Wingwarping voor de Blackburn Monoplane

Na een aantal jaren al gevlogen te hebben met de Blackburn Monoplane van David Buddington wordt het eens tijd om er een modificatie aan toe te voegen omdat deze kist gevlogen wordt op 3 kanalen n.m.l hoogte,richting en gas.

Wat dit kistje dus nog niet heeft is WINGWARPING.

De echte Blackburn heeft dat uiteraard wel en daar moet ik dus wat aan doen.
Voor degene die nog niet weten om welke kist het gaat hier een foto'tje van de echte!
full


Ik heb in eerste instantie de vleugels willen gebruiken waar die al jaren mee vliegt en dus een sterke servo erbij gezet in de romp voor de aansturing en daar de achterste verstagings kabeltjes aan de onderkant aan gemonteerd met katrolletjes maar dat werd een totaal fiasco!

De servo trok de vleugel wel een heeeeeeeeeeel klein beetje schelluw maar verder werd de romp ook volledig mee bewogen!

Oorzaak: de vleugel is veels te stijf om aan deze functie te kunnen voldoen.

Conlusie:een nieuwe vleugel maken voor dit kistje die veel soepeler is om te torderen

Als eerste moeten de vleugelligers veel flexibeler worden(deze vleugels hebben maar 1 ligger voor en 1 ligger achter waar de ribben overheen geschoven moeten worden).
Voor de liggers heb ik grenenhout genomen en daar de nodige sleuven in gefreest(eerst alles aftekenen en dan frezen).

De ribben zijn ook al gemaakt.

full


full


full


full


Ik ben hier wel een paar uurtjes mee bezig geweest maar als de ribbetjes erop geschoven zijn gaat het al een mooi geheel worden.

full


Waar de liggers niet zijn gefreest komen de bevestigingspunten voor de verstaging die de vleugel in z'n gareel moet houden!

De liggers moeten nu ondersteunt worden door blokjes zodat de ribbetjes makkelijk op hun plek geschoven kunnen worden om vastgelijmt te worden maar dat is voor de volgende keer!

Wordt vervolgt!

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,

Mooi ga dit volgen dat hoor je niet vaak dat men een vleugel gaat bouwen die krom kan trekken.

Wat voor liggers zitten er in de DB vleugel ben wel benieuwd naar die constructie dacht eigenlijk dat je alles wel zou kunnen torderen maar als de romp ook meegaat.

Hoeveel kilo trekkracht servo komt erop te staan.

Ton
 
Ton,
ik heb de oude vleugels niet van hun jasje ontdaan dus kan daar helaas geen antwoordt op geven.
Ik weet wel(wat de tekening betreft) dat het torderen van de oude vleugel bemoeilijkt wordt omdat er een achterlijst van 30mm(met een dikte van ongeveer 12mm) breedt op de ribben zit!
Dit is 1 van de redenen dat het torderen bemoeilijkt wordt want de achterlijst die ik op de nieuwe vleugel maak is maar maximaal 10mm breedt en 3mm dik en wordt ook nog eens gelamineerd gemaakt(voor de stevigheid).

Ook heeft het te maken dat de bespanning veels te stug is!
Deze wordt uiteraard bij de nieuwe vleugel van zijde!

De servo is een 15kg!

Mvgr Hans
 
interessant om volgen, bij ons op de club heeft de blackburn ook een nieuwe eigenaar, en die gaat ook naar shows. hier zit ook nog geen wingwarping op...
 
full
full
full
full
Reeds meerdere jaren vlieg ik met een Blackburn Monoplane voorzien van vleugelverdraaiing.Ik gebruik de vleugelverdraaiing in combinatie met richtingsroer. Ik heb de vleugel bespannen met solartex en de onderkant vastgezet met naald en draad en dan de bespanning gestreken om het holle profiel te behouden.Voor de aansturing gebruik ik een sterke digitale servo van Hi-Tec die zijn werk naar behoren vervult.
Mvgr, Gust.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals eerder gezegt zijn de ribben nu op de vleugelliggers gelijmt.
De liggers heb ik nog even bij de vleugeltippen schuin gezaagt voordat de ribben erop gelijmt worden(dat scheelt een hoop gepiel).

Ook het neuslijstje heb ik er gelijk opgelijmt(dit is een rondhoutje van grenenhout met een diameter van 9mm).
full


Het rondhouten neuslijstje heb ik tussen de twee laatste ribben bij de vleugeltip gehalveerd om daar een mooie lijmverbinding te krijgen voor het laminaat waar de vleugeltip van wordt gemaakt(3 stroken balsahout van 2mm dik op elkaar gelijmt met een breedte van 5 mm wat later in profiel geschuurd wordt).

full


Ook de achtelijst gaat uit een laminaat worden opgebouwd en wordt voor de helft kwa breedte langs het hoekplankje wat tegen de laatste rib en achterste vleugelligger is gelijmt geleid(dus de voortse helft van de achterlijst wat tegen de ribben wordt gelijmt komt tegen het plankje te zitten en de achterste helft loopt door langs het hoekplankje).
full


Morgenavond helaas geen tijd daarvoor dus a.s zaterdag even wat tijd inhalen.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag flink wat uurtjes doorgebracht in het hobbyhok om de vleugel meer vormgeving te geven zoals die moet worden.

Als eerste wat latjes van 2mm balsa gezaagt met een breedte van 5mm voor de achterlijst die gelamineerd opgebouwd wordt!
Het eerste latje is een beetje pielen om dat op de ribbetjes te lijmen maar als die erop zit dan is het een kwestie van op elkaar lijmen!
De eerste 3 latjes worden tegen het hoekplankje gelijmt en de vierde wordt op het hoekplankje gelijmt

full


full


full


Daarna was de vleugeltip aan de beurt en die is gemaakt van 2 bamboe stokjes(ook wel saté stokjes genoemd).
Deze 2 stokjes zijn verjongt aan elkaar gelijmt en daarna met wat ijzergaren omwonden voor de stevigheid!
Voordeel van bamboe is dat het lekker taai en langvezelig is dus goed in de vorm te buigen(na eerst een half uurtje in het water gelegen te hebben).

full


Daarna is het achterlijstlatje wat voor een klein deel op het hoekplankje is gelijmt doorgetrokken tot het bamboe stokje.
Daarna nog 1 latje op het achterlijstje gelamineerd tot aan het bamboe stokje en alles een beetje in profiel geschuurd!

Daarna de balsa blokjes die tegen de wortelrip en de 2 liggers worden gelijmt grof in de vorm gezaagt en en ertegen aan gelijmt.
De wortelrip waarvan de voor en de achterkant is ontdaan vervolgens van een 3mm dubbeling voorzien(wat al in de juiste vorm is gezaagt) en de balsa blokjes vervolgens in profiel geschuurd.

full


Daarna was het tijd voor de capstrips die over de ribben worden gelijmt.
Deze capstrips geven nu juist die extra stevigheid aan de lijmverbinding van de voor en vooral de gelamineerde achterlijst.

full


full


Bij de voorlijst zijn deze capstrips om de neuslijst heen gebogen na deze eerst even in het water te hebben gelegt!

De capstrips zijn schuin afgeschuurd bij de achterlijst!

Ook is gisteren de nieuwe propeller van Jack binnengekomen waar ik heel blij mee ben(eindelijk een schaalpropje kwa vormgeving op dit kistje).

full
.

Er moeten nog wat capstrips op deze vleugelhelft gelijmt worden en dan is de tweede vleugelhelft aan de beurt om gebouwd te worden.

Daarna ga ik met de metaalbewerking aan de slag want de vleugels moeten toch ook bevestigingspunten hebben voor de verstagingskabeltjes.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, voor het betere zoekwerk later zou ik de typevaudt Buddington in je eerste bericht vervangen door Boddington. Tenminste, ik neem aan dat je onderstaande David bedoeld ...

51EPZNWB92L.jpg
 
Ron,
laat dat betere zoekwerk maar aan mij over ondanks de tikfout en als je echt niets meer te doen hebt dan kan je je inderdaad bezighouden met andermans tikfout(en)!

Zo,en nu weer on topic!

Mvgr Hans
 
Hoi Ton,
wat de prop betreft is het de originele vorm zoals de echte!
Ik ben benieuwt wat voor trekkracht ie geeft!

Wat de vleugel betreft weegt ie nu 468gr en de oude vleugel 670gr(met alles erop en eraan))dus ik denk dat dat wel goed gaat komen!

Mvgr Hans
 
... laat dat betere zoekwerk maar aan mij over ondanks de tikfout en als je echt niets meer te doen hebt dan kan je je inderdaad bezighouden met andermans tikfout(en)! ...
Hans, het ging me niet om het tikfaudtje, of om jou vliegen af te vangen, tikfouten maakt iedereen, maar om mensen die jouw draadje straks door typevaudtje in een naam (= informatie) niet kunnen vinden: "Eeeh, het was een tekening van Boddington, dat weet ik nog wel, even zoeken.". Je wilt toch dat het nageslacht ook kan profiteren van jouw kennis en ervaring in dit draadje? Voor een fout in gewone informatieloze woorden zou ik echt niet reageren.
 
Mooi Hans! Heb je deze al gezien?

[URL="
[/URL]

Lijkt me nog een hele klus alle bedrading straks goed te krijgen!
Succes verder, wordt prachtig met die scheluwtrekkende vleugels

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ramses,
ja deze heb ik ook gezien.
Ik heb dit systeem al eens eerder gemaakt en dat voldeed prima.
Wat de verstaging betreft is het precies hetzelfde met wat aanpassingen via katrolletjes als dat je een niet functionerende kwa schelluwtrekken hebt.

Het is wel zo dat je het origineel(de echte 1:1dus) goed moet bestuderen hoe alles vast zit en waar het zit bevestigt.

Ik moet jouw trouwens ook enorm veel hulde toekennen wat de Bücker Student betreft hoe jij dit kistje aan het toetakelen(in de positieve zin van het woord) bent.
Ik ben blij dat het in goede hande is en niet dat het als een ragbakkie of wat dan ook behandelt wordt!
Ik weet zeker dat je veel eer van je werk zult ontvangen en dat is maar gerade ook(ga zo door).

Mvgr Hans
 
Niet op reageren Hans :wink:

De beste stuurlui staan aan wal :mrgreen: (of school meesters)

Keep up the good work, so we all can see how you are doing that nice wing warping job :yes:

Ger.
 
Wat 'n vreemde onbeschofte reacties op een goed bedoelde opmerking van Ron.
- Inderdaad, iedereen maakt wel eens typefouten
- Het gaat hier echter NIET om de typefout an sich, maar om de achterliggende gedachte dat minder ervaren mensen hierdoor op het verkeerde been worden gezet.
- Juist in de lijn met het concept van een forum waar mensen informatie zoeken over dingen waar ze niets/ weinig van afweten.
M.i. dus een prima aanvulling die dergelijke reacties zéker niet verdient.
 
Ik heb er altijd een pesthekel aan als ik dingen, waarvan ik denk dat ik ze zou moeten kunnen begrijpen, niet begrijp. :mad:

Dus ik zou wel van Hans (maar ook van Ger), willen weten waarom ze reageren zoals ze reageren. :yes:


jan.
 
Back
Top