KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    the radial wedges that are in the air stream.
    I sawed away
    for me it worked well
     
  2. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    right! cut radial wedges
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    not sit behind the axial wedges
    only those in the flow are
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    nee je bedoelt axiaal Gerrit jan, toch?

    ik heb de wiggen gehalveerd
    op een speciale manier
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Vind het wel.........

    [​IMG]

    Han
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb bij mijn kj 66 de schoepjes die rond om zitten in het verleden , in de door laat weg gehaald achter de wiggen laten staan met gevolg een beter draaiende motor koel en super snel er draaien op dit moment nog 3 van die motoren bij andere model bouw vliegers.
    Ik heb er nooit een foto van gemaakt om dat het er niet uit ziet maar het werkte .
    Nu maak ik alleen nog maar door lopende wiggen.
    gr Gerrit Jan
     
    turbo2jet vindt dit leuk.
  7. htto

    htto

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    9
    And how does a simjet diffusor Look like?
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, ik hoop er volgende week mee te beginnen, nog wat extra materiaal bestellen. Afgelopen weken beetje bij beetje met de F16 airframe bezig geweest, de kleine slurpt (letterlijk) ook lekker veel tijd op..., maar wel leuk! Goed dat je comp weer aan de gang hebt, ik heb ook geregeld ruzie met dat ding, vandaar dat ik toch vaak weer 'old-school' aan het handwerken ben, werkt dan voor mij uiteindelijk toch sneller. ;)

    Groetjesss,
     
  9. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    very good
    i think we have succes Christian.
    this turbine will last forever;)
     
  11. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    many thank's martin ;)
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Eindelijk!!!!!

    Sow....., tientallen testen verder en eindelijk het euvel gevonden!!!!:zon:

    Wat was er ook al weer mis? Na een tweede GR180 gebouwd te hebben heb ik de eerste, die al 60 vluchten in m'n grote F16 heeft zitten, aan een revisie onderworpen. Na de revisie bleek hij zijn max toerental niet meer te kunnen halen, boven 112.000 toeren ging de compressor in stall/surge, erg luid pulserend kabaal, geen vermogen meer en hoge EGT's. Heb zo'n beetje alles wat ik vervangen heb één voor één terug gezet maar er was telkens geen verschil, hele berg kleine aanpassing gedaan en weer geen verschil, ik werd er zo langzamerhand helemaal gek van! :hammer:

    Poosje afstand van genomen en toen maar eens een wijze les van Martin geprobeerd:
    Grotere gaten in verbrandingskamer had ik al geprobeerd, geen oplossing....en dan maar boutjes verwijderen. Na 5 boutjes durfde ik niet verder te gaan omdat anders de motor uit elkaar valt. Wél kon ik iets meer toeren draaien, nu naar 117.000, daarna nog steeds surge. Hmmm. Er is dus inderdaad té veel lucht. Conclusie is dat in de laatste revisie de compressor té goed werkt. Eigenlijk zou er een grotere turbine wiel in moeten maar dat gaat niet zomaar, dus dan maar de compressor weer minder efficient maken. Grappig trouwens dat die 5 gaatjes héél veel lucht uitspugen tijdens het draaien maar dat de EGT's nauwelijks omhoog gaan, ook een symptoon dat er méér dan genoeg lucht is.

    Truuk is dat de flow en dus ook druk te hoog wordt waardoor de lucht in de motor gaat stagneren. De relatieve aanvalshoek van de diffuserbladen wordt steeds platter en platter totdat deze net zoals een vleugel overtrekt. Dat is de inleiding van de surge. Daarna hersteld het onmiddelijk maar omdat de motor dezelfde toeren blijft draaien komt het meteen weer terug, vandaar het pulserende geluid. Geef je dan geen gas terug zou je de motor serieus kunnen over verhitten en zelfs beschadigen, een straalmotor kan zichzelf niet uit deze status herstellen, dat kan alleen door gat terug te geven.

    Toch maar weer eens heel precies naar alle gereviseerde onderdelen kijken, lang verhaal kort maken, ik had de compressor passing tóch precieser en beter gemaakt waardoor het té efficient werkte.....geloof je toch niet? Zie foto hieronder:
    [​IMG]

    Het gaat hier dan puur om het laatste randje, laatste 2mm. Bij de oudere passingen liep hij daar beetje uit en niet zo mooi mee. Afgelopen week dit randje ook een beetje afgedraait, we praten dan over 0,4mm wegdraaien van het laatjes stukje passing.

    Nét terug van testen en jawel, 100% vermogen terug!!!:banana:

    motor draait zelfs erg koel op vol vermogen (tis buiten ook lekker koud dus dat help wel) en weer enorm snelle acceleratie. Yesss, we zijn weer terug, hé hé! Had niet gedacht dat zo'n klein randje ál het verschil kon maken, heeft me weken hersenkraken gekost ha ha ha! Motor eindelijk weer klaar voor inbouw in de nieuwe F16. Dat turbine bouwen is soms toch écht zwarte magie....:cool:

    Weer terug op ruim 18kg vermogen:
    [​IMG]

    ...en hij voelt zich er nog happy bij ook, onder 650 graden:
    [​IMG]

    Motor weer klaar voor inbouw in de nieuwe tweezitter F16B.

    Groetjes,
    Gerald
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ha, prachtig :) Diff is dus niet niet toe aan zo'n strakke passing. In theorie zou je de compressor een stukje kleiner kunnen maken zodat je luchtsnelheid aan de rand iets zakt.
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Precies!

    Ik had bij het samenstellen van deze motor een zo groot mogelijke compressor gezocht om zoveel mogelijk vermogen uit dit torretje te halen. Dat is me gelukt maar je kunt inderdaad stellen dat hij een fractie te groot is. Maakt hem in de lagere toeren wel heel erg koel, je kunt uit deze motor jáááren 15kg halen bij een P80 motor gewicht. Tsja, het blijft experimentere hé? ;) Ik zal een notitie in mijn download tekeningen zetten.

    Groetjess,
     
  15. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Goed te horen .dat je motor weer oke is
    Weer wat geleerd het luisterd allemaal toch wel erg nauw .
    Maar met een volgende motor kan er net wel weer iets anders zijn.
    Een goed lopende motor niets meer aan doen blijkt ook uit dit verhaal .
    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2013
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Yep! Helemaal waar :D.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gerald,

    je wilde het gewoon weer te precies maken, hele goede eigenschap alleen hier blijkbaar net iets te.

    Mooi dat het gevonden hebt, het weer wordt ook weer meer vliegbaar dus binnenkort maar weer eens vliegen toch?

    Grt en knutsel ze,
    Berto.
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Code Oranje Berto.:confused: op de veluwe.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zeg ook binnenkort Dick, niet nu ;-)
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Mooi man

    @Gerald.

    Alles goed met kleine Boet? Suus al weer een beetje glad getrokken?
    Martin ja, wat zal ik zeggen, als hij het niet meer snapt :wink:
    Die Switzer pomp is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor de nieuwe Frank 250, of er zit een zelf gefreesde compressor in? Ongelofelijk wat er uit een CV 470 gasbusje te halen is :wink:
    Denk dat Martin ook wel effe zo,n nieuwe Frank wil onderzoeken ( vindt tie waarschijnlijk nog wat power ook :wink: )

    Groet Ger.
     

Deel Deze Pagina