ben zelf super zuinig op me spul) maar solderen doet hij als de beste! Hij kwam met een nieuwe spons en een nieuwe punt! Dus hij is weer klaar voor jaren gebruik... Mijn "oude" staat nu als backup in de kast..
Moet toegeven, Weller is duur, maar soldeert wel heel erg lekker. Verschil is lastig uit te leggen, het pakt beter voeit lekkerder, alles is gewoon prettiger met deze..
dscf6691.jpg



Soldeer de regelaars op de pads. Vertin de pads en de regelaar draden eerst.
dscf6692.jpg



Detail opname:
dscf6693.jpg



Voorzie de V-sen draden van een kousje ter bescherming en afwerking.
dscf6694.jpg



Werk de draden door de opening. En soldeer de draden op de betreffende pads..:
dscf6695.jpg



Op deze manier monteer ik de v-sen en de ontvanger in kwestie:
dscf6696.jpg



Voor de zekerheid even een tywrap eromheen, dit komt nooit meer (uit zich zelf) los. (ontvanger zie je nu niet, maar komt nog wel):
dscf6697.jpg



Plak iig de linker zijkant af van de naza, (barometer heeft last van licht, meestal met laaghangende zon) En voorzie hem van stugge foam, of de bijgeleverde witte plakkers:
dscf6698.jpg



Geef de naza een plekje, liefst in het COG, of zo dicht mogelijk in de buurt.:
dscf6699.jpg



Met deze eenzijdige zwarte faomtape.....:
dscf6700.jpg



...komt de regelaar wat vaster, en meteen trillings gedempt op de arm te zitten
dscf6701.jpg



Monteer de regelaar met 2 tywraps op de arm:
dscf6702.jpg



Mooie motoren van digitech, de x65, maar de draden zijn voor de f550 VEEL te lang:
dscf6704.jpg



Inkorten die boel!
dscf6705.jpg



Toch een flink stuk wat er af mag..
dscf6706.jpg



Desoldeer de mooie bullit connectoren van de draadjes af:
dscf6707.jpg



Strip de draden, en vertin de eindjes. Zo soldeert het makkelijker straks:
dscf6708.jpg



Soldeer de bullits, en voorzie ze van wat krimpkous voor de afwerking en de isolatie:
dscf6712.jpg



Update 03-02-2013


Monteer de motoren op de zwarte armen.. Vergeet de lockbond niet!
dscf6713.jpg



Een drup is eigenlijk al te veel..
dscf6714.jpg



Draai de bouten kruislings vast, en vast is vast.
dscf6717.jpg



Hier even een totaal beeld van de gemonteerde motoren:
dscf6718.jpg



Hetzelfde geld voor de prop mede nemer, vergeet de lockbond niet.
dscf6719.jpg



Controleer de draairichting van de motren,en zet de motordraden losjes vast.
dscf6720.jpg



Update 06-02-2013
Afgelopen dagen gingen we verder met de bouw.. Zoals te zien is in het filmpje , vloog de set naar behoren...
De tijd om hem te voorzien van de spectrum ontvanger + satelite.. Ook moeten we alles nog "even" netjes wegwerken..
Iets wat gewoon de nodige tijd kost.


We beginnen met de spectrum ontvanger.. (hier nog even zonder de sattelite)
dscf6721.jpg



Vanuit een andere hoek gezien:
dscf6722.jpg



Ik heb de regelaar draden voorien van "spiral wrap" , dit om te kijken of dit wat is... Zo houdne we een overwegend een zwart aanzicht
dscf6723.jpg



De motoruitgangen van de naza wat weggewerkt, en voorzien van een krimpkous.
dscf6724.jpg



Een boven aanzicht van het geheel...
dscf6725.jpg



Tijd voor de spectrum satelite ontvanger:
dscf6727.jpg



We vergeten de de gps ontvanger niet...
dscf6728.jpg



Een iets duidelijker overzichts foto:
dscf6729.jpg



Mijn groen li-on powerd schroevendraaier, ideaal! ;)
dscf6730.jpg



Beschermd met een krimpkousje en gezekerd met een tywrap, is de accu aansluiting:
dscf6731.jpg


Een setje fotos van de weggewerkte dradensoep:
dscf6732.jpg

dscf6733.jpg

dscf6734.jpg

dscf6735.jpg

dscf6736.jpg

dscf6737.jpg

dscf6739.jpg



Onderaanzicht:
dscf6740.jpg



V-sen module met ontvanger: (beschermd en weggewerkt met krimpkous)
dscf6743.jpg


dscf6745.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gezien deze multi straks op een dx6i komt te vliegen heb ik eerst mijn eigen zender en ontvanger set even gemonteerd.(de backup zender in dit geval)
Ik zelf vlieg op mode 3, en de spectrum heeft mode 2.

Gezien het afstellen in de software gebeurd, maakt het voor de gains iig niet uit welke zender en ontvanger set er word gebruikt. Zodra hij goed vliegt en ik tevreden ben, zet ik de settings vast in de naza software.

Daarna werken we alles netjes weg, en monteren we de ontvanger van spectrum.
E stellen w ede spectrum zender verder af voor deze multicopter..

Ik had gelukkig even de auto tot me beschikking, dus we zijn even naar het "test veldje" gegaan..


De motoren lopen erg mooi en soepel. Ze zijn erg rustig, en ik vindt ze op het eerste oog mooier lopen dan de sunnysky's.
De originele motoren zijn op zich prima, maa rje hort en merkt dat dit een slagje luxer is.. Betere en grotere lagers, beter gebalanceerd, en ook wat groter en dikker.. Ze zijn volgens mij ook wat efficienter, want heel veel minder qua vliegtijd kost deze setup niet, in vergelijk met de DJI motoren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 14-02-2013


Hoewel alles klaar was, moest er toch nog een led op, een soort zoeklichtje..
Na een dag of 6 werd er een pakketje bezord, met 2 leuke bright leds.
dscf6820.jpg



Fel waren ze zeker, niet in kijken want je ziet sterretjes!

Omdat de rest mooi weggewerkt was was het op zich wel even kijken hoe we dit het beste konden weg werken. Het geheel moest natuurlijk worden geschakeld op de zender. Wel duidelijk was dat het in een hoek van ongeveer 45 graden moest komen...

De figuurzaag machine maar aan gezet en even testen met een stukje plexiglas.
dscf6817.jpg

dscf6818.jpg



Voorzie hem van krimpkous en werk het netjes af:
dscf6819.jpg



Monter de led:
dscf6820.jpg



Op de op maat gemaakte beugeltje:
dscf6821.jpg

dscf6822.jpg



Boor op een plek waar dat kan, weg van de distributie koperbanen , twee 3mm gaatjes.
dscf6823.jpg



Boor ook 2 gaatjes in het steuntje:
dscf6824.jpg



Voorzie dit van een trekbandje:
dscf6825.jpg



Dubbelzijdig faomtape, met ook 2 gaatjes:
dscf6826.jpg



Monteer he tgeheelk en zeker het met het trekbandje:
(ik heb ook het ledje nog gezekerd met een trekbandje)
dscf6827.jpg



Onderaanzicht:
dscf6829.jpg



Omdat dit setje voor een 3s lipo geschikt is moeten we een weerstand gebruiken zodat de boel niet te veel stroom gebruikt.
dscf6830.jpg



Dit solderen we vervolgens op de remote switch welke aan de ontvanger komt te zitten..
dscf6831.jpg



Vervolgens sluiten we het geheel aan...Isoleren met krimpkous
dscf6832.jpg



Netjes afwerken:
dscf6833.jpg



En dan sluiten we de switch en het ledje aan op de juiste punten, en voorzien we hem van de nodige spanning:
dscf6834.jpg



Alles gecontroleerd, en wegwerken van de bedrading,en de boel is weer klaar om in elkaar gezet te worden..
dscf6835.jpg




Ook nog een filmpje... (maar is niet erg best geworden)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alweer een nieuwe vlieger aan het bouwen! Ik. Ga hem volgen.
 
Update van vanmiddag in startpost..

@EdAkker
Zo heel veel anders, is er bij deze niet..Sorry...
De kleur is anders, de motoren, en ik werk de draden een beetje anders weg dan normaal, eens even wat proberen.. Setup word 4s 5000mah , met 9"graupner e-props. Niet echt vreselijk anders of spectaculair ;)
 
Ik bedank jullie voor de gegeven de complimenten..
Ik had vandaag nog een maiden wilen doen met mijn turnigy 9x zender en frsky ontvanger, maar vanwege het weer dit toch niet gedaan...

Moet namelijk nog wel alle draden netjes wegwerken maar voordat ik daar tijd in steek wil ik eerst zeker weten dat het goed vliegt en dat dat alles in orde is..


Btw "het weer" was niet zozeer vanwege de wind, maar vanwege de regen dat het niet doorging... ;)

EDIT: Maiden filmpje van vandaag(04-02-2013) in post nummer 2!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn spulletjes ook aardig besteld nu. Heb echter volgens je draadje 8x5 graupner e props besteld met de 4s accu's
Deze props (de 9 inch) horen beter bij de motoren die erop zijn gegaan?
 
Jij kan best aardig knuppelen Emil ;)

Mode 3 is is met de yaw op de rechter stick?
 
Thnx voor de complmenten..,


@Avdakker:
Deze motoren kunnen prima 9" op 4 s aan.(10"is te veel, dan moet je echt naar 3s)
Iets wat ik met de originele dji motortjes liever niet doe...(dji op 9"met 4s) Hoewel ze op zich het wel aankunnen hoor... Je ziet wel degelijk buiten het rendement te vliege dan.. Heb hier ook ale en hex gezien die met 4s op 10" vloog met originele motortjes en dat ging wonderwel ook al een poos goed... De vliegeigenschappen waren een stuk minder maar de motortjes waren nog prima heel...

@Drommels:
Ik doe nog erg voorzichtig... Het is namelijk niet de mijne... Zonde als er iets zou gebeuren.. Met mijn eigen doe ik wel iets meer, flips rolls en loops zijn totaal geen probleem...

Mode 3 is idd pitch roll op links en gas en yaw op rechts
 
Met mijn eigen doe ik wel iets meer, flips rolls en loops zijn totaal geen probleem...

Dat zou ik wel eens willen zien. Heb je daar ook een filmpje van? Of een keer in het echt.
Ik vind het keurig dat je de laatste tijd niet meer zo veel in de speeltuin voor de deur vliegt. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
 
Heb al zo'n 4-5 vluchten met deze motoren op 10' en 4S e-props en dat gaat prima. Ik heb iedere vlucht wel even gevoeld aan de motoren en ze waren ontzettend koud nog na de vluchten. De officiele specificaties zijn allemaal gebasserd op slow flyers en die e-props snijden veel makkelijker door de lucht en genereren minder weerstand.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: [Bouwverslag] DJI Black F550 hexacopter met X65 motoren.. MAIDEN! Update 04-03-2013

Ik heb ze op min tbs, super motoren!
 
Back
Top